Gå til innhold

Til dere med dobbeltnavn og/eller flere mellomnavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

-Bruker dere begge fornavn til daglig?

-Når dere for eksempel skriver under på ting, bruker dere da alle navnene?

-Er dere fornøyd med å ha så mange navn, eller skulle dere ønske navnet deres var kortere?

Anonym poster: 46af6af188fdfe7df665021afcbdec41

Skrevet

Jeg har 2 etternavn , bruker hele navnet når jeg skriver under på viktige papirer.

Har lyst å ta vekk mellomnavnet mitt,liker det ikke. Har bare det siste på facebook..

Skrevet

Jeg hadde bare ett fornavn men det er sååå kjedli at jeg ville ha et til som er finere ..Sjelden blitt kallt for begge da det blir litt for langt, men de passer fint sammen og gjør et ellers kjedli navn til ganske unikt :) Tror faktisk det er bare 2-3 med dette navnet i Norge.

Det med tanke på at etternavnet er nesten like vanlig som Olsen :)

Anonym poster: aab6a9b2402fd875b08bd6619232eeb0

Skrevet

- Nei

-Ja

-Er dere fornøyd med å ha så mange navn, eller skulle dere ønske navnet deres var kortere?

- Har ikke noe i mot det nå, men da jeg var yngre syntes jeg navnet mitt var for langt og for stygt.

Jeg bruker kun mellomnavnet til daglig og også når jeg presenterer meg. (Hvis den jeg hilser på sier hele navnet sitt gjør jeg det samme)

Anonym poster: 0fe5a1089e9a71f11c283d91cf107c93

Skrevet

Jeg har to fornavn, og bruker begge. Alltid. Dersom en telefonselger ringer eller noen jeg ikke kjenner så godt bare bruker det ene, reagerer jeg ikke engang. Og ikke med vilje, altså. Det er bare at jeg ikke har noe forhold til det ene navnet for seg. Bare det første sammen med etternavnet eller helt alene, høres ut som en helt annen person.

Litt vanskelig i utlandet hvor de ikke er så vant til å bruke dobbelnavn.

Har noen ganger vurdert å legge til en bindestrek for at folk skal skjønne at jeg bruker begge, for jeg må alltid rette på folk som har det fra skriftlige dokumenter, men samtidig ville det vel ikke sett ut som meg med den streken heller. Men merker jeg bruker mye tid på å rette på folk sånn i "offentlige" sammenhenger.

Anonym poster: a06004449a87b359c678b0058ec7bc6b

• Liker 1
Skrevet (endret)

Når jeg f.eks. skal presentere meg, så bruker jeg alle navna. Familie og venner bruker fornavn og mellomnavn når de snakker til meg, men de fleste andre bruker automatisk bare fornavnet. Jeg tror de fleste antar at mellomnavnet bare "er der" hvis de leser et dobbeltnavn, og at det er bare fornavnet som er i bruk. Når jeg signerer noe, så handler det ofte om plass, så da bruker jeg ofte bare fornavn og etternavn, eventuelt initialer i tillegg.

Jeg er strålende fornøyd med navnet mitt. Da jeg var yngre syntes jeg det var stygt.

Endret av Søgni
Skrevet

Nei, bare fornavnet

Av og til. Hvis det er noen viktige papirer så bruker jeg hele navnet. Er det bare underskrift til postbudet bruker jeg bare fornavn/etternavn.

Jeg er kjempefornøyd. Synes mamma og pappa har funnet en kjempefin kombinasjon. Men jeg har et litt langt navn, så det kan bli tungvint av og til. De fleste tror bare jeg heter fornavn etternavn, så når de får høre at jeg heter fornavn mellomnavn, får jeg mange komplimenter for fint navn. Da blir jeg litt stolt ja hehe ^^

Skrevet

Jeg har dobbelt fornavn som er delt med bindestrek.

Nei, bruker bare Sofie, som er det andre fornavnet. Bare leger og folk jeg ikke trenger å ha mye kontakt med bruker det andre fornavnet og da som regel uten Sofie.

Er det mindre viktige ting (som postpakker og slikt), underskriver jeg med alle initialene mine (siden mine initialer blir SS om jeg tar bort den første bokstaven, og det liker jeg ikke!), men er det kontrakter og slikt, må hele navet inn

-Er dere fornøyd med å ha så mange navn, eller skulle dere ønske navnet deres var kortere? Jeg er veldig glad i navnet mitt og det er bare rundt 70 som har dobbeltnavnet, så det kommer jeg til å beholde resten av livet, men etternavnet mitt, som flere tusen har, det skulle jeg gjerne skiftet om mulig. De eneste gangene jeg ønsket at navnet var kortere, var før i tiden da man skulle fylle inn skjema der det skulle stå en bokstav i hver rute, men sånt er borte nå etter at internett kom.

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Jeg har to fornavn, ett mellomnavn og ett etternavn. Bruker bare det ene fornavnet og etternavnet både når jeg signerer og når jeg presenterer meg. Bare fordi det er lettere. Syns det høres så voldsomt ut å presentere seg med fire navn, spesielt om det er mange du skal hilse på.

Og jeg signerer navnet mitt maaaange ganger om dagen i forbindelse med jobb, så det er enklere med bare to navn.

Men er likevel fornøyd med alle navnene mine. Likte ikke det andre fornavnet mitt da jeg var yngre men nå har jeg lært å sette pris på det. Selv om jeg ikke bruker det til vanlig.

Skrevet

Har to fornavn. Bruker bare det første daglig, og når det er viktige papirer signerer jeg fullt. Når jeg skriver navnet mitt når jeg shopper på nett, hopper jeg over fornavn nr 2 f.eks.

Men jeg er glad jeg har begge, ingen andre som heter det samme som meg :)

Skrevet (endret)

Jeg har mellomnavn, men bruker det aldri. Ikke en gang når jeg skriver under på ting. Få som vet om navnet. Nei jeg er ikke fornøyd med navnet.

Endret av Evilposelos
Skrevet

Jeg har dobbelt fornavn med bindestrek. Er ikke glad i kombinasjonen, men har ikke tenkt å endre noe heller.

Bruker i hovedsak bare første navnet i dagliglivet, med mindre vi er flere om det. Da bruker jeg like gjerne begge. Familien min bruker ofte også begge.

Signerer alltid med begge.

Før hadde jeg også mellomnavn. Det brukte jeg aldri, og er tatt bort.

Jeg likte ikke å ha så mange navn, og nå synes jeg fortsatt jeg kunne klart meg fint med bare et enkelt fornavn. Barnet mitt valgte jeg bevisst at skulle ha et enkeltnavn.

Skrevet

jeg har 2 fornavn, 1 etternavn.

Nei, bruker mellomnavnet sjeldent. Bruker det på facebook, så folk vet jo om det, men sier bare fornavn+etternavn når jeg introduserer meg.

Av og til, men som oftest bare det ene, kommer an på hva jeg skriver under.

Liker ikke mellomnavnet mitt, ikke fornavnet heller for den saks skyld, men det er en del av identiteten min. Hvis jeg og samboeren blir gift en gang beholder jeg bare fornavnet mitt og tar hans etternavn da jeg liker hans bedre.

Har ikke noe imot lengden på navnet, kommer nok til å gi mine egne barn mellomnavn, er bare selve navnet jeg ikke liker, det er for sjeldent/spesielt/rart. Jeg har kombinasjon av tyrkisk fornavn, fransk mellomnavn, norsk etternavn, og begge mine foreldre er helnorske med norske navn... Blir overrasket om folk klarer å uttale navnet riktig på første forsøk, den eneste som har klart det til nå var kjørelæreren min :P

Skrevet

Jeg har to fornavn, et etternavn og bruker ikke mellomnavnet til vanlig. Jeg gjør det om jeg skriver under på noe. Før var jeg veldig sånn at jeg ikke ville ha et mellomnavn men nå tenker jeg ikke over det lengre :)

Annonse
Skrevet

Jeg har et dobbeltnavn og to etternavn, bruker dobbeltnavnet (har en tendens til å bli fornærmet om noen bare bruker ett av navnene) og bare det ene etternavnet med mindre det er noen viktige papirer jeg må fylle ut.

Likte ikke fornavnet mitt før, men nå liker jeg det kjempegodt fordi når man sier det så høres det ut som et alvenavn. =P (Også er det ikke kjedelig og mainstream så det matcher personligheten min også.)

Så sånn er det..

Skrevet

Anonym poster: 46af6af188fdfe7df665021afcbdec41

Jeg har to fornavn, ett mellomnavn og et etternavn. Bruker kun første fornavn. Når jeg skriver under på ting bruker jeg som oftest begge fornavnene og etternavnet, bruker kun alle fire navnene for å glede mannen min (jeg har tatt hans mellomnavn som mitt mellomnavn).

Jeg er fornøyd med mine navn. Det kunne godt vært kortere, men har ikke lyst til å kvitte meg med noen av de. :)

Skrevet

Har to fornavn, ofte presenterer jeg meg med ett av de, noen kjenner meg som A og andre som B.

Anonym poster: d0f478313fb7da506e97f5ec17b1205a

Skrevet

-Bruker dere begge fornavn til daglig? Jepp. Enten det, eller en kort kjælevariant.

-Når dere for eksempel skriver under på ting, bruker dere da alle navnene? Har fire navn, bruker 1,2 og 4 til vanlig, evt forbokstaven til 3. Ved formelle ting tar jeg med hele 3 også.

-Er dere fornøyd med å ha så mange navn, eller skulle dere ønske navnet deres var kortere? Er fornøyd, jeg. Eneste jeg ikke har vært fornøyd med, er lærere som aldri gadd å si hele navnet mitt. Også er det litt slitsomt ved f.eks store kontraktinngåelser, hvor man skal signere med fullt navn på x antall sider i x antall eksemplarer! :ler:

Gjest Uanonymbruker
Skrevet (endret)

-

Endret av Uanonymbruker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...