AnonymBruker Skrevet 25. september 2012 #1 Skrevet 25. september 2012 Trenger tips til god mat jeg kan spise, til frokost, lunsj og kvelds. Til middag har jeg som regel kylling, svin eller fisk med ris eller potet og salat + saus. Liker ikke så mye kjøtt/kjøttdeig så det blir det sjeldent. Er superlei av frokostblandinger og brødskiver, liker lite pålegg (det blir ost og løvtynn pepperskinke hver gang) og det blir for mye av det samme til 3 måltider om dagen Har i det siste begynt å spise kjeks, sjokolade, ferdigbakte saker fra butikken og slikt istedetfor skikkelig mat. Det vil jeg gjerne slutte med, da det både er dyrt og usunt! Ofte lager jeg litt ekstra mat til middag og varmer det opp til lunsj dagen etter, men skal snart begynne i ny jobb (har studert på nett) og da blir det kanskje vanskelig å varme opp på jobb. Håper noen kan hjelpe meg Anonym poster: 92c71735654495ecdb7bb64cd90a2da5
kisskissbangbang Skrevet 25. september 2012 #2 Skrevet 25. september 2012 Lapper bakt på grovt mel/mandelmel er super frokost! Enten med bær, syltetøy og kesam, brunost, skinke, peanøttsmør ... så mye godt! Wraps/speltlomper med philadelphiaost og laks, eller skinke og masse grønt, eller spekeskinke, kesam og avocado er også et kjempebra alternativ. Det er så mye god mat utover brødskiva med ost, må bare bruke kreativiteten litt.
kills Skrevet 25. september 2012 #3 Skrevet 25. september 2012 Lapper bakt på grovt mel/mandelmel er super frokost! Enten med bær, syltetøy og kesam, brunost, skinke, peanøttsmør ... så mye godt! Wraps/speltlomper med philadelphiaost og laks, eller skinke og masse grønt, eller spekeskinke, kesam og avocado er også et kjempebra alternativ. Det er så mye god mat utover brødskiva med ost, må bare bruke kreativiteten litt. Hvor får man egentlig tak i speltlomper/wraps? Er det en stor butikkjede som fører det? Har spurt på noen butikker men bare fått merkelige blikk tilbake.. 1
Gjest Indra Skrevet 25. september 2012 #4 Skrevet 25. september 2012 Salater kan jo varieres i det uendelige og tilsettes protein i form av egg, kjøtt, fisk.
kisskissbangbang Skrevet 25. september 2012 #5 Skrevet 25. september 2012 Hvor får man egentlig tak i speltlomper/wraps? Er det en stor butikkjede som fører det? Har spurt på noen butikker men bare fått merkelige blikk tilbake.. Hvor bor du? Tror omtrent ikke speltlomper finnes nord for trondheim ... Men ellers har Meny de, i hvert fall. Gå på de litt større butikkene og spør, Ican'n på hjørnet fører nok ikke.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2012 #6 Skrevet 25. september 2012 TS her. Spiser salat til middag hver eneste dag, og da oftest med kylling (fisk 1 dag i uka, svin 1-2 dager max og resten blir kylling), restene har jeg ofte til lunsj så begynner å bli litt lei kylling/salat. Synes også det blir litt tørt uten saus ( i wraps og pastasalat f.eks), og dressing er vel kanskje ikke så fryktelig sunt (sunnere enn sjokolade men uansett!). Grove lapper er en god ide, men jeg spiser grovt brød nå og det er det jeg begynner å bli litt lei. Jeg høres sikkert supervanskelig ut, men jeg setter utrolig stor pris på tipsene deres. Anonym poster: 92c71735654495ecdb7bb64cd90a2da5
kisskissbangbang Skrevet 25. september 2012 #7 Skrevet 25. september 2012 TS her. Spiser salat til middag hver eneste dag, og da oftest med kylling (fisk 1 dag i uka, svin 1-2 dager max og resten blir kylling), restene har jeg ofte til lunsj så begynner å bli litt lei kylling/salat. Synes også det blir litt tørt uten saus ( i wraps og pastasalat f.eks), og dressing er vel kanskje ikke så fryktelig sunt (sunnere enn sjokolade men uansett!). Grove lapper er en god ide, men jeg spiser grovt brød nå og det er det jeg begynner å bli litt lei. Jeg høres sikkert supervanskelig ut, men jeg setter utrolig stor pris på tipsene deres. Anonym poster: 92c71735654495ecdb7bb64cd90a2da5 Jeg lager lapper med vanilje-/sjokoladeproteinpulver, mandelmel, mager kesam, egg og sukrin, de blir søte og gode og veldig gode med brunost eller mager kesam og syltetøy på. Som vafler til frokost, bare mye sunnere og bedre for deg. Og holder deg mett lenge!
2shy Skrevet 25. september 2012 #8 Skrevet 25. september 2012 TS her. Spiser salat til middag hver eneste dag, og da oftest med kylling (fisk 1 dag i uka, svin 1-2 dager max og resten blir kylling), restene har jeg ofte til lunsj så begynner å bli litt lei kylling/salat. Synes også det blir litt tørt uten saus ( i wraps og pastasalat f.eks), og dressing er vel kanskje ikke så fryktelig sunt (sunnere enn sjokolade men uansett!). Grove lapper er en god ide, men jeg spiser grovt brød nå og det er det jeg begynner å bli litt lei. Jeg høres sikkert supervanskelig ut, men jeg setter utrolig stor pris på tipsene deres. Anonym poster: 92c71735654495ecdb7bb64cd90a2da5 Du kan lage kjempegode og sunne dressinger selv, superenkelt! En god kaldpresset olivenolje, sitron/lime, krydder, og friske urter, er alt du trenger. Evnt du kan lage hummus i en tynn versjon, og guakamole eller salsa. Noe som også er godt i salat er litt ristede pinjekjerner, soltørket tomat, kikerter, babyspinat, spirer, quinoa. Massevis av gode måter å variere på. Anbefaler også http://veganmisjonen.blogspot.no/ Man trenger ikke være veganer for å elske mye av maten som legges ut her. Jeg bytter ut hvete og sukker i oppskriftene, med spelt og rårørsukker eller palmesukker, man kan alltids variere. Vanvittig mye godt her, både snacks, middag, bakst, osv 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2012 #9 Skrevet 25. september 2012 Takk kisskiss og 2shy skal prøve det der. Er ikke så glad i hummus, salsa og slikt men skal prøve å lage dressing med olivenolje! Hadde en kjempgod dressing av eddik en gang på ferie, men aldri greid å lage noe slikt selv eller funnet på butikken - noen som aner hva dette kan være? Er også veldig glad i "vegetar"mat så skal sjekke linken din! Kan ikke lage noe mat med linser, spirer eller bønner, som er litt synd da jeg synes dette er god mat. Anonym poster: 92c71735654495ecdb7bb64cd90a2da5
Gjest BettyBoop Skrevet 25. september 2012 #10 Skrevet 25. september 2012 Hvor bor du? Tror omtrent ikke speltlomper finnes nord for trondheim ... Men ellers har Meny de, i hvert fall. Gå på de litt større butikkene og spør, Ican'n på hjørnet fører nok ikke. Ts du må jo ikke ha speltlomper heller, du kan jo kjøpe sånne grove tacolefser
2shy Skrevet 25. september 2012 #11 Skrevet 25. september 2012 Takk kisskiss og 2shy skal prøve det der. Er ikke så glad i hummus, salsa og slikt men skal prøve å lage dressing med olivenolje! Hadde en kjempgod dressing av eddik en gang på ferie, men aldri greid å lage noe slikt selv eller funnet på butikken - noen som aner hva dette kan være? Er også veldig glad i "vegetar"mat så skal sjekke linken din! Kan ikke lage noe mat med linser, spirer eller bønner, som er litt synd da jeg synes dette er god mat. Anonym poster: 92c71735654495ecdb7bb64cd90a2da5 Du kan lage hummus´en i ekstrem tynn variant, bruke mye sitron (jeg bruker aldri tahini) og vanne den ut, og godt med f.eks fersk bladpersille. Blir en helt annen smak enn vanlig hummus Linser kan man lage fantastisk mye god mat med, også er det så enkelt!
AnonymBruker Skrevet 25. september 2012 #12 Skrevet 25. september 2012 TS her, de selger speltlomper her så det er ikke noe problem, er ikke så glad i lomper da så wraps blir nok mer aktuelt for meg - evt pitabrød. Anonym poster: 92c71735654495ecdb7bb64cd90a2da5
2shy Skrevet 25. september 2012 #13 Skrevet 25. september 2012 Ts du må jo ikke ha speltlomper heller, du kan jo kjøpe sånne grove tacolefser Eller enda bedre, bake de selv, veldig lett, og langt sunnere. Disse kan man slenge i ovnen og lage chips av også.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2012 #14 Skrevet 25. september 2012 Åå jeg er så glad for at dere hjelper meg Gleder meg til å handle inn i morgen allerede! Har du en god oppskrift på slike grove wraps? Og hvor lenge holder de seg? Evt. kan jeg kanskje hive de i fryseren og ta ut kvelden før. Har aldri laget noe mat med linser eller bønner før, men jeg vet jeg liker begge så er egentlig idiotisk at jeg ikke har spurt etter oppskrifter før. Anonym poster: 92c71735654495ecdb7bb64cd90a2da5
Gjest BettyBoop Skrevet 25. september 2012 #15 Skrevet 25. september 2012 Eller enda bedre, bake de selv, veldig lett, og langt sunnere. Disse kan man slenge i ovnen og lage chips av også. ja høres godt ut med hjemmelagde, men spørs om man gidder det da:p
2shy Skrevet 25. september 2012 #16 Skrevet 25. september 2012 2,5 dl sammalt spelt 2,5 dl siktet spelt ca 1 neve fersk basilikum 3 tørka tomater (den naturell som ikke har ligget i lake) ca 1/3 ts natron Rett under 1,5 dl vann 1 ts havsalt e.l Blandes og eltes, og stekes i trørr panne på middels temperatur. Litt klæsj å få de riktig i begynnelsen iforhold til tykkelse, men øvelse gjør mester. Vet ikke om det kan fryses, har ikke prøvd. Kan kjevles litt tykkere å brukes som knekkebrød også, bare stek i ovnen
Pawn Hearts Skrevet 25. september 2012 #17 Skrevet 25. september 2012 Takk kisskiss og 2shy skal prøve det der. Er ikke så glad i hummus, salsa og slikt men skal prøve å lage dressing med olivenolje! Hadde en kjempgod dressing av eddik en gang på ferie, men aldri greid å lage noe slikt selv eller funnet på butikken - noen som aner hva dette kan være? Er også veldig glad i "vegetar"mat så skal sjekke linken din! Kan ikke lage noe mat med linser, spirer eller bønner, som er litt synd da jeg synes dette er god mat. Anonym poster: 92c71735654495ecdb7bb64cd90a2da5 Jeg tipper du mener den franske dressingen vinegrette: Rør sammen én del eddik (gjerne balsamico) og tre deler jomfruolje (det enkleste er forresten å riste ingrediensene sammen i et glass med lokk). Smak - er dressingen for spiss, tilsetter du mer olje, er den for tam, har du i litt mer eddik. Bland inn salt og pepper etter smak. Nå har du en vinegrette i sin enkleste form. Hvis du vil, kan du tilsatte andre smaker som sennep, krydderurter og hvitløk. Jeg liker å ha i noe søtt, enten honning eller ferskpresset appelsinjus.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2012 #18 Skrevet 25. september 2012 Hva slags eddik brukes i slike dressinger? Vanlig klar 7%? Hva slags olje bør man kjøpe? Anonym poster: 92c71735654495ecdb7bb64cd90a2da5
2shy Skrevet 25. september 2012 #19 Skrevet 25. september 2012 Hva slags eddik brukes i slike dressinger? Vanlig klar 7%? Hva slags olje bør man kjøpe? Anonym poster: 92c71735654495ecdb7bb64cd90a2da5 Jeg bruker aldri eddik og vet lite om eddik, men når det gjelder olje bør du gå for en kaldpresset olivenolje med god kvalitet, ikke Yabbara og sånt skvip. Jeg liker godt de greske typene, koster rundt 80 kr.
Gjest gjest17 Skrevet 25. september 2012 #20 Skrevet 25. september 2012 Hva slags eddik brukes i slike dressinger? Vanlig klar 7%? Hva slags olje bør man kjøpe? Anonym poster: 92c71735654495ecdb7bb64cd90a2da5 Vanlige vineddiker er gode. Rødvin eller hvitvinseddik. Balsamico er også kjempegodt. Olivenolje er det jeg bruker, extra virgin. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå