Gå til innhold

Har gått OPP i vekt etter trening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg startet å trene styrketrening for drøyt to uker siden. Har trent alle dager bortsett fra 3-4 siden da. Samtidig med det økte jeg kaloriinntaket med ca. 300 kcal per dag. Ligger fortsatt i et stort underskudd.

Men likevel har heg gått OPP i vekt. +2.1, 73kg fordelt på 177cm, viste vekta i dag. Det synes jeg er MYE på to uker. Disse kiloene har kommet gradvis, så jeg tror ikke det er ekstra vann?

Jeg vet at jeg ikke burde tenke så mye på vekta, men den stresser meg like fullt. Jeg føler ikke at jeg har råd til å gå opp særlig mer i vekt, og tanken på å bytte ut styrken med cardio igjen frister..

Er det noen som har en plausibel forklaring? Jeg ser i speilet at jeg allerede har blitt strammere, og at rumpa er litt høyere og armene litt kraftigere, men jeg er redd for å legge på meg og bli tjukk igjen uten å legge merke til det selv. Har gjort det før, 20kg opp uten å egentlig se det selv.

Anonym poster: a273ddb55ba44edb35a7f67a15dce31d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Joda, men en legger jo ikke på seg to kilo muskler på to uker. Det tar lang tid å gjøre såpass med muskelmengden at det vises på vekten. :)

Skrevet

Man kan fint variere med en halv til en kilo pr dag, alt etter tid, mat, syklus etc. Ikke stress med to usle kilo, men bruk heller målebånd.

Skrevet

Ekstra blod er jo også noe, men det forklarer jo ikke alt. (En gravid har til sammenligning ca en liter mer enn vanlig.)

Anonym poster: 532a993af11ae1bcde4e21e0e05087ca

Skrevet

Muskler veier mer enn fett, og vekt er derfor et veldig misledende mål. Målebånd sier mye mer om hvordan det faktisk står til.

Forresten kan det være at du uten å ha tenkt over det har spist mer samtidig som du har trent mer. Mange får økt sultfølelse av å trene mye så det bør du være obs på :)

Skrevet

Jeg har spist mer, men jeg vet at jeg er godt i underskudd uansett. Har god kontroll på inntak. Det eneste er at jeg har spist veldig lite veldig lenge, og nå økt litt, så kanskje kroppen min suger til seg alt den kan og lagrer det som fett?

Ja, en kan variere i vekt fra dag til dag, men dette er en oppgang som har kommet med noen hundre gram opp hver dag, altså er det nærliggende å tro at det er "masse" som har lagt seg på kroppen og ikke bare litt ekstra vann her og der. :)

Skrevet

Skal man ikke ligge ca 7000 kcal i overskudd for å legge på seg en kg?

Jeg skjønner deg godt, har lagt på meg 2 kg jeg også etter styrketreningng og litt kondisjon... Skikkelig dritt og lite motiverende!

Anonym poster: b6b62e3f35f643942fd4e213ccc137b4

Skrevet

Man legger ikke på seg 2kg muskelfiber på to uker, men det er plausibelt at en vektoppgang på 2kg skyldes musklene likevel. 2 uker gir nok litt økning i muskelvev.

Større muskler veier mer. Høyere inntak øker glykogenlagrene (spesielt om man øker inntaket karbohydrater).

1g glykogen binder 2g vann.

I tillegg varierer kroppens vekt rundt 1-1,5kg i naturlige døgnvariasjoner.

Hvis man skal ha en god indikasjon på vekten sin må man veie seg gjerne 14 dager på rad, til samme tidspunkt om morgenen rett etter man har stått opp og så regne gjennomsnittsvekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...