Gå til innhold

Karpaltunnelsyndrom gravid

Fremhevede innlegg

Skrevet

Google litt rundt i natt etter å ha våknet for andre natt på rad med vond albue og doven arm. Alle fingrene bortsett fra lillefingeren er dovnet bort og prikker. Tidligere har det kun vært dovnet bort, først for to dager siden at smertene i albuen kom. Har hatt det tre ganger i dag. Første gang kvart over seks, og siste gang i skrivende øyeblikk. Er det noen andre her som har det/ har hatt det eller bare har peiling på dette? Isåfall er det noen vits å kontakte lege eller noe? Ser liksom ikke for meg at det er stort som kan gjøres :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart det er mye som kan gjøres. :) Jeg synes du skal snakke med legen din, og se om han har noen råd til deg. Overbelaster du armene dine da?

Skrevet

Ja får vel ta en tlf i morgen. Overbelaster ikke nei. Inatt lå jeg jo og sov. Antakeligvis på siden, men ikke på selve arma. Andre gangen lå jeg på ryggen og tenkte og prøvde å sove, tredje gangen idag (når jeg skreiv hovedinnlegget) lå jeg på siden og skreiv på mobilen da jeg fikk det. Tredje gangen fikk jeg det i den armen som lå øverst og ikke hadde press i det hele tatt. Og nå når jeg ligger på samme måte kjenner jeg at jeg får det for fjerde gang.

Skrevet

Jeg hadde det i forrige svangerskap, og fikk beskjed om at det var ubehagelig, men ufarlig. Ikke noe som kan gjøres, men det går jo helt over av seg selv etter svangerskapet.

Skrevet

Hvis det er karpaltunnelsyndrom så blir det operert. Jeg har operert begge mine håndledd for det, men det var ikke i forbindelse med noe svangerskap. er du sikker på det er det du har?

Skrevet

Hvis det er karpaltunnelsyndrom så blir det operert. Jeg har operert begge mine håndledd for det, men det var ikke i forbindelse med noe svangerskap. er du sikker på det er det du har?

Ganske vanlig å få karpal tunnel syndrom i svangerskap. Som oftest gir det seg etter fødsel og det trenger ikke å gjøres noe mer med.

Anonym poster: 6d9386e02f0dfb47ebe276ee84294b94

• Liker 2
Skrevet

Ganske vanlig å få karpal tunnel syndrom i svangerskap. Som oftest gir det seg etter fødsel og det trenger ikke å gjøres noe mer med.

Det jeg fikk vite da jeg opererte var at det var nerveganger som var for trange og at de ble blokket ut under operasjon og at det ikke ville bli bedre av seg selv. er det en egen variant som kommer når man er gravid da?? ellers er det jo ikke noe poeng i å operere og jeg kjenner MANGE som har tatt denne operasjonen.

• Liker 1
Skrevet

Sannsynligvis er det forskjell på den kroniske varianten og den svangerskaps-induserte ("karpaltunnel light"?), for legen min var rask med å slå fast at dette ikke var noe å bekymre seg om. Kanskje det hadde blitt annerledes dersom symptomene ikke ga seg etter fødsel.

Skrevet

Jeg merket en del til det i mitt andre svangerskap. Det er ikke farlig, bare ubehagelig, så jeg tok det bare som en av plagene som følger en graviditet. Det ga seg etter fødsel.

Har fått det igjen nå(ikke gravid), men så er jeg nok arvelig belastet da en del i familien min(bestemor og onkler) har hatt det og har operert.

Jeg føler meg ikke så plaget nå at jeg vil gjøre noe med det. Men er litt spent på hvordan det vil bli i et evt nytt svangerskap.

Har hørt noen ha god effekt på midler(bl a Ginko Biloba) som øker blodsirkulasjon, så kan være jeg prøver det. Tror imidlertid ikke man kan ta noe sånt i graviditet.

Skrevet (endret)

Har ikke vært hos lege, så er ikke sikker. Det hørtes bare veldig slik ut når jeg googlet og så symptomene på det.

Endret av Memories
Skrevet

Kjenner ei som opererte for det under svangerskapet, men der var deg så ille at hun var på nippet til å kollapse av søvnmangel. Altså i den grad at det begynte å bli farlig for både mor og barn.

Husk at ethvert inngrep i kroppen medfører en risiko, og som gravid er "regelen" at risikoen ved å gjennomføre, skal være verdt plagene ved å la være, for å si det slik.

Ta en tur til legen, evt be om henvisning til fysioterapeut e.l. hvis du ikke blir diagnostisert hos legen. Naprapat kan kanskje også hjelpe, men det må du betale selv.

Skrevet

Så mange ting som kan dukke opp når en er gravid :-) Jeg mistet også følelsen i hendene og klarte til slutt ikke holde en melkekartong uten at den glapp, så er nok en annen variant jeg hadde ja. Var også nummen og doven hele døgnet.

Håper det går over for deg, er utrolig ubehagelig iallefall :-)

Skrevet

Har hatt det i begge mine svangerskap, veldig vond i siste trimester. Fått samme beskjed som dei over her: vondt men ufarlig.

Kommer av hevelse (eg hadde ikkje vatn i kroppen sånn ellers), og forsvann heldigvis umiddelbart etter fødselen.

Skrevet

Var veldig plaget i mitt forrige svangerskap, gikk raskt over når lillemann, og vannet i kroppen, var ute :)

• 2 uker senere...
Gjest Memories
Skrevet

Ringte legen i dag for å få legetime for få sjekket dette og noe annet. De hadde ikke ledig time før den 17, så da valgte jeg heller å la være. Skal uansett til jordmor den 16. Veldig greit å høre erfaringer fra dere også, så blir man i alle fall sikker på at det er normalt. :) Er nummen nå også. Kommer og går iløpet av dagen, men sover i alle fall bedre om natta nå. Våkner ikke hver time lenger.

Skrevet

Mest sannsynlig er det pga svangerskapet, så du kommer ikke til å få det permanent, ergo må du heller ikke operere.

Du vil nok få støtte"hansker" som ser litt ut som håndleddsbeskyttere man bruker når man står på rollerblades.

Anonym poster: 1b3a7dbfc9496c883fdecc51c3cf8a4c

Skrevet

Jeg hadde det under svangerskap. Det er som sagt hevelse/økt vannmengde som gjør det.

Mine tips: unngå knekk i håndledda når du f eks sover. Bruk en pute eller evt skinner til å holde leddene rette.

Unngå salt og sånt som får deg til å holde på vannet.

Akupunktur!

Beveg deg for økt blodsirkulasjon.

Bruk støttestrømper for bedre sirkulasjon.

Legen kan ikke gjøre så mye dessverre tror jeg..

Og fatt mot. Det er veldig skjelden det ikke går bort mer eller mindre rett etter fødsel ;)

Ikke hørt om vondter i albuene forøvrig ..? :klo: Jeg hadde veldig vondt i hendene om natta og numne fingre stort sett hele tiden.

Skrevet

Mest sannsynlig er det pga svangerskapet, så du kommer ikke til å få det permanent, ergo må du heller ikke operere.

Du vil nok få støtte"hansker" som ser litt ut som håndleddsbeskyttere man bruker når man står på rollerblades.

slike http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fc/Carpal_tunnel_splint.jpg/220px-Carpal_tunnel_splint.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...