Gå til innhold

Takkekort / bilder ... hva m dem som ikke ga noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

... jeg er nygift (hurra!), og holder på med å gå gjennom fotografbildene etter en fantastisk dag. Gleder oss til å lage takkekort.

Men hva gjør jeg når nære slekninger ikke ga gave, ikke hadde anledning til å komme, og likevel forventer kort + bilder....?

Min far har tre søsken. Ingen av dem kom i bryllupet. (det var et stort bryllup - over 80 stk - og alle disse var selvsagt invitert). To av dem hadde god grunn til ikke å komme og sa fra i det de fikk invitasjonen. Siste tante og hennes mann meldte avbud 5 dager før uten særlig god grunn. Sønnen hennes - fetteren min altså m samboer -kom ikke - uten å oppgi noen grunn. Dette var selvsagt ganske trist for min far, men også min nye mann og jeg syns det var leit at så få kom fra den delen av famlien, alle andre "grener" var godt representert.... (kanskje særlig fordi bryllupet var i min fars hjembygd). Den delen av familien har en tendens til å være ganske egoistiske, og de har kun kontakt når det er praktisk for dem.

De er overhodet ikke fattige, men har det ikke med å skulle gi gaver... De fleste av disse ga altså ikke gave i det hele tatt. Ikke at det er så viktig med gaver altså, men alle andre som var invitert og ikke kunne komme hadde fått ordnet med gave likevel. De som meldte avbud i siste liten altså pappas lillesøster (og shippingmann)....sendte en gave nå 3 uker etter. (gave fra Hennes og Mauriz til en verdi av ca 100 kroner tenker jeg).

Det er klart alle som har gitt gave skal få kort, men de som ikke ga lurer på om mannen og jeg kan lage et album til dem. (sånn som man fikser på nett..). Det koster jo endel penger, og jeg syns det er litt rart å koste det på noen som ikke engang har gitt oss et kort og ønsket tillykke liksom.... Bør jeg sende dem kort pg bilder... Og hva skal det i tilfelle stå på et slikt kort da???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Send dem en link til en mappe på dropbox, du!:) Så får de sett bilder!;) Klart du skal slippe å bruke penger på album til andre, og det heter jo takkekort fordi man takker for noe/gaven. Har man ikke gitt en oppmerksomhet, kan man jo ikke forvente noe takk heller?

• Liker 11
Skrevet

De ønsker seg altså fotoalbum fra dere med bilder fra bryllupet? Da ville jeg sendt de svar, med albumene de kan velge mellom, og med pris på de forskjellige albumene - og skrevet noe sånt som at: "Vi kan gjerne ordne album til dere. Men vi syns ikke vi kan bestemme hvor mye penger dere skal bruke på dette, så fint om dere svarer hvilken albumtype dere vil kjøpe, så fikser vi resten" ;)

Eller så er det bare å gjøre som kaprifolen sier, lag et nettalbum de kan se på - det koster ingenting (annet enn tid), og så kan de lage seg album sjæl ;)

Anonym poster: b0cdea03e7294f940a44571892ff4fff

• Liker 9
Skrevet

PS: Du fremstår forøvrig som litt "smålig" som bare nevne at gaven som kom 3 uker etter er en gave fra H&M som du antar har en verdi på ca 100 kroner. Det har absolutt ingenting med saken å gjøre, og gir inntrykk av at du legger langt mer vekt på gavene enn du ønsker å innrømme.

• Liker 10
Skrevet

Takk for svar! Ja, det hørtes ut som en lur ide å legge ut på dropbox... til min ene tante må jeg nok enten printe ut selv - med den kvaliteten det gir - eller be henne betale for album (det syns jeg egentlig er litt kleint...). Hun er håpløs på nett...

Ellers håper jeg ikke at jeg er smålig. Poenget med å nevne den ene gaven, er rett og slett å poengtere personligheten til dem som ber om "ekstrabehandling" i bryllupet. Altså at de som regel forventer langt mer enn de er villige til å gi, og oppfører seg litt anderledes enn det som er vanlig - både når det gjelder gaver og oppmøte.

• Liker 7
Skrevet

Du kan kjøpe en billig minnepenn og legge bildene på den. Deretter kan du si at hun kan gå innom en fotobutikk og få printet ut bildene. De fikser alt for henne.

• Liker 3
Skrevet

Fotoalbum m bilder er ment for brudeparet får å se tilbake på. Vi betalte 1000 kr for vårt.

Skulle jeg gitt hver gjest et fotoalbum med bilder måtte vi selgt hus får å ha råd med 100 gjester.

Anonym poster: ef860f7790d7379f0975c8381eb2f73d

• Liker 2
Skrevet

Fotoalbum m bilder er ment for brudeparet får å se tilbake på. Vi betalte 1000 kr for vårt.

Skulle jeg gitt hver gjest et fotoalbum med bilder måtte vi selgt hus får å ha råd med 100 gjester.

Anonym poster: ef860f7790d7379f0975c8381eb2f73d

Jeg håper da inderlig ikke det er et SLIKT album de forventer?!:ler: Vårt kostet 4500kr, og det falt meg ikke inn engang at de kunne ment noe slikt!?

Man kan jo få lagd sånn spiralhefter for en femtilapp + frakt på kampanje, men jeg synes ærlig talt det er frekt å be om å få det gratis også, jeg? Det er slike jeg ofte lager til bestemor og andre gamle tanter som ikke er på nett eller tar så mye bilder selv, men hadde syntes det var frekt om "tante Lise" ba om det samme uten å i alle fall TILBY seg å betale. Uavhengig av om hun var i bryllupet/ga gave.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror jeg hadde sagt at de kan få se på bildene neste gang de er på besøk. Synes ikke dere skal måtte fikse album til dem :)

• Liker 5
Skrevet

Takk for svar! Ja, det hørtes ut som en lur ide å legge ut på dropbox... til min ene tante må jeg nok enten printe ut selv - med den kvaliteten det gir - eller be henne betale for album (det syns jeg egentlig er litt kleint...). Hun er håpløs på nett...

Ellers håper jeg ikke at jeg er smålig. Poenget med å nevne den ene gaven, er rett og slett å poengtere personligheten til dem som ber om "ekstrabehandling" i bryllupet. Altså at de som regel forventer langt mer enn de er villige til å gi, og oppfører seg litt anderledes enn det som er vanlig - både når det gjelder gaver og oppmøte.

Okei, skjønner - da blir det annerledes :)

Skrevet

Du kan kjøpe en billig minnepenn og legge bildene på den. Deretter kan du si at hun kan gå innom en fotobutikk og få printet ut bildene. De fikser alt for henne.

God idé :jepp:

Skrevet

Mener du virkelig at de som ikke kom i bryllupet allikevel skulle gitt gave? Det synes jeg er litt mye å forvente.

Anonym poster: 4ae2bbf03e272271e39b79ff30b4393d

• Liker 1
Skrevet

Jævla god ide.

-----

Synes ellers de kunne sendt en skikkelig gave til brudeparet selv om de ikke kom, de er tross alt familie.

• Liker 4
Skrevet

Jeg printet bilder på cd(kjøpt på claes ohlson) til foreldrene våreså de kan ordne selv - men ikke til flere folk.

Men du kan jo sende henne en cd som de i butikken kan ordne videre med. Album er jo kjempedyrt å lage, så det gjør hun nok ikke ;)

Foreldrene våre leverer bildene til fotograf/rammeverksted for egen regning etter eget ønske.

Anonym poster: a079555e0b914da4685177bf979b13ba

Skrevet

Mener du virkelig at de som ikke kom i bryllupet allikevel skulle gitt gave? Det synes jeg er litt mye å forvente.

Selvsagt skal de som er bedt i et bryllup og ikke kommer - gi gave...

Merkelig at noen krever "takk" for å ikke ha gitt noe.... Jeg hadde ikke gitt verken bilder eller kort...Hadde noen spurt, hadde jeg ærlig svart at jeg sender kun takkekort til de som står på gavelisten..... (så får de tolke det slik de vil....)

• Liker 3
Skrevet

For meg er det litt rart at de som ikke kunne komme sendte et kort eller blomst engang. Gave er jo ikke noe man MÅ gi men et lite fint kort med en hilsen i er hverken dyrt eller krever mye mer enn å poste det på dagene rundt bryllupet.

• Liker 3
Skrevet

Hahaha typisk KG. Vri og vende på alt mulig. Les hva TS skriver før du poster du ;-)

Anonym poster: 49cec06680baec45cfd3a9e6eaf13bef

• Liker 1
Skrevet

Eg er oppdratt til å gje gåve dersom eg er invitert i eit bryllup, uansett om eg går eller ikkje. Tom då eg var student og budde i utlandet ordna eg no med blomar og kort. Det er heilt vanleg oppførsel her eg kjem frå.

• Liker 7
Skrevet

Eg er oppdratt til å gje gåve dersom eg er invitert i eit bryllup, uansett om eg går eller ikkje. Tom då eg var student og budde i utlandet ordna eg no med blomar og kort. Det er heilt vanleg oppførsel her eg kjem frå.

Selvsagt skal de som er bedt i et bryllup og ikke kommer - gi gave...

Merkelig at noen krever "takk" for å ikke ha gitt noe.... Jeg hadde ikke gitt verken bilder eller kort...Hadde noen spurt, hadde jeg ærlig svart at jeg sender kun takkekort til de som står på gavelisten..... (så får de tolke det slik de vil....)

Hm, da er det vel bare jeg som er rar, da. Jeg har aldri vært invitert i et bryllup jeg ikke har gått i, men jeg har liksom tenkt at gave var en utgift du slapp om du ikke faktisk var gjest i bryllupet.

• Liker 1
Skrevet

Samme her! Det er derimot større rom for å gi en mindre gave, evt bare gi en blomst, om man ikke deltar i selskapet. Men å gi en oppmerksomhet, er bare god skikk og bruk.

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...