AnonymBruker Skrevet 24. september 2012 #1 Skrevet 24. september 2012 Pappa sitter i uskiftet bo. Nå har han besluttet at han vil dele ut morsarven til oss. Det jeg lurer på da er hva gjør en egentlig med arvepenger? Jeg tenker at det er for dumt å kaste dem bort på billån, ferier, gjeld, osv. Jeg føler at det må være noe som faktisk er litt nyttig. Jeg har studielån på rundt 250.000 kroner, og tenkte at jeg kanskje kunne betale ned litt på det. Men så var det det her med å bruke arvepenger på gjeld da... Nå skal det sies at jeg er noe over gjennomsnittet samvittighetsfull så egentlig blir alt helt feil i mitt hode i forhold til slike ting. En annen ting er at jeg har ikke lyst til å spare opp for mye og bruke store deler av summen på å betale formueskatt heller. Vanskelig det her.... Hva gjør/ville dere gjort med denne type penger? Anonym poster: a8d3ddcaa604b5fefff0654880cc114a
AnonymBruker Skrevet 24. september 2012 #2 Skrevet 24. september 2012 Jeg hadde betalt ned på boliggjeld. Det hadde ført til at jeg hadde hatt mer til overs hver måned og alt i alt hatt mer rom for moro, som jeg tror moren min hadde ønsket. Det sagt så brukte jeg arven fra mine besteforeldre på henholdsvis bunad og instrument, som jeg aldri har angret på. Anonym poster: 4351d68c18fbc5c7201faf2154311fd7 3
juliane Skrevet 24. september 2012 #3 Skrevet 24. september 2012 Jeg ville brukt litt av det på en fin ferie og brukt resten på å betale ned på boliglånet. Kan ikke skjønne at du menert det ikke er nyttig å betale ned gjeld? 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2012 #4 Skrevet 24. september 2012 Jeg ville brukt litt av det på en fin ferie og brukt resten på å betale ned på boliglånet. Kan ikke skjønne at du menert det ikke er nyttig å betale ned gjeld? Misforstå meg rett, jeg mener selvfølgelig at det er fornuftig å betale ned på gjeld. Men jeg tenker at det blir litt feil å bruke arvepener til det. Jeg er helt sikkert på bærtur i tankegangen, det er samvittigheten som snakker som vil ha meg til å gjøre noe skikkelig smart Anonym poster: a8d3ddcaa604b5fefff0654880cc114a
juliane Skrevet 24. september 2012 #5 Skrevet 24. september 2012 Det aller smarteste man kan bruke penger på er jo bolig, om det er nedbetaling av gjeld eller som EK hvis man ikke har kjøpt noe enda. Jeg brukte mine arvepenger på oppussing av den nye leiligheten min, kan ikke tro at noen som helst ting skulle være smartere på lang sikt enn investering i bolig. 1
Gjest Marmot Skrevet 24. september 2012 #6 Skrevet 24. september 2012 Om du skal betale ned gjeld, velg billånet. Boliglån og studielån er gunstigere lån enn billån. Boligen din stiger antagelig i verdi og studielån har gunstige betingelser som ingen andre lån har. Billån er rent tapsprosjekt på alle måter. 2
Testosteron Skrevet 24. september 2012 #7 Skrevet 24. september 2012 Å betale ned på gjeld er noe av det mest fornuftige man kan gjøre. Hvorfor skulle ikke arvede penger kunne brukes på dette?
Gjest Wolfmoon Skrevet 24. september 2012 #8 Skrevet 24. september 2012 Hvis du uansett må ha gjeld, for all del behold studielånet og betal ned på noe annet. Overraskende mange ser ut til å ville betale ned studielånet raskt og heller sitte med annen gjeld, noe som sjelden er veldig lurt siden man sjelden får like gode betingelser på andre ting.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2012 #9 Skrevet 24. september 2012 Å betale ned på studielånet er ihvertfall det dummeste man kan gjøre! Lærer man ingenting på skolen lenger??? Anonym poster: 31fc97e40a43f1f10c82e55a9502cbc8 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2012 #10 Skrevet 24. september 2012 Går det an å spørre om hvor stort beløp det er snakk om? Anonym poster: c91533a906312a368437db6349b1278c
AnonymBruker Skrevet 25. september 2012 #11 Skrevet 25. september 2012 Å betale ned på studielånet er ihvertfall det dummeste man kan gjøre! Lærer man ingenting på skolen lenger??? Anonym poster: 31fc97e40a43f1f10c82e55a9502cbc8 Dummeste man gjør er det jo ikke. Men er jo smartere å betale ned andre lån først. Anonym poster: 15e31407a0432afa52cd986040bb1e50
Gjest Lille-pus Skrevet 25. september 2012 #12 Skrevet 25. september 2012 Jeg ville brukt arvepengene til bolig. Ikke fordi det et høyest rente, for det er det ikke, men fordi bolig er en konkret verdi. Å betale ned billån er økonomisk det smarteste, men ville for meg ikke føltes riktig da en bils verdi så fort blir 'borte'. Husk bare, dersom du bruker pengene på boliglån i en bolig du ikke eier helt alene, å få denne nedbetalingen organisert slik at din eierandel av boligen reflekterer arvebeløpet du har brukt, samt at det er arv. Dette da et senere brudd med en ektefelle/samboer kan føre til at arven din går tapt dersom ikke dokumentasjon og papirarbeid er 100% i orden. - ikke alle brudd er like pene desverre. 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2012 #13 Skrevet 25. september 2012 Hva med å kjøpe deg et smykke som har en god verdi. Det kan jo bli et arvesmykke som du kan gi videre til dine barn. Datteren min arvet noe for en tid tilbake. Riktignok etter sin farmor og hun kjøpte et enkelt diamantanheng til minne om henne. Så får du heller bruke resten til noe fornuftig. Anonym poster: dcc0c965f2b6a18ad7ba2800266595bb
Gjest Marmot Skrevet 25. september 2012 #14 Skrevet 25. september 2012 Jeg ville brukt arvepengene til bolig. Ikke fordi det et høyest rente, for det er det ikke, men fordi bolig er en konkret verdi. Å betale ned billån er økonomisk det smarteste, men ville for meg ikke føltes riktig da en bils verdi så fort blir 'borte'. Det er jo nettopp derfor man bør gjøre det. Ved slutten av lånetiden har de fleste høyere billån enn verdien på bilen. Det smarteste da er å betale ned billånet, og betale tilsvarende på boliglånet som man gjorde på billånet etterpå. På den måten betaler man også mindre renter. 1
Frøken S Skrevet 25. september 2012 #15 Skrevet 25. september 2012 Du har fått masse gode råd her og personlig ville jeg prioritert nedbetaling av huslån. Men ville bare påpeke en liten tankefeil du hadde her. Du må ikke betale formueskatt om du setter pengene på konto i påvente av hva du skal bruke de til når alternativet er å betale ned gjeld.
Gjest Badabing Skrevet 25. september 2012 #16 Skrevet 25. september 2012 Jeg er enig med Lillepus i alt og ville også betalt på huslån. Ja, det er kanskje mer fornuftig å betale ned bil, men personlig ville det føles bedre å investere arvepengene i noe. Jeg har vært i samme situasjon, og kommer til å bruke morsarv på hus, en reise og muligens utdanning som jeg ellers ikke ville hatt mulighet til å ta. Bilen betaler jeg heller av lønna mi.
Gjest Badabing Skrevet 25. september 2012 #17 Skrevet 25. september 2012 Du har fått masse gode råd her og personlig ville jeg prioritert nedbetaling av huslån. Men ville bare påpeke en liten tankefeil du hadde her. Du må ikke betale formueskatt om du setter pengene på konto i påvente av hva du skal bruke de til når alternativet er å betale ned gjeld. Hvorfor må man ikke betale formueskatt?
Østlandet Skrevet 25. september 2012 #18 Skrevet 25. september 2012 Hvorfor må man ikke betale formueskatt? Fordi om man har f eks en halv mill mer på konto, så går regnestykket i 0,- om man betaler ned gjeld på akkurat det samme. Formuen vil øke med det samme (halv mill) uansett hva man velger. 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2012 #19 Skrevet 25. september 2012 Hei alle sammen. Takk for tips og råd Jeg vil ikke betale ned på bilen, nettop på grunn av at den har ikke noe verdi i seg selv så da er jo pengene "tapt" til slutt. At det er et merke som holder seg godt i verdi i forhold til mange andre har ingenting å si i så måte mener jeg. Vi er 5 søsken som får rundt 170.000 kroner hver, så mulighetene for å investere og betale ned begrenser seg jo. Gjelda står heller ikke kun på meg, jeg står som medlånetaker siden jeg har vært student frem til nå. Mannen står som hovedansvarlig for både hus og billån. Vi har falt litt på at vi har fortjent å unne oss en ferie, enten i sommer eller neste høst så litt kommer nok til å gå til det. Med tanke på at jeg kan trekke fra halve lånebeløpet på skatten uansett så tror jeg at jeg kommer til å sette dem på en egen sparekonto inntil videre. Kanskje gjøre noen forbedringer rundt huset og øke verdien på den måten. Vi får se Anonym poster: a8d3ddcaa604b5fefff0654880cc114a
Frøken S Skrevet 25. september 2012 #20 Skrevet 25. september 2012 Du kan trekke halve lånebeløpet på skatten?? Du kan trekke 28% av rentekostnadene, men må legge på 28% på renteinntekter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå