Gå til innhold

Til dere med dobbeltnavn og/eller flere mellomnavn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har to etternavn, hvor jeg selv bestemte at jeg skulle ta pikenavnet til min mor da jeg fylte 18. 13 år senere skriver jeg alle navnene når jeg skal skrive navnet mitt, men når jeg presenterer meg bruker jeg kun fornavn+etternavnet jeg har hatt siden jeg var barn, bare fordi det tar kortere tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg bruker bare fornavnet mitt til daglig.

liker ikke mellomnavnet mitt, mest på grunn av at mamma også har samme mellomnavn. men kommer nok ikke til å fjerne det, siden jeg ikke bruker det.

men når jeg skal underskrive noe, så bruker jeg hele navnet, inkludert mellomnavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett fornavn, to mellomnavn og ett etternavn. Fram til for et år siden brukte jeg alle navnene, men i forbindelse med ny jobb hvor navnet mitt var veldig synlig begynte jeg å bruke bare det ene mellomnavnet mitt, samt etternavnet. Nå er jeg så vant til bare disse to navnene, så nå heter jeg bare disse to navnene. Signerer som regel bare med de to navnene, med mindre det er noen veldig viktig og alle de andre navnene mine allerede står i papirene. Jeg merker at jeg ikke lengre reagerer på fornavnet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har tre fornavn

-Bruker dere begge fornavn til daglig?

nei, bruker det miderste

-Når dere for eksempel skriver under på ting, bruker dere da alle navnene?

bruker bare det miderste, men i folkeregisteret står det kun som M. Derfor hender det jeg må bruke det første fornavnet (f.eks. ved bestilling av flybilletter)

-Er dere fornøyd med å ha så mange navn, eller skulle dere ønske navnet deres var kortere?

Jeg er glad i navnene mine - de er veldig fine. Men synes min mor kunne spart seg for det siste - det har ingen betydning annet enn at det er fint (det første fornavnet mitt er en familieting) og blir aldri brukt.

Endret av melly666
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Ingen kan noe for at foreldrene har gitt dem mange navn. MEN- er det nødvendig å plage omgivelsene med hele dåpsattesten ?

Jeg mener NEI. Ett fornavn og ett etternavn klarer seg i det daglige !

Forøvrig er det mange her som ikke kan bruke de/dem riktig !! -:)

Endret av Besta37
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et fornavn, men 3 etternavn nå etter at jeg ble gift (pga familiepolitikk ble det uaktuelt å kvitte meg med pikenavnene mine, så her sitter jeg med dem som mellomnavn og min mann's navn som etternavn)

Selv om jeg alltid har presentert meg med mine 3 navn (fornavn og 2 etternavn) så lenge jeg har bodd i Norge, har underskriften min alltid kun bestått av fornavn og siste etternavn. Det gjelder fortsatt (endret underskrift etter at jeg giftet meg)

-Er dere fornøyd med å ha så mange navn, eller skulle dere ønske navnet deres var kortere?

Jeg valgte dette selv og syns det er helt greit. Barna mine kommer til å ha 4 navn hver (2 fornavn og 2 etternavn), men vi kommer kun til å bruke et fornavn og et etternavn på dem i det daglige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, bruker kun første fornavn

Ja, eller så skriver jeg bare første bokstaver i mellomnavnet

Er veldig fornøyd med alle navnene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to fornavn, ingen mellomnavn og ett etternavn.

Bruker begge fornavnene, alltid i norge/til nordmenn. Presenterer meg med begge også til engelsktalende, men er rimelig vant til at engelsktalende kun bruker det første fornavnet mitt da det er det som blir enklest på engelsk.

Reagerer ikke dersom noen bruker bare ett navn, så lenge jeg da ikke er med utlendinger som jeg allerede vet kun bruker det ene.

Synes ikke jeg har ett langt navn, og liker navnet mitt veldig godt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 5 navn. Bruker bare fornavnet og etternavnet, når jeg skriver under bruker jeg alle. Når jeg presenterer meg bruker jeg bare for- og etternavn, det blir for lang remse ellers.

Endret av Keljo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Når dere for eksempel skriver under på ting, bruker dere da alle navnene? Har fire navn, bruker 1,2 og 4 til vanlig, evt forbokstaven til 3. Ved formelle ting tar jeg med hele 3 også.

Jan Henry T. Olsen, er det deg? :ler:

Bare tuller selvsagt, men jeg har alltid syntes at den type kombinasjon er så artig- "Navn Navn N. Navnesen"... blir supernysgjerrig på hva som er forkortet hver gang... :)

Selv har jeg fire navn i passet, men på alt bortsett fra de viktigste dokumentene bruker jeg bare to.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym poster: 46af6af188fdfe7df665021afcbdec41

-Nei (bruker de ved forskjellige anledninger)

-Ja.

-Det er sånn passe, skulle gjerne lagt på ett til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Nei

- Om det er stor linje.

-Ja jeg er fornøyd :-)

Har 2 navn , og 2 etternavn.

Anonym poster: fd1584e1aeb8866271004ea9319a1339

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Henry T. Olsen, er det deg? :ler:

Bare tuller selvsagt, men jeg har alltid syntes at den type kombinasjon er så artig- "Navn Navn N. Navnesen"... blir supernysgjerrig på hva som er forkortet hver gang... :)

Selv har jeg fire navn i passet, men på alt bortsett fra de viktigste dokumentene bruker jeg bare to.

Aaaavsløøøørt.....:sjenert:

:fnise: T'en står forøvrig for Tungeland! :opplyser:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Calavi

Bruker kun fornavnet mitt i det daglige, og underskriver også kun med fornavn og etternavn. Er blitt veldig glad i mellomnavnet med tiden, men da jeg var mindre så synes jeg ikke særlig om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to fornavn og bruker som regel navn nr 2 til vanlig, men når jeg skriver under på papirer, så skriver jeg alt av navn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Når jeg treffer nye personer sier begge fornavnene, men det ender alltid opp med at folk bare bruker det første, så alle vennene mine bruker det første. En del av familien bruker kun det andre navnet mitt og noen bruker begge.

Som oftest. Noen ganger skriver jeg bare forbokstaven i det andre fornavnet... hvis det er noe smått som ikke er så viktig.

Er veldig fornøyd, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Crazycatlady

Nei,det gjør jeg ikke,og folk bruker kun det første fornavnet mitt.

Kommer an på hva det er.Er det mer formelle ting så bruker jeg alle navnene mine,men ved uformelle ting så bruker jeg kun fornavn og etternavn.

Jeg er veldig fornøyd jeg.Er glad for at foreldrene mine valgte et navn som ikke var så "in" akkurat der og da.Må være kjipt at mange heter akkurat det samme som deg eller det tenker jeg i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to fornavn og to etternavn, bruker bare et av hver til daglig.

Det kommer an på hvor lang linjen man signerer på er, hehe.. Det er kronglete å skulle skrive på alle fire navnene på alt man signerer på, men på viktige papirer, sånn som papirer i banken, ting som har med utdanningen min å gjøre eller i passet f.eks, skriver jeg på alle fire navnene.

Ja, egentlig, det gjør mer spesielt. De to "hovednavnene" mine er ikke så veldig spennende alene, men blir en fin miks når de er sammen. I tillegg er det ene navnet mitt gått i arv fra mamma, så det blir litt mer spesielt da med en gang. Det eneste jeg er skeptisk til er når jeg gifter meg og evt. velger å ta kjæresten min sitt navn, eller hvilke navn barna våre evt. skal få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Jeg har "Fornavn Fornavn Mellomnavn Etternavn" i folkeregisteret, men bruker ofte kun fornavn 1 når jeg skal presentere meg muntlig til feks venner av venner eller på byen osv. Familie og venner bruker kun Fornavn 1 muntlig.

2) På den andre siden skriver jeg alltid Fornavn Fornavn Etternavn skriftlig. Synes navnet mitt blir veldig tomt uten Fornavn 2. Er liksom ikke meg :)

3) Jeg ELSKER fornavnene mine. Er den eneste i Norge (og da også verden) som har denne kombinasjonen. Det er veldig gøy og mange forbinder meg veldig med navnet mitt.

Det å ha to etternavn derimot.. Ikke like gøy synes jeg :)

Anonym poster: e6ebbf8193a85c603f8aceb5a6eb01e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...