Gå til innhold

Prosjekt gå ned i vekt... Skikkelig sug på godteri...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lenge prøvd å gå ned i vekt (tro meg, jeg har prøvd i 3-4 år) og prøver forsåvidt fortsatt. Jeg har til sammen gått ned 10 usle kg, på 3 år. Fantastisk, eller hva.........

Problemet mitt er at jeg er så sinnssykt glad i godteri. I løpet av en dag kan jeg kjøpe slike ferdige 4-pack muffinser på butikken, gjerne to 4-pakninger i løpet av en dag og spise de samme dagen, samt litt sjokoladepudding, litt potetgull, noen få ruter sjokolade og gjerne en stor skål med is. Dette kan skje annenhver dag, mens noen dager er jeg kjempe flink og spiser godt og sunt.

Jeg har funnet ut at jeg må begynne å trappe ned SAKTE, og det jeg har tenkt er å unne meg noe lite godt annenhver dag, om jeg har vært flink å spise sunt og trent skikkelig. Etter noen uker blir det bare godteri 3 dager i uken, så etter noen uker der igjen blir det bare i helgen, så mange uker der igjen bare lørdagene, om noen skjønner.

Men hva kan jeg spise annenhver dag, som snacks..? Det jeg er veldig glad i er potetgull, sjokoladepudding/jordbærgele, muffins, sjokolade (jeg har prøvd mørk sjokolade, takler det ikke) og is (slike på boks, den vaniljeisen med sjokoladebiter i er en klassiker, og så klart Ben & Jerry's).

Jeg har prøvd meg på snacks som peanøtter, nøtter generelt, frukt dyppet i mørk sjokolade, mørk sjokolade alene, riskaker med nugatti, frukt i stedet for godteri (jeg er glad i frukt, men frukt ER ikke godteri).... Og å kutte det helt ut greier jeg rett og slett ikke, jeg blir faktisk deprimert på hele greia! Sliter jo med depresjon i tillegg og er medisinert for dette, og er da med andre ord veldig glad i å trøstespise..

Men vil det for eksempel være best å spise 50g potetgull annenhver dag? Eller kanskje ett slikt beger med sjokoladepudding (de fra piano tror jeg det er) annenhver dag? En muffins annen hver dag? 6 ruter sjokolade hver dag??????

Og jada, jeg vet alt dette om viljestyrke, ment tro meg, JEG HAR PRØVD. Jeg har merkelig nok ikke gått opp i vekt pga denne trøstespisingen min (hehe, forstår ingenting), men om jeg greier å holde en fast rutine tror jeg at jeg vil merke resultater på vekten.... Så, noen forslag?

Anonym poster: d99d8618d11617504ecc61a3d496129b

Videoannonse
Annonse
Gjest Filleproletiet
Skrevet

Nå sliter ikke jeg med hverken overvekt eller problemer med måtehold, men av erfaring så lønner det seg f.eks å aldri handle når man er sulten. Handler man når man er sulten så er det mye lettere og gå til godishylla, nettop fordi man trenger rask energi, sukker. Da er det det som ofte frister mest.

En annen ting er jo å spise NOK mat, og for meg er det perfekt å spise litt seint, for godteri er noe jeg koser meg med på kvelden. Dersom jeg spiser meg mett på mat i åtte-ni tiden så orker jeg ikke tanken på godteri etterpå.

Ellers så handler det jo mye om å lage såpass god mat at man heller "tenner" på mat enn godteri. Jeg har nesten alltid mer lyst på et godt måltid enn godteri, og siden jeg vet hvordan jeg raskt skal raske sammen et skikkelig godt måltid, så blir det ofte til at jeg gjør det fremfor å spise godis.

Vet ikke om det var så veldig hjelpsomt, men men :)

• Liker 1
Skrevet

Skjønner problemet ditt, har vært "fråtser" selv. Men det har bare skjedd når jeg har vært for streng med hva jeg spiser og stadig vekk går sulten. Det viktigste er at du spiser deg mett på sunn mat, og deretter spiser noe godteri om du fremdeles har lyst på det.

Sjekk kaloriinnholdet i et par av tingene du har lyst på og velg den med minst kalorier. Sjekk for eksempel linken under for test av dessert i beger. Dinkost har også test av andre godsaker.

http://www.klikk.no/helse/dinkost/tester/article636727.ece

Hadde prøvd å kutte ut endel av de sukkerholdige godisene, min erfaring er at jeg bare har lyst på mer søtt om jeg spiser mye av det. Om jeg har lyst på noe søtt hjemme spiser jeg barer med med mindre sukker, for eksempel Atkins barer eller andre lignende på Iherb. Finnes erstatning for flere sjokolader, f.eks Snickers og Bount,y og de er heldigvis små i størrelsen. Bestiller opp et lager som jeg klarer å ha liggende.

Liker du popcorn? Veldig lite kalorier og en bra erstatning for potetgull.

Skrevet

Jeg har lenge prøvd å gå ned i vekt (tro meg, jeg har prøvd i 3-4 år) og prøver forsåvidt fortsatt. Jeg har til sammen gått ned 10 usle kg, på 3 år. Fantastisk, eller hva.........

Problemet mitt er at jeg er så sinnssykt glad i godteri. I løpet av en dag kan jeg kjøpe slike ferdige 4-pack muffinser på butikken, gjerne to 4-pakninger i løpet av en dag og spise de samme dagen, samt litt sjokoladepudding, litt potetgull, noen få ruter sjokolade og gjerne en stor skål med is. Dette kan skje annenhver dag, mens noen dager er jeg kjempe flink og spiser godt og sunt.

Jeg har funnet ut at jeg må begynne å trappe ned SAKTE, og det jeg har tenkt er å unne meg noe lite godt annenhver dag, om jeg har vært flink å spise sunt og trent skikkelig. Etter noen uker blir det bare godteri 3 dager i uken, så etter noen uker der igjen blir det bare i helgen, så mange uker der igjen bare lørdagene, om noen skjønner.

Men hva kan jeg spise annenhver dag, som snacks..? Det jeg er veldig glad i er potetgull, sjokoladepudding/jordbærgele, muffins, sjokolade (jeg har prøvd mørk sjokolade, takler det ikke) og is (slike på boks, den vaniljeisen med sjokoladebiter i er en klassiker, og så klart Ben & Jerry's).

Jeg har prøvd meg på snacks som peanøtter, nøtter generelt, frukt dyppet i mørk sjokolade, mørk sjokolade alene, riskaker med nugatti, frukt i stedet for godteri (jeg er glad i frukt, men frukt ER ikke godteri).... Og å kutte det helt ut greier jeg rett og slett ikke, jeg blir faktisk deprimert på hele greia! Sliter jo med depresjon i tillegg og er medisinert for dette, og er da med andre ord veldig glad i å trøstespise..

Men vil det for eksempel være best å spise 50g potetgull annenhver dag? Eller kanskje ett slikt beger med sjokoladepudding (de fra piano tror jeg det er) annenhver dag? En muffins annen hver dag? 6 ruter sjokolade hver dag??????

Og jada, jeg vet alt dette om viljestyrke, ment tro meg, JEG HAR PRØVD. Jeg har merkelig nok ikke gått opp i vekt pga denne trøstespisingen min (hehe, forstår ingenting), men om jeg greier å holde en fast rutine tror jeg at jeg vil merke resultater på vekten.... Så, noen forslag?

Å spise godteri i slike MENGDER og HYPPIGHET er en spiseforstyrrelse. Vær så snill og ta kontakt med fastlegen og be om hjelp.

Anonym poster: 3322e08e3132fb3c00baf8db49b43988

Skrevet

Jeg deler opp en pose med potetgull og en pose med noe søtt i 3 deler, da har jeg litt snop fredag, lørdag, og søndag. Kanskje spiser jeg da litt pizza på lørdag, men de andre dagene spiser jeg kun kjøtt og grønnsaker, og holder meg fint under 1500 kcal om dagen. Så spiser jeg heller en middag jeg liker ekstra godt midt i uka.

Det som er viktig å huske på er at det også er viktig å sove nok og å få i seg nok næringstoffer, da er det lettere for kroppen å slippe kiloene. Jeg synes diett.no er veldig fin å bruke, da er det lett å ha en oversikt over hva man faktisk spiser.

Gikk forresten ned mange kilo for ikke så lenge siden, men så skjedde det en del ting, og jeg glemte å passe på, og plutselig så var jeg nesten på start igjen. Så jeg vet nå at dette må jeg være nøye med resten av livet, hvis jeg ønsker å være tynn.

Anonym poster: 9e01a14a85fbf090cfea0d0b37462eb8

Skrevet

Det er dette som er problemet med mange som skal gå ned i vekt. Dere tenker "dietter" og "slanking" fremfor en livsstilsendring og har allerede en negativ holdning før startskuddet.

En livsstil er noe en lever og puster hver dag. Altså: det skal være vane og noe en ikke tenker over. Det betyr at en ikke skal sulte og aldri unne seg noe godt iblandt. Om du spiser godt og sunt så vil du ikke få samme cravings på sukker og dritt.

Spis tre solide måltider og ha litt frukt og bær som mellommåltider og desserter. En dag i uka koser du deg med litt godt: etter en god middag så blodsukkeret er stabilt før godiset.

Skrevet

Lag en regel for deg selv om at hvis du har lyst på muffins/småkaker så må du bake dem selv, kjøpe dem ferdig på butikken er fyfy?

Da har du fortsatt "lov" til å ete usunt så det føles ikke som et fengsel, men samtidig kan det være såpass tiltak at du ikke gidder bake så da ordner det seg selv.

Og oppskriften skal være liten, du har ikke lov til å lage dobbel porsjon som du fryser ned.

Anonym poster: bffbb75f988b46b5d189ce75a02e5d3b

Skrevet

Jeg har jobbet mye med mine fråtse-problemer de siste årene, og nå går alt ekstremt mye bedre! Endelig nådde jeg også matchvekt, og faktisk uten å føle at jeg går glipp av noe når det gjelder mat.

Det må være lov å kose seg, men tror problemet ditt kanskje er slik mitt var: måtehold. Det er så lett å gi seg selv "lov" til å spise hva man vil en dag dersom dagen før var ekstra sunn (les: for lite mat) og at man da skal gripe sjansen å hive i seg litt av alt,

For meg var løsningen en kombinasjon av mye forskjellig, men mine beste tips er:

- før matdagbok og TELL kaloriene, særlig på godteriet og muffinsene osv. En hel fråtsedag kan fort gå opp i opp med 3-4 dager med godt kaloriunderskudd..

- Litt er alltid lov! I travle/ deppa/ stressa perioder spiser jeg feks en slikkepinne hver kveld. Jeg får noe søtt, og slipper følelsen av å nekte meg selv noe

- Lørdagsgodteri er en fin ting, men husk at også de kaloriene teller

- Vær litt streng med deg selv, stå imot suget og tenk på konsekvensen av å spise 4 muffins + is + en pose potetgull...

- Venn kroppen din til å spise godteri sjeldnere og venn hjernen til å nøye seg med mindre porsjoner

- Kjøp små poser godteri

- Ha en maxgrense på godteri i uka: feks 100 g snop og 100 g chips. Disse kan fordeles slik du vil!

Anonym poster: 312cf6a31225113d258976a6bbce6c79

Skrevet

Jeg hadde et veldig søtsug før, og det jeg måtte gjøre var rett og slett å kutte ut alt av søtt. Det er vanskelig i starten, men så venner kroppen seg av med sukkeret og da går det av seg selv. For å klare den første tida så tillot jeg meg selv å heller spise masse av noe annet godt - som IKKE var søtt. F.eks. spiste jeg pizza og wraps og andre ting som jeg synes er kjempegodt så mye jeg bare orket. På den måten døyvet jeg sukkersuget, og pizza var ikke vanskelig å venne seg av med etter at sukkersuget var borte.

Anonym poster: 18f1ef3f55991750578308bdd0bb7fc5

Skrevet

Ikke kjøp i mengder. 1 kinder maxi smakerså mye bedre enn 5!

Anonym poster: 8bda3220c1473f7ff214b7c1c1804a9a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...