Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har IKM førstkommende mandag 24.sept og ca.13 DPO. jeg var bortreist under EL, så jeg fikk ikke testet etter EL eller hatt sex de aller nærmeste dagene oppinEL, så dette er nok egentlig unødvendig å spørre om, men håpet er jo der, så jeg må nesten spørre.. Sikkert fordi det klaffe PP1 med gutten vår, så er jeg ekstra spent..

Mannen og jeg hadde oss tirs 4.sept, EL var ca.mandag 10.sept, og vi hadde oss igjen tors 13.sept. I og med at jeg ikke testet vet jeg ikke nøyaktig når EL var, men det kjentes sånn ut den 10.

Jeg tok 3 stripstester i morges. Den første viste en klar skyggestrek som så lyyyyyyyys rosa. Denne tok jeg med en gang jeg tisset. Jeg beholdt urinen i en kopp fordi den viste to streker, så etter kanskje 20 min tok jeg en ny. Den viste også skyggestrek, men ikke likt som den første, så den var jeg mer usikker på. Begge ble svakere etter en stund, ca 2 timer, men den første synes fortsatt.

Tok en tredje ca 2.5 time etter den første og der kom det ingen strek før en stund etter, men den var i såfall grå. Alle testene ble tatt av samme urin, så ikke vet jeg. Jeg testet ikke positivt før 9 dager etter IKM med sønnen min, men jeg kan ikke huske at jeg fikk skyggestreker heller...

Jeg lurer i grunn på om noen av dere har erfaring med dette og hva dere har erfart?

Det er jo igrunn ingenting annet å gjøre enn å vente og teste imorgen tidlig, men man blir jo gående rundt og tenke...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sæd kan opprettholde seg i egglederen og vente på et modent egg opptil 7-8 dager (ekstremversjon). Vanlige er vel at sæden lever 3-4 dager, men 6 dager er da ikke utenkelig.

Angående skyggestrekene, hvor fort kom de og hvilke tester brukte du?

Har du tatt bilde av testene og kan legge ut her?

Skrevet

Tusen takk for svar pyntestøv :klem:

Jeg kjøpte strimler på ebay og de skal vise ca 10 hcg, men det står også hos selgeren at de kan brukes fra 1 dag etter IKM. Husker dessverre ikke hva de heter, men skal se etter de på nettet nå.

Den første streken kom innentiden og er tydeligst, men de andre kom etter 15 min maks kanskje.. Tiden føles så langsom når man prøver å se etter streker..

Jeg klarer ikke legge ut bilder, verken fra datan eller iPadden... Og de synes nesten ikke på bildene heller.. :sjenert: alle kom fra samme bunke sånn sett.

På den første testen er det mer farget helt øverst, men svakere nedover.. Men ingen tydelig rosa altså, mer skyggete og svaaaaak, men den ser ikke grå ut.

Skrevet

Kanskje, kanskje ikke....

Tester som viser ned til 10 er en uting. De slår nemlig ofte ut på normalnivåer av hcg (3-5), og kan være veldig vanskelige å tolke. Derfor selges ikke så sensitive tester i Norge. Sannsynligheten for brukerfeil øker også. Tester man på veldig konsentrert urin, dypper testen for lenge, venter bare litt etter avlesingstiden og så videre kan de vise falskt positiv.

Uansett hvor mye du skriver om testene, og legger ut bilder, er det umulig å si. Kjøp en ny test på apoteket, så får du svaret om ett-par dager.

Årsaken til at du testet så sent positivt sist er sannsynligvis fordi eggløsningen var forsinket. De fleste tester som selger i norge (sensitivitet på 20-25) slår ut 1-4 dager før IKM hos de aller fleste.

Skrevet

Ja, du har nok rett.. Hadde litt ustabile sykluser sist, så var nok derfor.

Kommer til å teste i morgen for å se om det blir likt, men den jeg tok torsdag morgen (20.sept) hadde ikke skyggestrek engang. Kan hcg øke mot IKM uten å være gravid?

Skrevet

Hmm, det høres veldig rart ut med den streken du beskriver. Det jeg trodde var en falsk positiv test hos meg (men som var positiv) hadde lik farge hele veien, i en lysrosalilla farge. Alle mine positive tester har kommet etter 1.5 minutt, og ingen etter fem.

Tror Athene vet hva hun snakker om og at det lønner seg å ha tester som ikke går lavere enn 25, selv om vi ofte ønsker å vite så fort som mulig at det har klaffet eller ikke (kjenner meg så alt for godt igjen her).

Men, om du ble gravid ved første forsøk sist, så tror jeg nok du blir raskt det igjen, selv om det kanskje ikke går akkurat denne måneden (var jo ikke helt optimale forhold, ikke sant?).

Skrevet

Nei, det var jo ikke akkurat optimale forhold.. Så vi får prøve igjen ved neste mulighet :)

Jeg tok en titt på testene nå og man kan se strek på alle tre, men men.. Nå har det uansett gått for lang tid og etter å ha sett på nettet er de ikke rosalilla som kontrollstreken, eller slik jeg fikk i forrige svangerskap, men synes den var mer rosa enn grå igrunn.. Tester igjen i morgen, men utrolig dumt med tester under 25 hcg egentlig ja.. :(

Skrevet

Selve kontrollstreken er svakere på de to andre testene enn den første.. Er ikke det rart at den første har sterkest skygge - og kontrollstrek, så blir den andre svakere og den tredje enda litt svakere.?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...