Eliza Skrevet 24. februar 2004 #1 Skrevet 24. februar 2004 Dersom jeg føler meg i fin form ellers, bør jeg likevel ta jerntilskudd? Mener å ha lest et sted at gravide bør ta jerntabletter fra uke 20. Det er der jeg er nå...
Bridget Jones Skrevet 24. februar 2004 #2 Skrevet 24. februar 2004 Dette er jeg ikke sikker på, men du kan jo bare ta en telefon til legen din. Du tar vel "stikket" i fingeren hver gang du er hos lege eller? Jeg må bestandig ha tatt jern når jeg har gått gravid, men dette er sikkert også veldig forskjellig fra menneske til menneske. Lykke til :-)
-hild Skrevet 24. februar 2004 #3 Skrevet 24. februar 2004 Det er nok ikke antall uker og dager som avgjør om du bør ta jerntilskudd eller ikke :-) Sist jeg spurte legen min om jerntilskudd, sa hun at jeg ikke trengte å ta noe - siden mitt ferritin-nivå (jernlager) ved starten av svangerskapet var ganske høyt. Hb nivået (blodprosenten) vil gå ned i løpet av svangerskapet, når blodmengden øker. Dette gjør at blodet lettere transporteres gjennom morkaka med alt den næringa som babyen din trenger. Så lenge du spiser sunt - og føler deg i fin form - og babyen din vokser som den skal, trenger du ikke ta noe jerntilskudd. Spør legen eller jordmor hvis du er usikker!!
Tinka Skrevet 24. februar 2004 #4 Skrevet 24. februar 2004 Jeg har fått beskjed om å begynne med jerntilskudd fra uke 20, men det er fordi mine jernlagre var helt i nedre del av referansverdiene ved første kontroll. Om man har normale verdier i begynnelsen tranger man ikke tilskudd i det hele tatt, og har man under referanseverdiene må man ta tilskudd helt fra begynnelsen.
Ruby Skrevet 24. februar 2004 #5 Skrevet 24. februar 2004 Hør med jordmor eller lege. De skal se det på blodprosenten din. Jeg begynte for to uker siden, og jeg er 37+1 i dag.....
ny dag Skrevet 24. februar 2004 #6 Skrevet 24. februar 2004 "Regelen" er at man skal ta jerntilskudd fra uke 20 om man har et lavere ferritin-nivå (jernlager) - målt ved starten av svangerskapet - enn 60. Jeg hadde selv 59 og var dermed helt på grensen. Legen min syntes at jeg kunne ta litt jern siden babyen trenger mye jern på slutten av svanerskapet. Jeg tar en multivitamin-tablett som inneholder litt jern + en tablett hemofer (eller hva det nå heter). Du kan sikkert se på helsekortet ditt hva jernlageret ditt var. Det kan ihvertfall jeg. Ny dag
silja Skrevet 24. februar 2004 #7 Skrevet 24. februar 2004 man skal ikke ta jerntilskudd uten at man mangler det -altså må først måle ferritinnivået hos lege. Blodprosenten henger ja sammen med jern, men den kan være fin selv om man har et lite jernlager....
14062003 Skrevet 24. februar 2004 #8 Skrevet 24. februar 2004 Blodprosenten henger ja sammen med jern' date=' men den kan være fin selv om man har et lite jernlager....[/quote'] Selv om du har et men der, så tar du feil i at blodprosenten henger sammen med jernnivåene. Min blodprosent har alltid vært skyhøy, men på det laveste hadde jeg jernnivå på 7 (og det er vanvittig lavt)... Står det ikke jernnivå på helsekortet da? Joda, det ser ut til å gjøre det hos meg. I alle de rutene står det dato, uke, vekt, bt (blodtrykk) og hb pluss mer. Jeg tror hb er jernnivå. Mitt lå på 12,8. Eller? Kanskje det er blodprosenten hb står for? Jeg er i den kategorien som skulle begynne å ta jern ved 20 uker. Siden jeg stort sett alltid tar litt jerntilskudd i ny og ne, sa legen det var greit at jeg tok litt før uke 20 også. Regner med at jeg kommer til å be om en ny jernnivåprøve ved kontroll ca. 20 uker på vei. Spiser forferdelig lite, men putter i meg litt c-vitaminer med jern (brusetabletter) en gang i ny og ne. Så jeg aner ikke hvordan jernnivået er nå...
silja Skrevet 26. februar 2004 #9 Skrevet 26. februar 2004 Hb (hemoglobin) er det samme som blodprosenten og skal vel for oss kvinner ligge på rundt 14 husker jeg ikke feil. Du har rett i at der er en egen rubikk på helsekortet ang hb/blodprosenten -men den må ikke sammenlignes med jernlageret. for min del var blodprosenten fin, akkurat der den skal være men blodprøvene viste at jernlageret -altså ferritinnivået - mitt var lavt så jeg måtte begynne ta jern allerede i uke 7. Da hadde jeg et ferritinlager på 9. viderer skal man også være forsiktig med å ta jerntilskudd dersom man ikke har underskudd av jern da det også er uheldig. Man bør alltid sjekke hos legen før man begynner. (mange jenter tar ofte jern forsi de føler seg trette og slappe og tror det skyldes jernmangel pga menstruasjon. Kroppen er laget slik at man tåler dette, trenger ikke nødvendigvis være pga jernmangel.) Jern/ferritin henger sammen med blodprosenten/hemoglobin da jernet binder seg til blodet.
Eliza Skrevet 26. februar 2004 Forfatter #10 Skrevet 26. februar 2004 Takk for svar alle sammen. Skal til legen på tirsdag, så da skal jeg få sjekket det opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå