Gå til innhold

Hvor mye bør en forvente å få dekket av foreldrene?

38 stemmer

1. 1. Har du fått dekket dekket bryllupet av foreldrene dine?

• Ja
      32
    • Nei
      6
  2. 2. Hvor mye fikk du?

• Dekket litt , ca 10-20 000
      11
    • Dekket en del, ca 20-40 000
      10
    • Dekket rundt halvparten, ca 40-80 000
      7
    • Dekket mesteparten, ca 80-100 000
      3
    • Dekket alt, ca 120 000+
      7
  3. 3. Hvordan ble det til at du fikk penger av foreldrene?

• Spurte om et beløp
      5
    • Ble tilbudt et beløp
      29
    • Krevde et beløp
      3
    • Lånte et beløp
      1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får folk i dag dekket bryllupet av foreldrene? Og i så fall, hvor mye får en egentlig?

Jeg trodde det var en utdatert tradisjon, men virker som om mange fortsatt får dekket en del.

En del virker også å nærmest kreve å få penger til bryllupet av foreldre og svigerforeldre, hva er greia?

Anonym poster: cfaeb6ba50572d2fc151264844be19a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke forvente noen ting.

Anonym poster: eedd534b5e9ba9dbdd0609da96b13d24

• Liker 11
Skrevet

Ingen verdens ting.

Det går forresten ikke an å svare på pollen hvis man ikke ahr fått dekket noe av foreldre...

Anonym poster: dabb6b6d3c8a49628df6490c383b97cc

• Liker 7
Skrevet

Eg hadde ALDRI tatt imot penger fra mine foreldre eller svigers for å dekke mitt bryllup. Vi valgte å gifte oss, så naturligvis er det vi som skal betale for festen vi vil ha.

• Liker 3
Skrevet

Følte at pollen manglet noen alternativer for å skape det hele bildet.

Vi fikk bryllupet dekket. Da min mann fridde sa mine foreldre at de skulle betale halvparten, og da slang mine svigerforeldre seg med og sa at de tok den andre halvparten. Ingen snakket om noen konkret sum.

Vi betalte jo litt her og der underveis selv, og brudebuketten kjøpte min mann. Men kjole/slør/sko, leie av brudgommens klær, lokale, hotell, middagen, alt det man liksom regner med som store utgifter, det tok foreldrene våre.

• Liker 1
Skrevet

For å svare på spørsmålet i overskriften: Man kan overhodet ikke forvente noe som helst.

Hvis foreldre/svigerforeldre derimot tilbyr seg og ønsker å bidra, så er det lov til å takke ja syns jeg (forutsatt at man vet at de faktisk har råd til å bidra, og ikke må ta seg et lån fordi de syns de må bidra)

• Liker 4
Skrevet (endret)

Seriøst, lar virkelig voksne mennesker pr i dag sine foreldre betale for bryllupet.... ? :daane:

Endret av "gjest"
  • Liker 4
Skrevet

Hva med alternativet 0-10.000,- ?

Anonym poster: cbc354b45f83ba5f84f974c254dfa0f4

• Liker 5
Skrevet

Følte at pollen manglet noen alternativer for å skape det hele bildet.

Vi fikk bryllupet dekket. Da min mann fridde sa mine foreldre at de skulle betale halvparten, og da slang mine svigerforeldre seg med og sa at de tok den andre halvparten. Ingen snakket om noen konkret sum.

Vi betalte jo litt her og der underveis selv, og brudebuketten kjøpte min mann. Men kjole/slør/sko, leie av brudgommens klær, lokale, hotell, middagen, alt det man liksom regner med som store utgifter, det tok foreldrene våre.

Var begrensninger på hvor mye jeg kunne legge til.

Får vel si det sånn at de som svarer er de som har fått betalt da, om en ikke kan svare i pollen om en ikke fikk noe fra foreldrene.

Skrevet

Jeg syntes det blir helt absurd å forvente å få noe penger til bryllupet. Nå gifter de fleste seg såpass sent at de som oftest har råd til å stå for dette selv. Syntes forsåvidt også at det høres latterlig ut at foreldre skal bruke en formue på bryllupet. Om målet er å bli gift, så går det an å ha korgfest for eksempel.

Det er hyggelig om noen foreldre velger å hjelpe barna sine med drømmebryllupet, men å spørre om hvor mye man forventer, blir et absurd spørsmål for meg.

Jeg forventer ikke en krone, men blir så klart glad om jeg får noe

Gjest kiara_pusen
Skrevet

I utgangspunktet skal vi betale denne moroa selv. Først og fremst fordi jeg har den oppfatningen om at det er de som betaler som bestemmer.

Men før dette ble bestemt var det tydelig at mamma hadde spurt sin krets hva som var vanlig å bidra med økonomisk, så det er åpenbart ikke en utdødd tradisjon. Må bli dyrt for de foreldrene som skal sponse et bryllup nr 2 eller nr 3 men.. hehe.

Vår løsning har blitt at de deler av bryllupet som foreldre har lyst til å være med å bestemme eller oppgradere er det de som betaler for slik at det blir etter deres smak og behag.

Men det som ikke kan verdsettes i penger er all hjelp og støtte vi får underveis som ikke kan måles i penger! Jeg forventet hjelp, men jeg kunne aldri drømme om den støtten og engasjementet som de har til vårt bryllup. :)

• Liker 1
Skrevet

I utgangspunktet skal vi betale denne moroa selv. Først og fremst fordi jeg har den oppfatningen om at det er de som betaler som bestemmer.

Men før dette ble bestemt var det tydelig at mamma hadde spurt sin krets hva som var vanlig å bidra med økonomisk, så det er åpenbart ikke en utdødd tradisjon. Må bli dyrt for de foreldrene som skal sponse et bryllup nr 2 eller nr 3 men.. hehe.

Vår løsning har blitt at de deler av bryllupet som foreldre har lyst til å være med å bestemme eller oppgradere er det de som betaler for slik at det blir etter deres smak og behag.

Men det som ikke kan verdsettes i penger er all hjelp og støtte vi får underveis som ikke kan måles i penger! Jeg forventet hjelp, men jeg kunne aldri drømme om den støtten og engasjementet som de har til vårt bryllup. :)

Den løsningen kan fort bli ren utpressing.

"Vi skal ha alkoholdfritt"

"Kan vel kanskje gi folk et glass vin til maten?"

"Da får dere betale for det"

"Vi skal ha den billigste menyen"

"Folk bør vel kanskje få et godt måltid?"

Sier ikke at dere har gjort det, men det er slik det fort kan bli.

• Liker 2
Skrevet

Nå skal ikke vi gifte oss før om noen år da, men jeg forventer ingen hjelp til bryllupet.

Jeg tror heller ikke vi kommer til å få det av foreldrene mine, men jeg tror nok at foreldrene hans kommer til å spytte i noe. De har godt med penger og jeg har litt på følelsen av at de vil føle det naturlig å hjelpe til. Men det blir nok ikke mye. De er opptatt av at man skal klare seg selv og ikke leve over evne. Men som sagt, jeg forventer ingenting.

Anonym poster: 09aeaf3fdf790e1bec32da162462e70e

Gjest kiara_pusen
Skrevet (endret)

Den løsningen kan fort bli ren utpressing.

"Vi skal ha alkoholdfritt"

"Kan vel kanskje gi folk et glass vin til maten?"

"Vi skal ha den billigste menyen"

"Folk bør vel kanskje få et godt måltid?"

Sier ikke at dere har gjort det, men det er slik det fort kan bli.

Ja, jeg ser absolutt den. Det hadde vært fryktelig trist... Det går med på det at vi har prioritert å invitere venner, ikke tanter av foreldre etc som måtte vært en del av GL dersom de betalte alt. Vi hadde ikke fått like frie tøyler på vårt bryllup dersom de skulle betalt.

Det går mer på at foreldrene mine bla ville ha en spesiel fiolinist, han er dyrere enn hva jeg/vi hadde sett for oss, så enden på visa ble at vi får musikk som en del av bryllupsgaven. Slike oppgraderte løsninger.

Endret av kiara_pusen
Gjest Sophie Magdalene
Skrevet

Vi fikk ikke dekket bryllupet av noen - fikk gave fra foreldrene etterpå.

Kunne aldri tenkt meg å få penger til bryllup fra foreldrene. Vi var voksne, hadde bodd sammen på forhånd og endatil hadde barn sammen.

Da vi giftet oss hadde vi dårlig økonomi, men ville gifte oss allikevel. Det endte med at vi giftet oss i det stille og ingen (bortsett fra forloverne) visste noe på forhånd.

Allikevel var det et utrolig romantisk bryllup og vi ler av det hele enda - over 20 år senere.

Fetteren min giftet seg et par år senere, med brask og bram i byens største kirke, dyreste selskapslokale og foreldre på begge sider betalte "moroa". Setter "moroa" på den måten for de var gifte i 2,5 år før det tok slutt. Tante og onkel var ikke helt blide da, husker jeg.

Skrevet

Vi planla og betalte alt selv, med utgangspunkt i vår økonomi. Hver av foreldreparene valgte å gi oss et sekssifret beløp i bryllupsgave som vi ikke visste om før selve bryllupsdagen, så på en måte ble det til at de dekket en del likevel.

Jeg synes det er frekt å forvente noe. Men ser ikke noe feil i å ta i mot penger av foreldre som ønsker å gi, og som har råd til det.

Skrevet

Forventer absolutt ingenting, og tanken om å få hjelp av foreldre hadde ikke streifet meg en gang før min far fortalte at det pr idag var vanlig å hjelpe til dersom ønskelig.

Altså 1/3.. 1 del til brudens foreldre, 1 del til brudgommens foreldre, og sisste del til brudeparet..

Ettersom vi har begynt å spare så godt vi kan, og ikke hadde tenkt tanken i det heletatt, så kommer det jo selvfølgelig godt med at foreldrene ønsker å dekke 2/3 av alle utgiftene!

Hadde vi hatt super god råd, ville vi betalt alt selv og nektet å få hjelp.

Men siden vi ikke har det, og foreldre ønsker å bidra, i tillegg til at vi skal gjøre selve dagen så "billig" som mulig. Tenker økonomisk og vi ikke bli gjeldslaver for at dagen skal bli fantastisk!

Er ikke materialistiske og målet vårt er ikke å ha størst flottest og dyrest, men heller godt samvær med familie og venner som ønsker å feire dagen vår hvor vi vier vår kjærlighet til hverandre og lover dette i våre nærmeste samvær i gode og onde dager :hjerte:

Ble litt vel utdypt svar her enn selve spørsmålet men :)

Pr idag skal vi betale alt selv, utenom mat og alkohol som skal deles 50/50 på foreldrene.

Vil selvfølgelig ikke godta at vi får gave i tillegg!

Anonym poster: c141f9f6cf3f62afef9f661403a1b888

Skrevet

Ja, jeg ser absolutt den. Det hadde vært fryktelig trist... Det går med på det at vi har prioritert å invitere venner, ikke tanter av foreldre etc som måtte vært en del av GL dersom de betalte alt. Vi hadde ikke fått like frie tøyler på vårt bryllup dersom de skulle betalt.

Det går mer på at foreldrene mine bla ville ha en spesiel fiolinist, han er dyrere enn hva jeg/vi hadde sett for oss, så enden på visa ble at vi får musikk som en del av bryllupsgaven. Slike oppgraderte løsninger.

GL?

Om alt de har betalt er en fiolinist er det jo ikke snakk om så mange "oppgraderinger" og dere har jo tydeligvis ikke valgt billig løsningen uansett.

Likevel vet jeg at enkelte gjør akkurat som nevner. De nærmest truer til seg penger ved å legge opp til et løp som er direkte pinlig dårlig fordi de vet at foreldrene blir flau over at hele slekta skal inviteres til billigmat med vann til for.eks.

Skrevet

Vi planla og betalte alt selv, med utgangspunkt i vår økonomi. Hver av foreldreparene valgte å gi oss et sekssifret beløp i bryllupsgave som vi ikke visste om før selve bryllupsdagen, så på en måte ble det til at de dekket en del likevel.

Jeg synes det er frekt å forvente noe. Men ser ikke noe feil i å ta i mot penger av foreldre som ønsker å gi, og som har råd til det.

Sekssifret beløp fra hver av foreldrene...? Altså over 100 000 fra hver av foreldrene? Hellige ku!

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...