Gå til innhold

Kattunge på 8-9 uker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det normalt at den veier da?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lille-pus
Skrevet

8 - 9 uker; ca 1 kg (litt mer/litt mindre avhengig av størrelse på foreldre og mattilgang frem til du fikk ham/henne).

Siden du spør; hva veier den lille nå ?

Skrevet

Hun veier bare 450 gram:O Men vi fant henne ensom og forlatt når hun var ca 5-6 uker..Så vi vet lite om opphavet hennes:/

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Ojsann !

Umiddelbart ville jeg tenkt hun var yngre enn 8-9 uker.

Hvilken farve er det på øynene hennes ?

De er nemlig blå inntil kattungen er rundt 7 uker +.

Jeg vil anta dere har i hus, men må spørre alikevel; ekstra næringsrik mat (Hills har en a/d pasta som er ekstra næringsrik og som gis til dyr på rekonvalesens eller ved utmagring/sult. Denne gis ofte til utsultede kattemødre som har brukt alle sine krefter og all sin energi på å fø sine barn). Smaken på denne pastaen er aldeles utmerket ! Blandes den med en bitteliten ts glovarmt vann så kommer alle de appetittvekkende duftene frem :fnise:

I tillegg så tror jeg nok at jeg ville gitt morsmelkerstatning også, slik at den lille får en real sjanse her i livet.

Har du en dyktig vetrinær i nærheten ?

Edit: TyrkLeif

Endret av Lille-pus
  • Liker 2
Skrevet

Tror kanskje hun er yngre enn det ja,men hun hadde fått tenner når vi fant henne.Er ikke noe i veien med matlysta og hun har fått stor mage og spiser godt:P

Hun har blåe øyne ennå ja..

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Da er min første tanke at hun antageligvis ikke er riktig så gammel som det du trodde, men at vi ikke snakker om noe særlig mer enn en uke eller halvannens 'feilmargin'.

- uten at det er det viktigste her nå.

Det viktigste er at hun, lille skrotten, får i seg det hun trenger for å bli en frisk, rask, menneskekjær og voksen katt.

Jeg veide min da lille frøken Fryd en gang i uken inntil hun hadde blitt kastrert.

I begynnelsen for å se at hun la på seg uke for uke, - og etterpå for å kunne gi beskjed til vetrinæren om at nå var hun tung nok til å tåle anestesi uten at vetrinæren stresset seg ut av sitt gode skinn ved lavere vekt enn hun var komfortabel med.

Kanskje det er en ide for deg også ? Å veie den lille en gang i uken tenker jeg på.

En pen kattungevektøkning uke for uke gjøre veldig godt for mennesket i forholdet.

Riktig mat, masse kosekontakt, lek og moro er nok de viktigste tingene for henne nå.

- og ormekur, -og om en stund (ved ca. 12 uker) den første vaksinen, for å mase om det også :fnise:

Men der hører du med vetrinæren siden hun er ung og ikke 'spesielt tung' ennå.

Har du en annen katt ? Hvis ikke; er det mulig å 'låne' en vennligsinnet sjel ?

- Jeg tenker på at det hun skulle lært av sin mor om 'kunsten å være katt', og som hun ikke kan lære av deg samme hvor mye du vil og prøver.

Hun har fått livet en gang til, takket være dere, og hun vil nok alltid være deres katt (den som sover oppå føttene dine, den som roper ut sin 'lengsel og nød' utenfor døren til badet når du har vært så 'frekk' at du har gått inn dit uten henne).

Godt jobbet ! Ansvar kan ikke delegeres, det kan bare tas, - og dere tok det.

Endret av Lille-pus
  • Liker 4
Skrevet

Vi veier henne hver uke og det starta på 160 gram om jeg ikke ta helt feil.

Hehe når vi er på badet så kommer det noen små labber under døra som vil inn:P

Ja,vi har 3 andre katter,alle hunnkjønn men det er dessverre ingen av de som vil ha noe med lille Kaisa å gjøre,synes det er veldig dumt.Spesielt når hun var veldig liten og trenger noen å varme seg inntil.Håper det kommer seg etterhvert da:)

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Vi veier henne hver uke og det starta på 160 gram om jeg ikke ta helt feil.

Hehe når vi er på badet så kommer det noen små labber under døra som vil inn:P

Ja,vi har 3 andre katter,alle hunnkjønn men det er dessverre ingen av de som vil ha noe med lille Kaisa å gjøre,synes det er veldig dumt.Spesielt når hun var veldig liten og trenger noen å varme seg inntil.Håper det kommer seg etterhvert da:)

Da har hun jo hatt en god økning i vekt på disse 3 (?) ukene.

Mener å huske at Frøken Fryd (det er nick'et hennes, hun heter ikke det i virkeligheten) hadde en vektøkning på ca 100 gram i uken, så dette høres veldig fint ut fra et utgangspunkt på ca 160 gram.

Det er små labber under døren ja :fnise:

Bi tål, her tok det ganske mange uker før min sorte Gentleman startet 'opplæring i hvordan vi katter gjør ting&tang'. Bl.a. 'hvordan vi katter putter labben under dørbladet og trekker det mot oss når vi åpner en dør som slår innover'. At det er ham hun har lært det av er det ingen tvil om, - for min funksjonshemmede hjertevenn kan ikke det han. Han dytter dørbladet utover, samme hvilken side av døren han er på.

I utgangspunktet var hun bare til bry og trøbbel, så den sorte, elegante herremannen lot bare som hun ikke eksisterte :fnise: - selv om hun gang etter gang etter gang kom hoppende sidelengs med kul på ryggen og ville 'drepe' ham. Han bare såååå på henne, og hoppet opp på noe som var utenfor hennes rekkevidde.

Det var en del av opplæring i 'hvordan vi katter er' har jeg forstått i ettertid.

Varmen må hun få fra deg eller dere er jeg redd....

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Skrevet

Vi har hatt henne i 4 uker nå på onsdag som kommer,og det går fort oppover i vekt:)

Vi har selv 3 helt svarte jentekatter,mens den lille er brun/rød mikset.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Nå er det rett før jeg spør det peneste jeg kan om noen bilder..... :blush:

Jeg har alltid hatt en skikkelig 'softspot' for helt sorte katter (i tillegg til alle andre farvevarianter)

• Liker 2
Skrevet

Argh,de bildene jeg prøvde å legge ut ble for store:( Vet ikke helt hvordan du skal få se de da..

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Legge dem ut på et fotogalleri på nettet og legge inn linker i tråden ?

Vet det finnes mange slike album/gallerier.

Jeg er ikke medlem på Instagram, så det vet jeg veldig lite om, annet enn at du må veære medlem for å bruke, og medlem for å se.

Jeg verdsetter anonymiteten min litt mer enn at jeg har tatt sjansen på det.

Lage en utgave som er mindre ?

- lettest hvis du har et bildebehandlingsprogram hvor du kan lage bilder som er ca. 14 cm i enten høyde eller bredde. Det er en av de beste størrelsene for forumbruk har jeg funnet ut.

(Jeg kjører "Microsoft Digital Image Pro", og det gir meg alt jeg trenger til behandling av mine egne råfotos, inkludert alle muligheter til endre bildestørrelse og format.)

- og så oppdaget jeg at bildeopplastingen tydeligvis ikke var helt i orden nå....

Jeg gir videre beskjed om det i systemet, men regner ikke med at det ordner seg i kveld. Det er tross alt søndag kveld og folk har fri fra jobb (også de som jobber med forum på frivillig og ubetalt basis).

Edit: Da var alt oppe i normaltilstad igjen.

Altså; Dersom man endrer bildestørrelsen så vil ca 14 cm i bredeste/høyeste normalt være veldig passende.

Da blir et bilde som opprinnelig er 40 cm på det bredeste bli seende slik ut i størrelse:

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Skrevet

Her er lille babyen;)

post-60484-0-35728500-1348440109.jpg

• Liker 2
Gjest Lille-pus
Skrevet

Å kjære vene :blush:

En bitte-bitteliten søtnos :hjerte:

Hun er ikke gammel på det bildet. Ser på ørene, den fluffy kattungepelsen og øynene.

En veldig heldig liten frøken.

• Liker 1
Skrevet

Dette er et bilde fra første uka vi hadde henne,spent på hvordan hun blir når hun blir stor:)Vi har alltid hatt svarte katter så denne blir annerledes:)

Skrevet

Jeg har ikke lest nøye gjennom alt - men jeg tenkte umiddelbart på ormekur. Min var veldig tynn og liten når han kom til oss. Etter ormekur la han på seg i full fart - nå på nesten 6 kg :fnise:

Skrevet

Ormekur har den fått:)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Nå har jeg lett, nærmest etter en liten 'fasit' som kan hjelpe, - og tror jeg kan ha funnet en.

Her, på hjemmesiden til Chumalunga.no.

Nedest på den lenkede siden er det lenker til bilder av kattungene uke for uke.

Det gir et fantastisk godt sammenlikningsunderlag siden bildene er mange, det er bilder av hver enkelt kattunge, det er vektdata for hver enkelt kattunge uke for uke.

Mao. akkurat det som trenges som sammenlikningsunderlag.

Og skulle menneskene bar Chumalunga lese dette så sier jeg bare: Hvilken knakende god hjemmeside, og hvilke flotte katter !

• Liker 1
Skrevet

Etter å ha studert bildene uke for uke så har jeg funnet ut at hun måtte ha vært 3 uker når vi fant henne,og da vil hun være 7 uker nå:)Det passer best med hvor mange gram hun er og hvordan hun ser ut nå:)

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Det tror jeg du har aldeles rett i :)

Og jeg har nok en gang lyst til å gjenta noe jeg har sagt tidligere; hun har vært så aldeles usannsynlig heldig den lille !

Tusen takk for at du/dere fant henne, - og tok henne inn :klemmer:

Ja, vi som vet vi ville gjort det samme sier: "Hva annet kunne vi gjort ? Det var helt naturlig", men vi vet at det er så altfor, altfor mange som ville vendt seg bort og gått en annen vei mens de tenker "Noen andre får ta henne, Hun er ikke mitt ansvar."

Edit: TyrkLeif

Endret av Lille-pus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...