AnonymBruker Skrevet 25. september 2012 #1 Skrevet 25. september 2012 Noen her som jobber i et mannsdominert yrke og kan fortelle litt om det? Jeg skal starte utdanning på nytt og er redd for at menn ser litt ned på jenter. Har lyst til å jobbe med noe innen bil, kan ikke så mye fra før og blir fort litt usikker. Jeg jobber hardt og lærer raskt men er likevel redd for at jeg skal være veldig mye svakere fysisk etc. Noen som har tips? Anonym poster: c01be471e78a62b142f8df2fbcc28e2a
AnonymBruker Skrevet 25. september 2012 #2 Skrevet 25. september 2012 Jeg jobber ikke med bil, men jobber i et mannsdominert yrke, dørvakt og vekter. I dørvaktyrket har jeg kun truffet på to jenter i min by og naboby som har jobbet med det samme, hu ene sluttet for å forfølge en annen drøm, hu anndre syntes ikke yrket var noe for henne, så ingen av de sluttet pga mobbing eller noe slikt. Men det har alt å si hvem man ender opp med å jobbe med. Jeg har hatt helt utrolig koselige kollegaer, og stort sett alle har tatt meg godt i mot, og jeg har alltid følt meg som en del av gjengen og veldig velkommen. Det ble heller ikke sett rart på når jeg ble vaktleder for et av utestedene jeg jobbet for, de aller fleste hadde ikke noen problemer med det. Opplevd en gang at en har ledd av det, men man kan vel si det sånn at han fikk ikke noe jobb av meg.. (såpass må man kunne oppføre seg mener nå jeg).. Nå er ikke jeg hverken lav eller svak, og vandt med å omgåes menn, så for meg var det ikke veldig problematisk å tre inn i en slik yrkesgruppe, jeg ble liksom ikke liten og forsvarsløs ift mange av de andre gutta på jobb. Men om jeg så hadde vært, tror jeg ikke de hadde sett ned på meg. Hu ene jeg jobbet sammen med var ikke veldig stor eller sterk, men ble allikevel aldri ledd av eller tatt mindre seriøs av kollegaene. Jeg syntes du skal forfølge drømmen din, det er mange jenter som jobber i mannsdominerte yrker i dag. Og heldigvis er de aller fleste mennesker oppegående, og har null problemer med at kvinner feks skrur bil. Eller at en mann er sykepleier. Ikke bekymre deg så mye for noe som sansynligvis ikke blir en problemstilling en gang. Lykke til! Anonym poster: 1271e3acf1d6d261751f6901330a163d
Lisette80 Skrevet 25. september 2012 #3 Skrevet 25. september 2012 Jobber i stålindustrien, det er bare jeg som er jente blandt 10 mannfolk.. Stortrives, ingen baksnakking som ofte skjer med kvinnfolk, har vært eneste jenta siden jeg begynte her for 7.5 år siden 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2012 #4 Skrevet 25. september 2012 Tusen takk for svar. Ja er redd for å ikke bli inkludert, og har inntrykk av at de fleste som jobber med bil kunne bygge dem fra grunnen av før de begynte på skolen Opplevd en gang at en har ledd av det, men man kan vel si det sånn at han fikk ikke noe jobb av meg.. (såpass må man kunne oppføre seg mener nå jeg).. Huff, hva sa han og hvordan reagerte du der og da? Det er alltid noen som er frekke og skal være morsome og ekle med folk, og det er vel disse jeg er mest redd for. Jeg er veldig "snill og greit" og synes det er utrivelig om noen ikke liker meg/har mye moro på min bekostning. Håper jeg bekymrer meg unødig! Anonym poster: c01be471e78a62b142f8df2fbcc28e2a
AnonymBruker Skrevet 25. september 2012 #5 Skrevet 25. september 2012 Jeg jobber i en mannsdominert bransje, og jeg har aldri hatt problemer med å være eneste kvinne på avdelingen. Tvert imot opplever jeg at folk er veldig innstilt på å gi meg muligheten til å vise hva jeg kan, at de skrur ned for det verste av testosteronet og at det absolutt er rom for at jeg er meg selv, som tross alt er litt forskellig fra dem. Fordelen ved å være en av veldig få kvinner er også at du blir lagt merke til, og gjerne får litt ekstra respekt, nettopp fordi du har valgt en litt utradisjonell vei. Jo, miljøet er ofte litt tøffere verbalt, og du kan ikke være en sånn som hyler av et nakenbilde i ny og ne eller blir sur hvis de spøker med deg, men jeg synes det går veldig greit. Men selvsagt, det finnes sikkert også idioter som synes alle kvinner bør bli sykepleiere og barnehagelærere, men det er det bare å lære seg å overse, for dem treffer man overalt i livet. Anonym poster: 58d5170f3bd931b29b13b24c3ee95b57
Gjest Lille-pus Skrevet 25. september 2012 #6 Skrevet 25. september 2012 Kan bare signere AB rett over mitt innlegg. Og husk; 98% av dem du møter liker deg med en gang. De siste 2% tåler ikke trynet ditt uansett. Hvorfor skal du da bruke 98% av tiden din på å få de 2% som uansett ikke liker deg til å begynne å like deg ? Har opp igjennom tidene, da jeg var 23+, møtt menn som ble aldeles fra seg (bannet og bar seg værre) over å møte en kvinne i den jobben. Blås i det og støtt deg på de mange, mange fantastiske mannlige kollegene du vil oppleve at du får ! Dette går godt, - gullgodt En av de meget dyktige NAF-mekanikerene/kontrollørene i mitt distrikt er forøvrig en liten, smekker og sped kvinne 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2012 #7 Skrevet 25. september 2012 Tusen takk for svar Gleder meg nå! Og husk; 98% av dem du møter liker deg med en gang. De siste 2% tåler ikke trynet ditt uansett. Hvorfor skal du da bruke 98% av tiden din på å få de 2% som uansett ikke liker deg til å begynne å like deg ? Det var godt sagt! Anonym poster: c01be471e78a62b142f8df2fbcc28e2a
AnonymBruker Skrevet 26. september 2012 #8 Skrevet 26. september 2012 Har jobbet i mannsdominert yrke i snart 5 år og har stortrivdes og heldigvis ikke opplevd noen nedlatende menn. Men jeg begynner å savne å ha litt flere kvinnelige kollegaer og vurderer derfor å finne meg en ny jobb nå. TS: Hvis du møter menn i studietiden som ser ned på jenter, så trøst deg med at disse menneskene vil slite med å få seg jobb pga holdningen sin. Nå vet jeg egentlig ikke så mye om bil-bransjen, men den type holdning er ihvertfall ikke ok blant mine kollegaer og heller ikke et tema egentlig. Anonym poster: 6b6a368157c80568a1f16b44c8f728d0
Gjest Lille-pus Skrevet 26. september 2012 #9 Skrevet 26. september 2012 (endret) Kudos til AB rett over ! Den typen holdninger hos menn eller gutter/unge menn vil ikke bli godtatt av arbeidsgivere. Jeg startet i mitt yrke for 27 år siden, som den 2dre kvinnen i studiestedets historie på det feltet siden 1955. På neste trinn (neste studiested) var jeg den eneste kvinnen, og den 2dre kvinnen i historien på akkurat det studiet. Fikk dritt-kjeft av en studiekollega da jeg hadde fått jobb som var bedre betalt enn hans ! - beskjeden var: "Jævla kjærring ! Hvorfor skal du ha xxxx når jeg har kone og 2 unger å fø på !" Var første kvinnen på mitt spesialistområde hos min første arbeidsgiver. Var en av 5 kvinner blant 2000 mann på ett av Norges store verft under offshoreutbyghingenes glansdager midt på -80 tallet. Arbedsleder for en haug med karfolk. Ikke alle har likt meg. Noen har prøvd å sjekke meg opp, - på jobb ! Noen har blitt sure, noen har blitt sinte, noen har blitt dødsfornærmet fordi jeg ikke ville sitte på fanget dems men heller satt på fanget til en kollega jeg kjente godt fra før:hehe: - og ganske mange/de aller, aller fleste har likt min måte å styre på Når fagarbeidere kommer opp på ditt kontor, - alene. Lukker døren og sier de "vil bli slik som deg". Og spør hvilke skoler de må de gå på for å bli slik ? - Det er de største komplementene jeg har fått, og jeg bærer de uttalelsene varmt inne i hjertet. De kom fra ærlige karer med ærlige hensikter. Du blir "en av gutta", du kommer på innersiden av en tilværelse som ofte er lukket for kvinner i det store og hele. Det er faktisk vidunderlig deilig å kunne "henge" i en sofa på en bar med 'gutta' og delta i damediskusjonene, - uten filter. Det har fordeler og ulemper begge deler. Flest fordeler om du spør meg Endret 26. september 2012 av Lille-pus 2
kaprifolen Skrevet 26. september 2012 #10 Skrevet 26. september 2012 Gjør det ikke nå, men gjorde det før. Kom rett fra å være en av 18 damer vs 2 menn, til å bli eneste jenta på min avdeling. Ingen tvil om at jeg foretrakk det siste! Det gjorde det kanskje enda lettere at jeg gjorde jobben vel så bra som gutta, i tillegg til at jeg trives med å få jobbe helt alene og taust innimellom, og dermed ofte meldte meg frivillig til å ta litt drittjobber! Mannen min derimot er håndverker, og der er det ikke ofte de treffer på kvinnelige kollegaer. Og de gangene de gjør det, får karene et behov for å påpeke at "det var en dameelektriker på jobben idag!". Det er greit nok, det som irriterer meg, er at de ALLTID ser seg nødt til å slenge på "..men hun var flink, hun!" Hyggelig, men trist at de tydeligvis ikke forventer at dama skal kunne jobben sin..... 1
Gjest Gjest_surfot Skrevet 26. september 2012 #11 Skrevet 26. september 2012 Jeg har ikke kommet ut i jobb ennå, men studerer dataingeniør. Vil si at det er et ganske mannsdominert studie. Jeg trives veldig godt. Menn generelt er veldig direkte og man slipper det fjaset med baksnakking og kakling. Jeg sier ikke at det er slik overalt, men kun basert på mine erfaringer. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå