Polly Ester Skrevet 23. september 2012 #1 Del Skrevet 23. september 2012 Jeg er ganske fersk på dette med å reise alene. Alltid tidligere har jeg hatt med enten søsken eller partner som har stått for det meste. Denne gangen blir jeg alene. Hvis jeg velger å reise. Og jeg skjønner at det er litt å tenke på. Som f.eks forsikring? Tenker at det kan se ut som Europeiske er den beste? Og så er det dette med visum. Er det så kronglete som jeg tror eller er det bare å komme seg inn til Oslo og fylle ut et skjema, ha med pass og to passbilder og så er det i boks? Og å reise dit? Jeg har lest litt om selve stedet jeg i tilfelle kommer til å reise til. Men jeg vet ennå ikke hvilken flyplass o.l. Det er til Hyderabad. Noen her som har noen tips sånn ellers? Mat, vann, vaksiner, medisiner og ting jeg bør ha med. Folket og kulturen der sånn generelt? Jeg har lest litt rundt på nettet, men det virker som det meste er gamle artikler. Noen her som er pakistanske som kan ta kontakt? Noen som kan Sindhi og har lyst til å lære meg litt språk også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2012 #2 Del Skrevet 23. september 2012 Du finner jo en del informasjon på UDs landsider, inkludert at de anbefaler aktsomhet ved alle reiser til landet. Kan jeg spørre om hvorfor du skal dit? Jeg har reist mye alene i Asia selv, og Pakistan alene, som kvinne, er veldig langt nede på listen over ting jeg hadde følt meg trygg ved å gjøre. Anonym poster: 05f755479beb74eb1ec81ba1e39baab6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 24. september 2012 Forfatter #3 Del Skrevet 24. september 2012 Det er for å besøke en som bor der nede Jeg skal sjekke ut UD, jeg har lest på landsider.no, men der er det gammel informasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 24. september 2012 #4 Del Skrevet 24. september 2012 Det går greit å ordne visum så lenge du skal besøke noen. Det eneste er at det kan ta litt tid, så du bør ha god tid på deg. Du kan sjekke på fhi sine sider hvilke vaksiner du bør ta, og eventuelt boostere. Du bør vurdere vaksine mot japansk encephalitt i tillegg om du skal dit i myggtiden. Da bør du også ha malariaprofylakse og bra myggbeskyttelse siden det har vært utbrudd av dengue med jevne mellomrom. Men du kan sikkert høre med den du besøker om dette, for jeg har ikke vært i Hyderabad. Ellers bør du drikke vann på flaske selvfølgelig. Maten er utrolig god! Jeg har opplevd det pakistanske folket som vennlige og ekstremt gjestfrie, og de jeg har møtt er stort sett gode i engelsk. Som kvinne er det ikke alltid vanlig å håndhilse på menn, men det kan du se an. Ser for meg at de er litt mer konservative i Hyderabad enn der jeg har vært. Ellers er det jo greit å lære noen fraser som takk og å hilse. God tur, Pakistan er et flott land som jeg gjerne vil reise tilbake til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 24. september 2012 Forfatter #5 Del Skrevet 24. september 2012 Takk for svar Jeg har en kompis her i Norge, så noen fraser får jeg kanskje lært meg før jeg drar nedover. Jeg hadde egentlig planer om å dra i løpet av oktober jeg... på nettsiden til den pakistanske ambassade (eller om det var på landsider.no ) at det tar 5-10 dager å få turistvisum. Har hørt andre si at det er veldig god mat i Pakistan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest blah blah Skrevet 24. september 2012 #6 Del Skrevet 24. september 2012 Å nå fikk jeg lyst på pakistansk mat igjen :) Oppnår aldri helt det samme resultatet når man laget det selv :/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 24. september 2012 #7 Del Skrevet 24. september 2012 (endret) Vet ikke hva du har av vaksiner fra før, men da er det kanskje greit å komme i gang med det i tilfelle du trenger boostere av noe. Det er jo litt heftig å dra akkurat nå, så jeg ville vel kanskje ventet til det hadde roet seg litt.. Den ene gangen jeg var der, hadde det akkurat skjedd noe ganske dramatisk som førte til unntakstilstand og portforbud. Det endte med at noen vi skulle møte ble sittende fast i f.eks Karachi, mens det var opptøyer i gatene utenfor. Selv ble jeg sittende fast i en annen by uten å komme meg videre, for alt av flyvninger var innstilte. Men regner med at dere har vurdert situasjonen og vet hva dere går til, og at du blir møtt og hentet på flyplassen? Det er jo ikke som å dra til Syden, men det er du jo sikkert klar over. Jeg bare vet med meg selv at selv om jeg synes det er et spennende land å reise i, så er det også mye inntrykk og mye som kan skje. Og jeg er reisevant, men har reist dit med enten venninne eller kjæreste. Det er uansett greit å lese på UDs landsider som AB har nevnt, og at du registrerer deg, slik at de vet at du er i landet. Du bør også sjekke opp ting som hvor nærmeste bra sykehus er hvis du skulle bli dårlig. Situasjonen i landet har forandret seg mye på få år, og er usikker nå. Men dette må du jo vurdere selv. Endret 24. september 2012 av Badabing 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 24. september 2012 #8 Del Skrevet 24. september 2012 Angående vaksiner (sakset fra FHI): India, Pakistan *) Pol Hep A *) Pol Hep A Tyf (Hep B) (BCG) (Rab) (J) Gruppe I: for turistreiser Gruppe II: Langvarige utenlandsreiser eller opphold i områder med dårlige hygieniske og sanitære forhold, og/ eller nær og langvarig kontakt med lokalbefolkningen (for eksempel arbeidsopphold, ryggsekktur, innvandrere på besøk til tidligere hjemland). Jeg var på landsbygda og tok da de som er nevnt pluss japansk encephalitt (J)siden de hadde det der jeg var. I tillegg tok jeg Dukoral drikkevaksine. Vi som tok den var de eneste som ikke ble dårlige, men det sies at den bare har 20% beskyttelse. Her er link til siden: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainArea_5661&MainArea_5661=5631:0:15,5214:1:0:0:::0:0 På reiseklinikker har de bøker som tar for seg spesifiserte områder i det aktuelle landet man reiser til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Honey81 Skrevet 24. september 2012 #9 Del Skrevet 24. september 2012 Hei, Jeg skal kanskje til Pakistan i oktober. Når skal du reise? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 25. september 2012 Forfatter #10 Del Skrevet 25. september 2012 Det var oktober jeg hadde reist om det hadde blitt noe av. Men, nå ble det bestemt at han jeg skulle reise nedover til heller kommer hit på besøk, så da trenger jeg ikke tenke på verken vaksiner eller forsikring eller visum eller noe sånt foreløbig Men jeg satser på at jeg får sjansen en annen gang. Både når det er mer stabilt der nede og hvis vi drar nedover sammen... jeg er ikke veldig reisevant som jeg nevnte over her, så jeg liker bedre å få besøk akkurat nå... Takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå