Gå til innhold

BSU - hvordan ta ut en viss sum?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:-)

Jeg har en BSU. Det er vel ikke 5000 der engang. Nå er det slik at jeg og samboer har kjøpt hus med kausjonist. Vil gjerne beholde BSU, men kunne tenke meg å ta ut en viss sum for å bruke på huset. Hvordan kan man ta ut penger? Må man ha en grunn og vise til kvitteringer etc? Noen som kan svare på disse spørsmålene, så blir jeg glad:D Takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener at man kan ta ut det man har satt inn i år, uten at det får konsekvenser for videre sparing, mens om man vil ta ut mer enn det man har satt inn i år, vil BSUkontoen automatisk sies opp. Da vil man ikke kunne starte en ny. Men kanskje noen vet hundre prosent :)

Skrevet

Det er såpass lite på den kontoen at jeg ser ikke helt behovet for å risikere noe, når det gjelder BSU er det en jungel med mange fallgruver.

Hva er det dere tenker å bruke pengene på egentlig? Under 5k når det gjelder hus/BSU er jo en ubetydelig dråpe i havet.

Anonym poster: 139e205a95d473fda02dc66966429d58

• Liker 1
Gjest Cuntzilla
Skrevet

Min BSU-konto er iallefall sånn at jeg kan ta ut det jeg har satt inn i inneværende år, men ikke mer. Da må kontoen avsluttes, og man kan ikke åpne en ny.

Og det er vel myndighetene som har satt disse reglene, så jeg regner med det er sånn for alle banker.

Skrevet

Det er såpass lite på den kontoen at jeg ser ikke helt behovet for å risikere noe, når det gjelder BSU er det en jungel med mange fallgruver.

Hva er det dere tenker å bruke pengene på egentlig? Under 5k når det gjelder hus/BSU er jo en ubetydelig dråpe i havet.

Penger til maling, møbler osv! Vil gjerne ha konto, men akkurat nå er jeg student og er begrenset hvor mye en får spart. Men da man kommer i jobb, kan man spare mer og bruke til nedbetaling av huslån.
Skrevet

De pengene du har satt inn i år, kan du ta ut igjen i år uten at kontoen blir stengt. Penger satt inn tidligere kan du ikke ta ut uten at kontoen samtidig blir stengt.

Anonym poster: 4781d571d421d991009ae37afa60bc44

• Liker 2
Skrevet

Okei, takk for svar folkens:) Forstår det slik at man kan ta ut det man har satt inn i år! Men noen som vet om man må vise til hva pengene skal gå til? Står jo at de skal brukes til huslån. Er dette noe som blir sjekket?

Skrevet

Penger til maling, møbler osv! Vil gjerne ha konto, men akkurat nå er jeg student og er begrenset hvor mye en får spart. Men da man kommer i jobb, kan man spare mer og bruke til nedbetaling av huslån.

Dere får uansett ikke mye maling og møbler for 5000 kr. det er ikke verdt risikoen og arbeidet, tenk om dere gjør noe feil og kontoen avsluttes? Det er så mye å holde rede på at jeg forstår ikke at dere vurderer det, om dere trenger møbler kan dere finne mye på finn som gis bort helt gratis. Det finnes noen perler der om dere bare følger med. :jepp:

• Liker 1
Skrevet

De pengene du har satt inn i år kan du ta ut og bruke på det du vil.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Signerer det andre skriver, det er ikke verdt å miste sjangsen til BSU-konto over 5000kr. Hvis du vil ta ut mer enn det du har spart I ÅR mister du BSU-kontoen. Du kan da kun åpne en BSU 2.0, med mye dårligere betingelser.

Endret av Chloe-
  • Liker 2
Skrevet

Dere får uansett ikke mye maling og møbler for 5000 kr. det er ikke verdt risikoen og arbeidet, tenk om dere gjør noe feil og kontoen avsluttes? Det er så mye å holde rede på at jeg forstår ikke at dere vurderer det, om dere trenger møbler kan dere finne mye på finn som gis bort helt gratis. Det finnes noen perler der om dere bare følger med. :jepp:

Haha. Og med risikoen mener du at hele blir slettet? Skal jo høre med banken før jeg gjør noe, så tror ikke risikoen for at vi gjør noe feil er så veldig stor. Dessuten har min samboer en egen konto. som vi ikke skal røre! Bare greit å vite folks erfaringer. Perler fra finn gis bort klarer jeg meg uten;)
Skrevet

Signerer det andre skriver, det er ikke verdt å miste sjangsen til BSU-konto over 5000kr. Hvis du vil ta ut mer enn det du har spart I ÅR mister du BSU-kontoen. Du kan da kun åpne en BSU 2.0, med mye dårligere betingelser.

Hehe. Men som sagt, man har jo oversikt over hva man har satt inn i 2012. Og det er jo ikke verre enn å høre med banken. Så ser ikke helt risikoen. Hvis banken sier, ja du har satt inn 5000 i januar i år og kan fortsette å ha BSU, så er det jo ikkeno stress. Kun pengene ikke er der lenger
Skrevet

Beklager et dumt spørsmål, men... hvis dere nå har kjøpt et hus, så må dere vel løse ut BSUen? Den kan jo kun brukes til førstegangskjøp av hus, så hva annet har dere tenkt å spare den til?

Skrevet

Beklager et dumt spørsmål, men... hvis dere nå har kjøpt et hus, så må dere vel løse ut BSUen? Den kan jo kun brukes til førstegangskjøp av hus, så hva annet har dere tenkt å spare den til?

Ved å spare penger der med ganske så god rente, så kan man bruke det til å nedbetale deler av lånet når man ønsker det.
Skrevet

Hehe. Men som sagt, man har jo oversikt over hva man har satt inn i 2012. Og det er jo ikke verre enn å høre med banken. Så ser ikke helt risikoen. Hvis banken sier, ja du har satt inn 5000 i januar i år og kan fortsette å ha BSU, så er det jo ikkeno stress. Kun pengene ikke er der lenger

Nei, risikoen begynner først om man blir fristet til å ta ut mer enn årets beløp.

Skrevet

Nei, det stemmer ikke. Vi har kjøpt to boliger uten å løse ut BSU'en. Hvis du feks har annen egenkapital kan du beholde den inntil du har spart 150.000

• Liker 2
Skrevet

Nei, risikoen begynner først om man blir fristet til å ta ut mer enn årets beløp.

Nettop;) Da er man jo bare dum! Er ikke det som var tanken. Kun det som er "lovlig"
Skrevet

Jeg tenker at hovedfordelen er skattefradraget på 4000 kr i året, ikke pokker om man bør gi avkall på det. Det logiske er at samboeren din heller tar ut litt fra kontoen sin, ikke at du skal gi avkall på skattefradrag bare for å tilfredsstille ham.

Klart det er lovlig, det er ikke det, men det er også usedvanlig dumt.

Skrevet

Jeg tenker at hovedfordelen er skattefradraget på 4000 kr i året, ikke pokker om man bør gi avkall på det. Det logiske er at samboeren din heller tar ut litt fra kontoen sin, ikke at du skal gi avkall på skattefradrag bare for å tilfredsstille ham.

Klart det er lovlig, det er ikke det, men det er også usedvanlig dumt.

Jeg har mindre på min konto enn han for å si det slik. Så hvis dette blir noe av, er det smartere å ta ut den lille summen fra min. OG siden jeg studerer, har han bedre nytte av skattefradraget!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...