Amable Skrevet 21. september 2012 #1 Skrevet 21. september 2012 Du har fått godkjent ferie i jobben du er i. Plutselig dukker det opp en jobb du gjerne vil ha. Du søker, drar på intervju og blir tilbudt jobben. Du glemmer derimot å nevne at du har planlagt ferie(1 dag) under intervju og senere samtaler. Det er 1 måned til du starter opp i din nye jobb, og det er 3 måneder til du skal ha 1 dag ferie. Hvordan stiller den nye arbeidsgiveren seg til at du har planlagt ferie?
Guybrush Skrevet 21. september 2012 #2 Skrevet 21. september 2012 Umulig å si - spørs hvor avhengig de er av at du skal fylle ut stillingen. Normalt sett har jo folk oppsigelsestid uansett fra forrige arbeidsplass.
Amable Skrevet 21. september 2012 Forfatter #3 Skrevet 21. september 2012 Mulig jeg formulerte meg dårlig, men det er slik at du tiltrer din nye stilling i oktober, og i januar skal du ha 1 dag ferie.
Guybrush Skrevet 21. september 2012 #4 Skrevet 21. september 2012 Okei. I gjen vanskelig å si - vet ingenting om hvor viktig denne stillingen er for bedriften. Om dette er en stilling det hastet med å få besatt og den er veldig viktig vil det selvsagt være langt viktigere for dem å ikke miste deg såpass tidlig. Men nå er jo ikke januar akkurat "neste uke" om du skjønner heller. Jeg ville spurt pent og poengtert at jeg hadde håpa det ikke var et problem. 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2012 #5 Skrevet 21. september 2012 1 dag ferie, altså være borte fra jobben én enkelt dag? Anonym poster: 537edf6c65db7fc33d33473992de5039
Sola^ Skrevet 21. september 2012 #6 Skrevet 21. september 2012 Tviler på det blir noko problem. Du kan sende ein e-mail eller noko i forkant og spørre om det er greit.
Amable Skrevet 21. september 2012 Forfatter #7 Skrevet 21. september 2012 1 dag ferie, altså være borte fra jobben én enkelt dag? Anonym poster: 537edf6c65db7fc33d33473992de5039 Jepp!
reiseglad Skrevet 21. september 2012 #8 Skrevet 21. september 2012 For 2013 vil du jo ha krav på fire eller fem ukers ferie, avhengig av hvilken avtale din arbeidsgiver har. Det skal dermed ikke være mulig å nekte deg ferie i den nye jobben, med mindre det vil berøre en sesongbetont arena, hvor ditt en-dagers fravær vil føre til katastrofe for arbeidsgiver. Fiskemottak i høysesong vil kanskje være ett av disse.....
kaprifolen Skrevet 21. september 2012 #9 Skrevet 21. september 2012 Det må da være en ekstremt vanskelig arbeidsgiver, eller et særdeles uheldig tidspunkt hvis det ikke lar seg gjøre! Men jeg ville sagt ifra snarest mulig!
The Kitten Skrevet 21. september 2012 #10 Skrevet 21. september 2012 For 2013 vil du jo ha krav på fire eller fem ukers ferie, avhengig av hvilken avtale din arbeidsgiver har. Det skal dermed ikke være mulig å nekte deg ferie i den nye jobben, med mindre det vil berøre en sesongbetont arena, hvor ditt en-dagers fravær vil føre til katastrofe for arbeidsgiver. Fiskemottak i høysesong vil kanskje være ett av disse..... De kan i prinsippet nekte, for det er sjefen som avgjør når man kan ta ferie. En venninne av meg ble rasende på sjefen sin en gang fordi hun ikke fikk ta fri fire uker i strekk en sommer, for å reise til Thailand. Hun hadde bestilt tur og lagt planer med venninnen sine. Så snakket hun masse om hvor utrolig kjip denne sjefen var. Hun hadde jo også reagert på at han snakket til henne når hun drev og ga vekk matvarer gratis etter stengetid. Ja, hun var litt på bærtur. Poenget er at de kan nekte ts å ta feire den dagen, men jeg tviler egentlig på at det blir et problem å få fri en dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå