Gjest Anonymous Skrevet 23. februar 2004 #1 Skrevet 23. februar 2004 Hei! Lurer på hva loven sier ang utbetaling av lønn de dagene man er nødt til å reise bort i begravelse? Min mormor døde søndag, og jeg må reise langt bort til begravelsen, og vil være vekke i fem dager. Har ekstremt trang økonomi, og har i utgangspunktet ikke råd til å ta meg fri. Noen som vet hvordan det fungerer? Takker for svar!
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 23. februar 2004 #2 Skrevet 23. februar 2004 Kan ikke finne noe i AML... skal lete litt videre.
Arkana Skrevet 23. februar 2004 #3 Skrevet 23. februar 2004 Det varierer fra arbeidssted til arbeidssted, jeg tror du har rett på kun én dags permisjon med lønn for å delta i begravelse, men noen bedrifter gir f.eks. 3 dager. Det må du sjekke selv. Jeg tviler meget sterkt på at du får så mye som 5 dager med lønn.
Gjest lmari Skrevet 23. februar 2004 #4 Skrevet 23. februar 2004 Vet at mange gir 3 dager permisjon med lønn i forbindelse med begravelse til nær familie.
Robban43 Skrevet 23. februar 2004 #5 Skrevet 23. februar 2004 Har sjekka loverket og du har ikke "krav" på lønn utenom nermeste familie. Men enhver arbeidsgiver med respekt for seg sjøl gir fri med lønn som en velferdspermisjon. Alternativer er sykemelding da må de jo betale uansett. Har vert i samme situasjon og sykemelding ble løsningen for meg. Uansett håper det løser seg for deg....
Arkana Skrevet 23. februar 2004 #6 Skrevet 23. februar 2004 Har sjekka loverket og du har ikke "krav" på lønn utenom nermeste familie. Besteforeldre regnes også med som nærmeste familie.
Gjest Anonymous Skrevet 24. februar 2004 #7 Skrevet 24. februar 2004 Tror det kun dreier seg om foreldre og barn. Gjelder heller ikke svigerforeldre. Men så er det noen arb.givere som er mere forståelsesfull da.....
14062003 Skrevet 24. februar 2004 #8 Skrevet 24. februar 2004 Hmm, jeg trodde dette sto i AML, jeg men det gjør det visst ikke. Da har man kanskje ikke krav på fri med eller uten lønn heller da?
Gjest Dalwhinnie Skrevet 24. februar 2004 #9 Skrevet 24. februar 2004 Arbeidsmiljøloven sier kun noe om at du har rett til fri i inntil 20 dager for å pleie pårørende som er døende. Den sier ikke noe om rett til fri/velferdspermisjon for å delta i begravelse eller lignende. Dermed er du avhengig av det står noe om dette i en eventuell tariffavtale eller personalhåndbok dere har ved din bedrift. F.eks. får statlig ansatte velferdspermisjon etter visse regler i Statens personalhåndbok. Hør med din tillitsvalgte eller personalavdelingen hva som gjelder hos dere.
-ida- Skrevet 25. februar 2004 #10 Skrevet 25. februar 2004 Om du jobber kommunalt har de større rettigheter for å få fri med lønn tror jeg.
jordbær Skrevet 26. februar 2004 #11 Skrevet 26. februar 2004 Man har krav på to dagers permisjon med lønn. En dag til begravelse og en til reise.
Gjest Anonymous Skrevet 26. februar 2004 #12 Skrevet 26. februar 2004 Jeg jobber i kommunen og hos oss har vi følgende regler: Ved dødsfall i nærmeste familie eller andre som har stått arbeidstakeren nær kan du få lønnet permisjon i inntil 3 dager, eventuelt med tillegg av nødvendige reisedager. Her blir nærmeste familie regnet som ektefelle, foreldre, besteforeldre, barn og søsken.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 26. februar 2004 #13 Skrevet 26. februar 2004 Man har krav på to dagers permisjon med lønn. En dag til begravelse og en til reise. Krav i henhold til hva? Reglene for dette varierer veldig fra sektor til sektor og fra bedrift til bedrift. Arbeidsmiljøloven, som er det eneste som regulerer denne typen forhold for alle arbeidstakere i Norge, sier nemlig ikke noe om dette.
orakel Skrevet 26. februar 2004 #14 Skrevet 26. februar 2004 Reglene om korte velferdspermisjoner har utgangspunkt i en avtale mellom LO og NHO først inngått i 1972. Utgangspunktet her er at man kan få inntil 1 dags velferdspermisjon med lønn ved dødsfall i den nærmeste familien. Det er opp til den enkelte bedrift å forhandle frem lokale avtaler som er bedre enn disse minimumsreglene.
jordbær Skrevet 26. februar 2004 #15 Skrevet 26. februar 2004 Ja.. det er mulig at sjefen min er dum, men dette skrev han til meg da jeg spurte om fri for begravelse: Ok, men du må være klar over at du ikke har krav på mer en 2 dagers permisjon med lønn. Mao. du må bruke 3 dager av ferien din.
orakel Skrevet 26. februar 2004 #16 Skrevet 26. februar 2004 Ja.. det er mulig at sjefen min er dum, men dette skrev han til meg da jeg spurte om fri for begravelse: Det vil si at det på din bedrift er forhandlet frem en avtale som er bedre enn minimumskravene i avtalen mellom LO og NHO. Det er jo kjempeflott :-)
jordbær Skrevet 26. februar 2004 #17 Skrevet 26. februar 2004 Rart.. Moren min sa at man hadde krav på to dager, uansett.. Eller.. Egentlig bare en, men hvis begravelsen er langt unna, kan man søke om å få en reisedag. Hun jobber mye med fagforening og slikt, så hun vet dette. Kan sikkert ringe og høre hva hun sier senere.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 26. februar 2004 #18 Skrevet 26. februar 2004 Rart.. Moren min sa at man hadde krav på to dager' date=' uansett.. Eller.. Egentlig bare en, men hvis begravelsen er langt unna, kan man søke om å få en reisedag. Hun jobber mye med fagforening og slikt, så hun vet dette. Kan sikkert ringe og høre hva hun sier senere. [/quote'] For at en skal ha krav på det uansett, så må det være lovfestet. Og det er det ikke. De fleste bedrifter, institusjoner og organisasjoner har imidlertid en eller annen form for tariffavtale, og denne sier vanligvis noe om bl.a. slike rettigheter i det tariffomårdet/den bedriften avtalen gjelder for. Dermed vil avtalene om hvor mye fri en evt har rett til i slike situasjoner kunne være forskjellige om en jobber i kommunal sektor, ved en privat bedrift som bruker LO/NHOs avtale og i staten. Ved en bedrift som ikke er organisert/har en tariffavtale (gjelder vanligvis mindre bedrifter), har ikke de ansatte nødvendigvis noen rett på denne type fri. Noen steder har en likevel en praksis for å gjøre dette, men det er ikke noe en har krav på, med mindre det er lov- eller avtalefestet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå