Gå til innhold

Lekser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Barnet mitt på 9 strever ein del med konsentrasjon og oppmerksomhet (ikke hyperakt.)., mistenker ADD)Er tilmeldt PPT for utredning. Er veldig sliten etter de fleste skoledager. Bruker 2-3 timer på lekser med tett oppfølging. Får i løpet av denne tida noen pauser om det går helt i stå der han ligger på sofaen el senga og lukker øynene og prøver å slappe av el koble ut. Han har til nå gått på fritidakt. 2 ganger per uke (er i god fysisk form, er sjekka hos lege). No vurdere vi å kutte til 1 dag då han ofte er så sliten at han ikkje orker. Andre med lign erfaring. Er det ikkje mye tid å bruke på lekser, redd han blir lei og utbrendt alt for tidlig. Vi må følge med gjennom all lekse da han lett mister fokus, ikkje forstår, fikler på viskælær osv. Hva er andres erfaring og gode tips motas med takk:)

Anonym poster: 7a55091c74a63dbf33093271073fcc32

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes 2-3 timer hørtes VELDIG mye ut for en 9-åring. Jeg tror dette er over "normalen" mht tidsforbruk.

Er det mulig å legge opp til andre læremetoder ? Det er ikke alle som takler den tradisjonelle metoden. Dessuten er det enkelte mennesker som "treffer" godt når det gjelder hvilke metode som skal benyttes for å lære uten at det kan defineres som god eller dårlig lærer.

Selv husker jeg at jeg hadde noen fag jeg slet med på universitet, men fikk litt støtte fra noen medelever og alt endret seg dramatisk på kort tid. Det var med andre ord en ny læremetode som klarte å forklare meg hva som skjedde.

Kanskje dere har en bekjent som kan prøve seg som hjelpelærer. Det kan gi barnet et veldig kraftig løft om det plutselig forstår og lysten til å lære blir trigget på en positiv måte. Ofte skal det veldig lite til. Et trykk på riktig knapp og hele verden endrer seg for barnet mht å se løsningene.

Skrevet

Jeg har avtale med læreren om at vi ikke skal bruke mere enn en halv time med mindre gutten vil det selv. Stanger han hodet i bordet etter 10 minutter stopper vi uansett, da er leksa rett og slett uforståelig for gutten. Nå har min gutt en språkvanske så han er litt spesiell i fht læring men han vil så gjerne og blir veldig fortvilet når han ikke får det til. Ellers har skolen en generell regel på at barna ikke skal sitte mere enn 40 minutter med lekser ( på 5, 6 og 7. trinn) og en hav time for de yngste.

Du kan snakke med lærerne og be om å få en avtale. Alle barn har rett på å få en viss grad av individuell opplæring og slik det er nå sliter barnet seg bare ut og skolen blir en negativ ting. Det er han ikke tjent med.

• Liker 1
Skrevet

syns du burde fått barnet utredet med tanke på dysleksi og dyskalkuli , ikke alltid like enkelt og oppdage dette ,

og så burde du få tatt en grundig undersøkelse på øyene til barnet, er barnet langsynt, nærsynt, eller ikke har godt samsyn, skjeve horninner

skjeve hornhinner kan gjøre tekst ukar/uskarp, jo mer en fokuserer på bokstavene jo mer flyter de sammen så er bare å ta blikket bort en stund før en kan fortsette å lese

dette er en ende å starte i , og som sagt over her læreteknikker kan varieres for å finne den som ditt barn mestrer best

• Liker 1
Skrevet

Få han sjekket, det kan og være en språkvanske som også er vanskelig å oppdage i en del tilfelle.

Skrevet

Få han sjekket, det kan og være en språkvanske som også er vanskelig å oppdage i en del tilfelle.

Tusen takk for gode svar som jeg skal ta med videre. Helt klart for lang tid på lekser, og skal finne en ordning og utredning skal gjerest skikkelig. Trur selv det er viktig å ha fokus på oppgaver ein mestrer som gir glede og passe utfordringer:)

Skrevet

Ta kontakt m lærereren så finner dere en ordning på hvor lenge han skal sitte m leksene. En 9-åring skal ikke sitte så lenge.

Skrevet

Tusen takk for gode svar som jeg skal ta med videre. Helt klart for lang tid på lekser, og skal finne en ordning og utredning skal gjerest skikkelig. Trur selv det er viktig å ha fokus på oppgaver ein mestrer som gir glede og passe utfordringer:)

Mestringfølelse og en god selvfølelse er viktigere enn noe annet. Uten dette kan selv den mest skoleflinke slite i arbeidslivet;) Be om henvising til PPT så får dere kartlagt hvor utfrordringene ligger, små korreksjoner i måten man hjelper gutten til å lære på kan bety alt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...