Gå til innhold

Muffinsformer i silikon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vil gjerne høre om erfaringer med muffinsformer i silikon, sånne enkeltformer, ikke brett. Lurer på om noen har prøvd dem? Fordeler og ulemper?

Takker meget for alle svar!

Gjest bamsemumsa
Skrevet

De er latterlig enkle å bruke:-) muffinsen får en fin og rund form. De blir ikke sånn flate og flyter utover som med papirform. Også faller de lett ut av silikonformen. Jeg bruker ikke annet!:-)

Skrevet

Flotters!! :bolledeig: Kan de bare legges på stekebrett istedet for muffinsbrett? Altså står stabile? Jeg husker jeg prøvde papirformer UTEN muffinsbrett, ikke så veldig smart i alle fall da innholdet holdt på å renne av :blush:

Skrevet

Slike skal jeg også kjøpe. Er så lei av at muffinsene mine blir brent i bunn! (med vanlige papirformer). :kjefte:

Gjest Fairydust
Skrevet

Jeg har aldri hatt problemer med å få brente muffins eller muffins som flyter utover når jeg bare bruker vanlig papirformer. Jeg tror det har mye med røra å gjøre! Røra må rett og slett ikke være for bløt.

Ellers så tror jeg det er best å bruke silikonformer dersom man har problemer med det.

• Liker 3
Skrevet

Har prøvd tre forskjellige rører, hjemmelaget, ferdigkjøpt og halvfabrikata. Men, kan det ha noe med at jeg steker på brett og ikke på rist? De står uansett midt i ovnen.

(håper ikke vivita syns jeg kupper tråden nå) :rolleyes:

Gjest Fairydust
Skrevet

Har prøvd tre forskjellige rører, hjemmelaget, ferdigkjøpt og halvfabrikata. Men, kan det ha noe med at jeg steker på brett og ikke på rist? De står uansett midt i ovnen.

Jeg steker også på brett. Kanskje det har noe med formene å gjøre? De jeg har i papir er sånne fancy former med farger og print, og kommer fra Cacas. Også har jeg pleid å kjøpe XXL formene de har på matbutikken.

Jeg pleier bare å fylle papirformene halvfulle da, og passe på at all røra (tyngden) ligger i midten av formene.

Skrevet

Jeg pleier bare å fylle papirformene halvfulle da, og passe på at all røra (tyngden) ligger i midten av formene.

Pleier å ha de 3/4 fulle, siden det står i mange oppskrifter, kanskje prøve med litt mindre. Har brukt slike fancy papirformer jeg kjøper på Åhlens. Men nå skal jeg kjøpe meg silikon.

Skrevet (endret)

Neida, null problem ;)

Men går det an å bruke kun muffinsformene i silikon på brett, der de ligger uten noe rundt dem? Altså uten muffinsbrett, men vanlig flatt brett?

Endret av vivita
Skrevet

Noen som vet hvor man får kjøpt muffinsformer i silikon? Kunne tenkt meg å bruke det selv. Når jeg lager sunne muffins så setter de seg veldig fast i papirformene.

Gjest Fairydust
Skrevet

Noen som vet hvor man får kjøpt muffinsformer i silikon? Kunne tenkt meg å bruke det selv. Når jeg lager sunne muffins så setter de seg veldig fast i papirformene.

Kitchen har, hvis du har det i nærheten. :)

Skrevet

Har bestilt mine fra ebay :sleep:

Gjest Fairydust
Skrevet

Kitchen har, hvis du har det i nærheten. :)

Jysk har forresten også. Egentlig de fleste steder som har relativt greit utvalg av kjøkkenutstyr.

Skrevet (endret)

Neida, null problem ;)

Men går det an å bruke kun muffinsformene i silikon på brett, der de ligger uten noe rundt dem? Altså uten muffinsbrett, men vanlig flatt brett?

Når jeg får silikonformer, så kommer jeg til å steke dem på rist, tror jeg, siden det da blir stødigere enn med papirformer. For å være sikker på at de ikke brenner i bånn.

Endret av hjertesukka
Gjest blah blah
Skrevet

Jeg baker muffins ofte og aldri opplevd at muffinsene verken blir flate eller flyter ut.

Men uansett så er det jo mer miljøvennlig med former som kan brukes om igjen da ;)

Og de er veldig enkle å bruke

Eneste grunnen til at jeg ofte bruker papirformer er fordi jeg har de med meg til andre og det blir enklere slik

Skrevet

Muffinsbrett må man ha!

d7c988f33b7428f368087b7c226226433ac792d8.jpg

Anonym poster: 18f558df411b85615c4d464f2178ffce

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøpte mine hos Søstrene Grene.

Skrevet

Muffinsbrett må man ha!

d7c988f33b7428f368087b7c226226433ac792d8.jpg

Selv om man har silikonformer som er stødige på vanlig stekebrett? Hva er i så fall så lurt med muffinsbrett? Om det er papirformer, så skjønner jeg at muffinsbrett er et must, men silikonformer?

Skrevet

Silikonformer fra IKEA er utrulig gode! gir perfekt form på muffinsene/cupkakes

Skrevet

Selv om man har silikonformer som er stødige på vanlig stekebrett? Hva er i så fall så lurt med muffinsbrett? Om det er papirformer, så skjønner jeg at muffinsbrett er et must, men silikonformer?

Siktet til en tidligere i tråden som lurte på hva det var. Brettet fordeler varmen mye jevnere rundt hele muffinsen enn uten (min stefar som er baker snakket noe om dette til meg en gang). Men er ingen must for former som står stødig nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...