Gå til innhold

Vanskelig å spise sunt med samboer..

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg har det siste året gått opp veldig mye i vekt, spesielt etter at jeg flyttet sammen med kjæresten min for 1 år siden. Når vi ble sammen (for 3,7 år siden) så begynte jeg å spise mye mer usunt og gikk over til å drikke cola så og si hver dag. I perioden frem til 2011 gikk jeg ikke opp noe i vekt uansett hva jeg spiste, men dette har nå forandret seg drastisk. Det siste året har jeg gått opp kanskje 10-15 kg! Og det er for meg veldig rystende. :forvirret: Jeg har gått fra å være nesten undervektig (på ungdomgsskolen og litt videregående) til normalvektig og nå til overvektig. Jeg er 21 år og 162 cm og veier 69 kg! :sukk: Liker ikke hvordan kroppen min er nå og syns det er på tide å forandre på det! Men problemet er at nå som jeg er samboer med kjæresten min, syns jeg det er vanskelig å spise sunne middager. Er så tom for ideer når det kommer til middager :grine: .

Kjæresten min er ikke noe særlig glad i sunne middager og da blir jo dette er stort problem for meg når jeg skal prøve å gå ned i vekt. Vi spiser alt fra hamburger, løvstek med pommes frites og bearnaisesaus til vafler til middager og det er ikke særlig sunt! Vi kan spise laks i blant men det kunne gjerne vært mer. Jeg vet ikke hvordan jeg skal få til å spise sunne middager med kjæresten min, føler ikke jeg kan bestemme HVER middag heller og hvis han vil ha sånne usunne saker så kommer jeg jo aldri til å klare å gå ned i vekt.. :sukk: Flere som har samme problem?? Vi kan jo ikke lage hver vår middag heller :klo:

Har dere tips til hva vi kan gjøre? Og forslag til sunne middager? Hadde blitt så glad for tips! :hoppendeglad:

Endret av Tinalf
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er et ganske kjent problem, og jeg har det litt sånn selv også (kjæresten min liker sunn mat også da, men er veldig glad i usunn). Jeg lar være å forsyne meg av bernaisesausen, jeg soiser lite/ingenting pommes frites. Løvstek spiser vi iblant, og da spiser vi løvstek av kalkun og jeg har masse salat til. Hamburgerne lager jeg selv fra bunnen av med karbonadedeig, og unngår fete dressinger. Vafler har vi av og til, og da lager jeg en sunnere røre uten fett og sukker, og spiser max en - og har sukkerfritt syltetøy på.

Det er ikke så fruktelig vanskelig egentlig. Det fins mange sunnere utgaver av usunne retter, og med litt prioritering og rett valg av tilbehør så går det helt greit. Du MÅ jo ikke spise alt det usunne tilbehøre samboeren din spiser. Men dere spiser jo samme middag likevel

Gjest Cuntzilla
Skrevet

Ei venninne av meg går på lavkarbo uten at hennes matglade samboer gjør det. Dette lar seg stort sett gjennomføre veldig greit, hun unngår bare og ta risen og potetene. En gang i blant lager hun noe i tillegg til seg selv (sidesalat, blomkålstuing) og en gang i blant er hele måltidet lavkarbo. Det har fungert godt for dem, men nå pleier de aldri å ha vafler til middag da. Ikke pasta heller, dette kunne nok blitt et problem om du var sammen med en italiener :)

Og så må du jo se om lavkarbo er aktuelt for deg da.. men man kan gjøre litt det samme med lavkalori, hoppe over eller bytte ut de feiteste delene av middagen.

Men jeg stusser egentlig litt på utsagnet "kjæresten liker ikke sunne middager". Det finnes mye sunt som er supergodt og vanvittig mye mer spennende enn løvbiff med bernaise. Dere burde kanskje startet med å lære dere å lage god mat fra bunnen av, gått på et kokkekurs sammen eller noe. Utvikle paletten litt og bli vant med noe annet enn bare fett og salt. Om dere lærer dere å lage litt mer mat så dukker det garantert opp noen nye favorittretter som ikke er så usunne, og da er dere på god vei til et variert og mindre fetende kosthold :)

• Liker 3
Skrevet

matprat.no er en fin side for å bli inspirert til skikkelig mat. Løvbiff og vaffel er jo ikke akkurat skikkelig mat. Tenk at du til hver middag skal ha noe kjøtt (svin, storfe, lam, fisk), noe karbohydrat (potet, ris, quinoa o.l) og masse grønnsaker. Husk at det trenger ikke ha noe navn for at det skal være skikkelig middag. En kotelett, litt quinoa og masse salat er middag. En ovnsbakt laksefilet med potet og agurksalat er middag. Kyllingkjøttdeig og wokgrønnsaker med en woksaus er middag. Og dette kan varieres i det uendelige!

Og be samboeren din bli voksen, for sunn middag er et must!

• Liker 1
Skrevet

Det bodde en venn hos meg i noen måneder rett etter en litt drastisk slankekur der jeg gikk ned 15 kilo. Jeg MÅTTE beholde vekten pga en operasjon jeg ventet på . Han elsket jo usunn mat, cola hver dag, alltid noe godt til kaffen.

Men i bunn og grunn bestemmer du selv hva du putter i din egen munn. Og en ting til : Menn er ikke så glad i å lage mat som regel. De spiser det de får. Hovedsaken er at de blir mette. Lag ofte kyllingmiddag med salat og kokt poteter / grønnsaker/ brun ris.

Også jeg lager masse gryteretter med salat og hvitløksbrød. Kokt torsk er jo kjæmpegodt og inneholder lite kalorier. Bytt ut melka deres til lett/ kumma melk, smøret til lettsmør, brødet til skikkelig grovt, pastaet / risen til grovt.

Tro på meg, all disse små forandringene kommer til å merkes i lengden. Prøv å la vær å drikk brus, hvis ikke så kjøp bare lettprodukter.

Lag hjemmelaget pizza med speltbunn, kylling og rødløk oppå,kjøp vita ost og rev selv.

Menn er som regel så giddesløse at om du sier hvis han klager : Jeg er lei av å være så stor og akter å gjør noe med det. Liker du ikke maten jeg lager så kan du lag din egen. Du er da en voksen mann og jeg bestemmer selv hva jeg spiser og hvordan jeg vil se ut.

Btw. : Jeg gikk ikke opp ett gramm med denne vennen i huset og han spist masse sunn mat mens han var hos meg :) Han likte det godt og sagt at han spiste aldri så mye sunnt i sitt hele liv som i de 6 månedene hos meg.

Masse lykke til.

Skrevet

- Lag pizza med grov bunn med kyllingkjøttdeig/karbonadekjøttdeig og grønnsaker. Så tar du på salat som tilbehør.

- Lag egne hamburgere med mye salat og grovt brød.

- Når han/dere vil spise noe usunt som feks løvbiff, lasagne, pizza, pitabrød, så putter du bare på ekstra mye salat ved siden av. Da spiser du mindre av den usunne maten, fordi du blir fortere mett.

- Mager kjøtt er også kjempegodt, som feks kylling, svinekjøtt, karbonadekjøttdeig osv. Dere trenger ikke alltid spise løvbiff, kjøttdeig osv :)

- Lag hjemmelagde fiskepinner isteden for de som blir kjøpt.

- I steden for å bestille kinamat ute, så kan dere steke svinekjøtt og tilsette sweet and sour, og lage nudler. Det er UTROLIG godt, og er akkuratt som du hadde bestilt det ute. Bare sunnere.

- Skal dere spise pølse, så kjøp magre pølser med kylling og kalkun.

- Kalkun er også kjempegodt :)

- Lag forsatt saus som dere pleier, så kan heller du droppe den.

Anonym poster: a119238832669cbd0072dfb7e29cbb93

Skrevet

Her i heimen har vi også en lignende situasjon. Jeg er nettopp ferdig med å gå ned i vekt og nekter å legge det på meg igjen ;)

Vi løser det så enkelt som dette i hverdagene:

Til hoveddelen av middagen lager jeg noe sunt: Enten kyllingfileter/ strimler, mager skinke, torsk, sei osv på varierte måter. Varierer mellom supper, gryter, wok eller bare stekt i bittelitt olje og smaksatt. Dette spiser begge av

Tilbehør 1 er sidesalat eller masse grønnsaker, både rå og kokte! Noen ganger ananas, salsa osv.

Dette spiser begge av.

Tilbehør 2 er ris, poteter, nudler, baguetter etc. Dette spiser somoftest kun mannen min.

I helgene hiver jeg meg rett som det er på både pasta og tortillalefser eller pizza. Er ikke mye verre enn det altså! :) Lykke til !

PS: Har middagen vært ekstra lett og mager så er det jo så klart fritt fram for han å steke seg egg og bacon eller lage ostesmørbrød til seg selv til kvelds! Ingen bør klage på å få servert sunn mat til middag :)

Anonym poster: f65378802dffb4db99999d1fdfe1327d

Skrevet

Lag mat hver for dere:) Det høres litt kjipt ut men det handler litt om hvordan man utfører det. Så lenge dere spiser i lag så skulle det jo ikke være noe problem. Her i huset så kan kjæresten min fint spise kyllingfilet og pomfrit, så steker jeg heller litt wok og har til, eller salat, bakte tomater osv.

Om dere spiser burger; la han spise sin favorittburger; lag din egen av laks eller kyllingkjøttdeig og ha masse salat på. Om han spiser løvbiff så kan du spise svinebiff og ha annet tilbehør.

• 1 måned senere...
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen og beklager sent svar fra meg. Det er ikke slik at samboer ikke vil spise sunt med meg, nå hørtes det jo ut som at han nektet det. hehe, men sånn er det ikke. Jeg må bare bli flinkere til å kutte ut det usunne til middag så kan han få oppgaven i å spise det. (Slik som sauser, dressinger osv)..

Skrevet

Hvorfor kan dere ikke lage hver sin middag? Det ville jeg gjort. Dere kan jo spise måltidet sammen, men dere spiser forskjellige ting.

Gjest Tigress
Skrevet

Vil du vere saman med ein kar som ikkje bryr seg om kosthaldet sitt?

Skrevet (endret)

Hahah herregud Tigress. Mener du virkelig jeg skal slå opp med kjæresten min over 4 år fordi han ikke vil spise sunn middag hver dag?

Vi kan lage hver vår middag som de fleste skriver i innlegget og jeg kan bli flinkere til å kutte ut det usunne som sauser, dressinger osv. Det er ikke verre en det. Han bryr seg om kostholdet sitt og han trener, noe jeg ikke gjør. Så kan ikke si han ikke bryr seg. Vi spiser normale middager, men kanskje ikke av det sunneste slaget, noen ganger så. Men det er ikke verre enn at jeg skjerper meg.

Endret av Tinalf
  • Liker 3
Skrevet

Det bodde en venn hos meg i noen måneder rett etter en litt drastisk slankekur der jeg gikk ned 15 kilo. Jeg MÅTTE beholde vekten pga en operasjon jeg ventet på . Han elsket jo usunn mat, cola hver dag, alltid noe godt til kaffen.

Men i bunn og grunn bestemmer du selv hva du putter i din egen munn. Og en ting til : Menn er ikke så glad i å lage mat som regel. De spiser det de får. Hovedsaken er at de blir mette. Lag ofte kyllingmiddag med salat og kokt poteter / grønnsaker/ brun ris.

Også jeg lager masse gryteretter med salat og hvitløksbrød. Kokt torsk er jo kjæmpegodt og inneholder lite kalorier. Bytt ut melka deres til lett/ kumma melk, smøret til lettsmør, brødet til skikkelig grovt, pastaet / risen til grovt.

Tro på meg, all disse små forandringene kommer til å merkes i lengden. Prøv å la vær å drikk brus, hvis ikke så kjøp bare lettprodukter.

Lag hjemmelaget pizza med speltbunn, kylling og rødløk oppå,kjøp vita ost og rev selv.

Menn er som regel så giddesløse at om du sier hvis han klager : Jeg er lei av å være så stor og akter å gjør noe med det. Liker du ikke maten jeg lager så kan du lag din egen. Du er da en voksen mann og jeg bestemmer selv hva jeg spiser og hvordan jeg vil se ut.

Btw. : Jeg gikk ikke opp ett gramm med denne vennen i huset og han spist masse sunn mat mens han var hos meg Happy.png Han likte det godt og sagt at han spiste aldri så mye sunnt i sitt hele liv som i de 6 månedene hos meg.

Masse lykke til.

Jeg er for så vidt enig med deg i mye, men jeg reagerer på de utsagnene jeg har markert med halvfet. Jeg kjenner mange menn som elsker å lage mat, og jeg kjenner svært få eller ingen menn jeg ville betgnet som giddeløse. Her i huset er det alltid jeg som står for de mer avanserte rettene, og det er jeg som finner nye oppskrifter på nettet eller i kokebøker. I går laget jeg for eksempel dette:

http://oppskrift.klikk.no/stekt-r%C3%B8ykt-laks-med-eple--og-fennikelsalat/2677/

Kjempegodt og sunt, selv om laks i seg selv neppe kan betegnes som slankemat.

Skrevet

Jeg tror du klarer det om du virkelig går inn for det. Det er jo kjempebra at du vil endre på kostholdet. Jeg merker selv hvor lett det er å spise usunt når jeg er med kjæresten min (vi har avstandsforhold), men når jeg kommer hjem igjen så er det rett i det sunne. Uff, må skjerpe meg jeg og, om vi skal bo sammen med gang :-P Men stå på! Er ikke så mye som skal til. Spis mindre porsjoner, og tilsett salat som tilbehør. :)

Anonym poster: a119238832669cbd0072dfb7e29cbb93

Skrevet

Beklager litt OT, men hva beregner dere som helg? Altså hvor dere kan spise usunt? Vi skulle egentlig ha pizza igår, men siden jeg var litt lei meg pga vekta mi på fredag så nekta sambis og dra å kjøpe pizza. Fikk heldigvis potetgull da :-p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...