Gå til innhold

Spleisebryllup til besvær

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi er invitert på et såkalt "alternativt bryllup 17 august i år!

Gjestene bidrar til festen - min forlovede og jeg har fått en "bestilling" på 2 stk. kransekaker samt grillede scampi og østers.

Det jeg lurer på da: tror dere brudeparet vil forvente en like dyr gave allikevel? All maten er en stor kostnad i seg selv og ikke minst en god del jobb og utgifter (er faktisk en smule irritert). Brudeparet har mye bedre råd enn oss. Vi legger gjerne i ca. 1000 kr. i gave til vennepar som gifter seg når vi er invitert til middag.

Ser her på en annen link hvor det foreslås spleisebryllup. Det jeg da vil si; pass dere så ikke hele festen oppleves som en byrde for gjestene...

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Personlig synes jeg da maten er gave nok til brudeparet og at dere bare kan kjøpe en blomst ved siden av. Dette bør jo brudeparet også være innstilt på spør du meg!

Gjest Anonymous
Skrevet

La meg føye til at vi ikke er de eneste som er litt oppgitt av vennekretsen da. Andre har også fått beskjed om å ta med seg all verdens kaker og matretter de knapt har hørt navnet på før.

Dersom de ikke har råd til fest med alle oss hadde vi faktisk foretrukket ikke å bli inivtert!

Skrevet

Bruker alltid å bidra til kakebordet når vi er invitert i bryllup i form av en liten kake. Men dette var litt drøyt. De burde ikke la gjestene bære alle utgiftene på denne måten, da brude de heller arrangert et mindre selskap.

Er enig med hun over, ta med en blomst og betrakt all mat og kaker som resten av gaven. Lykke til i bryllup.

Gjest Anonymous
Skrevet

Synes dette er utrolig dårlig faktisk. Skal man ha spleisebryllup, bør man kunne få velge litt selv hva man vil ha med også, og de kan ikke kreve at alle skal ha med massekaker og dyr og flott mat hver akkurat!

Hadde dere hatt med 1 kransekake hadde jo det vært mer enn nok egentlig. Og dere burde definitivt ha få bestemt dette selv.

Hvis mange har reagert på dette bør dere jo absolutt si i fra til dem, for bryllup med surmuling er IKKE hyggelig!

Skrevet

Jeg ville IKKE forventet gave fra gjester som er med på å betale bryllupsfesten. Så det gjør de neppe heller. Litt rart at de ber dere ta med så "avanserte" ting, men likevel syns jeg at det er trist at folk ser så negativt på dette! Personlig betyr det mye for meg å kunne dele dagen med venner og familie, men det blir dyrt!! Derfor syns jeg ikke spleiselag er så dumt, selv om vi ikke vil gå for det selv. Se heller litt positivt på det at de gjerne vil at dere skal dele dagen med dem!!12

Skrevet

Du kan spørre brude paret om de har en gave liste, så ser du kanskje hvordan "nivået" er. Er enig med deg at en må passe seg litt for at ikke bryllupet oppleves som en byrde for gjestene.

Jeg var i et bryllup for noen år siden til ei tidligere studie venninne. Koselig å bli invitert. MEN, jeg og noen andre fra studie tiden serverte til middagen. Og skulle være gjester på festen om kvelden. Hele dagen "jobbet" vi med å servere. Når vi var ferdig var det ikke noe mat igjen til oss. Hadde jeg vært "ferdig" og skulle hjem, så hadde det vært greit. Men vi skulle tross alt på festen etterpå. Så da gikk vi ut i fin klær på nærmeste kafe for å kjøpe mat. På festen, hadde alle gjestene med seg alkohol selv.

Jeg synest det var hyggelig å kunne hjelpe, men hadde det vært MITT bryllup så hadde jeg hatt nok mat til de som serverte. Og jeg hadde og`gitt en liten gave som takk for hjelpen. Ikke for at det trengte å være noe dyrt, men tross alt var det noen som og`hadde tatt seg fri hele dagen fra sin ordinære jobb. Og gave kjøpte vi og`. Husker ikke hvor dyr den var. Men om jeg hadde gjort det igjen så hadde jeg nok gjerne gitt en mer "symbolsk" gave. For dyrt ble det ja.

Noen uker seinere var jeg i et bryllup til en god venninne og da kjøpte jeg en fin og dyr gave. Men det ble allikavel mye billigere for meg det. Kanskje ikke for brudeparet da...

Men jeg synest at det tross alt er de som inviterer og har tid til å spare.

Skrevet

Kan ikke tenke meg at brudeparet forventer noen gave ved siden av maten dere tar med. Kjøp en blomst eller en flaske vin (ikke av det dyreste slaget), og hekt på et fint kort, det holder!

Samtidig skjønner jeg ikke helt at dere reagerer på dette. To kransekaker og en del sjømat kommer vel neppe på mere enn den prisen du nevner at det er akseptabelt å bruke på en gave, så hvorfor er det så forferdelig å bruke like mye på mat i stede, dersom det er dette brudeparet ønsker? Og hva har det med saken å gjøre at brudeparet har bedre råd enn dere?12

Skrevet

Unskyld men skal det komme veldig mange i det bryllupet eller???

To kransekaker holder jo til i hvertfall 75 mennesker!! Har vært i bryllup med 50 gjester, + 15 til kaffe, og en kransekake holdt lenge, det var til om med mer igjen dagen derpå!!!

ØSTERS????? Har de tenkt å ta helt av de eller??? Hva er det andre har fått beskjed om å ta med, en hel gris???

Si at det er 50 gjester da. Da blir det jo FRYKTELIG mye mat dersom alle skal ha med seg to kaker +div mat!!!

Har selv holdt fest hvor gjestene hadde med mat selv. En hadde for eksempel spekemat og potetsalat, en kyllingbiter (ca. 2kyllinger) osv. Det ble så mye mat at jeg var nødt til å sende med gjestene mat hjem, og MYE ble kastet.

Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt henne og hørt hvilke tanker hun hadde for dagen. Og kanskje også gitt henne beskjed om at mange har reagert på hvordan hun "turer frem". Kanskje hun ikke selv tenker på at dette blir litt voldsomt, og det kan jo ikke være så festelig for henne heller, hvis dere kommer og er litt irriterte alle sammen!! icon_smile.gif

Lykke til, hold oss oppdatert da!

12

Gjest Anonymous
Skrevet

De har invitert nesten 140 personer - vet ikke hvor mange av disse som kommer.

Takker for tipset om å ta med blomst i tillegg, dette blir mer enn nok allikevel. Skal snakke med de andre vennene så vi kjører en felles linje. Ja, det blir et dyrt bryllup for drikken skal vi også besørge selv. Ta med gurglevann stod det i invitasjonen.

Skrevet

Hei!

Jeg er av den oppfattning at har du ikke råd til bryllup, så har du heller ikke bryllup.

Jeg syns absolutt ikke dere skal ha med gave, kanskje til nød en blomst eller en flaske vin.

Også østers og grillede scampi da! Er jo ikke alle som klarer til å tilberede det. Og det er ikke akkurat billige med østeres og scampi til mange mennesker.

Nei, jeg syns det er helt utrolig hvor frekke folk klarer å bli. De kan jo iallefall ingenting om takt og tone.

Skrevet

Syns dette var urimelige krav. Jeg har ihvertfall ikke peiling på hvordan man tilbereder østers og scampi. Jeg hadde helt sikkert ringt til brudeparet for å få litt informasjon og da syns jeg godt du kan hinte litt om at du syns dette er litt vanskelig. Men hvis det skal komme 140 gjester kan det da umulig være nødvendig at dere tar med så mye? Hvis alle tar med litt mener jeg. Jeg ville ihvertfall tenkt litt sånn at man på en måte tar med seg tilsvarende det man spiser selv og da vil ikke det stemme med 2 kransekaker og scampi og østers. Nei, dette syns jeg var frekt!!

Skrevet

Vi var invitert i bryllup hvor vi betalte. De ønsket å ha et stort bryllup, vi var mange som ville være der og dele dagen med dem, og da løste de det sånn. Det ble gjort helt klart at dette var gave nok.

Det var vi som ikke syntes det da, så vi hadde selvsagt med gave, emn det var vårt valg, det var ikke forventet.

Jeg synes nok også som første mann nevnte her, at å legge 1000,- i en gave er fryktelig mye penger - spleis eller ikke!

Så mye bruker ikke vi på gave uansett, og jeg syes ikke vi er kjipe av den grunn - tvert i mot, jeg synes vi pleier å være ganske rause. Så her er det nok listen som ligger litt høyt?

Uansett - heller få bidra sånn at jeg får være med på bryllupsfest i hvert fall! Det er stort å bli invitert til en dag som denne, det er raust av brudeparet å ville dele dagen sin med oss. Om jeg da må spytte i litt for å få gjøre det - helt greit.

Imidlertid så må de som arrangerer bryllup (og annen fest) på denne måten oppføre seg som folk og opptre på en skikkelig måte.

Østers! Hmpfh! Og ikke mat til servitørene? Dobbel-hmpfh!

12

Skrevet

Hei!

Jeg har to vennepar som vurdere å ha spleiselag til bryllup. Dette synes jeg er en god ide, men de ordner seg også helt annerledes. Par nummer en ber folk betale kuverten selv (300kr) og sier da at er ikke vil ha gave, det andre parret skal ha grill party og ber gjestene ta med seg det de selv har lyst på! Mye bedre løsning spør du meg:)

Gjest Anonymous
Skrevet

ET HVERT BRUDEPAR BØR LEGGE OPP TIL ET BRYLLUP DE SELV HAR RÅD TIL Å BETALE!

Når det er sagt synes jeg heller ikke 1000 kr er så voldsomt i gave fra et par som er invitert i middag. Tenk bare hva det koster brudeparet i mat, drikke, kaker, leie av folk etc. etc.!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes 1000 kroner er MYE i gave fra en gjest jeg. Det er ikke alle som har god råd, og selvom et bryllup er dyrt synes jeg man ikke som brudepar kan be inn folk med tanke på at man skal få igjen like mye gaver som festen er verdt. Nei, ærlig talt...da er man egoistisk da. Personlig synes jeg ikke man skal vente seg noen gaver i det hele tatt egentlig, det skal jo bare ekstra overraskelser. Fra foreldre og nære venner er det naturlig med store gaver, men fra de andre synes jeg ikke man skal forvente gaver i det hele tatt egentlig og iallfall ikke på over 300 kroner! Har virkelig folk blitt så griske og bortskjemte at de forventer enorme gaver?

Skrevet

Ble sjokkert jeg, da jeg leste det første innlegget. Så mye at jeg ikke helt visste hva jeg skulle si. Men jeg er enig i de som synes det er horribelt.

Vi har spurt noen av gjestene om de kunne tenke seg å bake en kake, eller om de kunne tenke seg å lage en pai. Vi skal ha koldtbord. Vi har regnet med å betale dem for det, men jeg tviler på at de vil ha noe for det. Jeg synes det er veldig greit når de har lyst å hjelpe oss, for jeg er ikke like flink til å lage ostekake som å lage sjokoladekake! icon_smile.gif

Er greit å spørre om å lage noe, men så mye da mann! *riste på hodet* Jeg ville nekta, jeg. Sagt at det ikke går rett og slett. Skal man gifte seg så bør man bære brorparten av den økonomiske delen selv (eller om foreldrene gjør det som ofte er vanlig).

Vi regner med å betale alt selv, og har tilpasset bryllupet etter det.

Maggie!12

Skrevet

Å gi brudeparet gaver på 1000 kr fordi bryllup er dyrt, er ok, men ikke å betale bitte litt for selve festen? Hvor er logikken her? Jeg vil at folk skal komme i bryllupet jeg, vi gifter oss ikke for å få gaver! Hvis noen gjør det burde de revurdere hele grunnen til å arrangere bryllup! Og gave på 1000 kr er høyt over det vi og alle andre i vår omgangskrets pleier å gi, hadde blitt sjokkert over å få så dyr gave jeg!12

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvsi man skal gi 1000 kroner i gave fordi bryllupet er dyrt... Hmmm... Er det da sånn at brudeparet passer på å ose ut av seg hva hele bryllupet kommer på, og så må gjestene gi gave ut i fra dette? 1000 kroner pr hode i et bryllup kan være utrolig mye om man velger enkle og billige løsninger.

Nei, det holder ikke å si at man skal gi 1000 kroner fordi bryllupet er dyrt altså.

Skrevet

Bave til 1000 kr fra venner??????? Da hadde jeg blitt flau om jeg hadde fått så dyre gaver, uansett om de va bedt i middag eller ei. Dessuten syns jeg det var et rimelig drøyt forslag å be dere ta med 2 kransekaker, skampi og østers. Det blir jo kjempedyrt for dere... Mandler til kransekake koster flesk og det gjør sikkert østers og skampi også. Dersom det er venner dere kjenner godt, tror jeg nesten jeg ville ha diskutert det med dem. Visst alle 140 skal ta med så mye, da har de mat i evigheter framover. Nei, det er virkelig noe av det frekkeste jeg har hørt!!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...