Gjest Ellab Skrevet 22. september 2012 #1 Skrevet 22. september 2012 Har hørt så mye forskjellig så vil gjerne få litt oppklaring. Hva har dere fått beskjed om å ikke spise?
Sol79 Skrevet 22. september 2012 #2 Skrevet 22. september 2012 Sjekk matportalen.no under gravide. Der finner du all info som du trenger. 5
Tellus Skrevet 22. september 2012 #3 Skrevet 22. september 2012 Man skal holde seg unna spekemat(aner ikke hvilke pålegg som går under den kategorien men...), unngå å spise frukt og grønt uten å vaske det først... Tror ikke det er så veldig mye gravide må holde seg unna egentlig...
Gjest Memories Skrevet 22. september 2012 #4 Skrevet 22. september 2012 Spekemat (salami også, visste ikke at det gikk innenfor spekemat før jeg ble gravid), svolværpostei, ugjennomstekt kjøtt, røktlaks osv. Sjekk matportalen
Strenge Frk.Gerd Skrevet 22. september 2012 #5 Skrevet 22. september 2012 Og brie, camenbert, muggost, gorgonzola, chevre og oster i den typen kategori. Myke oster mao. spesielt de som er upasturisert. Faste oster er trygt. Fetaost har jeg lest mye frem og tilbake om- noen sier at det er greit så lenge den er helt fersk og nyåpnet fra Arla.. andre fraråder det fullstendig.
Gjest BettyBoop Skrevet 22. september 2012 #6 Skrevet 22. september 2012 Man skal holde seg unna spekemat(aner ikke hvilke pålegg som går under den kategorien men...), unngå å spise frukt og grønt uten å vaske det først... Tror ikke det er så veldig mye gravide må holde seg unna egentlig... er det ikke noen typer ost og? At man ikke kan spise ost som et eller annet ikke er gjort med?
Strenge Frk.Gerd Skrevet 22. september 2012 #7 Skrevet 22. september 2012 er det ikke noen typer ost og? At man ikke kan spise ost som et eller annet ikke er gjort med? upasturisert ost er ikke trygt Man må også unngå rakfisk og gravet laks... og div type sjømat..
Sola^ Skrevet 22. september 2012 #8 Skrevet 22. september 2012 Store mengder lakris er ikkje bra (sjå nidar sine sider). Meir enn 2 kopper kaffe om dagen (eller tilsvarende mengde koffein i brus og te). Spekemat er spekeskinke, fenalær, fårepølse, mårpølse, salami, pepperoni, ++ Viss den er varmebehandla som på pizza eller ostesmørbrød så er det greit.
challenger Skrevet 22. september 2012 #9 Skrevet 22. september 2012 Herregud.. Om jeg noen gang blir gravid kommer jeg til å sulte ihjel, de får jo ikke lov til å spise noen ting jo:( 3
Gjest Fairydust Skrevet 22. september 2012 #10 Skrevet 22. september 2012 Herregud.. Om jeg noen gang blir gravid kommer jeg til å sulte ihjel, de får jo ikke lov til å spise noen ting jo:( Tenkte det samme. 1
Gjest BettyBoop Skrevet 22. september 2012 #11 Skrevet 22. september 2012 Tenkte det samme. kanskje noen skal være optimistiske her og ramse opp ting man kan spise så ikke alle gravide tror de må gå matlause? hehe
Sol79 Skrevet 22. september 2012 #12 Skrevet 22. september 2012 Man kan vel i grunn spise det aller meste med noen få unntak. 1
kaprifolen Skrevet 22. september 2012 #13 Skrevet 22. september 2012 Følg matportalen sine råd, tester du positivt på toxo-prøve, så kan du sløyfe et par av de også!
Gjest Fairydust Skrevet 22. september 2012 #14 Skrevet 22. september 2012 kanskje noen skal være optimistiske her og ramse opp ting man kan spise så ikke alle gravide tror de må gå matlause? hehe Hehe, ja kanskje det hadde vært en god idè
kaprifolen Skrevet 22. september 2012 #15 Skrevet 22. september 2012 kanskje noen skal være optimistiske her og ramse opp ting man kan spise så ikke alle gravide tror de må gå matlause? hehe Jeg kan fortelle litt om hva jeg spiste, på ferie, i Sør Europa, i en liten landsby, så sent som i uke 33 av svangerskapet? (de som kjenner til hysteriske gravide, ser hvor mange krisefaktorer og no-no's det var i det setningen) Jeg spiste: salater kyllingkjøtt svinekjøtt oksekjøtt lammekjøtt iskrem milkshake vinblader stekte poteter tomater ris stekt ost smørbrød springvann cola te grillmat fritert mat vinsauser Jeg spiste IKKE: ikke-varmebehandlet fetaost Nå er jeg riktignok toxoimmun, dermed ingen fare med å passe på at salatene var supernøye vasket etc, som jo er grunnen til at gravide blir frarådet å spise salater i "utlandet".
AnonymBruker Skrevet 22. september 2012 #16 Skrevet 22. september 2012 Herregud.. Om jeg noen gang blir gravid kommer jeg til å sulte ihjel, de får jo ikke lov til å spise noen ting jo:( Så så, listen over ting du KAN spise er ganske mye større enn den over det som kan være skummelt. Og jeg tipper at ikke ditt kosthold baserer seg på upasteuriserte oster og rått kjøtt. Anonym poster: 9d3bddec1b1b50db7d15d571e2147202 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2012 #17 Skrevet 23. september 2012 De som mener at man "ikke kan spise noenting" når en er gravid burde utvide kostholde sitt litt, må jo være kjedelig å bare spise kjøtt som ikke er tilstrekkelig varmebehandlet og upasteuriserte oster siden det stort sett er det man skal unngå. Anonym poster: 615069944030bc58fa30669990bf6a3b
AnonymBruker Skrevet 23. september 2012 #18 Skrevet 23. september 2012 Kan man spise jædersylte? Har en diskusjon med mannen min (jeg spiser det ikke en gang!), jeg mener at jeg har lest det et sted, men nå kan jeg ikke finne det! Frustrerende.. Anonym poster: 93a7eef1e13209cfc312fb64da9d4f8b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå