AnonymBruker Skrevet 24. september 2012 #1 Skrevet 24. september 2012 Har akkurat begynt på lavkcal,har tidligere gått på lavkarbo men av medisinske grunner så måtte jeg kutte ut det. jeg prøver å holde meg på lavt kcal inntak hver dag,men aner egentlig ikke hvor mange jeg ligger på..orker ikke telle fanatisk. merker jeg er en del sulten,må liksom "venne meg til" å være det iblandt..før har jeg spist med èn gang jeg merker antydning til at jeg er sulten. en dag kan se sånn her ut.. frokost: 1 kokt egg og to rugsprø med cheddar(mindre kcal enn norvegia) og kalkunskinke lunch:en skyr og en-to rugsprø med samme pålegg som over midd:karbonadedeig med tomatsaus/spaghettisaus og wok til kvelds:rugsprø med noe pålegg på.. hva spiser dere når dere er fysen på noe?hva er sunnest mulig med minst kcal..har hatt en stygg uvane med å spise noe digg foran tv`n på kvelden,snop/sjokolade ol.i laaang tid.. kom gjerne med tips til sunne menyer og ok kosemat! :-) Anonym poster: 599bb320a800e76c1cee0b923cbf2edc
AnonymBruker Skrevet 24. september 2012 #2 Skrevet 24. september 2012 Kanskje ikke så rart du er sulten... Og hvis du ikke skal gå på lavkarbo burde du kanskje spise litt karbohydrater? Poteter, ris, pasta og grovt brød. Jeg spiser f.eks. 6 brødskiver med pålegg (ett egg til to skiver er fint pålegg), et par glass melk, en banan og en annen frukt + middag som er 1/3 kjøtt/fisk e.l., potet/ris/pasta e.l. og grønsaker. 4 måltider og mellommåltid. Dette går helt fint på 1500 kcal! Spiser mer de dagene jeg trener mye. Anonym poster: 35406533023520d73dfad3a3de318887
Thalassos Skrevet 24. september 2012 #3 Skrevet 24. september 2012 Du må få i deg mer proteiner!! Med proteiner kan du gå i mange timer uten å bli sulten/fysen, og det kommer fra et MATVRAK som meg. Kylling, egg, mager kesam, cottage cheese, magre meieriprodukter og lignende!
AnonymBruker Skrevet 24. september 2012 #4 Skrevet 24. september 2012 Det blir nok proteiner med egg, karbonadedeig og pålegg! Kanskje litt melk i tillegg. Husk at TS har fått beskjed av lege om å slutte med lavkarbo. Her mangler det karbohydrater! Og mengde selvfølgelig. Det er veldig lite. Anonym poster: 35406533023520d73dfad3a3de318887
AnonymBruker Skrevet 25. september 2012 #5 Skrevet 25. september 2012 Havregrynsgrøt med alt det gode på! Jeg talte nettopp i kjøkkenskapet, har 13 forskjellige typer, ehe... Men jeg lager dette, på jobb har jeg bare hellende vann over og hjemme lager jeg det i gryte. Så har jeg ofte 100g bringebær eller 100g blåbær, masse kanel og sukrin/stevia over. Nøtter er bra og mettende å ha over. Smakssessenser (vaniljeessens er fantastisk i!). Ellers kan man få veldig mettende salater. Favoritten min for tiden er= 120g tunfisk i vann, isbergsalat, masse agurk og tomat, sukkererter, 1 reddik, stekt blomkål, stekt asparges/eller aspargesbønner, jalapeno og sylteagurk. Blir kjempemett, er lite kalorier, er sunt og svært godt. Tunfisken og aspargesen steker jeg i en marinade av soyasaus og chillisaus fra iHerb. Anonym poster: cd3f0dd63fc20cad7bc2eecea62a2e80
AnonymBruker Skrevet 25. september 2012 #6 Skrevet 25. september 2012 Jeg ville hvertfall kuttet ut cheddaren. Nesten like mye kcal i en skive cheddar som ett stykke ryvita.. Omeltett med 1 egg, 2 hviter, purre, vårløk, paprika og revet squah er god og mager frokst. Mager cottage cheese + bær er veldig godt. Jeg pleier å stavmikse frosne bringebær + cc til dessert. Ellers bruker jeg salatblad som "wraps" med mye kylling/kalkunpålegg i, paprika, agurk, ruccola og cc med smak (eller så krydrer jeg selv). Ellers kan du lage fun-light gele med bær. Anonym poster: 936d9d1d73805d42c83045c72cb61311
Zakuro Skrevet 25. september 2012 #7 Skrevet 25. september 2012 Om du ikke gidder å telle selv kan du vel bruke Grete Roede sin kalori kalkulator? Bare å opprette gratis konto der^^, Og der får du også vite hva du bør ligge på kalorimessig for å gå ned i vekt når du legger inn vekt, kjønn etc. Men er enig med de andre om at du må ha mer proteiner i kosten, særlig om du skal bygge muskler/hindre muskelsvinn. Pluss at det gir metthetsfølelse:) Og husk magre melkeprodukter, grovt brød, grov pasta osv. Og drikk masse vann. Hva angår karbohydrater; jeg går ikke på lavkarbo selv(prøvde bare for å prøve og det skjer ikke igjen for å si det sånn), men likevel vet jeg at jeg får i meg nok karbohydrater som det er, så jeg prøver å passe meg litt for ris, pasta, poteter, brød etc. likevel. Selv syntes jeg en fin plass å starte var de berømte 5 om dagen:) Om du spiser 5 måltider om dagen og har frukt eller grønt til hver av dem, så er jo de i boks^^, Til slutt kan jeg også anbefale fun-light gele(florerer av oppskrifter på nett). Tørket frukt om du er snack-sulten er heller ikke dumt. Mager vaniljekesam med frukt og bær er heller ikke det dummeste:)
Supraspinatus Skrevet 25. september 2012 #8 Skrevet 25. september 2012 (endret) Grunnen til at du er fysen er nok sannsynligvis fordi du ikke dekker underskuddet av energi med noe. Så lenge du skal leve på "lavkalori" regner jeg med at du skal spise mindre enn du forbruker. Over tid er ikke et energi-underskudd bærekraftig uansett kosthold, så du må få i deg energi fra ett eller annet sted. Enten det er karbohydrater eller fett. Av nysgjerrighet lurer jeg på hvilke medisinske årsaker som forhindrer deg å spise lavkarbo? Endret 25. september 2012 av Supraspinatus
theastyles Skrevet 26. september 2012 #9 Skrevet 26. september 2012 Kan anbefale deg havregrøt til frokost hvis du fort blir sulten. Havregrøt trenger absolutt ikke å være kjedelig! Tilsett yoghurt, cottage cheese, melk, frukt, ulike kryddere osv. alt etter hva du liker og jeg skal love deg at frokost blir ditt favorittmåltid! Til lunsj pleier jeg å spise salater. Innholdet varierer alt etter hva jeg har for hånden. Bare pass på at du får i deg alle næringsstoffer i tilstrekkelige mengder, da det kan være vanskelig når du kjører lavkalori. Middag går mye i grønnsaker i alle varianter, bakt, stekt osv. Pass på å få i deg nok proteiner. Til kveldsmat/snacks spiser jeg mye forskjellig. Eple med kanel er supergodt! Spis det gjerne med naturell yoghurt o.l. Elsker havregrøt, så det blir ofte det her og. Ellers baker jeg sunne porsjonskaker til meg selv i blant. Prøv fryst banan i foodprocessor, blir som softis! Tilsett hva du vil eller ta den naturell og du kommer til å få en smaksopplevelse uten like! Bare vær kreativ, så finner du nok på noe. Lykke til.
Thalassos Skrevet 26. september 2012 #10 Skrevet 26. september 2012 Eple stekt med litt honning, kanel og sesamfrø er supergodt! Ikke veldig kalorifattig, men bedre enn sjokolade.
Gjest alille Skrevet 27. september 2012 #11 Skrevet 27. september 2012 Spis litt mer, og variert. Å leve på middag + 6 rugsprø til dagen er da ingenting, jeg hadde sultet i hjel. Havregrøt, omelett, eggerøre og salat med masse protein (kylling, bønner, linser, skinke, egg) er ting du kan få i deg hver dag. Angående det å få lyst på noe godt foran tv-en: Prøv å kutte ut denne vanen helt. Mye enklere enn å alltid være på jakt etter noe som liksom smaker godt, men som egentlig smaker grusomt (funlight-gele...USJ!). Spis mer frukt og grønt.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2012 #12 Skrevet 29. september 2012 Grunnen til at du er fysen er nok sannsynligvis fordi du ikke dekker underskuddet av energi med noe. Så lenge du skal leve på "lavkalori" regner jeg med at du skal spise mindre enn du forbruker. Over tid er ikke et energi-underskudd bærekraftig uansett kosthold, så du må få i deg energi fra ett eller annet sted. Enten det er karbohydrater eller fett. Av nysgjerrighet lurer jeg på hvilke medisinske årsaker som forhindrer deg å spise lavkarbo? TS her,takk for fine svar alle sammen! men jeg forstår ikke helt hva du mener her,er ikke det hele poenget at man skal forbrenne mer enn hva man dytter inn?dvs energiunderskudd? ellers vil vel bare vekten stå i ro.. jeg har som skrevet over begynt å tenke på kaloriinnhold og hva jeg spiser iløpet av en dag,ser at denne endringen har gitt resultater kjapt.har tydelig mindre fett på mage,bla.a. Skal nevnes at jeg tidligere har levd litt på den "jeg kan spise alt" tanken,som stemte den gang...har aldri brydd meg om kaloriinnh.og slikt,kunne spise både boller og hamburgere og brus ofte uten at det gjorde noe.vekta var stabil den.men nå når jeg nærmer meg 30 merker jeg at kroppen legger på seg i forhold til før,så jeg regner med "hvetebrødsdagene" er over...håpte jo på at jeg altid kunne spise det jeg ville,men ser ikke slik ut nå på mitt "tyngste"(utenom graviditetene da) har jeg vært nærmere 63 kg,nå etter at jeg la om kostholdet ligger jeg på 58,noen dager 57.denne vektnedgangen har gått relativt raskt synes jeg,og håper eg går ned noen kg til! men er det best å ligge på kcal underskudd over lengre tid,eller vil kroppen da gå i krisemodus??dvs "holde" på det den kan? er så mange teorier ute og går...og så sier noen at kroppen "husker" sin gamle vekt,dette får jeg meg ikke til å tro på.høres jo rart ut! trenger å vite hva som er sant av alle myter som går..man leser jo og hører tusen forskjellige ting. enlighten me,please:) Anonym poster: 599bb320a800e76c1cee0b923cbf2edc 1
Supraspinatus Skrevet 30. september 2012 #13 Skrevet 30. september 2012 TS her,takk for fine svar alle sammen! men jeg forstår ikke helt hva du mener her,er ikke det hele poenget at man skal forbrenne mer enn hva man dytter inn?dvs energiunderskudd? ellers vil vel bare vekten stå i ro.. jeg har som skrevet over begynt å tenke på kaloriinnhold og hva jeg spiser iløpet av en dag,ser at denne endringen har gitt resultater kjapt.har tydelig mindre fett på mage,bla.a. Skal nevnes at jeg tidligere har levd litt på den "jeg kan spise alt" tanken,som stemte den gang...har aldri brydd meg om kaloriinnh.og slikt,kunne spise både boller og hamburgere og brus ofte uten at det gjorde noe.vekta var stabil den.men nå når jeg nærmer meg 30 merker jeg at kroppen legger på seg i forhold til før,så jeg regner med "hvetebrødsdagene" er over...håpte jo på at jeg altid kunne spise det jeg ville,men ser ikke slik ut nå på mitt "tyngste"(utenom graviditetene da) har jeg vært nærmere 63 kg,nå etter at jeg la om kostholdet ligger jeg på 58,noen dager 57.denne vektnedgangen har gått relativt raskt synes jeg,og håper eg går ned noen kg til! men er det best å ligge på kcal underskudd over lengre tid,eller vil kroppen da gå i krisemodus??dvs "holde" på det den kan? er så mange teorier ute og går...og så sier noen at kroppen "husker" sin gamle vekt,dette får jeg meg ikke til å tro på.høres jo rart ut! trenger å vite hva som er sant av alle myter som går..man leser jo og hører tusen forskjellige ting. enlighten me,please:) Anonym poster: 599bb320a800e76c1cee0b923cbf2edc Det jeg mener er at et kosthold med inntak mindre enn du forbruker vil ikke kunne gå an å holde på uendelig. Før eller siden må det stoppe og veldig mange går da tilbake til sitt tidligere kosthold med tilsvarende vektoppgang som tapet. Dette peker mot at det er noe helt annet enn lyst og vilje som styrer det hele j.f. Kari Jacquessons uttalelser tidl. i uken. Det var også derfor jeg lurte på hvorfor du medisinsk ikke kunne spise såkalt lavkarbo. Det er flere som klarer å holde på kosten med vedlikeholdsinntak av energi (fra fett) uten å bikke over til overskudd og vektoppgang. Nå sier jeg ikke at lavkarbo er eneste løsning. Det er mer ment som et spørsmål om hvorfor det gikk gale forrige gang. Kroppen går ikke i krisemodus, men lavere inntak reduserer basalforbrenningen, også med lavkarbo. Men, og det er kanskje et stort MEN for noen, lavkarbokosthold reduserer basalforbrenningen mindre enn lavfett. Det jeg egentlig prøver å si er at det spiller en rolle hva du spiser. Sultfølelse og søtsug er ofte indikatorer på at du har svingninger i blodsukkeret og gjerne med store topper og bunner lavere enn fastende bs. De aller fleste, overvektige eller ei, har stor nytte av å ha en så jevn kurve som mulig. En helt jevn er umulig, men man kan lett unngå de høyeste ved å unngå raske karbohydrater. Det vil nok redusere søtsuget, men det er ikke sikkert det tar det bort. Det er veldig individuelt hvordan man føler det går. Spesielt om man velger et lavkarbokosthold med lite karbohydrater. Da trenger meg gjerne ca 2 uker før man blir tilpasset å drives på ketonlegemer og fett.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2012 #14 Skrevet 1. oktober 2012 jeg har skjønt det slik at du er stor lavkarbotilhenger,men jeg har prøvd ulike LK dietter/filosofier og jeg ønsker ikke å leve hele livet slik.etter en stund fikk jeg hormonforstyrrelser,hadde bla.a. mensen i nesten 4 uker i strekk pga det like etter(noen dager bare) jeg ga f*** i karbohydratene så stabiliserte alt seg,og jeg har siden innsett at kroppen min må ha litt karbohydrater.slik er det bare..jeg hadde også problemer med "føling",dvs plutselig svimmelhet,kvalme,slapphet og så sorte prikker foran øynene.måtte slenge meg rett nedpå for å unngå å gå i bakken..var alene med barna ene gangen det skjedde,da ringte jeg min søster etter hjelp.vil ikke at det skal skje igjen,ble bra skremt da kan nevne at jeg har pco også,så mulig at det også spiller inn på lavkarbodelen her. Anonym poster: 599bb320a800e76c1cee0b923cbf2edc
Supraspinatus Skrevet 1. oktober 2012 #15 Skrevet 1. oktober 2012 jeg har skjønt det slik at du er stor lavkarbotilhenger,men jeg har prøvd ulike LK dietter/filosofier og jeg ønsker ikke å leve hele livet slik.etter en stund fikk jeg hormonforstyrrelser,hadde bla.a. mensen i nesten 4 uker i strekk pga det like etter(noen dager bare) jeg ga f*** i karbohydratene så stabiliserte alt seg,og jeg har siden innsett at kroppen min må ha litt karbohydrater.slik er det bare..jeg hadde også problemer med "føling",dvs plutselig svimmelhet,kvalme,slapphet og så sorte prikker foran øynene.måtte slenge meg rett nedpå for å unngå å gå i bakken..var alene med barna ene gangen det skjedde,da ringte jeg min søster etter hjelp.vil ikke at det skal skje igjen,ble bra skremt da kan nevne at jeg har pco også,så mulig at det også spiller inn på lavkarbodelen her. Anonym poster: 599bb320a800e76c1cee0b923cbf2edc Jeg er en tilhenger. Teorien er også på min side. Lavkarbo gir bedre resultater på vektnedgang, men over tid vil den samme energirestriksjonen gi samme vektnedgang. Problemet er at folk faller tilbake eller ikke klarer å holde seg til en streng restriksjon over tid. Det gjelder faktisk alle typer kosthold, men det er færre som faller av lavkarbohesten. Dessverre opplever noen kraftigere symptomer enn andre når de legger om, og det er veldig kjent at man trenger en 2-4 ukers tilpasningsperiode. Ikke alle får det heller. Uten at man har gått gjennom den kan man heller ikke si at man ikke passer kostholdet. Er man veldig i tvil, eller om man medisineres med diabetesmedisiner bør man gjøre tilpasningene i samråd med lege. Det er dog lurt å velge en lege som er åpen for lavkarbo - en som er i mot det vil nok neppe hjelpe deg. Det er lite sannsynlig at lavkarbo gav deg en hormonforstyrrelse. Hormonforstyrrelsen er sannsynligvis relatert til PCOS. Det finnes bra og lovende studier om PCOS og lavkarbo. Les hva legen Espen Rostrup skriver om saken: http://espenrostrup.com/2011/03/23/studie-pcos-og-lavkarbo-diett/ Dersom du får føling av lavkarbo må du få sjekket om du har diabetes eller et forstadium. Jeg så at du skrev det i anførselstegn, så jeg regner med at du kan utelukke det. I tillegg så stabiliseres det ikke av å spise mer karbohydrater. Jeg mener ikke at du nødvendigvis skal legge om til streng lavkarbo (igjen). Jeg ville bare dele litt av det jeg vet med deg. Kanskje det kan hjelpe, kanskje ikke.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2012 #16 Skrevet 1. oktober 2012 jeg tror nok dessverre det var LK kostholdet som førte til det,jeg har aldri hatt problemer med hormonene på en slik måte før,og det begynte/stoppet når jeg fulgte lk dietten.det var ingen tilfeldigheter inne i bildet. min mening er at noen passer lavkarbo,andre ikke! jeg gikk da på fedondiett,som er ganske liberal.har tidl.gått på atkins,ketolysekuren.(merket ikke noe på hormonene da) så at det var noe som skurret nå er ingen tvil om..akkurat HVA kan jeg ikke sette fingeren på,men at det hang sammen med LK kostholdet er jeg helt sikker på. men takk for tipsene anyways:) Anonym poster: 599bb320a800e76c1cee0b923cbf2edc
belle_ Skrevet 1. oktober 2012 #17 Skrevet 1. oktober 2012 Synes du spiser veldig lite. Spis litt fullkornpasta eller noe til den middagen din ihvertfall. Til frokost ville jeg kanskje spist havregrøt laget på vann med kanel og noe frukt eller lett syltetøy. Du spiser veldig ensformig, tro meg, du kommer til å bli veldig lei av rugsprø om det er det eneste du spiser. Du kan spise brødskiver om du vil på lavkalori. Til kvelds ville jeg heller spist noe godt og proteinrikt, mager vanilje kesam med blåe druer er favoritten, det dekker søtsuget. Kan forresten meddele at det er lov å kose seg med noe godt en gang i blant på lavkalori. Jeg har f. eks lørdag hvor jeg spiser 1000 kcal ekstra, men passer da på å trene hardt den dagen jeg skal skeie ut. Ser ut til at matvanene dine henger noe igjen fra lavkarbo. Du kan altså fint spise karbohydrater og gode matretter på lavkalori. Du kan i grunn spise alt, bare i begrenset mengde.
super-s Skrevet 4. oktober 2012 #18 Skrevet 4. oktober 2012 Du spiser for lite. Jeg begynte på lavkaloridiett forrige uke, så er ingen ekspert, men jeg er overrasket over hvor lite sulten jeg er om dagene i forhold til før. Husk at du skal ha i deg minst 1400 kalorier hver dag, ellers fucker du opp forbrenningen. Det jeg har gjort, er å google "sunn frokost", "sunn lunsj", "sunne mellommåltider" osv. Da får du tips til hva du kan spise til de forskjellige måltidene. Hvis grunnen til at du ikke orker å regne ut kalorier er fordi du synes det er vanskelig, anbefaler jeg deg å bruke diett.no. Der skriver du inn hva du spiser, og så regner siden ut antall kalorier for deg. Veldig enkelt og praktisk! I går spiste jeg dette: Frokost: Havregryn med blåbær og litt vaniljekesam. Lunsj: Vita hjertego' ekstra grovt rundstykke med 22g makrell i tomat og 1 egg. Mellommåltid: Eple. Middag: Laksewrap (1 laksefilet, 1 grov tortillalefse, litt philadelphia light og ca. 40g agurk). Mellommåltid: Dobbel 0% yoghurt vanilje (med bittelitt sukrin og kanel for å få en god smak). Kveldsmat 1 ryvita knekkebrød med stabburet laksepålegg og et par gulrøtter. Dette ble ca. litt over 1400 kalorier! Hvis jeg har lyst på noe godt, spiser jeg en gulrot eller to, eller en dobbel 0% yoghurt. Hvis du går rundt sulten, spiser du feil. Husk også å spise variert for å få i deg alle næringsstoffene du trenger. Jeg har funnet masse gode tips og råd gjennom google! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå