oslo-jenta Skrevet 21. september 2012 #1 Skrevet 21. september 2012 Hei Visste ikke helt hvor jeg skulle poste denne tråden hen, så prøver her. Lurer på hvor det er best å bo i Kristiansand? Jeg skal flytte dit til neste år for å studere på UIA. Har sett litt på leilighetene på Gimlemoen. Er de bra? Hvordan er det generelt å studere i Kristiansand? Studerer nå på et veldig øde sted med 1 utested og 2 klesbutikker, så må komme meg bort herfra! Tenker det blir Kristiansand Mvh Oslo-jenta
pusekatta Skrevet 21. september 2012 #2 Skrevet 21. september 2012 Hei Visste ikke helt hvor jeg skulle poste denne tråden hen, så prøver her. Lurer på hvor det er best å bo i Kristiansand? Jeg skal flytte dit til neste år for å studere på UIA. Har sett litt på leilighetene på Gimlemoen. Er de bra? Hvordan er det generelt å studere i Kristiansand? Studerer nå på et veldig øde sted med 1 utested og 2 klesbutikker, så må komme meg bort herfra! Tenker det blir Kristiansand Mvh Oslo-jenta Hvor det er bra å bo, kommer jo an på hva du er interessert i selv? Hva er viktig for deg: Billig? Luksus? Nærme skolen, eller nærme byen? Jeg studerer her selv, og synes Kristiansand er en koselig by :happy:
oslo-jenta Skrevet 21. september 2012 Forfatter #3 Skrevet 21. september 2012 Syns det ikke burde koste mer enn 4000 i mnd, men det er det ganske få studenthybler som gjør, etter det jeg så Men syns det er greit å bo nærme skole og treningssenter og matbutikk. Er det langt å komme seg ned til sentrum fra UIA? Jeg er glad i å stikke ut på byen i helgene og være sosial, så vil ikke bo for langt unna utestedene heller Men det går kanskje ofte busser der?
Cho Kon It Skrevet 21. september 2012 #4 Skrevet 21. september 2012 Gimlemoen er veldig ettertraktet blant studenter da det ligger så nærme skolen at du kan gå hjem for å drite, så der er det vanskelig å få leilighet. Men de har noen nye blokker med studentleiligheter som er veldig fine, men små. Og dyre. Lund er også i gang- eller sykkelavstand til skolen og et større geografisk område, så her er det bra å bo. Her finner du litt av hvert, små, store, nye, gamle, fine og stygge leiligheter. Gimlekollen er forsåvidt også i gang- og sykkelavstand, men det er opp en himla bakke. Veldig fint og etablert strøk med fine leiligheter i de fleste prisklasser, mest i det øvre sjiktet. Kvadraturen er også i gang- og sykkelavstand. Variert tilbud, men høyt prisnivå. Og i posebyen (utrolig koselig gammel bydel i sentrum) må du være obs på fukt og mugg. Grim er litt lengre borte enn Kvadraturen, men fortsatt i sykkelavstand. Mye eldre leiligheter, mye fint og mye stygt. Omtrent samme prisnivå som Lund etter min oppfatning. Så har du på vestsiden; Tinnheia, Hellemyr og Vågsbygd/Voiebyen. Her må du belage deg på buss (gode bussmuligheter). Vågsbygd er Kristiansands største bydel så her er det masse steder å bo, samt Vågsbygd Senter som har bokstavelig talt alt du trenger (shopping, dagligvare, lege osv.). På østsiden; Hånes, Søm og Tveit. Skolen ligger rett på østsiden av sentrum. Fra disse stedene må du også ta buss (også gode bussforbindelser). På østsiden finner du også alt du trenger av lege, tannlege, dagligvare og shopping (sørlandssenteret!) samt Dyreparken og flyplassen. Tveit er dog så langt inn på landet (flyplassen ligger her) at der hadde jeg ikke giddet å prøve meg hvis ikke det er helt nødvendig. 1
Cho Kon It Skrevet 21. september 2012 #5 Skrevet 21. september 2012 Og ps: skolen er et knutepunkt når det gjelder buss, så og si alle bussene går forbi her.
pusekatta Skrevet 21. september 2012 #6 Skrevet 21. september 2012 Fra UIA til byen tar det 5 minutter med bussen :-) Hvis du synes det er greit å bo sentralt, ville jeg peilet med inn på området rundt byen og UIA, som er et stort område forøvrig. Dette kan være Gimle, Gimlekollen, Grim, Lund, midt i byen osv. Veldig mange av studentene bor på Lund, som er meget sentralt. Her er det matbutikker nok. Hvis du ikke ender opp med å bo rett ved siden av en matbutikk, er det butikk ved universitetet (Spicheren). Det er godt bussnett i byen, og hvis du plasserer deg sentralt, går bussene så godt som hele tiden. Steder som er mindre sentralt i forhold til byen, men vel så koselige er: Mot Stavanger: Vågsbygd, Slettheia, Voiebyen osv. Mot Oslo: Søm, Hamresanden osv. Da tar det en god del lenger tid med bussen, 15 min til en halvtime. Allikevel er det ikke noe problem å finne butikker i disse områdene heller, særlig Vågsbygd har en hel haug, til og med eget AMFI-senter :-) Hvis du gjerne vil ha noe til max. 4000 ville jeg sjekket ut hybler og bofellesskap på finn.no, og hybel.no. Hvis du vil ha egen leilighet kan det være litt vanskelig å finne noe til under 4000. Hyblene på campus har jeg aldri bodd på, så de vet jeg ikke hvordan er. Ganske enkle ser det ut til på bildene, men dette kan jo også fungere. Vær klar over at hvis du søker på hybel til 1 person, vil du mest sannsynlig få tildelt en ettroms, da toroms er forbeholdt to mennesker osv. Håper dette var litt til hjelp, spør gjerne mer om det er noe du lurer på :-)
oslo-jenta Skrevet 21. september 2012 Forfatter #7 Skrevet 21. september 2012 Takk for svar! Trengte litt oversikt over bosteder i Kristiansand, siden jeg aldri har vært der før. Frister nok mest med Gimle studentby, Har sett litt på de dublettene og kvartettene på Gimle, er det god standard på disse? Har sett litt på de nye boligene også, syns de var litt kule, men samtidig litt for kalde og upersonlige, i tillegg til at de har høy pris
oslo-jenta Skrevet 21. september 2012 Forfatter #8 Skrevet 21. september 2012 Takk for svar Ja, de studentboligene ser veldig enkle ut, så lurer litt på hvordan standarden er på disse. Får skikke litt på forskjellige sider på privatmarkedet også, kanskje jeg finner noen jeg liker. Men veldig greit å vite hvor det er sentralt å bo, og hvor jeg burde holde meg unna Står vel egentlig mellom Gimle og Lund nå
Cho Kon It Skrevet 21. september 2012 #9 Skrevet 21. september 2012 Takk for svar! Trengte litt oversikt over bosteder i Kristiansand, siden jeg aldri har vært der før. Frister nok mest med Gimle studentby, Har sett litt på de dublettene og kvartettene på Gimle, er det god standard på disse? Har sett litt på de nye boligene også, syns de var litt kule, men samtidig litt for kalde og upersonlige, i tillegg til at de har høy pris Og så var det jo ei jente som blei drept for ikke lenge siden i de nye leilighetene (nei uff det har jo ingenting å si). Jeg aner dessverre ikke om det er grei standard på de på Gimle, har aldri vært inni en! Husk å være tidlig ute hvis du vil bo på Gimle, de ryker FORT! Lykke til i jakten! (og jeg føler jeg må presisere at Kvadraturen altså er sentrum, det er her alt skjer. Grim, Lund, Gimle og til en viss grad Gimlekollen er i gangavstand, i hvert fall på vei hjem fra fylla.)
Cho Kon It Skrevet 21. september 2012 #10 Skrevet 21. september 2012 FORRESTEN! Regel nummer én når du bor på Gimle eller Gimlekollen: Det uttales Jimle/Jimlekollen.
oslo-jenta Skrevet 21. september 2012 Forfatter #11 Skrevet 21. september 2012 Oi, det visste jeg ikke!! :S Takk, starter ikke før til høsten om 1 år, så vet ikke når man kan starte å søke egentlig :S Okei, får ta en titt på de andre stedene du nevnte også, er jo veldig greit å bo der det skjer ting og ikke ha så lang vei hjem fra byen også Så blir å enten priotiere å bo nærme skole og trening eller uteliv og butikker Åja, godt å vite! greit å kunne navnet på stedet jeg kanskje kommer til å bo
Cho Kon It Skrevet 21. september 2012 #12 Skrevet 21. september 2012 Å nei du, sentrum og Gimle/Lund/UiA ligger klint oppi hverandre, så her får du i både pose og sekk! Skole, butikker, helsetjenester, trening, shopping og uteliv i sentrum. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt kontakt med skolen og hørt når du kan begynne å søke. Og det var forresten ikke meningen å skremme deg med jenta som ble drept. Folk har sikkert blitt drept over alt (uff den rodde jeg fint inn ja.... )
oslo-jenta Skrevet 21. september 2012 Forfatter #13 Skrevet 21. september 2012 Hahah, ja klarte du veldig bra Neida, ble ikke skremt bort fra Kristiansand av den grunn! Okei, det er jo bare helt supert! Tenkte det var ganske store avstander mellom ting der jeg, men da trenger jeg ikke tenke så mye på det Ja, får sende de en mail eller no til uka! Gleder meg masse til å studere i Kristiansand! Håper bare at jeg kommer inn da
Gjest alille Skrevet 22. september 2012 #14 Skrevet 22. september 2012 Kvartettene og dublettene på gimlemoen (korporalen, løytnanten, brigaderen og de nye i kaserneveien) har veldig god standard, og eget bad. Perfekt avstand til byen, og 3 min til skolen, og de koster under 4000.søk helst før jul hvis mulig.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2012 #15 Skrevet 22. september 2012 Har ei bekjent som leier ut to hybler i gangsvastand fra UIA. Og hun har milelang venteliste.. Så mitt tips til deg å være tidlig ute! Det er mange om hyblene i dette området. Anonym poster: 740beb94e291a55bdd309d32b8243d45
Amanda C. Skrevet 22. september 2012 #16 Skrevet 22. september 2012 Studentboligene på Gimlemoen er veldig fine, men det er veldig fine bokollektiv like ved skolen, ligger i området pizzabakern Lund og Coop Gimlevang:) Eller er Lund (ved sør arena) også veldig attraktivt. Her er det fullt av matbutikker og kortvei til havet:) Du kan også bo i byen, men her ville jeg vært litt mer kritisk, for her er det mye forskjellig. Har noen venninner som bor like ved lundbroen og de er veldig fornøyd med lite støy og slikt, men andre har havnet altfor nære gågaten og utestedene.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2012 #17 Skrevet 22. september 2012 Jeg angrer som faen at jeg flyttet fra kr.sand og begynt i en annen dau by og studiested!! Argh! Krsand er genial som by, studentby med et godt studentmiljø! Alt er nærme og bussen kommer oftere enn du tror!! Lykke til! Anonym poster: 955ae0db3414e97831dc964e81b9d9ee
oslo-jenta Skrevet 24. september 2012 Forfatter #18 Skrevet 24. september 2012 Godt å vite litt om standarden på de forskjellige hyblene Nå har jeg bestemt meg for hva jeg skal søke på, så da er det vel bare å sette i gang virker det som hvis jeg skal få meg et bra sted å bo, selvom det er kjeempelenge til jeg skal flytte! Kan man sende inn flere søknader inne på SIA? Sendte mail til SIA og de sa jeg kunne søke nå, men at alle søknader blir slettet 31.januar :S Vil det si at det ikke er noe vits i å søke nå hvis jeg allikevel må søke på nytt i januar? Noen som vet noe om dette?
AnonymBruker Skrevet 24. september 2012 #19 Skrevet 24. september 2012 Det spørs jo på når de begynner å tildele boliger, men de kan vel ikke tildele boliger i januar allerede for sommeren. Merkelig, jeg måtte nemlig søke i november for å få bolig i juli - søknaden min ble altså ikke slettet. Send de en ny mail du og spør hva de mener. Slettingen deres av søknader har skapt problemer før... Anonym poster: ae281b65b53a66f29cf2c9d179463994
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå