Gå til innhold

student og sykepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er sykmeldt og har vært det i ca. 4mnd. har søkt arbeidsavklaringspenger og venter på svar.

nå går jeg på skolen samtidig som jeg får redusert overgangsstønad og sykepenger.

men lurer på om jeg kan i tilegg søke på sykestipend fra Lånekassen?

det er noen som har nevnt på dette men jeg vet ikke om jeg har rett på det?

Anonym poster: 88ad1598f5a14e2390169be30f11b665

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sykepenger er vel noe du får fra NAV ikke Lånekassen. Lånekassen innvilger rentefritak, betalingsfrihet samt kan redusere deler av lån basert på langsiktig sykdom.

NAV godtar vel ikke utbetaling av sykepenger uten at du slutter med studiene. Iallefall var det slik tidligere.

Skrevet

Dersom sykdommen er kommet etter studiestart kan du søke om å få ettergitt (deler av) lånet som sykestipend.

Skrevet

jeg mottar sykepenger samtidig som jeg gaar paa skolen ..

legen mener at det er ikke det samme siden jeg slitter fysisk

Anonym poster: 88ad1598f5a14e2390169be30f11b665

Skrevet

Såvidt jeg har forstått så får du ikke sykepenger/ ettergitt deler av studielånet fra lånekassen med mindre du er så dårlig at du ikke får gjennomført skole i det hele tatt. Dvs at får du gjort skole, levert obligatoriske oppgaver, tatt eksamen og lignende så vil du ikke få ettergitt noe.

Ellers vil jeg kommentere til de som påstår at man ikke får sykepenger fra nav om man er i jobb i tillegg til skole, de tar feil. jeg som jobber 50-100% igjennom studiene betaler da like mye skatt som en som helst som jobber uten å studere. Selvsagt skal jeg da ha sykepenger på samme grunnlag som en hvilken som helst annen ikke-studerende person som blir syk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...