Gå til innhold

Betennelse rundt visdomstann

Anbefalte innlegg

For 3 dager siden fikk jeg svært store smerter i området der den ene visdomstanna er på vei opp. Tanna er ca halvveis oppe, og har vært det i flere måneder.

Området var rødt, ømt og veldig hovent. Første dagen klarte jeg ikke tygge tennene sammen, siden jeg da traff tannkjøttet. Går ut ifra at dette er en betennelse. Har de siste dagene tatt ganske store mengder ibux, siden det skal være betennelsesdempende, vært nøye på tannhygienen, og også renset med natriumklorid 9mg/ml flere ganger daglig. Ser en viss bedring fra den føste dagen, kan nå tygge tennene sammen. Men har fortsatt store smerter. Er vondt å både gape og tygge. Kjenner jeg begynner å bli temmelig lei.

Så noen som vet hva jeg burde gjøre videre? Burde jeg bare fortsette slik som jeg har gjort, og vente til det går over? Eller burde jeg kanskje gå til tannlege eller lege?

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/690707-betennelse-rundt-visdomstann/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om Ibux er betennelsesdempende så virker den ikke mot virus eller bakterier, som en infeksjon kommer fra.

Betennelsesdempende virker på irritasjon i vevet, ikke betennelse som kommer fra bakterier.

Kjøp deg Corsodyl og skyll eller puss med det morgen og kveld. Som regel så holder dette. Gjør det ikke det så må du til tannlegen.

Det er kjempeviktig og pusse godt rundt tenner som kommer opp siden sjansen for infeksjon er stor, så det kan være lurt å kjøpe in solobørste, en tannbørste med bare ett "hode".

Anonym poster: df2e9e4942fc69de7ef8d32cbf42b795

Selv om Ibux er betennelsesdempende så virker den ikke mot virus eller bakterier, som en infeksjon kommer fra.

Betennelsesdempende virker på irritasjon i vevet, ikke betennelse som kommer fra bakterier.

Kjøp deg Corsodyl og skyll eller puss med det morgen og kveld. Som regel så holder dette. Gjør det ikke det så må du til tannlegen.

Det er kjempeviktig og pusse godt rundt tenner som kommer opp siden sjansen for infeksjon er stor, så det kan være lurt å kjøpe in solobørste, en tannbørste med bare ett "hode".

Tusen takk for svar :) Får gå til innkjøp av både corsodyl og solobørste i morgen.

Vet du ca hvor lang tid det tar før dette burde hjelpe?

Hilsen TS

Annonse

Hvis det virkelig sitter så kan det ta 7-10 dager, men som regel så går det fortere enn det.

Du får kjøpt CorsodylDaily som kan brukes hver dag. Den er tenkt som forebygging mot infeksjoner.

La det også gå litt tid mellom tannpuss og Corsodyl, for tannkrem kan motvirke Corsodyl virkningen, det står om det i pakningsvedlegget.

Du har ikke vurdert å ta en tur til tannlegen vel? Skjedde det samme med en venninne for to uker siden. Hele ansiktet hovnet etterhvert opp, der var det bare en ting å gjøre, operere ut tannen. Er det oppe eller nede i kjeven tannen er? Er den oppe er det visst mye enklere å få fjernet den enn når den er nede. Finnes studentrabatter osv på mange tannleger, ihvertfall her i Oslo. Om du er student da?

Du har ikke vurdert å ta en tur til tannlegen vel? Skjedde det samme med en venninne for to uker siden. Hele ansiktet hovnet etterhvert opp, der var det bare en ting å gjøre, operere ut tannen. Er det oppe eller nede i kjeven tannen er? Er den oppe er det visst mye enklere å få fjernet den enn når den er nede. Finnes studentrabatter osv på mange tannleger, ihvertfall her i Oslo. Om du er student da?

Tanna er nede i kjeven. Siden hevelsen har begynt å gå ned litt nå kan jeg først prøve corsodyl, og dersom det ikke bedrer seg i løpet av noen dager tar jeg nok en tur til tannlegen.

TS

Syns du skal fortsette slik du gjør nå og når betennelsen virker som den er borte så oppsøker du tannlege. Høres ut som visdomstannen ikke har nok plass, og derfor forårsaker betennelse, og det vil den nok fortsette å gjøre. Jeg tror ikke det er vits i å oppsøke tannlege så lenge du fortsatt har betennelse, og det ikke er akutt selvfølgelig, for da jeg kom meg til tannlege med betent visdomstann måtte betennelsen først behandles før han ville gjøre noe med selve tanna.

Det er ikke alle visdomstenner som kommer helt opp, og da blir det gjerne liggende litt tannkjøtt over deler av tanna. I så fall vil betennelsen mest sannsynlig vende tilbake igjen, da det gjerne dannes små lommer mellom tannkjøttet og tanna som puss og matrester samler seg i. Har opplevd dette med den ene visdomstannen jeg fikk, og det rakk å bli svæææært smertefullt (les: hele ansiktet hovnet opp på den siden tannen var, fikk feber, og hadde generelt VONDT) innen jeg kom meg inn til en tannlege som hadde tid til å ta meg inn og få trekt tanna. Måtte i tillegg igjennom en hestekur av en antibiotikakur før tannen kunne trekkes... Hvis tannen ikke kommer helt ut ville jeg ha dratt/ringt til en tannlege og fått det sjekket..

Anonym poster: 5e15f94c3b22a0a4a573c6765125b620

Hvis du får betennelse rundt visdomstanna ofte, evt flere ganger, ville jeg tenkt over å trekke/operere den ut.

Det høres ut som du enten har for lite plass og at den stresser tannkjøttet, eller at det legger seg matrester og bakteriebelegg nedi innunder tannkjøttflenga som ligger over den.

Skylling med Corsodyl hjelper noe, men over tid er det sannsynligvis bedre å fjerne årsaken enn å fortsette å dempe symptomene.

• 3 måneder senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...