AnonymBruker Skrevet 25. september 2012 #1 Skrevet 25. september 2012 hei! lurer på en ting: er det ikke slik at hvis man først mener at gud eksisterer(noe jeg ikke kan utelukke)at man da må ta hensyn til denne gudens meninger, tanker og følelser for å få det evige liv??(“ha sin sak i orden med gud på dødsdagen”, eller “ha et godt forhold til gud når dommedag kommer”) husker jeg snakket med Jehovas Vitner om dette, og de mener at rett moral kommer fra gud(som jo har skapt alt, og kjenner til alt og har en selvfølgelig rett til å sette regler for hva som er rett oppførsel, kilden til det denne guden mener om saker og ting er ifølge dem: bibelen. Jeg tror ikke at bibelen er “skrevet av mennesker, men guddommelig inspirert og ufeilbarlig”, dvs at de mener at den hellige ånd(guds kraft)påvirket de/den som skrev f.eks 1 mosebok til å skrive ned “guds tanker og ikke sine egne”(i noen sjeldne tilfeller ble ordene diktert direkte). anbefaler deg disse to nettsidene: http://skepticsannotatedbible.com/ http://www.thebricktestament.com/ Anonym poster: 7bce183b2e08213ca08105cd2dcea71b
2shy Skrevet 29. september 2012 #2 Skrevet 29. september 2012 Jeg er av den som mener at Bibelen er skrevet av mennesker, og religion er menneskapt. Dvs, Jesus misjonerte om å være god, åndelighet, osv, men jeg har ingen tro på at han har uttalt at det skal gå oss ille hvis vi ikke tror, osv. Bibelen består av altfor mye frykt, og verken Gud eller Jesus (som sies å være en å samme) har noe med dette å gjøre. Gud er 100 % kjærlighet, forståelse, og tilgivelse. Så nei, det er ingen fordømmelse eller dommedag hvis/når man står ovenfor Gud. Lest boka til Jon Schau, han som ble erklært klinisk død 2 ganger? Han har skrevet bok/bøker om sitt møte med Gud da han var død. Han fikk spørsmålet "hva er det værste du gjorde mens du levde". Jon svarte, og svaret han fikk var "det var det beste du gjorde". Med andre ord, vi må gjøre feil, noen ganger grove feil, fordi vi er her for å lære og utvikle oss. Det er regelrett trist at folk skremmes til å tro at det finnes evig fortapelse. 1
crystalcharm Skrevet 29. september 2012 #4 Skrevet 29. september 2012 Bibelen du leser idag er ikke original skrift, den har blitt skrevet igjen og igjen og manipulert for å passe inn i det "moderne samfunnet", religion er blitt brukt som en kontrollressurs! Jeg sier ikke at bibelen ikke inneholder fakta for det gjør den men det er opptil hver enkelt av oss hvordan man tolker den. For all del så hjelper det ikke å lete etter utvendige "svar" når Gud har lagd oss i hans bilde, betyr det at vi har tilgang til svarene i oss selv.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2012 #5 Skrevet 29. september 2012 jeg vil ikke bli dømt av en gud som aldri har vært og derfor heller ikke vet hvordan det er å være menneske! Jesus som ifølge bibelen var "guds sønn" var riktinok menneske, men heller ikke han har opplevd alt. Og siden har var "uten synd" dvs perfekt(!)så må man gå ut fra at han ikke vet hvordan det er å være syk for eksempel, eller hvordan det er å være i en situasjon man ikke velger selv. Jesus valgte selv å leve i sølibat, han vet ikke hvordan det er å leve i u-frivillig sølibat for eksempel. Han hadde sikkert fornuftige ting å si også, men det er alt. jeg betrakter bibelen helt og holdent som ord av mennesker. Og mennesker kan som vi vet, ta feil. Samtidig bør man ikke ha en for enkel forståelse av bibelen -det står sikkert gode ting der også. Anonym poster: 7bce183b2e08213ca08105cd2dcea71b
Gjest blackbird Skrevet 29. september 2012 #6 Skrevet 29. september 2012 og for dem som mener at "gud vet best derfor han rett i alt" så sier jeg: isåfall forventer jeg skikkelige begrunnelser og ikke bare "moralsk pekefinger".
Kmatis Skrevet 3. oktober 2012 #7 Skrevet 3. oktober 2012 Når Gud har lagd oss i hans bilde, betyr det at vi har tilgang til svarene i oss selv. Der er nettopp det vi ikke har. Og derfor søker mennesker religioner. For å finne de.
2shy Skrevet 3. oktober 2012 #8 Skrevet 3. oktober 2012 Der er nettopp det vi ikke har. Og derfor søker mennesker religioner. For å finne de. Vi har absolutt svarene i oss selv, men mange mennesker har ikke tillit til seg selv og søker derfor til Gud istedet.
Kmatis Skrevet 3. oktober 2012 #9 Skrevet 3. oktober 2012 Vi har absolutt svarene i oss selv, men mange mennesker har ikke tillit til seg selv og søker derfor til Gud istedet. Det å skrive at vi har tilgang til svarene i oss selv er rimelig diffust. Når du sier svarene. Hva mener du? Alle svarene? Ja, vi har endel svar. Alt utifra hva du har lært. Men langt ifra alle. Det må du også skjønne. Og selv de svarene du har "inni" deg selv, er ikke garantert riktig. For du kan ha blitt feillært noe av noen.
2shy Skrevet 3. oktober 2012 #10 Skrevet 3. oktober 2012 Det å skrive at vi har tilgang til svarene i oss selv er rimelig diffust. Når du sier svarene. Hva mener du? Alle svarene? Ja, vi har endel svar. Alt utifra hva du har lært. Men langt ifra alle. Det må du også skjønne. Og selv de svarene du har "inni" deg selv, er ikke garantert riktig. For du kan ha blitt feillært noe av noen. Jeg snakker ikke om at vi går rundt og er en fasit for alle spørsmål vi har, da mistolker du veldig det jeg sier. jeg har ikke svarene som angår naboen min, om hva som skal til for at han skal få et bra liv, sove bedre, ta bedre valg, om han skal gå fra kona si eller ikke, om han bør si opp jobben. Mange ber til Gud for sånne svar, men går han inn i seg selv, så har han svara i seg selv. Det er det jeg mente.
crystalcharm Skrevet 3. oktober 2012 #11 Skrevet 3. oktober 2012 Det å skrive at vi har tilgang til svarene i oss selv er rimelig diffust. Når du sier svarene. Hva mener du? Alle svarene? Ja, vi har endel svar. Alt utifra hva du har lært. Men langt ifra alle. Det må du også skjønne. Og selv de svarene du har "inni" deg selv, er ikke garantert riktig. For du kan ha blitt feillært noe av noen. Svarene i hvordan vi skal bli det beste for omverdenen og for hverandre; noe som kalles kjærlighet. I Bibelen står det at Gud skapte oss i hans bilde, dvs, Gud er av kjærlighet = Vi er skapt som naturlige kjærlige vesener. Og det vet vi jo alle fordi kjærlighet kommer naturlig til et menneskehjerte enn ondskap. Familiar? Meeeen så opptrer Gud i Bibelen som urettferdig og hvis vi ikke "følger hans regler" kommer vi til helvete. WTF. Mens i virkeligheten, så eier vi alle ansvar for hvordan vi lever og hvilke valg vi gjør, ikke en barmhjertig Gud som liksom skal bestemme hvem som fortjener hva...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå