Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg søker om sosialstønad, kommer NAV til å be meg bruke opp BSU-kontoen min før jeg evt kan få sosialstønad? jeg har bare 20.000 spart opp

Anonym poster: 722be0739fc12bd0293b445b8b3eb424

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du risikerer det ja, men det kan være du får beholde BSU dersom denne artikkelen angår deg

http://www.regjering....html?id=546447

Anonym poster: 536718b14303f20350cb4465b39f86bf

Jeg fikk de 20.000 på konto et år jeg ikke skattet noe, så jeg har ikke fått 4000 tilbake på skatt

ts

Skrevet

I utgangspunktet så skal NAV forlange at man bruker BSU-pengene fordi man er ansvarlig for sin egen økonomi og skal kunne forsørge seg selv, men jeg jobbet før i sosialtjenesten og vi ba ikke folk om å bruke av de pengene. Fordi gjør man det så får man aldri en BSU-konto igjen og må tilbakebetale skattefradragene som man har fått av å ha den kontoen. I tillegg er det penger som folk har spart for å kjøpe bolig og ved å tvinge de til å bruke pengene til noe annet så blir det vanskeligere for de å få kjøpt seg bolig i fremtiden. Med andre ord det gjør situasjonen bare verre for folk. Men det finnes dessverre NAV-kontor som ikke tenker så langt og forlanger at folk bruker av BSU-pengene.

Anonym poster: 09f3dadfc174ead4dae9c90e104f29e3

• Liker 1
Skrevet

Okei. Jeg vil jo helst ikke bruke de til noe annet enn bolig.

Men jeg vet ikke om jeg kan søke om sosialstønad engang siden jeg er registrert som student. Er over 60 studiepoeng forsinket så jeg tar opp fag uten studielån. Men jeg har ikke fått meg jobb ennå og er nesten helt blakk nå, sliter litt..:(

ts

Skrevet

Da må du søke om studielån, alt annet skal være prøvd før man søker om sosialhjelp. Får du avslag på studielån så må du vise avslaget til NAV. Har du ikke søkt om studielån så blir du bedt om det. Sosialhjelp er ikke ment som støtte til studenter. Men er du helt blakk så kan det hende at du får litt kr til mat, fordi mat må du jo ha.

Skrevet

Da vil jeg si at sjansene dine til å få penger fra NAV er mindre enn små. De kommer nok til å forlange at du slutter som student før du overhodet kan vurderes som sosialhjelpsmottaker.

Har du noe du kan selge? Lærebøker fra i fjor f.eks?

Skrevet

Å.. Jeg må jo studere, ellers blir jeg aldri kvitt de 60+ poengene jeg har i minus. Men får vel bare bruke penger fra bsuen til jeg får en jobb da..?

Skrevet

Om jeg ikke har misforstått helt så kan du låne penger fra deg selv. Altså, om du tar ut 10.000kr fra BSU og får deg jobb så du kan sette pengene inn igjen før årsskiftet får det ingen negative konsekvenser. Om du derimot ikke klarer å sette inn pengene igjen er løpet kjørt og du kan aldri mer opprette en BSUkonto.

Du kan jo snakke med banken din for å finne ut om dette kan la seg gjøre?

Skrevet

Jeg leste bare fort at du er student, får du ikke studielån pga forsinket med studiepoengene? Da må du enten låne penger på annet vis eller finne en jobb fort. Eller slutte å studere for å få sosialhjelp, men vil ikke anbefale deg å slutte å studere da en utdannelse er bra å ha. Finn deg en jobb fort ;) Jeg vet at det ikke er lett men hør i div butikker og spisesteder. Hør med kommunen om de trenger folk i hjemmetjenesten eller skoler. I mellomtiden kan du ikke låne litt kr av dine foreldre? Eller søsken? Du trenger jo ikke låne mange tusen regner jeg med. Eller så kan du bruke av BSU'en og heller skaffe deg en høyrentekonto hvor du etterhvert sparer til bolig.

Skrevet

Om jeg ikke har misforstått helt så kan du låne penger fra deg selv. Altså, om du tar ut 10.000kr fra BSU og får deg jobb så du kan sette pengene inn igjen før årsskiftet får det ingen negative konsekvenser. Om du derimot ikke klarer å sette inn pengene igjen er løpet kjørt og du kan aldri mer opprette en BSUkonto.

Hvis jeg ikke tar feil så kan man det bare samme året som man overførte pengene, så hvis h*n har overført 0 til BSU i år så kan h*n ikke gjøre dette. Men jeg kan ta feil. Hør med banken, det var jo lurt :D

Skrevet

Oi..! Visste ikke at det var sånn. Men jeg har brukt penger fra BSU tidligere uten å sette de inn igjen, men de var satt inn samme år. Og har jo fått spare i bsu etter det igjen? Er det forskjellige regler for å bruke penger satt inn tidligere år og samme år? jeg har som sagt ikke fått noen skattefordeler og pengene ble satt inn for et år siden.

Men hvis jeg aldri mer får spare i BSU om jeg bruker pengene uten å sette de inn igjen (kan jo ikke garantere at jeg får en jobb og lønning før årskiftet), så kommer jeg ikke til å gjøre det.

ts

Skrevet

Jeg leste bare fort at du er student, får du ikke studielån pga forsinket med studiepoengene? Da må du enten låne penger på annet vis eller finne en jobb fort. Eller slutte å studere for å få sosialhjelp, men vil ikke anbefale deg å slutte å studere da en utdannelse er bra å ha. Finn deg en jobb fort ;) Jeg vet at det ikke er lett men hør i div butikker og spisesteder. Hør med kommunen om de trenger folk i hjemmetjenesten eller skoler. I mellomtiden kan du ikke låne litt kr av dine foreldre? Eller søsken? Du trenger jo ikke låne mange tusen regner jeg med. Eller så kan du bruke av BSU'en og heller skaffe deg en høyrentekonto hvor du etterhvert sparer til bolig.

Ja, jeg får ikke studielån før jeg har tatt noen studiepoeng. Prøver å få meg jobb, men det er ikke så lett. Var på to jobbintervju forrige uke, så hører vel fra dem snart, men jeg følte ikke det gikk så bra :( Har allerede lånt en del, og det er ikke så kjekt. De har ikke så veldig god råd selv. Og jeg begynner å få mye gjeld. Men er jo for så vidt bedre å låne enn å gå på nav eller bruke BSUen.

Skrevet

Hmm..siden du fikk fortsette å spare så er det jo sånn som du opplevde, at man kan ta ut. Men pengene låses ved nyttår, det er jeg ganske sikker på. Men ring banken din og spør!

Skrevet

Hvis jeg ikke tar feil så kan man det bare samme året som man overførte pengene, så hvis h*n har overført 0 til BSU i år så kan h*n ikke gjøre dette. Men jeg kan ta feil. Hør med banken, det var jo lurt :D

Usj ja pokker, jeg tror nok du har rett i det, takk for at du rettet på meg.

det er så mange paragrafer og regler hva BSU angår at det er lett å gå seg vill, jeg vet at det er fullt mulig å ta ut penger fra BSU under visse vilkår, men det er lett å glemme detaljer som hvilket år pengene ble satt inn :sjenert:

Skrevet

Meeeen det kan jo hende at NAV faktisk er snill med deg og hjelper deg frem til du får en jobb, de skal jo bruke skjønn i alle tilfeller, og jeg håper at du får en av jobbene! Jeg er selv uten fast jobb men tar ekstravakter et par plasser så jeg klarer meg, men vet godt hvordan det er å slite økonomisk :(

Jeg skal snart på jobb så forsvinner *poff*. Lykke til! :blomst:

Skrevet

Dere har rett i at hvis jeg bruker BSUen min nå så ødelegger jeg muligheten for å spare i BSU senere.

Men jeg fikk vite i dag at jeg fikk en av jobbene jeg var på intervju for :bolledeig:

Så da løser alt seg! :)

ts

• Liker 3
Skrevet

Wohoo, gratulerer!

Jeg river i en øl for å feire, om du ikke vil ha øl så er det eplemost.

:ol:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...