Strawberry19 Skrevet 22. september 2012 #1 Skrevet 22. september 2012 Hei! Vil gjerne høre om erfaringer med muffinsformer i silikon, sånne enkeltformer, ikke brett. Lurer på om noen har prøvd dem? Fordeler og ulemper? Takker meget for alle svar!
Gjest bamsemumsa Skrevet 22. september 2012 #2 Skrevet 22. september 2012 De er latterlig enkle å bruke:-) muffinsen får en fin og rund form. De blir ikke sånn flate og flyter utover som med papirform. Også faller de lett ut av silikonformen. Jeg bruker ikke annet!:-)
Strawberry19 Skrevet 22. september 2012 Forfatter #3 Skrevet 22. september 2012 Flotters!! Kan de bare legges på stekebrett istedet for muffinsbrett? Altså står stabile? Jeg husker jeg prøvde papirformer UTEN muffinsbrett, ikke så veldig smart i alle fall da innholdet holdt på å renne av
hjertesukka Skrevet 22. september 2012 #4 Skrevet 22. september 2012 Slike skal jeg også kjøpe. Er så lei av at muffinsene mine blir brent i bunn! (med vanlige papirformer).
Gjest Fairydust Skrevet 22. september 2012 #5 Skrevet 22. september 2012 Jeg har aldri hatt problemer med å få brente muffins eller muffins som flyter utover når jeg bare bruker vanlig papirformer. Jeg tror det har mye med røra å gjøre! Røra må rett og slett ikke være for bløt. Ellers så tror jeg det er best å bruke silikonformer dersom man har problemer med det. 3
hjertesukka Skrevet 22. september 2012 #6 Skrevet 22. september 2012 Har prøvd tre forskjellige rører, hjemmelaget, ferdigkjøpt og halvfabrikata. Men, kan det ha noe med at jeg steker på brett og ikke på rist? De står uansett midt i ovnen. (håper ikke vivita syns jeg kupper tråden nå)
Gjest Fairydust Skrevet 22. september 2012 #7 Skrevet 22. september 2012 Har prøvd tre forskjellige rører, hjemmelaget, ferdigkjøpt og halvfabrikata. Men, kan det ha noe med at jeg steker på brett og ikke på rist? De står uansett midt i ovnen. (håper ikke vivita syns jeg kupper tråden nå) Jeg steker også på brett. Kanskje det har noe med formene å gjøre? De jeg har i papir er sånne fancy former med farger og print, og kommer fra Cacas. Også har jeg pleid å kjøpe XXL formene de har på matbutikken. Jeg pleier bare å fylle papirformene halvfulle da, og passe på at all røra (tyngden) ligger i midten av formene.
hjertesukka Skrevet 22. september 2012 #8 Skrevet 22. september 2012 Jeg pleier bare å fylle papirformene halvfulle da, og passe på at all røra (tyngden) ligger i midten av formene. Pleier å ha de 3/4 fulle, siden det står i mange oppskrifter, kanskje prøve med litt mindre. Har brukt slike fancy papirformer jeg kjøper på Åhlens. Men nå skal jeg kjøpe meg silikon.
Strawberry19 Skrevet 23. september 2012 Forfatter #9 Skrevet 23. september 2012 (endret) Har prøvd tre forskjellige rører, hjemmelaget, ferdigkjøpt og halvfabrikata. Men, kan det ha noe med at jeg steker på brett og ikke på rist? De står uansett midt i ovnen. (håper ikke vivita syns jeg kupper tråden nå) Neida, null problem Men går det an å bruke kun muffinsformene i silikon på brett, der de ligger uten noe rundt dem? Altså uten muffinsbrett, men vanlig flatt brett? Endret 23. september 2012 av vivita
belle_ Skrevet 23. september 2012 #10 Skrevet 23. september 2012 Noen som vet hvor man får kjøpt muffinsformer i silikon? Kunne tenkt meg å bruke det selv. Når jeg lager sunne muffins så setter de seg veldig fast i papirformene.
Gjest Fairydust Skrevet 23. september 2012 #11 Skrevet 23. september 2012 Noen som vet hvor man får kjøpt muffinsformer i silikon? Kunne tenkt meg å bruke det selv. Når jeg lager sunne muffins så setter de seg veldig fast i papirformene. Kitchen har, hvis du har det i nærheten.
Strawberry19 Skrevet 23. september 2012 Forfatter #12 Skrevet 23. september 2012 Har bestilt mine fra ebay
Gjest Fairydust Skrevet 23. september 2012 #13 Skrevet 23. september 2012 Kitchen har, hvis du har det i nærheten. Jysk har forresten også. Egentlig de fleste steder som har relativt greit utvalg av kjøkkenutstyr.
hjertesukka Skrevet 23. september 2012 #14 Skrevet 23. september 2012 (endret) Neida, null problem Men går det an å bruke kun muffinsformene i silikon på brett, der de ligger uten noe rundt dem? Altså uten muffinsbrett, men vanlig flatt brett? Når jeg får silikonformer, så kommer jeg til å steke dem på rist, tror jeg, siden det da blir stødigere enn med papirformer. For å være sikker på at de ikke brenner i bånn. Endret 24. september 2012 av hjertesukka
Gjest blah blah Skrevet 23. september 2012 #15 Skrevet 23. september 2012 Jeg baker muffins ofte og aldri opplevd at muffinsene verken blir flate eller flyter ut. Men uansett så er det jo mer miljøvennlig med former som kan brukes om igjen da Og de er veldig enkle å bruke Eneste grunnen til at jeg ofte bruker papirformer er fordi jeg har de med meg til andre og det blir enklere slik
AnonymBruker Skrevet 23. september 2012 #16 Skrevet 23. september 2012 Muffinsbrett må man ha! Anonym poster: 18f558df411b85615c4d464f2178ffce 1
Sauen Shaun Skrevet 23. september 2012 #17 Skrevet 23. september 2012 Noen som vet hvor man får kjøpt muffinsformer i silikon? Kunne tenkt meg å bruke det selv. Når jeg lager sunne muffins så setter de seg veldig fast i papirformene. Jeg kjøpte mine hos Søstrene Grene.
Strawberry19 Skrevet 25. september 2012 Forfatter #18 Skrevet 25. september 2012 Muffinsbrett må man ha! Anonym poster: 18f558df411b85615c4d464f2178ffce Selv om man har silikonformer som er stødige på vanlig stekebrett? Hva er i så fall så lurt med muffinsbrett? Om det er papirformer, så skjønner jeg at muffinsbrett er et must, men silikonformer?
Emas Skrevet 25. september 2012 #19 Skrevet 25. september 2012 Silikonformer fra IKEA er utrulig gode! gir perfekt form på muffinsene/cupkakes
AnonymBruker Skrevet 25. september 2012 #20 Skrevet 25. september 2012 Selv om man har silikonformer som er stødige på vanlig stekebrett? Hva er i så fall så lurt med muffinsbrett? Om det er papirformer, så skjønner jeg at muffinsbrett er et must, men silikonformer? Siktet til en tidligere i tråden som lurte på hva det var. Brettet fordeler varmen mye jevnere rundt hele muffinsen enn uten (min stefar som er baker snakket noe om dette til meg en gang). Men er ingen must for former som står stødig nei. Anonym poster: 18f558df411b85615c4d464f2178ffce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå