Gå til innhold

Latterlig betaling som PhD-stipendiat i Norge

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man tjener bare rundt 400 000, dette er altså etter fem års utdanning. Er det rart folk heller vil gå ut i jobb? Snekkere tjener jo 600 000 i dag.

Anonym poster: 45fe67bb80fdfb70ee0e4e573f4184ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Nå er man jo også under utdanning under et PhD program i Norge, så jeg syntes ikke det er så ille.

2. Det er mer enn andre land, selv når man tar lønnsnivået i betraktning.

3. Det er stort sett statlig regulert, og da blir det litt unaturlig å sammenligne lønn i det private med en stipendiatstilling.

4. Lønna blir vesentlig bedre når man er ferdig og hvis man får relevant jobb/postdoc/forskerstilling/etc.

5. Hvorfor skal man bare få bedre lønn uten videre når man har hatt fem års utdanning?

Det er ikke noe som heter "jeg skal ha høyere lønn fordi jeg har høyere utdanning". Det kommer helt an på hva utdannelsen er innen, hvor stort behov det er for doktorander innen fagfeltet og derfor hva markedet vil betale for det samt om man skal jobbe statlig eller i det private etter ferdig doktorgrad.

I dag utdannes det bla. alt for mange doktorander innenfor en del samfunnsvitenskapelige disipliner, samt enkelte realfaglige studier. Innen andre er det derimot gjerne mangel på tilgjengelige søkere (typisk innen realfag).

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hva som helst

Synes 400 000 er helt rettferdig synes jeg. Dersom man går ut i statlig jobb etter mastergrad kan man ofte forvente omtrent samme lønnsnivå (selvfølgelig veldig avhengig av sektor, men fremdeles..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som sannsynligvis ender opp i offentlig sektor uansett så virker ikke stipendiatlønnen så dårlig :-P

Nei, jeg synes seriøst ikke den er så latterlig. Den representerer en ganske vanlig (begynner)lønn i det offentlige, selv om stillingen krever mastergrad. Det er jo også en litt spesiell stilling, man får jo en solid utdanning i samme slengen. Man stiger jo også etterhvert? (ja, før man er ferdig med graden).

Lønn er nok heller ikke hovedmotivasjonen hos en stipendiat, og det bør det heller ikke være. Så om de skulle hevet stipendiatlønnen så bør det i såfall gjelde for alle, ikke kun for de stipendiatene som er "etterspurt" pga mangel og kan få høyere lønn andre steder.

Anonym poster: 3c86699d1a6088c34be47cc9b836b242

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stipendiat i utlandet og tjener ca 120000 i året, så 400000 høres fantastisk ut for meg.

Anonym poster: 97e3cd2948793a43146775e0385fc21d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes vi har greit betalt jeg. Men skulle gjerne vært ordninger for overtidsbetaling - akkurat det er litt frustrerende.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snekkere tjener jo 600 000 i dag.

Anonym poster: 45fe67bb80fdfb70ee0e4e573f4184ca

De som er vanlige snekkere/tømrere og tjener 600 000 har ofte en arbeidshverdag og en livsstil for spesielt interesserte, tro meg.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes da grenser for hvor mye man skal tjene der man ikke produserer noe særlig. Jada, man ender selvsagt opp med et skriftlig arbeid, men på fire år produserer man ikke akkurat like mye som en snekker. Økonomien er avhengig av hender, ikke bare hoder.

Anonym poster: 9ec8201f9bf4ef4c5f2ea4e4f5a80688

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes da grenser for hvor mye man skal tjene der man ikke produserer noe særlig. Jada, man ender selvsagt opp med et skriftlig arbeid, men på fire år produserer man ikke akkurat like mye som en snekker. Økonomien er avhengig av hender, ikke bare hoder.

Anonym poster: 9ec8201f9bf4ef4c5f2ea4e4f5a80688

Det er ikke alle doktorgrader som er kun skriftlig da, innenfor realfag f.eks. er det jo veldig mye praktisk jobbing på lab og slikt, hvor man produserer mer enn bare ord på et papir.

Jeg synes i grunn lønnen er grei, men er jo tross alt fortsatt "under utdannelse". Er vel ikke så mange andre land vi kan sammenligne oss med lønnsmessig, slik jeg har forstått det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

400 000?? Hvilket fag tar du phd i da?

Jeg har phd i informatikk. Da jeg begynte i 2005 var lønnen 290 000! Da jeg var ferdig, 4 år senre, var jeg kommet opp i svimlende 330 000.

Jeg må si jeg synes 400 000 faktisk er veldig bra betalt, når man den tiden man er stipendiat nærmest er lærling. Det er forskerutdanning, og det er helt ok at man faktisk ikke får full lønn under utdanning.

Anonym poster: 14e7b0333adb8507dde053bcb5c00211

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere i min omgangskrets som er phd-studenter i forskjellige sivilingeniørområder. De har mellom 400 000 og 450 000 kroner i lønn. De gjør veldig mye mer enn å bare sitte og produsere papirarbeid. De har alle dager og uker hvor de står på laben i minst åtte timer, pluss to-tre timer med møter. Ofte må de også jobbe natt/kveld fordi maskinene/ovnene de skal bruke ikke er ledige på dagtid. Dette får de ikke noen form for ekstra betaling for. De kan ta det ut i avspasering på dagtid, men fordi det er mye møtevirksomhet på dagtid er det ikke praktisk mulig. I mye av labarbeidet er det praktisk arbeid. En venn av meg brukte en 10 timers arbeidsdag på å spa omtrent 700 kg råmateriale inn i en ovn sammen med en kollega. Dette skal de gjøre omtrent 15 ganger til.

De fleste synes at lønna er ok, men synes det er dumt at avspaserings-/fleksimulighetene er dårlige.

Anonym poster: 965c147a31233d00242c54540d25d9be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hehh.. fant denne naar jeg letet etter eder og galle traaden..

Vel - i en del andre land betaler man selv for aa ta PhD.. Saa mens man ikke tjener saa mye i forhold til andre steder, da er det helt fabelaktig i forhold til de fleste andre land. Baade arbeidsforhold (4-aarig kontrakt) og loenn vi faar er egentlig helt topp. Har snakket med haugevis av folk i andre land, saa vi har det helt ufattelig bra i Norge faktisk mtp finansiering og loenn og muligheter for utenlandsreiser.

MEN - ser man det i norsk kontekst kan jo man alltid klage litt (noe jeg selv har med fordel gjort naar jeg ser paa hvordan en del andre jobber, og hvor mye man investerer selv).

Men egentlig har stipendiatene det veldig godt i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

400 000?? Hvilket fag tar du phd i da?

Jeg har phd i informatikk. Da jeg begynte i 2005 var lønnen 290 000! Da jeg var ferdig, 4 år senre, var jeg kommet opp i svimlende 330 000.

Jeg må si jeg synes 400 000 faktisk er veldig bra betalt, når man den tiden man er stipendiat nærmest er lærling. Det er forskerutdanning, og det er helt ok at man faktisk ikke får full lønn under utdanning.

Anonym poster: 14e7b0333adb8507dde053bcb5c00211

Loenningene har oekt ganske mye i det siste. De som begynner i dag har betraktelig bedre startloenn enn det jeg fikk noen aar siden. Altsaa, veldig mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset ble mannens lønn mer enn halvert da han tok doktorgraden (medisin). Fra 900 000 i året til 400 000. Det merkes i en familieøkonomi.

Men jeg synes det er en god lønn for å utføre en jobb som ikke bringer så mye tilbake til samfunnet i direkte form, og som er sponset av staten. Han brant for temaet sitt og forskningen, og i etterkant har doktorgraden virkelig kastet av seg i form av jobbtilbud og lønnsøkning.

Vi er heldige som lever i Norge der man har muligheten til å realisere seg selv i 4 år på statens regning.

Anonym poster: d141a4112a148e094a9caa85ac4e68f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Norge er et av svært få land som i det hele tatt tilbyr lønn mens man tar en forskerutdanning. Lønnsspennet går fra drøye 300 000 til drøye 500 000 alt etter bakgrunn og aktualitet i jobbmarkedet. Det tenker jeg er helt suverent. Jeg har venner i andre land som må betale hele PhD`en sin selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest hva som helst

Man må derimot ikke glemme at i feks USA, så er det ikke spesielt vanlig med mastergrad. Dersom man skal ta utdanning utover bachelornivå, så går man gjerne rett på phd, og hopper over mastergraden. Derfor synes jeg ikke det er helt på trynet at forholdene der ikke er like gode som feks i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relativt sett mener jeg lønna er ok- det er bare det at man sammenligner seg med andre som har langt lavere utdannelse og som man mener gjør langt mindre viktige ting i sitt arbeide- men likevel tjener rått. Det er nok der misnøyen skriver seg fra. Har en bekjent som har 2 års utdanning som grafisk designer og som jobber med lay out i et dameblad- tjener vel over 600 000. Mens vi som har studert 6 år (jepp, gammel ordning!) først og deretter fordyper oss i en phd starter på under 400 000- det er klart det føles urettferdig- Jeg tjente 420 000 på tampen av min PhD, nå som post doc har jeg gått opp over 100 000 et år etter, og det er utrolig deilig.. Jeg synes _det_ er en god lønn! selv om det er mange som tjener mye mer!

Anonymous poster hash: 83cbb...e5b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Gammel tråd, men... Jeg syns lønna er bra. Jeg har fått tilbud om PhD, og lønna er høyere enn i den jobben jeg egentlig takket ja til (men der kunne jeg jo tjent på overtid da).

En del studenter blir litt villedet av media og tror at alle kan forvente 450' i startlønn når de er ferdige med å studere. Da er det jo lett å tro at en PhD er dårlig betalt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...