Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

under forutsetning at personen velger det selv, behandling er prøvd osv

Anonym poster: 88841be1d69072c475ef4e3d7ca7fa11

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er for aktiv dødshjelp. Syns et menneske skal få slippe å lide gjennom livet.

Hvis det blir lovlig en dag i Norge er det legene som må tilby aktiv dødshjelp. Og jeg skjønner godt hvis noen leger nekter å være med på dette. Jeg skjønner at noen syns det ikke er etisk riktig å 'drepe' noen. Og hva skal man da? Skal man tvinge leger til å gjøre noe som de egentlig ikke vil? Eller skal leger får velge selv om de vil tilby aktiv dødshjelp eller ikke? Jeg mener at hvis aktiv dødshjelp skal bli lovlig , så må leger få velge selv om de vil gi aktiv dødshjelp eller ikke. Og jeg mener at hvis en lege ikke gi denne sprøyten/tabletten så skal han videresende pasienten til en annen lege som tilbyr denne tjenesten.

• Liker 5
Skrevet

Helt klart FOR. En burde kunne få bestemme at nok er nok.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes dette er et utrolig vanskelig spørsmål. Jeg har lyst til å være for, men har ikke helt bestemt meg.

Skrevet

Jeg er for, med visse forbehold som gjør det så sikkert som mulig at det ikke kan missbrukes.

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig skal et menneske ha rett til bestemme selv!

• Liker 1
Skrevet

Det å dø er den eneste menneskeretten. Alt annet er privilegier.

Skrevet

Jeg er vel egentlig for. Men skjønner ikke helt hvilke leger som vil gå med på å drepe noen, selv om personen vil det selv.

Så er det jo spørsmålet om hvem som skal få bestemme om de vil dø. Er det uhelbredelige fysiske sykdommer som gjelder? skal skikkelig gamle mennesker som er lei livet få aktiv dødshjelp? skal psykisk syke få dødshjelp?

Jeg sitter inne med svært mange spørsmål om hvordan dette hadde fungert i samfunnet vårt.

Gjest Gjest_Dreamdrops
Skrevet

Jeg er for.

Selvsagt med legetilsyn og at en f. eks må gjennom en grundig søknad slik at det ikke oppstår noen misforståelser.

En som virkelig ønsker å dø, må få dø. tenker jeg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke.... Det er fælt at mennesker må lide når de selv vil dø. Men alt er ikke bare bare.

Kjæresten min er fra Nederland, han er dødssyk. Han har fått "innvilget" dødshjelp.. Når tiden er inne.

Jeg vil ikke at han skal lide.. Men jeg kommer aldri til å takle at han skal dø, og aldri til å helt forstå mennesket som (i mine øyner) dreper han.. Det er kanskje humant! Og bra at mennesker som trenger det får denne hjelpen, og slipper år etter år med smerte som aldri gir seg. Som pårørende er det imidlertid ikke helt lett å takle.

For/mot... Aner ikke lenger.

Anonym poster: 519b052906b64a90f1831281fe277e2d

Skrevet

Jeg er for. Det må være lov for mennesker i store smerter og null sjanse for å overleve å få hjelp til å dø. MEN, jeg mener at leger som ikke ønsker å gjøre dette, må få slippe. Ingen leger burde blitt tvingt til å gjøre noe slikt om de ikke ønsker det selv.

Skrevet

Det som gjør det noe problematisk er hva utgjør nok smerte for å få lov til å bli puttet i en evig søvn.

Det er jo pykisk syke som sikkert har det like ille som de som er dødene, men vi folk flest har jo ikke lyst til at folk med depressjoner skal få dø. Så det må være klare grenser.

Det er også visse fysiske sykdommer som ikke er direkte dødlige men kan gjøre livet ektremt jævlig. Selvmord er ganske vanlig for folk med MS, selv om de i teorien kunne levd ganske lenge, er deres tilværelse så jævlig at de ikke orker mer. Så skal det være en lov at du må ha max 6 måneder å leve i følge legene før du kan ta dit egent liv?

Det er slike ting som gjør det vansklig. Jeg er for dødshjelp, men jeg er ikke selv helt sikker på hvilke folk jeg ville være villige til at vi hjalp med å dø.

Skrevet

Det som gjør det noe problematisk er hva utgjør nok smerte for å få lov til å bli puttet i en evig søvn.

Det er jo pykisk syke som sikkert har det like ille som de som er dødene, men vi folk flest har jo ikke lyst til at folk med depressjoner skal få dø. Så det må være klare grenser.

Det er også visse fysiske sykdommer som ikke er direkte dødlige men kan gjøre livet ektremt jævlig. Selvmord er ganske vanlig for folk med MS, selv om de i teorien kunne levd ganske lenge, er deres tilværelse så jævlig at de ikke orker mer. Så skal det være en lov at du må ha max 6 måneder å leve i følge legene før du kan ta dit egent liv?

Det er slike ting som gjør det vansklig. Jeg er for dødshjelp, men jeg er ikke selv helt sikker på hvilke folk jeg ville være villige til at vi hjalp med å dø.

Jeg er enig med deg, det må være visse kriterier. En psykisk syk er gjerne ikke tilregnelig til å kunne ta en slik avgjørelse. Det er ikke slik at alle som lider må få lov til å be om å få dø, men det må være en tilstand som tilsier at det ikke finnes mulighet for bedring eller noen form for livskvalitet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er, med visse forbehold, for aktiv dødshjelp. i likhet med flere andre som har svart her sitter jeg med mange problemstillinger. Hvem skal få denne aktive dødshjelpen, hvilke kriterier må være oppfylt? Hvem skal få gi hjelpen? Leger skal jo opprettholde livet, dette er noe som vil stride i mot plikten de har tatt på seg. Når og i hvilke faser skal aktiv dødshjelp bli innvilget og er det noe for alle "pasientgrupper"? Som sagt, mange spørsmål. Skal pårørende få ha noe å si, i mange tilfeller bør deres tanker bli relevante for å kunne bedømme psyka til personen som ønsker assisstansen.

Jeg mener at om det skal bli gitt, så har vi bl. a. kommet til det punktet at det er ikke mer noen kan gjøre for at personen skal bli frisk, eller smertefri, og at det er klart at personen vil dø før eller senere pga denne/disse tilstandene. Det holder ikke med ønsket om å dø, men behandlingen har kommet til det stadiet der det ikke er noe mer man kan gjøre for personen, annet enn å lindre smerter.

Så; for aktiv dødshjelp i en tapt behandlingsplan mot alvorlig sykdom. Men aktiv dødshjelp skal ikke fungere som et samlebånd som bedrer statens økonomi. Eldre kan f.x ikke få aktiv dødshjelp slik jeg ser det.

Her er det jo ikke noe rett og galt, vanskelig spørsmål..

Skrevet

For. Det er ingen andre enn meg selv som kan bestemme når min grense er nådd.

Skrevet

Aktiv dødshjelp er utrolig vanskelig.

I utgangpunktet er jeg kanskje for. Mennesker som lider og det er intet håp om bedring eller lindring burde ha rett til å bestemme at nok er nok, la meg slippe.

Samtidig er det en rekke andre spørsmål som også dukker opp. Hvem skal kunne få aktiv dødshjelp? Skal det settes diagnosekrav? Krav om antatt levetid? Hvem skal utføre dødshjelpen, og hvordan skal den utføres?

Og hvordan skal man vite at det er personens reelle valg? Mange i en slik situasjon ( langvarig, alvorlig sykdom) har lenge hatt behov for hjelp og pleie av pårørende\helsetjenesten. Hvordan forhindre at noen søker aktiv dødshjelp fordi de føler de er en belastning for pårørende, og dermed ikke "fortjener" å leve?Aldersgrense?Skal en kreftpasient under 65 år kunne få aktiv dødshjelp, og en over 65 ikke?

Vanskelig, vanskelig!

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg synes dette er et utrolig vanskelig spørsmål. Jeg har utrolig lyst å være for, men jeg er usikker. Jeg synes det er utrolig trist at et menneske som virkelig lider og som har et sterkt ønske om å få dø ikke skal få lov til dette. Samtidig er jeg veldig redd for at det kan bli misbrukt! Sukk, jeg aner ikke, rett og slett!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...