Gå til innhold

Utenlandsstudier - angrer, hva skjer hvis jeg slutter? Føler meg så dum

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg begynte nå i høst min utdanning i Skottland, et bachelorprogram. Jeg overvuderte meg selv. Nå er jeg i en situasjon hvor jeg angrer på dette valget (gjett om jeg føler meg dum), bor på en av universitetets studentleiligheter og skal snart betale første avdrag skolepenger.

Alt ble så rart, misforsto, måtte bytte fag og endte opp med noe jeg egentlig ikke er god i. Men fryktelig frustrert og lei meg, hvis jeg stryker (som jeg tror jeg gjør) får jeg jo 100-150.000 kroner i gjeld for dette året, og hvis jeg følger løpet ut og fullfører året og står får jeg 50% i stipend men likevel 70.80.000 i gjeld for en utenlandsk papirbit (her tror jeg ikke man snakker om årsstudium, men avbrutte bachelorgrader) så nå har jeg litt noia.

Første avdrag av skolepengene skal betales til universitetet om noen dager.

Hva kan jeg gjøre? Har forsøkt å lese alt av papirer fra skolen men finner ikke info om betaling hvis man trekker seg. Noen som vet hvor mye av lånet man vaneligvis må betale dersom man trekker seg ved utenlandsstudier? Og hva med grunnbeløpet fra lånekassen?

Takker for alle svar, hilsen frustrert :unsure:

Anonym poster: bcead7a6792517d40a3767547b2ba070

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først: snakk med en veileder ved skolen!

Anonym poster: 089ac021a71a3d24ae9a388f04c5b80b

• Liker 2
Skrevet

Hva studerer du? I mange bachelorgrader er det slik at du kan avbryte etter første året og få det godkjent som årsstudium i Norge. Jeg holder på å søke meg inn på bachelor i England nå, og fikk beskjed av Across the pond at det er uproblematisk. Jeg kommer til å bruke det første året på å bestemme meg for om jeg skal gå 1 eller 3 år.

Jeg skjønner godt at alt er litt mye nå, og alt er helt nytt. Prøv å gi det litt mer tid, jeg tipper du kommer til å ha det mye bedre om en måned eller to. Jeg synes du er tøff som har dratt. :) Ikke dra hjem ennå, det tror jeg du kommer til å angre på. Jeg kjenner flere som har studert i utlandet som hadde det dritt den første perioden, men de er alle sammen glade for at de holdt ut for det ble mye, mye bedre etter en stund.

• Liker 1
Skrevet

Tror praksis med skolepengebetaling når man slutter varierer fra universitet til universitet, så du burde nok snakke med en veileder eller maile de som driver med penger der. Jeg begynte på bachelorgrad i York og sluttet i begynnelsen av 2. termin. Der gjorde de det sånn at jeg betalte skolepenger fram til den siste datoen jeg deltok på i undervisning. Hadde betalt inn skolepenger og da refunderte de det jeg hadde betalt for mye (både i skolepenger og for rommet mitt, som jeg betalte fram til datoen jeg flyttet ut)

Når det gjaldt lånekassen hadde jeg akkurat fått utbetalingen for vårsemesteret og hadde ikke rekt å tenke på bruke det opp enda. Så jeg betalte tilbake alt jeg hadde fått for våren, og "sparte"/fikk tilbake ett semester i forhold til åtte års studiestøtte. Bestod 20 studiepoeng på høsten, og fikk omgjort litt av lånet til stipend for det.

Skjønner godt frustrasjonen og vet hvordan det er å ikke trives i utlandet. Jeg merket ganske fort at jeg hadde valgt feil studie (selv om jeg håpa på at det skulle bli bedre), og angrer ikke i det hele tatt på at jeg sluttet og dro hjem. Men jeg er likevel glad for at jeg holdt ut i ett semester. Da veit jeg hvertfall at jeg prøvde. Selvfølgelig kommer det an på situasjonen da!

Lykke til med valget!

Skrevet

Tror praksis med skolepengebetaling når man slutter varierer fra universitet til universitet, så du burde nok snakke med en veileder eller maile de som driver med penger der. Jeg begynte på bachelorgrad i York og sluttet i begynnelsen av 2. termin. Der gjorde de det sånn at jeg betalte skolepenger fram til den siste datoen jeg deltok på i undervisning. Hadde betalt inn skolepenger og da refunderte de det jeg hadde betalt for mye (både i skolepenger og for rommet mitt, som jeg betalte fram til datoen jeg flyttet ut)

Når det gjaldt lånekassen hadde jeg akkurat fått utbetalingen for vårsemesteret og hadde ikke rekt å tenke på bruke det opp enda. Så jeg betalte tilbake alt jeg hadde fått for våren, og "sparte"/fikk tilbake ett semester i forhold til åtte års studiestøtte. Bestod 20 studiepoeng på høsten, og fikk omgjort litt av lånet til stipend for det.

Skjønner godt frustrasjonen og vet hvordan det er å ikke trives i utlandet. Jeg merket ganske fort at jeg hadde valgt feil studie (selv om jeg håpa på at det skulle bli bedre), og angrer ikke i det hele tatt på at jeg sluttet og dro hjem. Men jeg er likevel glad for at jeg holdt ut i ett semester. Da veit jeg hvertfall at jeg prøvde. Selvfølgelig kommer det an på situasjonen da!

Lykke til med valget!

Takk for flott svar!

Så hvis jeg trekker meg til jul (eller stryker) så kan jeg muligens slippe unna med bare et halvt år i gjeld? Og ikke et helt?

Skrevet

Takk for flott svar!

Så hvis jeg trekker meg til jul (eller stryker) så kan jeg muligens slippe unna med bare et halvt år i gjeld? Og ikke et helt?

Ja, det er mulig. Men snakk med/send mail til en med peiling på universitetet (ofte financial offices eller lignende) for å finne ut hvordan de gjør det der du går. Som sagt varierer det fra skole til skole.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...