Gå til innhold

Folk med fine titler trenger ikke et pent ytre?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har i flere år nå lagt merke til at leger og andre med høy utdannelse har en merkelig holdning til barnas klær. Klærne er hullete, skitne, for små osv. Kan godt komme med et merkeklesplagg. Men det brukes hver dag til det står av seg selv omtrent. Synes dette er merkelig. De har jo penger nok til å kle opp barna skikkelig. Normale folk er mye mer nøye på at barna har ordentlig og rent tøy. Virker som de er mer opptatte av status ting som flotte biler,dyre feriereiser til eksotiske steder og fint hus i det rette strøket. At huset omtrent ikke blir vaska er heller ikke så nøye. Har flere lagt merke til det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Nei :o , kan overhode ikke si at jeg har lagt merke til dette

Skrevet

:klø:

Slikt forekommer vel overalt uansett sosial status?

Men, kan egentlig ikke si jeg har lagt merke til at dette er så veldig vanlig....

Skrevet

Jeg har intrykk av at leger er mindre renslige og ryddige - jeg sier dette fordi jeg har vasket på sykehus, og legekontorene var skikkelig grisete!

Skrevet

Dette var en rar problemstilling. Jeg har ikke sett det. Men jeg ser at enkelte personer er veldig obs på hva de med høyere utdannelse har på seg, hva de bruker pengene til osv. Jeg har inntrykk av at dette er underliggende (for dem som har penger) og at de er mer sikker på seg selv. De trenger ikke kjøpe klær for å bli lagt merke til, eller for å få status i gruppen. Der jeg kommer fra husker jeg at det var en forakt for leger, psykologer etc blandt typiske "arbeiderfamilier". De var veldig var og oppmerksommme på disse familiene, hva de hadde på seg, hvordan de oppdro barna og etc. Vet ikke helt om jeg dro dette for langt. Men jeg ser en tendens til å være mye opptatt av DEM ANDRE.

Skrevet

Jeg har sett det. Jeg jobbet i en barnehage engang, en privat sådan med "bare høystatusfolk"

Ungene der hadde slitne klær, mange av dem kom med samme innholdet i matboksen to dager på rad hvis den ikke ble tom dagen i forveien.....

Direkte motbydelig....

Gjest Anonymous
Skrevet

Men har dette noe med høy sivilstatus og gjøre :klø:

Skrevet

:o Nei dette har jeg ikke lagt merke til. Men det kan jo hende at disse folka egentlig ikke har så mye penger som man tror :-? . Slike høye utdannelser koster, kanskje de sitter med veldig høy gjeld å betjene. En annen ting er at slike yrkesgrupper med høy status også har et enormt ansvar og har kanskje egentlig ikke tid til å ta vare på tingene rundt seg. :-( .

Gjest Anonymous
Skrevet
Dette var en rar problemstilling. Jeg har ikke sett det. Men jeg ser at enkelte personer er veldig obs på hva de med høyere utdannelse har på seg, hva de bruker pengene til osv. Jeg har inntrykk av at dette er underliggende (for dem som har penger) og at de er mer sikker på seg selv. De trenger ikke kjøpe klær for å bli lagt merke til, eller for å få status i gruppen. Der jeg kommer fra husker jeg at det var en forakt for leger, psykologer etc blandt typiske "arbeiderfamilier". De var veldig var og oppmerksommme på disse familiene, hva de hadde på seg, hvordan de oppdro barna og etc. Vet ikke helt om jeg dro dette for langt. Men jeg ser en tendens til å være mye opptatt av DEM ANDRE.

Der tar du helt feil. Det er ikke FORDI de har høy status jeg reagerer på det. Men fordi alle andre setter ungene sine før alt annet. Og kjøper klær til dem før seg selv. Og er veldig nøye på at ungene har det de trenger og ikke bruker hullete klær. Man trenger ikke å være rik heller for at ungene skal ha rene og ordentlige klær. Har med prioritering å gjøre. Sånn som jeg ser det er ikke det prioritert blandt de med " høy status" Dette er noe jeg har lagt merke til i mange år. Det er liksom mer regelen enn unntaket. Og det er mange personer jeg har vært borti opp igjennom årene. Gjennom barnehager og skoler der ungene har gått. Og igjennnom jobben min. Har faktisk diskutert dette med ei som har kontakt med barn fra alle lag. Og hun har akkurat samme inntrykk.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tror tildels dette KAN stemme. Det er ikke pga dårlig omsorgsevne at høyt utdannede ikke er så nøye på klær og slikt, men fordi de ikke er så opptatt av at alt skal være perfekt for omverden. De innehar såpass mye kunnskaper som gir dem god selvfølelse og følelse av mestring, at de ikke er redde for "vanlige" folks fordømmelser. Det gjør ikke dem noe om naboen ikke liker dem..For "vanlige" folk er det nok ofte mest om å gjøre at fasaden er perfekt, om å bli likt og ikke minst akseptert. Høyt utdannede har helt andre kriterier for et godt liv. Dette er mine synspunkter ihvertfall.

Skrevet
Jeg har intrykk av at leger er mindre renslige og ryddige - jeg sier dette fordi jeg har vasket på sykehus' date=' og legekontorene var skikkelig grisete![/quote']

Har du vasket på mange andre typer kontor, slik at du kan sammenlikne med andre yrkesgrupper?

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg tror tildels dette KAN stemme. Det er ikke pga dårlig omsorgsevne at høyt utdannede ikke er så nøye på klær og slikt' date=' men fordi de ikke er så opptatt av at alt skal være perfekt for omverden. De innehar såpass mye kunnskaper som gir dem god selvfølelse og følelse av mestring, at de ikke er redde for "vanlige" folks fordømmelser. Det gjør ikke dem noe om naboen ikke liker dem..For "vanlige" folk er det nok ofte mest om å gjøre at fasaden er perfekt, om å bli likt og ikke minst akseptert. Høyt utdannede har helt andre kriterier for et godt liv. Dette er mine synspunkter ihvertfall.[/quote']

Det er ikke pga av naboen at jeg har hele rene klær til mine barn. Synes det er et merkelig argument at de pga av god selvfølelse lar ungene gå rundt i sjuskete, hullete og skitne klær?

Gjest Hovedinnlegger
Skrevet

Jeg har vært i mange hus. Fler enn de fleste. De skitneste husene tilhører leger.

Skrevet

Javel. Det er sikert fordi de vet at barn må ha litt skitt rundt seg for å få et bra immunforsvar. :wink:

Men du nevner jo ikke bare leger i ditt hovedinnlegg.

Med tanke på at jeg stort sett omgås ganske mange med høy utdannelse må jeg si at jeg ikke helt vet hva du tenker på.

Skrevet
Jeg tror tildels dette KAN stemme. Det er ikke pga dårlig omsorgsevne at høyt utdannede ikke er så nøye på klær og slikt' date=' men fordi de ikke er så opptatt av at alt skal være perfekt for omverden. De innehar såpass mye kunnskaper som gir dem god selvfølelse og følelse av mestring, at de ikke er redde for "vanlige" folks fordømmelser. Det gjør ikke dem noe om naboen ikke liker dem..For "vanlige" folk er det nok ofte mest om å gjøre at fasaden er perfekt, om å bli likt og ikke minst akseptert. Høyt utdannede har helt andre kriterier for et godt liv. Dette er mine synspunkter ihvertfall.[/quote']

:enig_animasjon: Det var også de tankene jeg gjorde meg da jeg leste innlegget. Om dette stemmer er det mest sannsynlig fordi høyt utdannede mennesker har større tilbøyelighet til å heve seg over kleshysteriet. Kanskje de prøver å lære ungene sine at det er andre ting som teller mer enn kjøpe, kjøpe , kjøpe? Ser ingenting galt i det jeg.

Gjest Skrållan - ikke innlogget
Skrevet

Sånn som jeg oppfattet det, handlet ikke dette innlegget om hverken merkeklær, mengde klær eller handlehysteri (kjøp, kjøp, kjøp) - men om vedlikehold og vask av klær. Altså ikke at barna ikke har merkeklær, men at klærne er skitne og hullete/ødelagt.

Jeg har ingen formening om noen yrkesgrupper skiller seg spesiellt ut her, men min oppfatning er at god selvfølelse/følelse av mestring ikke har noen innvirkning på om barna dine er hele og rene i tøyet, merkeklær eller ikke :klø:

Gjest Anonymous
Skrevet

[

:enig_animasjon: Det var også de tankene jeg gjorde meg da jeg leste innlegget. Om dette stemmer er det mest sannsynlig fordi høyt utdannede mennesker har større tilbøyelighet til å heve seg over kleshysteriet. Kanskje de prøver å lære ungene sine at det er andre ting som teller mer enn kjøpe, kjøpe , kjøpe? Ser ingenting galt i det jeg.

Skrevet

Ja jeg har det. Alt fra logistikkfirmaer til fabrikker til barnehager og butikker sine kontorer.

Og har lagt spesielt merke til at leger er ekstra uryddige og grisete. F.eks har de gamle kaffekopper stående, flere ganger med sneiper i osv. (dette hender selvfølgelig hos andre grupper også, men spesielt mye griseri blandt leger)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...