Gå til innhold

Hjelp vi gifter oss i Norge men bor i utlandet

Anbefalte innlegg

Gjest GirlDreamer
Skrevet (endret)

Jeg er nordmann som har flyttet til England og bor nå med min forlovede som er Engelskmann. Jeg har generellt veldig lite peiling på bryllup, men enda mindre peiling på alt som må til av papirer. Har prøvd å søke litt, men håper på hjelp fra dere også om noen skulle ha erfaringer.

På Skatteetens sider, http://www.signform....view=forms&id=8, har jeg funnet blanketten Declaration by the parties to the marriage prior to verification of compliance with the conditions for marriage som skal være det samme som vielsesattest eller erklæring fra brudefolkene om jeg har forstått det rett. Så ifølge denne blanketten, ser det ut som det er denne min forlovede må fylle ut, pluss en attest fra England, stemmer dette? Og er det noe annet han trenger? Ser han må bevise sin rett til å oppholde seg i Norge, men passet burde være nok siden England er en del av EU regner jeg med?

Og hva trenger jeg og fylle ut? Er litt forvirret siden jeg er Norsk statsborger bosatt i utlandet. Regner med jeg og kanskje trenger å fylle ut et sånt skjema fra England så ekteskapet er like gyldig her. Eller? Jeg har meldt flytting til England om det skulle ha noe å si.

Endret av GirlDreamer
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du henvender deg til ambassaden i London og så ordner de det der for deg.

• 4 uker senere...
Skrevet

Tråden er ryddet for reklameinnlegg.

Rainbow81, mod

Skrevet

Dere må begge fylle ut erklæring fra brudefolkene, og forloverne må fylle ut forlovererklæring. Disse finnes også på engelsk.

I tillegg trenger han et "Certificate of no impediment to marriage" - det er i praksis en bekreftelse på at man ikke er gift i hjemlandet. Denne må bekreftes med apostillestempel. Du trenger ikke dette dokumentet.

Som brite har mannen din rett til opphold i Norge, så det skal ikke være noe problem. Pass holder som bevis.

UDIs nettsider har informasjonen jeg brukte før vi giftet oss. vi flyttet til Norge etter bryllupet, så har ikke trengt å verifisere bryllupet i utlandet ennå, men antar den norske ambassaden i London kan gi råd hvis du ikke finner info på nett.

Gjest GirlDreamer
Skrevet

Dere må begge fylle ut erklæring fra brudefolkene, og forloverne må fylle ut forlovererklæring. Disse finnes også på engelsk.

I tillegg trenger han et "Certificate of no impediment to marriage" - det er i praksis en bekreftelse på at man ikke er gift i hjemlandet. Denne må bekreftes med apostillestempel. Du trenger ikke dette dokumentet.

Som brite har mannen din rett til opphold i Norge, så det skal ikke være noe problem. Pass holder som bevis.

UDIs nettsider har informasjonen jeg brukte før vi giftet oss. vi flyttet til Norge etter bryllupet, så har ikke trengt å verifisere bryllupet i utlandet ennå, men antar den norske ambassaden i London kan gi råd hvis du ikke finner info på nett.

Takk :) Bodde dere også i England? Jeg har såvidt begynt å fundere på muligheten til å flytte tilbake til Norge siden jeg ikke føler meg helt hjemme her, men er litt bekymret for hvor vanskelig det evt vil være for ham å lære språket og om det blir veldig vanskelig å få jobb. Har du noen tips?

• 2 uker senere...
Skrevet

Takk :) Bodde dere også i England? Jeg har såvidt begynt å fundere på muligheten til å flytte tilbake til Norge siden jeg ikke føler meg helt hjemme her, men er litt bekymret for hvor vanskelig det evt vil være for ham å lære språket og om det blir veldig vanskelig å få jobb. Har du noen tips?

Ja, vi bodde i England. Hvor lett det er å lære språket kommer nok veldig an på både interesse, språkøre og å tørre å utsette seg for situasjoner der man ikke har noe valg, og må snakke norsk. Mannen min har foreløpig ikke fått noen jobb som er relevant for den utdannelsen han hadde (salg/markedsføring er vanskelig å komme inn i hvis man ikke kan språket godt).

Men dersom mannen din er villig til å ta en hvilken som helst jobb (f.eks. lager, pub, el.l.), så burde det være muligheter. Med mindre han er ingeniør, da. Da kan man få jobb nesten uansett, tror jeg.

Hvis dere vurderer å flytte, bør dere være sikre på at dere kan forsørge dere selv, evt om familie kan bistå. Det tok meg også et halvt år å få en jobb jeg ville ha, så mine foreldre skrev under på at de ville forsørge mannen min, siden min inntekt ikke var høy nok. Vi bodde hos dem det første året, da det tok en god stund før vi fikk solgt leiligheten vår i England.

Men vi angrer ikke på at vi flyttet, og begge trives godt her. Jeg gikk forresten betydelig opp i lønn da vi flyttet hjem, så selv om kostnadene til mat og forbruksvarer er høyere, går det bra å leve på en inntekt med et begrenset forbruk. Så med mindre du jobber i London, kan du nok regne med lønnsøkning hvis dere flytter hjem.

Gjest GirlDreamer
Skrevet

Okei, takk. Må nok infinne meg med at det ikke blir noe flytting desverre. Nå har han satt seg på bakbena og påstår han ikke kan flytte, at det er for mye risiko osv. Sier han kan vurdere det om noen år, men jeg tviler egentlig på at han kommer til å endre mening :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...