Gå til innhold

Telt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann hoppsann!

Til nå har jeg lånt min fars gamle telt, men nå må jeg få surret meg til å køpe mitt eget. Jeg håper noen kan hjelpe meg med å finne riktig type :)

- Jeg ønsker i å kjøpe et telt jeg skal ha for mange år fremover, slik at det ikke blir nødvendig å kjøpe nytt hver sesong. Det må altså være et solid og allsidig telt.

- Jeg kommer ikke til å sove i telt på vinteren, men periododen 1 mai til 30 september.

- Husstanden består av to voksne og en middels stor hund, samt et par sekker.

- Teltet vil bli brukt både i skogen og på fjell og vidde.

- Jeg har tidligere gått i dager av gangen og sovet i telt om natta, og ønsker å fortsette med dette.

- Jeg er ikke Lars Monsen, og kommer ikke til å ta med teltet mitt over Grønland, eller bo i det i månedvis i strekk. Jeg er et normalt menneske som liker å gå turer i skog og fjell.

- Teltet vil ikke bli brukt til campingferier.

- Teltet skal bæres i sekk, opp til en uke i strekk (kanskje mer :danse: )

Så.... Kan noen hjelpe med med hva slags type telt jeg trenger? Hva slags prisklasse vil det komme i?

Anonym poster: cc8a3e6c80deca4d98e4f7052eb7d969

Skrevet

Det finnes telt i alle mulige størrelser og prisklasser, så egentlig ville jeg bare forhørt meg med sportsbutikker som selger telt og se hva som passer for dere. Selv har jeg veldig god erfaring med telt fra North Face. Det har blitt brukt i skikkelig ruskevær både i nord og i sør, og har absolutt levd opp til alle forventninger. Det er superenkelt å sette opp og legge sammen, og det er romslig til 2 voksne. Det veier ikke så mye, og er enkelt å pakke ned og feste på sekken. Det er god "takhøyde" fremme i teltet, veldig greit i forhold til kortspilling på ruskeværsdager :) Forteltet har vært stort nok til to svære sekker i tillegg til å fungere som kjøkken. Ellers er det veldig lett å rengjøre og tørker fort. Med hund inni blir det gjerne noe knapt. Modellen jeg har er Big Fat Frog. Det kostet 2400,-, men var da på 30% rabatt. Jeg hadde satt av rundt 2000 til telt, og fikk da et telt som egentlig var i en prisklasse over mitt budsjett.

Lykke til, og god tur :)

Skrevet (endret)

Det er kjekt å ha stormmatter på det i tilfellet vindvær ihvertfall.

Også bør du jo tenke på hvor mange som skal ligge der, hvor komplisert det skal være å sette opp,utlufting etc. Jeg ville som andre her foreslår nok bruke et par tusen på det ihvertfall hvis det skal ut på noen turer i forskjellig terreng. Da får man sannsynligvis en viss kvalitet. Nok også en god ide og kjøre det i en sports-eller jaktforretning el.

Endret av Cordelia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...