Gå til innhold

Gi karakter til fastlegen, eget nettsted

AnonymBruker

15 stemmer

1. 1. Vurdering av fastleger på nett

• Ja, det er viktig
      13
    • Nei, det er uetisk
      2

Anbefalte innlegg

http://www.legelisten.no

Det finnes et eget nettsted med oversikt over hele Norges fastleger,

hvor du kan:

1: Finne fastlege

2: Bytte fastlege

3: Gi karakter til og skrive en vurdering av tidligere fastleger du har hatt.

Jeg opplever dette som svært nyttig, og tenker at alle bransjer skulle hatt dette. Ikke bare leger, men tannleger, kjørelærere, veterinærer, håndtverkere.

Hva synes du om at det går an å vurdere fastleger fra 1-5 stjerner offentlig. Synes du det er greit eller ugreit?

Anonym poster: 485888874b1b76829529f8d4dbc5fe06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest snoopy_93

Jeg synes det er greit.

Når jeg velger fastlege er det viktig for meg at denne legen er flink i det h*n gjør og tar pasientene sine på alvor. Med denne ordningen blir det lettere å finne en bra lege.

Kjæresten sin fastlege sier det samme til han hver gang han er der, enten det er brukket arm, hodepine, omgangssyke, halsbetennelse, brystsmerter and so on.. Legen sier "Det er bare å trene, så går det over".

Jeg kunne ikke tenke meg en slik lege av et par grunner;

-jeg blir ikke tatt på alvor

-jeg får ikke behandlingen jeg trenger

-jeg får ingen råd om hva jeg bør gjøre

-jeg føler jeg bare kaster penger ut av vinduet når jeg går til legen

Dessuten så ville jeg ikke hatt noen tillit til den legen og ville heller dratt på legevakten fremfor å få "Det er bare å trene så går det over" som svar på alt.

Endret av snoopy_93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv vurdert de fastlegene jeg har hatt etter at jeg ble voksen på det nettstedet. Nå har jeg vært svært fornøyd med begge legene jeg har hatt, og jeg ser at jevnt over så får legene de samme kommentarene fra flere. Dersom jeg må bytte fastlege, så kommer jeg til å benytte meg av listen når jeg skal velge ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit.

Når jeg velger fastlege er det viktig for meg at denne legen er flink i det h*n gjør og tar pasientene sine på alvor. Med denne ordningen blir det lettere å finne en bra lege.

Kjæresten sin fastlege sier det samme til han hver gang han er der, enten det er brukket arm, hodepine, omgangssyke, halsbetennelse, brystsmerter and so on.. Legen sier "Det er bare å trene, så går det over".

Jeg kunne ikke tenke meg en slik lege av et par grunner;

-jeg blir ikke tatt på alvor

-jeg får ikke behandlingen jeg trenger

-jeg får ingen råd om hva jeg bør gjøre

-jeg føler jeg bare kaster penger ut av vinduet når jeg går til legen

Dessuten så ville jeg ikke hatt noen tillit til den legen og ville heller dratt på legevakten fremfor å få "Det er bare å trene så går det over" som svar på alt.

Det er også mange psykologer som mener at man blir frisk av å gå tur ^..^

Det kan jo få fatale konsekvenser... Kanskje psykologer også burde bli vurdert på denne måten, og tannleger. Jeg er livredd tannleger :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit, så lenge noen har oversikt over innleggene på sida slik at det ikke blir sjikanering av det, og det regner jeg med man har under kontroll.

Jeg har også som nevnt over møtt leger som mener at trening fikser alt. Jeg er overvektig, og selvsagt er det bra for meg å være aktiv. Og det er jeg også. Men når enkelte leger bruker overvekta som forklaring på ALT og sier jeg må trene mer og spise mindre (alle er ikke overvektige fordi de dytter i seg junkfood og ligger på sofaen hele dagen, noen av oss lever sunt og sliter likevel med vekta av andre grunner) uansett om jeg kommer dit pga halsbetennelse, lillefingeren ute av ledd eller dyreallergi så blir jeg oppgitt. Overvektige kan faktisk bli syk/skadet på linje med slanke mennesker. Overvekta er ikke forklaringen på alt, og man har rett til å bli tatt på alvor uansett hva man veier eller feiler fra før.

Jeg vet også om pasienter som har en eller annen kronisk lidelse som opplever at dette blir brukt som forklaring på alt. Og andre som enten har eller har hatt psykiske problemer (depresjon, angst og andre "lette" lidelser) som opplever at legen forklarer alle problemene med at "det er sikkert noe psykisk". Jeg tenker at slike leger som ikke klarer å se at pasienten kan feile mer enn en ting om gangen trenger å få tilbakemeldinger om at dette ikke er bra nok slik at de kanskje skjerper seg og faktisk tar folk på alvor.

Og så er det jo veldig bra for de legene som allerede gjør en god jobb at de kan få gode tilbakemeldinger i full offentlighet. :)

Anonym poster: 460386da8cfaee4f306326b2805e2130

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit, så lenge noen har oversikt over innleggene på sida slik at det ikke blir sjikanering av det, og det regner jeg med man har under kontroll.

Jeg har også som nevnt over møtt leger som mener at trening fikser alt. Jeg er overvektig, og selvsagt er det bra for meg å være aktiv. Og det er jeg også. Men når enkelte leger bruker overvekta som forklaring på ALT og sier jeg må trene mer og spise mindre (alle er ikke overvektige fordi de dytter i seg junkfood og ligger på sofaen hele dagen, noen av oss lever sunt og sliter likevel med vekta av andre grunner) uansett om jeg kommer dit pga halsbetennelse, lillefingeren ute av ledd eller dyreallergi så blir jeg oppgitt. Overvektige kan faktisk bli syk/skadet på linje med slanke mennesker. Overvekta er ikke forklaringen på alt, og man har rett til å bli tatt på alvor uansett hva man veier eller feiler fra før.

Jeg vet også om pasienter som har en eller annen kronisk lidelse som opplever at dette blir brukt som forklaring på alt. Og andre som enten har eller har hatt psykiske problemer (depresjon, angst og andre "lette" lidelser) som opplever at legen forklarer alle problemene med at "det er sikkert noe psykisk". Jeg tenker at slike leger som ikke klarer å se at pasienten kan feile mer enn en ting om gangen trenger å få tilbakemeldinger om at dette ikke er bra nok slik at de kanskje skjerper seg og faktisk tar folk på alvor.

Og så er det jo veldig bra for de legene som allerede gjør en god jobb at de kan få gode tilbakemeldinger i full offentlighet. :)

Anonym poster: 460386da8cfaee4f306326b2805e2130

Kjempeenig med det du skriver. Jeg gikk til legen med magesmerter og ble henvist til psykolog. Jeg hadde livmorhalskreft. Det var et under at jeg overlevde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet er at den type steder fort kan bli et eneste slaktested og uthenging av enkeltpersoner.

Når jeg leser kommentarene der, virker det som at de aller fleste har skrevet ETTER at de har byttet lege.

Dvs. de som er missfornøyde skriver en negativ omtale av den legen de byttet fra.

Jeg fant min fastlege.

H*n er registrert med 1500 pasienter.

I omtalen er det to pasienter som skriver at h*n ikke var deres vanlige fastlege, men at de endten har hatt én time hos denne legen og er missfornøyd.

Én annen skriver at samboeren hadde vært hos denne legen og var missfornøyd.

Jeg synes denne siden legger opp til et veldig ujevnt bilde av legene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det til slutt blir et ganske riktig bilde av hvordan legene er. Jeg har selv skrevet en kommentar, og det var en positiv kommentar om en av mine tidligere fastleger. Har også lest kommentarer om andre leger, bl.a. om legen jeg og min familie har nå, mine tidligere fastleger o.l. Det er mange svært positive kommentarer som florerer, så jeg tror ikke at det bare er misfornøyde pasienter som kommenterer der. Leger jeg selv og andre har hatt dårlig erfaring med har fått en del negative tilbakemeldinger, så da stemmer vel det - selv om de også får positive kommentarer fra pasienter som er fornøyde.

Anonym poster: 13c13f5d6552382c953348f0c12967c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...