Gå til innhold

Merkantilt institutt


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Kjenner folk som har gått der, og virker som alle er misfornøyde. De syns de har betalt mye penger i forholdt til hva de har fått igjen.

Har fått inntrykk av at en utdannelse fra MI ikke er så ettertraktet i jobbmarkedet heller, men det er ikke noe jeg er sikker på.

Kommer kanskje litt an på hva slags fag du skal ta også. Tenker du på kreative fag, så ville jeg heller lært meg det på egen hånd og lagd en mappe der jeg viser hva jeg kan. Så lenge du er god på det du gjør, tror jeg ikke papirene teller så mye når du søker sånne jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tidligere student ved MI, kostet en hel masse penger og jeg synes jeg fikk utrolig lite igjen for det. Dette er noen år siden, og det er jo mulig det har blitt bedre etterhvert, men jeg har også nå et generelt inntrykk av at kompetansen man får etter et studie på MI ikke er så veldig ettertraktet ute i arbeidslivet nei. Jeg vil sterkt anbefale deg å finne en annen skole, dvs. det kommer jo litt an på hva slags type utdannelse det dreier seg som da. MI har jo en del tilbud som ikke finnes så mange andre steder, og det er lett å komme inn.

Men jeg ville som sagt betenkt meg. Ta det som et godt råd fra en som nå jobber som studieveileder...! Og det er ikke takket være MI, for å si det sånn! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om flere som har tatt div. utdannelser der.

De er ikke helt ekstatiske nei...

De har en eller annen form for medisinsk sekretær "utdannelse" der og, og den er ikke så veeeeldig ettertraktet jobbmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tenkt på journaliststudiene..er jo så innmari vanskelig å komme inn på journalisthøgskolene, og jeg orker ikke vente i 5 år for å samle vekttall og alderspoeng..vil ha en utdannelse-nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er journalist og vet veldig godt at utdannelse fra MI ikke er så veldig ettertraktet i bransjen. Tvert i mot - de har rykte på seg for å utdanne journalister av meget variabel kvalitet.

Journalistikk er et av de yrkene hvor du faktisk KAN klare deg uten å ha tatt den formelle utdannelsen som Journalisthøyskolen. Finnes det en lokalavis i nærheten av deg som trenger hjelp? Alltid lurt å frilanse litt og prøve seg i yrket. Særlig som journalist - det er et yrke som kan fortone seg annerledes enn det mange tror...

Ellers finnes det flere medieutdannelser i utlandet, du har medievitenskap på flere universiteter, på Gimlekollen i Kristiansand, og på BI (økonomijournalistikk).

Lykke til, og velkommen i bransjen! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Slutter meg fullt og helt til Imari her.

Kjenner flere som har gått på MI uten å ha fått så mye ut av det. Den største ulempen med journalistutdanningen på MI er at studentene ikke har praksisperioder i ordentlige redaksjoner, og en slik praksisperiode er noe av det viktigste i en journalistutdanning.

Mitt råd er at du skaffer deg praksis, f.eks i en lokalavis. Dermed finner du ut om journalistikk er noe for deg samtidig som du sanker poeng og kan havne i praksiskvota ved opptak til journalistutdanningene i Oslo, Volda, Stavanger eller Bodø.

Praksis er dessuten helt nødvendig hvis du skal ha et lite håp om en journalistjobb i fremtiden. Dette er ikke et yrke der man bare tar en utdanning og så går rett inn i en fast fulltidsjobb. Men for all del: Journalistyrket er kjempespennende, men det krever en god del jobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har heller ikke hørt så mye positivt om MI... Vet riktignok ingenting om journalistutdanningen der.

Men jeg slenger meg på de andre som sier at du burde prøve å få deg noe praksis. Dersom du jobber minst et halvt års fulltid som journalist, kan du konkurrere i praksiskvoten ved opptak til journalisthøyskolen. Selv om det fortsatt krever nokså gode karakterer, er det ikke fullt så vanskelig som primærvitnemålskvoten eller den "vanlige" kvoten. Dessuten er det veldig greit å ha prøvd seg på yrket før man studerer, det tror nå jeg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har prøvd meg litt i forbindelse med arbeidsutplassering/frilansarbeid for en lokalavis..men der måtte jeg ha lappen, bil og et avansert kamera for å i det hele tatt være av interesse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...