Gå til innhold

Tatovering - dør av bekymring her, HJELP!

Gjest MrsOcta

Anbefalte innlegg

Jeg klarer ikke å slutte å stresse, så til dere som har tatt tatovering, hva, hvordan og HÆ?

Kom hjem fra Tyrkia i dag på morran og tok da tatovering der i går, en på hvert bein. Han som tatoverte meg anbefalte den kremen han brukte og sa at vi skulle ta den på tatoveringen 3 ganger om dagen i to dager. Jeg som er så flink med å stresse og bekymre meg surfet nettopp litt rundt på nettet, og det er mange som sier at man IKKE skal smøre tatoveringen kjempe mye og det er akkuratt det jeg har gjort! Har tatt svære klumper med krem på tatoveringene 3 ganger i dag. Så jeg fikk panikk, og tok kremen forsiktig av med papir. DETTE SKJEDDE: Noe av fargen kom av? liksom, vet ikke hvordan jeg skal forklare det, det er ikke sånn at tatoveringen har mistet farge, men det kommer liksom bitte små biter/klumper med svart farge av når jeg tok av kremen. HVORFOR? Er dette normalt?

Begynner å tro at han kanskje ikke var så flink likevel? Han sa også at jeg kan dusje på Søndag, altså to dager etter jeg tok tatoveringen. Høres dette riktig ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi alle sår har skorper, og tatoveringen din får farge i skorpene. Ikke pill av skorpene, la de falle av selv. Vask tatoveringen forsiktig med grønnsåpe (fra apoteket) hver kveld og ta på krem etterpå. Ferdig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De klumpene,kan det være litt skorpe? Den skal jo ikke av,det ska komme skorpe sm kommer av Etterhvert.

Anonym poster: 02aae3f9cd8e5cfd7ac5eeb27ef68ea3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst til å si at det første du har gjort feil, er å tatovere deg i Tyrkia.... Håper du ikke fikk hepatitt med på kjøpet...

Sakset fra tatovøren Odins Merke:

Gå til anskaffelse av:

Hvit vaselin(apoteket).

Vitamintilskudd(anbefales for kortere grotid).

Fuktighetskrem, vi anbefaler Bepanthen(apoteket)

Plastfolie(matfolie/Gladpack)

Bandasjeteip(apotek)

Slik steller du tatoveringen 1-2 ganger daglig i 5 døgn:

Obs: ved tatovering på benet gjør du dette i 6-7 døgn på grunn av lengre grotid.

·
Forpakningen skal sitte på i MAX ett døgn av gangen, men la aldri tatoveringen være tørr mellom skiftene.

·
Når du skifter forpakning skal du vaske vekk vaselin og blodsøl nøye. Vær forsiktig med varmen på vannet. Bruk en mild, parfymefri såpe.

·
Etter du har vasket tatoveringen lar du den lufttørke før du legger på et nytt lag vaselin, med plastfolie og teip over. Slik unngår du skorpedannelse.

·
Gjenta denne prosedyren 1-2 ganger daglig i 5-7 døgn, til huden har lukket seg.

Stell etter at du er ferdig med plastforpakningen:

·
Etter dagene(5-7) med plastforpakning skal tatoveringen vaskes daglig, og smøres med fuktighetskrem. Smør med fuktighetskrem minst 4-5 ganger daglig, når det trengs.

·
Tatoveringen din vil flasse, dette er bare overhuden som fornyer seg. Men plukk likevel ikke på dette, men la det flasse av seg selv.

·
Når flassingen har avtatt er tatoveringen ferdig, men smør likevel med fuktighetskrem når det er behov for det.

OBS!

Vi anbefaler denne behandlingsmåten fordi du unngår skorpe!

Om man får skorpe vil denne skorpen sprekke opp, i disse mikroskopiske sprekkene vil det begynne å blø/væske, som gjør at pigmenter i tatoveringen væsker ut. Du kan også miste hele skorpeflak som kan skape sår og føre til infeksjoner. Derfor ender tatoveringer opp med lyse striper/felt eller helt fargeløse flekker.

Så følg denne behandlingsveiledningen for å unngå skorpen!

Om du må farge opp tatoveringen din som følge av skorper er det du selv som må stå for den kostnaden.

Skulle du få problemer, eller ellers bare lurer på noe er det bare å kontakte oss!

Lykke til, og vi håper du får mye glede av din tatovering.

Endret av kaprifolen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lyst til å si at det første du har gjort feil, er å tatovere deg i Tyrkia.... Håper du ikke fikk hepatitt med på kjøpet...

Unødvendig! Tror du alle tyrkerne drar til Norge for å tatovere seg?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke brukt plast på mine, har ikke fått noen lyse flekker eller problemer med svært tykke skorper.

Vil fraråde deg å gå med plast over tatoveringen i lengre tid, da dette skaper et lukket miljø for bakterieutvikling. Dessuten trenger et sår luft for å gro.

Vask tatoveringen din morgen og kveld med parfymefri såpe, klapp den tørr med rent håndkle (ikke gni), smør på et tynt lag med krem (Bephanten) med helt rene hender ca. 4 ganger om dagen (oftere om den kjennes tørr ut). Fortsett slik til all skorpen har falt av, og gjerne i noen dager etter det også.

Ikke pirk på den, klø på den eller ta på den uten å ha vasket hendene, la skorpe falle av helt av seg selv. Ikke dusj i en evighet, ikke bad i verken saltvann, klorvann eller badekar.

Endret av Noir
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unødvendig! Tror du alle tyrkerne drar til Norge for å tatovere seg?

Nei, men jeg tror flere tyrkere enn nordmenn har hepatitt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg får vel ikke infeksjon nå som jeg tok bort kremen med papir? Sorry hvis det er dustete spørsmål, men faren min skremte vettet av meg nå og sa at jeg kan få infeksjon? Gjorde det bare EN gang :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg tror flere tyrkere enn nordmenn har hepatitt.

Så lenge utstyret som blir brukt er sterilt så har ikke det noe å si

Endret av Noir
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg får vel ikke infeksjon nå som jeg tok bort kremen med papir? Sorry hvis det er dustete spørsmål, men faren min skremte vettet av meg nå og sa at jeg kan få infeksjon? Gjorde det bare EN gang :S

Du har aldri noen garanti for at en tatovering ikke kan bli infektert uansett om du gjør alt riktig, det er alltid er risk. Men jo nøyere du er med riktig etterbehandling, jo mindre er sjansen.

Følg de rådene jeg ga deg lenger opp her, så går det nok bra.

Har du noen smerter der du har blitt tatovert?

En infeksjon vil du merke ved at det blir ømt, rødt, kan bli hovent etc., og dersom du mistenker at du har fått en infeksjon, så dra til lege med en gang. Better safe than sorry:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge utstyret som blir brukt er sterilt så har ikke det noe å si

Og det er nettopp det det ofte ikke er på slike steder, spesielt ikke på turister, som sjelden kommer tilbake for å klage. Det er dyrt å holde alt ved like, og ofte mangler de kunnskap også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det med ro! Vask tatoveringen et par ganger om dagen (forsiktig) og smør på riktig krem og pakk inn igjen. Jeg gjorde dette over tre dager, så fikk det lufttørke. Flere ganger som jeg dusja at det virka som om fargeflak datt av, men dette tror jeg er normalt, er nok overflødig blekk for min blei ikke stygg, flekkete eller blek!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slapp nå av.. det er ikke rakettforskning å ta vare på en tatovering... Tenk all den døde huden man mister, den huden er nå farget der du har tatovert deg. Så nå flasser den av. Ikke noe farlig og helt normalt. Smør tynne lag , føl litt på det hvor mange ganger om dagen du trenger å smøre. Husk å klappe det tørt etter vask , ikke dra håndkle over tatoveringen!

Anonym poster: d031cc30b34c540ec427f32b9ffbd640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er nettopp det det ofte ikke er på slike steder, spesielt ikke på turister, som sjelden kommer tilbake for å klage. Det er dyrt å holde alt ved like, og ofte mangler de kunnskap også.

Jeg vet det. Det blir likevel for dumt å uttale seg om at det var feil og at hun sannsynligvis kan ha hepatitt uten at du har sett tatoveringen det gjelder eller vet hvem som har utført den eller noe om hvordan det er med hygiene, kunnskap og talent der hun har vært. Du kunne kanskje heller sagt "Jeg vet ikke hvor du har vært, men noen steder i syden kan være uhygieniske, tenk over dette".

Det finnes utrolige dyktige og seriøse folk som gjør dette i nesten alle verdenshjørner. Og det finnes massevis av folk som sitter i Norge og sprer sykdommer og dritt og utfører dårlig arbeid.

Denne tatoveringen er laget i Norge: http://meltwater-fb-....com/entry/3919

Denne er laget i Tyrkia:

481944_267295523370314_961085426_n.jpg

Edit: Skal dog sies at mange av de som drar til Tyrkia er ute etter å spare penger, og de flinkeste er alltid dyrere der også.

Endret av Noir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går nok heelt fint :) Jeg hadde kun plast på første timene på de fleste av mine. Krem skal smøres tynt på, slik at det ikke blir en "hinne" over og den får ikke puste, men det er ikke farlig om du har gjort det i kun en dag. Virker tattoveringen tørr må du bare smøre litt oftere. Det er normalt at "blekket løsner", ja! Men la det løsne selv, ikke pill på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...