Gå til innhold

Får dere pause på jobben. og kan dere spise der? hva jobber dere med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt nyskjerrig. og lurer på hvor mye pauser dere får i jobben deres? (vet faktisk ikke hva man har krav på) og om dere får mat på jobben? så lurer jeg på hva dee jobber med?

Kan begynne med meg selv:

Jobber i barnehage, der får en pause på ca 20 min til og kobble av fra barne. så får vi spise 3 ganger med barne fr 10 kr dagen. så er fornøyd.

på den andre jobben jeg akkurat har begynnt på har jeg ikke turt og ta pause- har ikke sett noen som tar pause heller... blir ganske sulten etter 8 timer! vet ikke hva jeg skal gjøre? dette er en shushi bar...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber 8 timer, har en spisepause på en halvtime og egentlig ubegrenset antall 5-minuttere. Men pleier å ta to av de daglig.

Vi får ikke mat, men kaffe.

Skrevet

Er det ikke slik at om man jobber mer enn 7 timer har man rett på 30 min ubetalt lunsjpause? Og om det er krav på at du skal være tilgjengelig i lunsjpausen så er den betalt.

• Liker 4
Skrevet

Man har krav på pause om man jobber mer enn 5 timer tror jeg, og lenger pause om det er mer enn 7 timer.. noe sånt. Det står i arbeidsmiljøloven, jeg husker ikke nøyaktig. Jobber du 8 timer har du garantert krav på pause, men ikke nødvendigvis betalt. Det er også regler om at pausen må være betalt dersom jobben ikke kan tilby et pauseareale der man kan sitte..

På jobben min er de veldig greie, vi tar pause når vi vil og får tid og vi får betalt for hele vakten uannsett om vi tar pause eller ikke. Jobber vi 8 timer får vi ta tre kvarter, jobber vi kortere eller lenger enn det får vi tilpasse selv.

Vi får ikke mat og har ikke kantine men det er matserveringssteder og butikk i nærheten + at vi har kjøkken på jobb med kjøleskap, mikro, kaffemaskin osv.

Anonym poster: 56de764d13362683b7262d7d170284ac

• Liker 4
Skrevet

Jobber 8 timer, har en spisepause på en halvtime og egentlig ubegrenset antall 5-minuttere. Men pleier å ta to av de daglig.

Vi får ikke mat, men kaffe.

Hva jobber du med? får du maten gratis?

Skrevet

Jeg har en boks med måltidserstatter stående på jobb og som jeg har i shakeren med soyamelk, og så tar jeg en banan til. Da går det hurtig å ta en matbit i en liten pause.

Skrevet

Man har krav på pause om man jobber mer enn 5 timer tror jeg, og lenger pause om det er mer enn 7 timer.. noe sånt. Det står i arbeidsmiljøloven, jeg husker ikke nøyaktig. Jobber du 8 timer har du garantert krav på pause, men ikke nødvendigvis betalt. Det er også regler om at pausen må være betalt dersom jobben ikke kan tilby et pauseareale der man kan sitte..

På jobben min er de veldig greie, vi tar pause når vi vil og får tid og vi får betalt for hele vakten uannsett om vi tar pause eller ikke. Jobber vi 8 timer får vi ta tre kvarter, jobber vi kortere eller lenger enn det får vi tilpasse selv.

Vi får ikke mat og har ikke kantine men det er matserveringssteder og butikk i nærheten + at vi har kjøkken på jobb med kjøleskap, mikro, kaffemaskin osv.

Anonym poster: 56de764d13362683b7262d7d170284ac

Skall skjekke låven... i barnehagen passer vi på hverandre at alle får pauser på tur og orden, da jobber vi bedre. men på den andre jobben min er det 2 dagen, og jeg har ikke turt og spørre! merker jeg blir helt tappa!

hva jobber du med?

Skrevet

Jobber som servitør og tar mat når jeg har tid (om det er tid). Må alltid følge med og gå tilbake til jobben om jeg f eks er alene og det kommer folk. Får mat laget der og da, og det blir trekt fra lønna.

Har nok aldri spist i en halvtime da..

Anonym poster: 7ffec8188b2b6dcd0f4a326529d95356

Gjest Gjest_Dreamdrops
Skrevet

Jobber du 5 timer eller mer, har du krav på 15 min. Jobber du mer enn 7 (kan hende jeg husker feil), har du krav på en halvtime.

Det å jobbe i 8 timer i strekk uten noen form for pause, er ikke særlig bra. En trenger å få opp blodsukkeret i kroppen i løpet av en arbeidsdag; spise og drikke noe ordentlig :)

• Liker 3
Skrevet

Jobber du 5 timer eller mer, har du krav på 15 min. Jobber du mer enn 7 (kan hende jeg husker feil), har du krav på en halvtime.

Det å jobbe i 8 timer i strekk uten noen form for pause, er ikke særlig bra. En trenger å få opp blodsukkeret i kroppen i løpet av en arbeidsdag; spise og drikke noe ordentlig :)

Mener det jeg å... men har ikke turt og spørre... skal det stå i arbeidskontrakten?

er det ikke rart sjefen ikke har nevnt noe? egentlig?

Skrevet (endret)

Jobber i en bolig med folk med særskilte behov. Tar pause når jeg kan, men må alltid være tilgjengelig.

Vi får ikke mat på jobben.

Endret av miaw
Skrevet

hva jobber dere med?? :)

Skrevet

Mener det jeg å... men har ikke turt og spørre... skal det stå i arbeidskontrakten?

Rart er det ja, men du har rett på pause.

Gjest Gjest_Dreamdrops
Skrevet

Jeg er litt usikker på hva som stå i arbeidskontrakten; jeg vet i alle fall at en har krav på pause etter så og så mange timer.

Det er jo bare å si på jobben neste gang "Jeg har vært litt usikker på det med pause; passer det at jeg tar en halvtimes pause nå?" Greit å spørre først, sånn at du ikke forsvinner når det er mest kaotisk i restauranten.

Skrevet

Jobberdu mer enn 5,5 t har du krav på pause, en halv time! Folk her vet skrekkelig lite om rettigheter og mye feil informasjon!

• Liker 9
Skrevet

Jobberdu mer enn 5,5 t har du krav på pause, en halv time! Folk her vet skrekkelig lite om rettigheter og mye feil informasjon!

• Liker 2
Skrevet

Fra Arbeidsmiljøloven:

§ 10-9. Pauser

(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.

(2) Når arbeidstaker arbeider mer enn to timer etter at den alminnelige arbeidstid er avviklet, skal arbeidstaker gis en pause på minst en halv time. Pausen regnes som en del av arbeidstiden. Pause som legges etter alminnelig arbeidstids slutt, godtgjøres som overtidsarbeid, men regnes ikke med i det antall timer det er tillatt å arbeide overtid etter § 10-6. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen kortes ned eller forskyves.

Pausene er ulønnet, med mindre man ikke har mulighet til å gå fra arbeidsplassen.

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber 7 timer og spiser midt på dagen, styrer det selv når det er rolig på jobben. Jeg må være tilgjengelig i lunsjen, så den er betalt. Jobber på kontor.

Skrevet

Jobber på kontor. Vi har kantine og betaler selv (sponses med et lite beløp, men det rekker i akkurat tre dager før det er tomt :ler: ), og så er det kaffemaskin med gratis kaffe/te/suppe/kakao.

Alle har en halvtimes spisepause, men jeg foretrekker å hente mat og spise på plassen mens jeg jobber. Ellers kommer og går folk som de vil, men 90% har såpass med selvjustis at de i alle fall ikke jobber for lite (de resterende 10% bruker friheten til å gå til frisør og massasje på jobbens regning, eller spise lunsj i byen med venner flere ganger i uka...Men dem om det)

Anonym poster: 7276623a625c9943266599582b754a4a

Skrevet (endret)

Jobber 8 timer om dagen og spiser når jeg har tid. Blir gjerne en bit her og en bit der. Noen dager har jeg tid til å sette meg ned, andre dager blir det mer i farta. Vi kan ta oss en halvtime hvis vi ønsker det men er bare en som faktisk gjør det.

Jobber i butikk.

Endret av Bobler

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...