kokkosmamma Skrevet 22. september 2012 #1 Skrevet 22. september 2012 I uke dagene jobber jeg frivillig. for og få erfaring med et yrke jeg trives med, som jeg vill satse mer på senere. jeg har ikke utanningen som kreves. så er villig til og jobbe meg oppover for og få erfaring så jeg jobber gratis der i uke dagene. så der er det ikke noen arbeids kontrakt. Jeg har nå begynnt og jobbe i helgene, så har fått meg en jobb på si. dette er en lønnet jobb. første dagen i dag. og har skrevet en arbeidskontrakt, som jeg ikke fikk fylt ut helt. Det er en standar arbeidskontrakt, og her er noe jeg lurer på ang den nye jobben og kontrakten 1: Der det stor et felt med firma, står det hvor jeg jobber. men så står det:arbeidsplass. skal jeg da skrive ned hvor eller hva den andre frivillige jobben min er? 2: Hva er tariff avtale?? eller tarrif partner som det også står? 3:ukentlig arbeidstid/ lengde plassering. hva skriver jeg der? lot feltet stå åpent... men er der fast lørdag og søndag, untatt en dag i mnd som jeg har avtalt muntelig at jeg skal skall jeg bare ta noen timer på kvelden... alså en mye kortere arbeidsdag. 4: hva skal jeg skrive i feltet: ukentlig arbeidstid (lengde/plassering) hva betyr det? det står også daglig? hva betyr dette? 5: Eventulell serlig arbeidsforhold. skal jeg da skrive:en dag i mnd begynner jeg til et senere kl-slett? 6: får man lønn eller annen lønn i prøve perioden? Jeg jobber i 8 timer. har jeg krav på pauser? (spise pauser) skal jeg skrive det i feltet: puse/ lengder, som jeg har latt stå tomt en så lenge? (siden jeg ikke viste) 7:hva skal je skrive i feltet ferie tid? hva har jeg krav på? hva er lurt og skrive? 8: det som er fylt ut i arbeidsavtalen er min adresse, jobben sin adresse. daglig leders navn. tittel på stillingen. start dato. 3 mnd prøve tid. oppsigelsefrist er fylt ut. og lønn i timesbetaling og utbetalingsdato. Er det noe anett jeg må tenke på? Trygden: jeg har låv til og tjene 82000 i året i tilegg til uføretrygden. 1: er det før eller etter skatt? 2: samme om jeg tjener disse pengene på en mnd, eller om det er gjevnt frdelt over hele året?? 3: Skal jeg ta med arbeis kontrakten noe sted? til nav/ skattekontoret kansje? eller hvor skal jeg ta den med? 4: beholder jeg samme skatteklasse om jeg tjener under grunnbeløpet som er 82 tusen eller hva det er? Håper noen kan svare meg. for jeg har så godt som ingen erfaring med lønnet arbeid. Kan jeg avtale senere og bobbe mindere om jeg ser jeg nermer meg grensen til og tjene mer en det jeg har låv til?
kokkosmamma Skrevet 23. september 2012 Forfatter #2 Skrevet 23. september 2012 I uke dagene jobber jeg frivillig. for og få erfaring med et yrke jeg trives med, som jeg vill satse mer på senere. jeg har ikke utanningen som kreves. så er villig til og jobbe meg oppover for og få erfaring så jeg jobber gratis der i uke dagene. så der er det ikke noen arbeids kontrakt. Jeg har nå begynnt og jobbe i helgene, så har fått meg en jobb på si. dette er en lønnet jobb. første dagen i dag. og har skrevet en arbeidskontrakt, som jeg ikke fikk fylt ut helt. Det er en standar arbeidskontrakt, og her er noe jeg lurer på ang den nye jobben og kontrakten 1: Der det stor et felt med firma, står det hvor jeg jobber. men så står det:arbeidsplass. skal jeg da skrive ned hvor eller hva den andre frivillige jobben min er? 2: Hva er tariff avtale?? eller tarrif partner som det også står? 3:ukentlig arbeidstid/ lengde plassering. hva skriver jeg der? lot feltet stå åpent... men er der fast lørdag og søndag, untatt en dag i mnd som jeg har avtalt muntelig at jeg skal skall jeg bare ta noen timer på kvelden... alså en mye kortere arbeidsdag. 4: hva skal jeg skrive i feltet: ukentlig arbeidstid (lengde/plassering) hva betyr det? det står også daglig? hva betyr dette? 5: Eventulell serlig arbeidsforhold. skal jeg da skrive:en dag i mnd begynner jeg til et senere kl-slett? 6: får man lønn eller annen lønn i prøve perioden? Jeg jobber i 8 timer. har jeg krav på pauser? (spise pauser) skal jeg skrive det i feltet: puse/ lengder, som jeg har latt stå tomt en så lenge? (siden jeg ikke viste) 7:hva skal je skrive i feltet ferie tid? hva har jeg krav på? hva er lurt og skrive? 8: det som er fylt ut i arbeidsavtalen er min adresse, jobben sin adresse. daglig leders navn. tittel på stillingen. start dato. 3 mnd prøve tid. oppsigelsefrist er fylt ut. og lønn i timesbetaling og utbetalingsdato. Er det noe anett jeg må tenke på? Trygden: jeg har låv til og tjene 82000 i året i tilegg til uføretrygden. 1: er det før eller etter skatt? 2: samme om jeg tjener disse pengene på en mnd, eller om det er gjevnt frdelt over hele året?? 3: Skal jeg ta med arbeis kontrakten noe sted? til nav/ skattekontoret kansje? eller hvor skal jeg ta den med? 4: beholder jeg samme skatteklasse om jeg tjener under grunnbeløpet som er 82 tusen eller hva det er? Håper noen kan svare meg. for jeg har så godt som ingen erfaring med lønnet arbeid. Kan jeg avtale senere og bobbe mindere om jeg ser jeg nermer meg grensen til og tjene mer en det jeg har låv til? DYTTER
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå