AnonymBruker Skrevet 24. september 2012 #1 Skrevet 24. september 2012 Først noen skriftsteder: 1 mosebok 2:18 Salme 145: 16 Jesaja 65: 23 Matteus 22:30 og Markus 12:25 og Lukas 20:35 Kan være greit å sammenligne ordlyden i flere oversettelser, anbefaler å gjøre det via internett -så mye enklere. bibelen.no er et godt sted å starte. For de som er med i Jehovas Vitner: ta en kikk på side 254 i boken "Du kan få leve evig på en paradisisk jord"(den røde boken fra 1991) Med tanke på de skriftstedene jeg henviser til: det står ikke noe om at de som er gifte nå vil bli tvangsskilt i paradiset. interessant også med tanke på at det ikke er bra for et menneske å være alene - 1 mosebok 2:18. Bibelen påstår at alle behov skal bli dekket ifølge salme 145:16. Den gifte eliten vil iføge Jesaja få barn som ikke kommer til å dø: Jesaja 65: 23(se også kommentaren i "Jesajas profeti -lys for menneskeheten", det var det som var tittelen hvis jeg husker riktig). Det som står i evangeliene om oppstandelsen og ekteskapet er ikke akkurat noe man blir gjort oppmerksom på i et grunnleggende bibelkurs, jeg synes man burde bli gjort oppmerksom på det. Anonym poster: 1c36920b1f79af5a5e00de7526c60072
Gjest Kim Skrevet 24. september 2012 #2 Skrevet 24. september 2012 De fleste kristne leser jo ikke bibelen... Skal du snakke med noen som har kunnskap om bibelen, snakk med en ateist!
AnonymBruker Skrevet 24. september 2012 #3 Skrevet 24. september 2012 Men problemet er fortsatt det samme: Hvilken av konene beholder mannen, hvis en tidligere kone har dødd og han har giftet seg på nytt? Jeg er ikke kristen lenger, men syntes ikke denne er så vanskelig å rettferdiggjøre: Man har ikke koner i Himmelen. Dette er ikke motstridende med det som står i GT, for jeg tror simpelthen ikke at romanseforhold er et av "behovene" du vil ha der. Men det oppstår selvsagt et problem for jehovas vitner, som tror at (en del av, i alle fall) etterlivet vil foregå på samme måte som dette, på en fysisk, paradisisk jord uten synd (??? Hvorfor skapte ikke Gud denne kloden i utgangspunktet???). Anonym poster: 435ae9cd88cfd8e3b6aa35a026e91dca
Gjest Uanonymbruker Skrevet 24. september 2012 #4 Skrevet 24. september 2012 man puler ikke i himmelen så det går vel egentlig ut på ett hvem man er gift med. Man får vel en kone på hver arm da.
Gjest Kim Skrevet 24. september 2012 #5 Skrevet 24. september 2012 Du kan ikke se etter logikk i bibelen, den er full av umoralske formaninger og ikke minst direkte motsigelser... Se på det første av de ti budene: Du skal ikke andre guder enn meg. Ganske fascinerende at dette er grunnlaget for monoteisme. Det er åpenbart fra dette at gud vet det er flere guder og at han (ja gud i bibelen er åpenbart en mann.) missliker de...
AnonymBruker Skrevet 24. september 2012 #6 Skrevet 24. september 2012 Men problemet er fortsatt det samme: Hvilken av konene beholder mannen, hvis en tidligere kone har dødd og han har giftet seg på nytt? Jeg er ikke kristen lenger, men syntes ikke denne er så vanskelig å rettferdiggjøre: Man har ikke koner i Himmelen. Dette er ikke motstridende med det som står i GT, for jeg tror simpelthen ikke at romanseforhold er et av "behovene" du vil ha der. Men det oppstår selvsagt et problem for jehovas vitner, som tror at (en del av, i alle fall) etterlivet vil foregå på samme måte som dette, på en fysisk, paradisisk jord uten synd (??? Hvorfor skapte ikke Gud denne kloden i utgangspunktet???). Anonym poster: 435ae9cd88cfd8e3b6aa35a026e91dca mulig det ikke er et behov for deg. Men jeg vil ikke komme til en ånde-himmel og bli en ånd selv. Jeg vet hva jeg vil og kommer ikke til å forandre meg! Anonym poster: 1c36920b1f79af5a5e00de7526c60072
AnonymBruker Skrevet 24. september 2012 #7 Skrevet 24. september 2012 mulig det ikke er et behov for deg. Men jeg vil ikke komme til en ånde-himmel og bli en ånd selv. Jeg vet hva jeg vil og kommer ikke til å forandre meg! Så du tror at du kommer til Himmelen i din nåværende, fysiske kropp? Med samme behov og ønsker du har nå? ... Trenger å forklare problemene dette byr på? Anonym poster: 435ae9cd88cfd8e3b6aa35a026e91dca
Gjest IngvildSF Skrevet 24. september 2012 #8 Skrevet 24. september 2012 Du kan ikke se etter logikk i bibelen, den er full av umoralske formaninger og ikke minst direkte motsigelser... Se på det første av de ti budene: Du skal ikke andre guder enn meg. Ganske fascinerende at dette er grunnlaget for monoteisme. Det er åpenbart fra dette at gud vet det er flere guder og at han (ja gud i bibelen er åpenbart en mann.) missliker de... Ahhh. Det var sånn det var ja ... eller ikke. For meg er det åpenbart at det er et av budene fordi det var svært utbredt med avgudsdyrkelse, og for å si at isrealittenes Gud er den virkelige Gud.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2012 #9 Skrevet 24. september 2012 Så du tror at du kommer til Himmelen i din nåværende, fysiske kropp? Med samme behov og ønsker du har nå? ... Trenger å forklare problemene dette byr på? Anonym poster: 435ae9cd88cfd8e3b6aa35a026e91dca jeg vil ikke bli en ånd. eller jeg vil heller ikke komme til himmelen hvis dette er en verden der jeg ikke kan få realisert det jeg ønsker her på jorden, hvis du skjønner hva jeg mener. En illustrasjon: ingen liker at vannet i dusjen blir (is)kaldt. virker det da fornuftig å si at gud ville endre nervesystemet vårt slik at dette blir oppfattet som svært positivt i himmelen??? Personlig tror jeg at hvis det finnes en himmel og jeg kommer dit etter at jeg dør så dette en slags "magisk verden" der man kan være ånd eller menneske etter behov og ønske, og der man vil kunne oppfylle alle slags ønsker. Jeg kan også tenke meg at menneskene i denne magiske verdenen har egenskaper vi ikke kjenner til fra livet her på jorden. Å fly/levitere osv :gjeiper: Anonym poster: 1c36920b1f79af5a5e00de7526c60072
Gjest Kim Skrevet 24. september 2012 #10 Skrevet 24. september 2012 Ahhh. Det var sånn det var ja ... eller ikke. For meg er det åpenbart at det er et av budene fordi det var svært utbredt med avgudsdyrkelse, og for å si at isrealittenes Gud er den virkelige Gud. Men de ti bud er diktert av GUD.
Gjest IngvildSF Skrevet 24. september 2012 #11 Skrevet 24. september 2012 Men de ti bud er diktert av GUD. Ja? Skjønte ikke helt innvendingen. En allvitende Gud vet jo om avgudsdyrkelsen, og vil ikke ha noe av den, og derfor inkluderer han det budet.
Gjest Kim Skrevet 24. september 2012 #12 Skrevet 24. september 2012 Ja? Skjønte ikke helt innvendingen. En allvitende Gud vet jo om avgudsdyrkelsen, og vil ikke ha noe av den, og derfor inkluderer han det budet. Hvis gud er allmektig, hvorfor bare stopper han de ikke fra å tilbe andre guder? og hvorfor skal de andre gudene være mindre virkelige en Jahve? Se på andre bud: Du skal ikke missbruke guds navn. dette er jo også noe Jahve har total kontroll over og bør derfor ikke ha noen grunn til å nedtegne dette. Du kan ikke i det ene øyeblikket snakke om gud som det tankesettet vi tenker på når vi snakker om kristendom, for så å bare snakke om at dette er regler lagd, så folk skal oppføre seg bra. Gjør du det, så innrømmer du jo at gud ikke finnes. Det er dette som er problemet med å konfrontere kristne med bibelen, for det første så har de ikke lest boka, for det andre så prøver de å vri seg unna og komme med unnskyldninger om metaforer når man konfronterer de med hvor umoralsk, rasistisk, selvmotsigende og rett og slett historisk feil bibelen er. Det spiller ingen rolle om du siterer fra det nye eller gamle testamentet, bibelen er en umoralsk historie fra ende til annen. Det enkleste å starte med er de ti bud, som hylles av kristne som hjørnesteinene i vårt samfunn. En gjennomgang av budene viser jo hvor feil det er. Når det kommer til den gyldne regel, så kan det spores tilbake til Confucius og Rabbi Hillel, altså lenge før bibelen ble nedtegnet. Jeg synes Christopher Hitchens gjennomgang av de ti bud er fantastisk og anbefaler sterkt at du setter av 50 minutter til denne forelesningen: http://www.youtube.com/watch?v=IePirrYBP_s
AnonymBruker Skrevet 25. september 2012 #13 Skrevet 25. september 2012 Kim: svaret er vel at vi har fri vilje. Fint om ting ikke sporer av for mye i forhold til det innlegg nummer 1 handler om. Anonym poster: 1c36920b1f79af5a5e00de7526c60072
Gjest Kim Skrevet 25. september 2012 #14 Skrevet 25. september 2012 Men vi har ikke fri vilje, fri vilje er en illusjon.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2012 #15 Skrevet 25. september 2012 Men vi har ikke fri vilje, fri vilje er en illusjon. ????? kan du begrunne dette?? jeg velger da selv om jeg vil gjøre alternativ 1 istedenfor alternativ 2.... Anonym poster: 1c36920b1f79af5a5e00de7526c60072
Gjest IngvildSF Skrevet 25. september 2012 #16 Skrevet 25. september 2012 Hvordan kan man tilbe noen, hvis man blir tvunget til det? Hvordan kan man elske noen, hvis man blir tvunget til det? Gud skapte mennesket i en relasjon til seg selv. Han vil at vi skal leve i en relasjon til hverandre. Hvor helhjertet er din kjærlighet til noen, hvis du blir tvunget til å elske den personen? Ikke særlig helhjertet, nei. Budene er Guds ønsker for oss. Han har gitt oss fri vilje, og vil ikke tvinge noen til noe. Han vil at vi skal innse ting selv, elske selv og tilbe selv. Du vil vel si at jeg innrømmer at Gud ikke finnes når jeg sier dette, men jeg er fullstendig uenig. Det er klart, hvis du nekter for at det finnes noen fri vilje, så faller denne argumentasjonen antageligvis for god i fisk i dine øyne. Hvorfor mener du at det ikke finnes noen fri vilje? Apropo den gyldne regel: Den er skrevet ned i 3. mos 19:18, i en litt annen form enn Matt 7:12, men med samme budskap. Tetrateuken (1.-4- mosebok) utgjør GT's eldste fortellingsverk. Tradisjonelt har kristendomforskere kommet frem til at det ble ferdigstilt mellom 550 og 470 år f.kr. Merk at ferdigstilt ikke betyr at de skrev hele skriftene på den tiden, men at de ble ferdig med det. Siden Israelsfolket har en så sterk muntlig tradisjon, er det stor sannsynlighet for at disse skriftene har blitt overlevert muntlig i mange, mange år. Professoren jeg hadde i fjor har forsket mye med jødiske forskere opp gjennom årene, og ifølge jødenes forskning er det mer sannsynlig at tetrateuken ble ferdigstilt en gang mellom år 900-600 f.kr (hvilket min professor også fant belegg for). Altså før Confucius levde (år 551-479 f.kr), og iallefall før Rabbi Hillel sin tid. Skal man gå utifra den tradisjonelle tidsgivelsen, så ble tetrateuken ferdigstilt samtidig som Confucius levde, men pga de lange muntlige tradisjonene syns jeg det fortsatt er mest sannsynlig at den gyldne regel ikke er en blåkopi av Confucius.
Gjest Kim Skrevet 25. september 2012 #17 Skrevet 25. september 2012 ????? kan du begrunne dette?? jeg velger da selv om jeg vil gjøre alternativ 1 istedenfor alternativ 2.... Du må gjerne tro det, men slik er det altså ikke. Hjernen har allerede bestemt seg før vi bestemmer oss. Det er gjort mye forskning på dette og det kan potensielt endre vårt syn på f.eks straff og behandling. Vi har ikke fri vilje, vi er styrt av hjernen vår, som vi ikke har så mye kontroll over som du kanskje skulle tro. Jeg kunne selvfølgelig skrevet et tusen ords innlegg om dette, men les Sam Harris sin bok: Free will eller sjekk ut denne forelesningen:
AnonymBruker Skrevet 25. september 2012 #18 Skrevet 25. september 2012 Hvordan kan man tilbe noen, hvis man blir tvunget til det? Hvordan kan man elske noen, hvis man blir tvunget til det? "Elsk meg eller brenn i Helvete til evig tid". Det er kanskje ikke direkte tvang, men... Anonym poster: 435ae9cd88cfd8e3b6aa35a026e91dca
Gjest 2013 bryllup Skrevet 27. september 2012 #19 Skrevet 27. september 2012 Du kan ikke se etter logikk i bibelen, den er full av umoralske formaninger og ikke minst direkte motsigelser... Se på det første av de ti budene: Du skal ikke andre guder enn meg. Ganske fascinerende at dette er grunnlaget for monoteisme. Det er åpenbart fra dette at gud vet det er flere guder og at han (ja gud i bibelen er åpenbart en mann.) missliker de... Jeg må le litt av dette. Det at Gud forbyr menneskene å ha andre guder forutsetter ikke nødvendigvis at det finner andre guder. Gud vet at mennesket har et behov for noe som kontrollerer livet, om det er penger, en statue man kan tilbe, sex, facebook etc. så er poenget med dette budet at man ikke skal la noe annet enn Gud vøre den regjerende kraften i livet. Ikke la noe annet styre livet vårt, det er Gud som skal ha all tilbedelse og takk.
Gjest Kim Skrevet 27. september 2012 #20 Skrevet 27. september 2012 Jeg må le litt av dette. Det at Gud forbyr menneskene å ha andre guder forutsetter ikke nødvendigvis at det finner andre guder. Gud vet at mennesket har et behov for noe som kontrollerer livet, om det er penger, en statue man kan tilbe, sex, facebook etc. så er poenget med dette budet at man ikke skal la noe annet enn Gud vøre den regjerende kraften i livet. Ikke la noe annet styre livet vårt, det er Gud som skal ha all tilbedelse og takk. Har du lest hvordan gud oppfører seg i det gamle testamentet???
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå