Gå til innhold

Hvor mye koster det å være gjest i bryllup? - avstemning

44 stemmer

1. 1. (Inkl reise/overnatting) Hvor mye penger bruker du på å være gjest i et bryllup?

• 0,-
      5
    • 1000-2000,-
      9
    • 3000-4000,-
      19
    • 5000-6000,-
      10
    • 7000-8000,-
      0
    • 9000-10 000,-
      0
    • Over 10 000,-
      1
  2. 2. (uten overnatting) Hvor mye penger bruker du på å være gjest i et bryllup?

• 0,-
      2
    • 1000-2000,-
      35
    • 3000-4000,-
      6
    • 5000-6000,-
      0
    • 7000-8000,-
      1
    • 9000-10 000,-
      0
    • Over 10 000,-
      0
  3. 3. Synes du brudeparet bør tenke på hva gjestene legger ut når de steller i stand festen?

• Ja
      31
    • Nei
      8
    • Vet ikke
      5

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Inspirert av denne tråden tenkte jeg at det kunne være greit med en tråd som har en avstemning som får frem hvor mye det faktisk koster å være gjest i bryllupet.

Brudeparene maser stadig om hvor mye de legger ut, men at gjester kanskje må ut med så mye som 10 000 glemmer de selv glatt når de inviterer til fest i inste øvrebygd på holmen til onkel knut midt i en arbeidsuke i mai.

Så her er tråden til å vise hvor mye det koster å være gjest. Så kan kanskje en brud eller to se litt på det og bli klar over at selv om en inviterer til sin drømmedag så kan en kanskje tenke på de som en ønsker å ha der også.

Her altså hva du som gjest legger i det å komme i bryllupet. Det vil si at valgfrie utgifter som kjole og pynt er en del av totalsummen, men prøv å velg et realistisk svar som viser hva du mener du er nødt å legge ut for å komme i bryllupet.

Endret av Rabadamtimtim
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er jo litt vanskelig å beregne da... Litt forskjell på om bryllupet er i nabokommunen ell på andre sia av landet =)

• Liker 3
Skrevet

Er jo litt vanskelig å beregne da... Litt forskjell på om bryllupet er i nabokommunen ell på andre sia av landet =)

Vet det, men får bare ta et sånn ca beløp.

Om det er i nabokommunen må du vel uansett ikke ha overnatting om ikke det er snakk om kommuner delt av fjorder eller som ellers bare har elendig veiforbindelse mellom seg?

Skrevet

Vet det, men får bare ta et sånn ca beløp.

Om det er i nabokommunen må du vel uansett ikke ha overnatting om ikke det er snakk om kommuner delt av fjorder eller som ellers bare har elendig veiforbindelse mellom seg?

JaJa, litt lenger unna en nabokommunen da =P Men det skal ikke være så altfor langt før man trenger overnatting heller, med mindre man er edru...

Skrevet

Ser noen svarte null på bryllup i nærområdet.

Jeg var usikker på å ta med alternativet, men jeg tenkte at det fantes vel kanskje noen gniere som ikke gir gave engang. Jeg hadde visst rett :fnise:

Skrevet

Hva mener du egentlig med at brudeparene bør tenke på de som kommer langveisfra? Er det noe spesifikt man skal gjøre eller bare ha i bakhodet at pengene gjestene bruker bør stå i stil med den festen de blir invitert til?

Skrevet

JaJa, litt lenger unna en nabokommunen da =P Men det skal ikke være så altfor langt før man trenger overnatting heller, med mindre man er edru...

Vanligvis om det er kjøreavstand (ca 1-2 timer) så holder vel en i følget seg edru så en kommer seg hjem?

Dessuten kan det jo nesten lønne seg å dele på Maxitaxi på slike avstander kontra å kjøpe hotellrom for 2000 kr natta :)

Skrevet

Hva mener du egentlig med at brudeparene bør tenke på de som kommer langveisfra? Er det noe spesifikt man skal gjøre eller bare ha i bakhodet at pengene gjestene bruker bør stå i stil med den festen de blir invitert til?

Tenker vel både på det praktiske slik at det blir enkelt og minst mulig for gjestene å legge opp og stelle i stand med overnatting og det at festen bør stå litt i stil til hva en forventer av gjestene å legge ut.

Litt kjipt å invitere Tante Magda og Onkel Magne fra Bodø til bryllupsfest i Kristiansand også servere pølser i lomper, et glass brus og ellers be om at folk tar med seg medbrakt...

• Liker 4
Skrevet

Hahaha dette forumet er virkelig underholdende! Tror jeg må lage en sånn tråd angående dåp og konfirmasjon også.

Anonym poster: 642a3e5ea68add11bbd915312946ffca

Skrevet

Det varierer jo etter hvor bryllupet er og, ift hvor mye en bruker..

Forrige bryllup så måtte vi ta to ferger for å komme dit (ca 600kr tur/retur), 2000 i overnatting, 1000kr i gave.

Vi har og vært i bryllup i utlandet, det ble svindyrt med fly og overnatting, samt gave. Sikkert over 10 000.

Skrevet (endret)

Som regel ligger det på...

Kjole: 500

Pynt og sminke: 200

Sko og veske: 400

Gave: rundt 1000

Reise (tog) 400

Totalt: 2500kr

Men har aldri vært i et bryllup der jeg følte jeg ikke "fikk noe igjen". Så lenge maten og stemningen er god så er alt topp. :) Det eneste som gjorde meg litt snurt var da brudeparet bestemte seg for å donere bort pengegavene til gjestene til jordskelvsofrene i en gokk-by i nord-italia som jeg ikke hadde noe som helst forhold til selv. Så klart snillt og alt det der, men eh.

Edit: For mannen min ligger det som regel på...

Nytt slips: 150kr

Gave: 1000kr

:P

Endret av Myosotis
  • Liker 1
Skrevet

Tenker vel både på det praktiske slik at det blir enkelt og minst mulig for gjestene å legge opp og stelle i stand med overnatting og det at festen bør stå litt i stil til hva en forventer av gjestene å legge ut.

Litt kjipt å invitere Tante Magda og Onkel Magne fra Bodø til bryllupsfest i Kristiansand også servere pølser i lomper, et glass brus og ellers be om at folk tar med seg medbrakt...

Ja sånn sett kan jeg være enig.

Som de fleste andre idag så fikk vi flere tilreisende fra andre byer og de fleste endte jo opp på hotell. Og det viste vi jo på forhånd så vi prøvde å være så tidlig ute som mulig med å fortelle de hvilken dag det ble så det ble enklere å skaffe billig overnatting og flybilett. Også var det viktigt for oss med vielse på en lørdag så færrest mulig måtte ta fri fra jobb. Vi valgte og en sen vielse om lørdagen slik at de som ville kunne fly ned om formiddagen.

Og jeg kunne ikke invitert noen andre enn nære venner på pølsefest... Jeg vet det flere som synes at man må føle seg beæret over å bli invitert til brudeparets store dag, men jeg synes det er litt dumt når vielsen er klokken 12.00 og festen begynner klokken 17.00 i ei lita bygd hvor gjestene må underholde seg selv i 4 timer, har brukt 5k på å dra til kalaset og får kald catering og en vassen cola. Har lest en del historien hvor det har fungert veldig bra og festen har vert årets aller beste, men det finnes minst like mange historien hvor man har dratt hjem klokka 22.00 og har måttet stoppe på første Statoil for å kunne kjøpe seg noe mat...

Skrevet

Hvis jeg er på "budsjett" og har en periode hvor jeg har lite penger (jeg jobber deltid og bor alene) da bruker jeg ca 5000 på et bryllup, er det en periode hvor jeg har god råd kan jeg vel bruke 8000+ kr. Men det meste er jo på kjole og ting til meg selv, så det er jo noe jeg får igjen for etter bryllupet også. Jeg bruker ikke samme kjole i flere bryllup, men jeg ser ikke noe galt i å bruke en kjole som jeg har brukt i et bryllup f.eks om jeg skal spise på en fin restaurant, om jeg skal på et bursdagselskap for noen som ikke var i bryllupet osv. Så alt man legger ut er jo ikke bare for én kveld...

Som regel ligger det på...

Kjole: 2000 kr (og det er hvis jeg velger en "billig" kjole)

Hårpynt (f.eks hårbøyle med pynt på eller blomster/brosje til håret da jeg ikke bruker hatt): 500

Styling av håret: 0 kr. (jeg gjør det selv og det blir like bra som hos frisør)

Sko og veske: Jeg har en stor sko/veske-samling, så trenger ikke å kjøpe nye, folk vil tro det er nytt uansett...

Gave: 1500 kr hvis det kun er til en nær venn (kanskje 2000 kr til nær familie som bror/søster), 1000 kr hvis det er til en "bekjent" eller ikke-nær venn...

Reise: 1000 (men stort sett mer, da jeg ofte tar fly...)

= 5000

Tips til dere som har enda mindre budsjett å bruke: Vesker og sko kan kjøpes på Finn.no, og gave kan man lage selv (det har jeg faktisk gjort én gang, malte et maleri, og brudeparet ble veldig fornøyd)

Anonym poster: cf36e00979804dc72fdf8955fbe400f0

Skrevet

Hahaha dette forumet er virkelig underholdende! Tror jeg må lage en sånn tråd angående dåp og konfirmasjon også.

Anonym poster: 642a3e5ea68add11bbd915312946ffca

Syns faktisk dette er ganske vesentlig jeg. Holder på å planlegge bryllup, og vi tenker mye på hva dette vil koste den enkelte. Greit for meg å vite hva som er vanlig.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Inspirert av denne tråden tenkte jeg at det kunne være greit med en tråd som har en avstemning som får frem hvor mye det faktisk koster å være gjest i bryllupet.

Brudeparene maser stadig om hvor mye de legger ut, men at gjester kanskje må ut med så mye som 10 000 glemmer de selv glatt når de inviterer til fest i inste øvrebygd på holmen til onkel knut midt i en arbeidsuke i mai.

Så her er tråden til å vise hvor mye det koster å være gjest. Så kan kanskje en brud eller to se litt på det og bli klar over at selv om en inviterer til sin drømmedag så kan en kanskje tenke på de som en ønsker å ha der også.

Her altså hva du som gjest legger i det å komme i bryllupet. Det vil si at valgfrie utgifter som kjole og pynt er en del av totalsummen, men prøv å velg et realistisk svar som viser hva du mener du er nødt å legge ut for å komme i bryllupet.

Jeg vet ikke, men leser endel klaging på nettopp hvor dyrt det er å være gjest i bryllup. Selv har jeg/vi takket ja til de bryllpene vi har ønsket å gå i, og nei hvis det ikke passer med tid eller økonomi.

Jeg vil gjerne også bare legge til en litt annen variant; nemlig at det kan jo tenkes at gjestene blir glade for å invitert i et bryllup som de må reise til. I vårt tilfelle så har våre gjester satt stor pris på å få bli invitert nettopp fordi de da får reise til et sted de alle har et ønske om å besøke, samtidig som de har fått så gode priser på hotellovernatting og reise at de ikke kunne ville fått muligheten til akkurat dette hvis vi ikke hadde arrangert og fått til meget gode priser. Her snakker jeg om reisen, hotelloppholdet, konserter og andre ting.

Altså får de som skal reise med oss, en liten ferie (de har alle valgt å ta et par feriedager ekstra) - nettopp fordi de gleder seg til å få muligheten til å reise dit og få denne opplevelsen de ellers ikke ville fått til den prisen vi har ordnet. Vi skal gifte oss i en europeisk hovedstad hvor prisnivået ikke er akkurat lav, så det gjør det ekstra hyggelig at vi har fått det til på den måten.

Endret av Portvinpiken
Skrevet

Snedig hvordan alle de der som velger utenlandsbryllup er så på hogget for å forsvare sitt valg. Det er som om de vet at de driter på draget.

----------------------------

Jeg dro ikke i år, men det ville kostet .

Reise: 1000

Overnatting: 0

ny kjole 1500kr

gave. 1000

tilsammen 3500kr, men jeg bestemte meg for å ikke dra og "slapp unna" med gave på 1000kr.

-------

Men da jeg var sammen med min X så brukte vi ca 8000kr for å være gjester i et bryllup en gang, det var penger vi egentlig kunne tenkt oss å bruke på oss selv.

• Liker 1
Skrevet

Snedig hvordan alle de der som velger utenlandsbryllup er så på hogget for å forsvare sitt valg. Det er som om de vet at de driter på draget.

Hvis du sikter til mitt innlegg så forstår jeg ikke helt hva du mener. Jeg har veldig god samvittighet jeg :-). Ikke minst fordi jeg vet at våre venner er så absolutt så oppegående at de ikke ville dratt hvis de ikke hadde lyst eller råd. Heldigvis så har de begge deler :-)

Skrevet

Ja sånn sett kan jeg være enig.

Som de fleste andre idag så fikk vi flere tilreisende fra andre byer og de fleste endte jo opp på hotell. Og det viste vi jo på forhånd så vi prøvde å være så tidlig ute som mulig med å fortelle de hvilken dag det ble så det ble enklere å skaffe billig overnatting og flybilett. Også var det viktigt for oss med vielse på en lørdag så færrest mulig måtte ta fri fra jobb. Vi valgte og en sen vielse om lørdagen slik at de som ville kunne fly ned om formiddagen.

Og jeg kunne ikke invitert noen andre enn nære venner på pølsefest... Jeg vet det flere som synes at man må føle seg beæret over å bli invitert til brudeparets store dag, men jeg synes det er litt dumt når vielsen er klokken 12.00 og festen begynner klokken 17.00 i ei lita bygd hvor gjestene må underholde seg selv i 4 timer, har brukt 5k på å dra til kalaset og får kald catering og en vassen cola. Har lest en del historien hvor det har fungert veldig bra og festen har vert årets aller beste, men det finnes minst like mange historien hvor man har dratt hjem klokka 22.00 og har måttet stoppe på første Statoil for å kunne kjøpe seg noe mat...

Et bryllup hvor gjestene drar fra sultne og tørste er ikke annet enn en fiasko.

• Liker 4
Skrevet

----------------------------

Jeg dro ikke i år, men det ville kostet .

Reise: 1000

Overnatting: 0

ny kjole 1500kr

gave. 1000

tilsammen 3500kr, men jeg bestemte meg for å ikke dra og "slapp unna" med gave på 1000kr.

-------

Men da jeg var sammen med min X så brukte vi ca 8000kr for å være gjester i et bryllup en gang, det var penger vi egentlig kunne tenkt oss å bruke på oss selv.

De som velger utenlandsbryllup håper jeg egentlig at bare tar det for gitt at de skal være glad om noen kommer i det hele tatt. Om min bror skulle sende meg invitasjon til bryllup i en eller annen fjellbygd i Italia eller noe slikt noe som hadde fort kostet meg og mannen min over 10 000 å reise i så hadde jeg sagt takk, men nei takk.

Jeg hadde også tatt et alvorsord med bror min om at dette er en forferdelig dårlig ide.

At det kommer på rundt 8000 er egentlig ikke så unormalt. Norge er et langstrakt land. Det er ofte slik at en må både ha fly og buss for å komme seg til små steder. Der er det gjerne et lite pensjonat med priser som er landeveisrøveri fordi de satser på kunder som sitter fast før de kommer seg over fjellet og den slags.

Før vårt bryllup undersøkte vi faktisk prisene på hotellene som lå nærmest mulig lokalet. Satt opp hoteller på liste, uten pris men som "Dyrt" "middels" og "billig" slik at gjestene visste hvor de kunne gå.

Det verste må være slike bryllup som er for.eks i Oslo, også bestiller du hotell i god tid i Oslo for å finne ut at lokalet ligger på en eller annen gård ute på Jessheim...

Er en del av de som gifter seg i en Oslo-kirke for så trekke gjestene ut i et eller annet hotell/gårdsbygg i ingenmannsland som gjestene har liten forutsetning for å skjønne at er over en time med drosje fra hotellet.

Slike tilfeller viser egentlig total vilje til å tenke på gjestene. Det er nesten så jeg ville sagt at når en gjør det sånn så burde brudeparet sette opp maxitaxi eller buss som de selv betaler for så folk kommer seg hjem igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...