Gå til innhold

Denne jobben vil og SKAL jeg ha!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal søke på to stillinger jeg er faglig kvalifisert for, og har noe erfaring som jeg kan ta med inn i de. Det er i en offentlig bedrift som krever mye av sine ansatte og jeg vil virkelig ha en av de jobbene. Men, jeg er så utrolig dårlig på jobbintervju. Og burde nok endre på søknaden jeg skal skrive også slik at jeg får komme til intervju.

Jeg vet jo at jeg må lese en del om selskapet og kunne noe om de, det bruker jeg å gjøre, men hva vil de jeg skal vite? Jeg øver meg også på en del spm jeg tror jeg kan få, men når det kommer til intervjuet så svarer jeg teit og ikke det jeg egentlig vil si. I det hele tatt blir det ikke som jeg vil enda så mye jeg forbereder meg.

Har dere noen gode tips til søknaden og til jobbintervjuet, til en som er håpløs på intervju?

Jeg må ha denne jobben! (ikke fordi jeg ikke har jobb, men fordi det er drømmejobben, og jeg må gjøre noe jeg virkelig har lyst til!)

Anonym poster: 8dca2ce230867badc141ca92d72b0757

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det verste som kan skje på et intervju? Jo, at intervjueren tar opp et våpen og plaffer deg ned. Er det sannsynlig? Nei. Ergo, du kommer ikke til å dø uansett hvor dårlig det går. Så forsøk å slappe av!

Jeg tenker at om jeg har mulighet for å få jobben ikke avhenger så mye av meg men av de andre. Hvem de er, hvilken bakgrunn de har, hvordan de eventuelt trigger ting som er viktige for bedriften. Hvem jeg står "opp mot" rett og slett.

Så jeg forsøker å være profesjonell, åpen og reflektert, og ut over det å være litt avslappet og meg selv. Jeg oppfatter et intervju som en toveisvurdering, de vurderer meg men jeg vurderer også dem som fremtidig arbeidsplass. Dersom de helt tydelig har et enveisfokus forteller det meg litt om dem også.

Jeg svarer etter beste evne, men tenker alltid "hva er det verste som kan skje? At jeg blir drept" om jeg blir stresset, så tenker jeg at det ikke er så farlig å sitte her å bli verbalt grillet likevel.

Jeg går jo en del i møter, så jeg behandler intervjuet som et "helt vanlig møte" mentalt. Og det kan jeg jo.

Angående søknad er det litt viktig å beholde litt av spontaniteten også, så jobb med den men på ett eller annet tidspunkt må du bare sende den. Kan jo få noen andre til å lese den, men sørg for at det er noen som er litt "oppegående" i slike sammenhenger. Og har du riktig bakgrunn for jobben og dem så kaller de deg inn basert på CV.

• Liker 1
Skrevet

Tja jeg vet da søren om det verste hadde vært å bli plaffet ned. Da hadde jeg sluppet å være sinnsykt skuffet og flau over egen prestasjon. Har vært på mange intervju og føler jeg er vant til fremgangsmåten. Men, tydeligvis er det noen som gjør det bedre enn meg siden jeg ikke får de jobbene jeg virkelig vil ha. Får alltid jobber jeg er overkvalifisert for og derfor får jeg de. Ikke fordi jeg gjorde et bra intervju.

Klarer ikke overbevise de om at jeg vil gjøre en veldig god jobb, selv om jeg alltid får tilbakemelding på at jeg er flink til det jeg jobber med...

Skrevet

Syns du uansett kan se intervjuet som en mulighet til å trene og øve på å bli bedre. Slik at får du ikke jobben så har du ihvertfall blitt en erfaring rikere på noe du vil bli sterke til :smilorange:

Skrevet

Jeg har (bank i bordet) 100% tilslag på jobbintervju - aldri vært på intervju uten å bli tilbudt stillingen, så jeg kan dele mine tips, kanskje noe av det kan hjelpe :)

- Sørg for å kle deg på en måte som gjør at du føler deg litt ekstra selvsikker, og gjerne litt fin. Jeg bruker alltid dressbukse, dressjakke og en pen skjorte/topp, samt høyhælte sko fordi det setter meg inn i selgerrollen, og et jobbintervju handler i store trekk om å selge seg selv best mulig. Uansett hva du velger, sørg for at det er pent og profesjonelt - og ikke minst at det passer til arbeidsplassen du søker. Det samme gjelder hår og sminke. Se deg selv godt i speilet og still følgende spørsmål: "ville jeg ansatt meg?" Gi deg selv et par minutter til å dobbeltsjekke at du ikke har kattehår på buksa, mascara i panna, frokost i tennene eller hull i genseren før du drar.

- Bestem deg for at du ikke bare vil ha jobben, du SKAL ha den. Det er ingen i verden som er bedre kvalifisert enn deg, og det er overhodet ingen grunn til at de ikke skal ansette deg. Dette er et råd jeg har tatt med meg fra seminar med Frank Beck, og det funker som fjell. (På flere områder i livet) Dette går litt imot den typisk norske "unnskyld at jeg er her"-holdningen, men så snart jeg innså at et jobbintervju i hovedsak er en hyggelig samtale med min fremtidige arbeidsgiver om hva jeg skal få i lønn og når jeg skal møte opp, fikk jeg plutselig jobber jeg trodde jeg var underkvalifisert for. Du blir ikke innkalt til intervju dersom de ikke er interessert i å ansette deg, så du har allerede en fot og en halv innenfor døra, det handler bare om å skvise resten av kroppen inn.

- Sørg for å få en god natts søvn natta før intervjuet slik at du møter frisk og opplagt. Legg frem klærne du skal ha på deg kvelden før, slik at du slipper å stresse med det om morgenen.

Jeg tror mye av problemet ligger i det andre innlegget ditt - du har en oppfatning av at du ikke får jobbene du virkelig vil ha fordi du fesker det til på intervju. Og dersom du allerede har bestemt deg for at du er dårlig på jobbintervju, vil du heller ikke kunne bli bedre. Ergo, innstillingen må endres. Jeg vet at det ikke er det enkleste i verden, men det er temmelig viktig for fremtiden din, så det er ingen grunn til å ikke peise på.

Så: du er ikke dårlig på jobbintervju. Ikke i det hele tatt. Det er ikke noe uforklarlig fenomen, eller noe uforståelig du har gjort feil, det eneste som har gått galt er at du har levd i den villfarelse at du er dårlig på noe du egentlig mestrer helt fint. Grunnen til at du får jobber du er overkvalifisert for er at du VET at du er mer enn god nok, og det gjør at du er avslappet og selvsikker på intervju. Det som gjenstår for å ta steget videre er å skjønne at du kan få den jobben du vil ha, og tørre å stikke nesa noen centimeter lenger frem. Gjør du det, vil resten gå av seg selv, garantert. Og ikke glem: et fast håndtrykk, øyekontakt og smil hjelper veldig mye mer enn man skulle tro!

Tvi tvi med intervjuet, jeg heier på deg :duskedame:

• Liker 2
Skrevet

Dersom det krøller seg så til på jobbintervju, så vil jeg anbefale å gå til coach, så får du trent deg i et trygt miljø.

Skrevet

Hvis jeg har et jobbintervju så går jeg gjennom websiden til firma og sjekker de fleste tingene der som har med organisasjonen å gjøre. F.eks har de gjerne tekst om visjon og fremtid, miljø og sikkerhet for samfunnet f.eks hvis de driver med produkter som produserer i andre land og les litt om hva slags strategi de har for de neste 5-10 årene. F.eks hvis det står at de satser på å utvide med 10 %, kan du jo si at du tror det hadde vært motiverende å ta del i et firma som satser på å vokse blablabla.

I tillegg sjekker jeg også hva det står ang arbeidstakere. Hvordan måler de resultater? Bruker de et system som står i lærebøkene og mye brukt eller har de ingenting?

Husk at ja, det er jo helst de som skal stille spørsmålene, men hvis du stille spm angående firmaet så fremstår du også som interessant, for da viser du at du ikke bare takker ja til hva som helst de forteller deg. Du vet du har gjort det bra hvis de svarer deg "ja, det er godt spørsmål", under intervjuet.

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Skal ta med meg det dere har skrevet og øve meg på å bli mer selvsikker!

Skrevet

Tren på intervjusituasjonen da vel?

Skrevet

Tren på intervjusituasjonen da vel?

Det har jeg gjort! MYE! Og på forskjellige måter, selvfølgelig! Og da går det veldig bra, men på det virkelige intervjuet, har det ikke gått like bra.

Gjest boblebrus
Skrevet (endret)

Fin tråd med gode råd! Særlig fra Mermaid Blues, jeg fikk plutselig troen på at dette kommer til å gå bra, etter en dag med plutselige "waah, nervøs!"-øyeblikk :danse: Må bare huske på å senke skuldrene og tenke på intervjuet som en hyggelig samtale. Hilsen en som skal på jobbintervju i morgen :nigo: TS, lykke til! Dette klarer du!

edit: skriveleif

Endret av boblebrus
Skrevet

Håper det gikk bra på intervjuet boblebrus :)

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...