Gå til innhold

Nybegynner hos Elixia

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg i 2 mnd trent sirkel trening som ikke er hard trening. Skjønner jo man blir stør og slikt når man ikke er trent men faktisk så blir jeg dårlig i ryggen hver eneste gang. Har kutta ut et par apparater etter anbefaling av trener. Men uansett så stivne ryggen helt til. Jeg går masse turer i tillegg. Trener ca hver 3 dag. Var hos kiropraktoren for 2 dager siden og han anbefalte og fjerne flere apparater. Nå har jeg snart ingen ting jeg kan trene med. Skulle liksom komme i bedre for ikke mottsatt. Skal til fysio neste uke for å se om de kan myke opp musklene som står i helspenn. Det skal vel ikke være slik?

Trente på mandag og kan nesten ikke sitte i dag for ryggen er helt pinnestiv. Tøyer og bøyer men ingenting nytter. Typisk nybegynner feil?? :trene:

Videoannonse
Annonse
Gjest sensasjon
Skrevet

Tren med frivekter istedefor apparater=)

• Liker 1
Skrevet

Vanskelig å si uten å vite hvilke øvelser du kjører. Uansett er det bedre å bruke frivekter, kabler, strikk og kroppsvekt istedenfor maskiner/apparater.<br /><br /> Anonym poster: 8cba575e27082f6bd716d5aca02924bb

Skrevet

Du nevner ikke hvor gammel du er, men når du går fra null trening til x økter i uken så er det ikke rart du blir støl. Ryggen, da spesifikt korsryggen som jeg tipper du mener, er en stabiliserende faktor i omtrent alle ting vi gjør med vekter som ikke er i en låst bane.

Jeg vil tippe at hvis du øker tiden mellom øktene til 48t (minst), og gjerne 72 minst en gang i uken, så vil du oppleve overgangen som mindre.

Dersom behandler sier du skal kutte ut øvelser/apparater fordi du har en skade i ryggen så synes jeg du skal lytte på vedkommende. Men vær da aktiv ovenfor behandler og be om treningsprogram/alternative øvelser. Du kommer IKKE fremover ved å la være å gjøre ting.

Alle har godt av å jobbe med de tingene de er dårlig på - forutsatt at de ikke er skadet.

Skrevet

Du nevner ikke hvor gammel du er, men når du går fra null trening til x økter i uken så er det ikke rart du blir støl. Ryggen, da spesifikt korsryggen som jeg tipper du mener, er en stabiliserende faktor i omtrent alle ting vi gjør med vekter som ikke er i en låst bane.

Jeg vil tippe at hvis du øker tiden mellom øktene til 48t (minst), og gjerne 72 minst en gang i uken, så vil du oppleve overgangen som mindre.

Dersom behandler sier du skal kutte ut øvelser/apparater fordi du har en skade i ryggen så synes jeg du skal lytte på vedkommende. Men vær da aktiv ovenfor behandler og be om treningsprogram/alternative øvelser. Du kommer IKKE fremover ved å la være å gjøre ting.

Alle har godt av å jobbe med de tingene de er dårlig på - forutsatt at de ikke er skadet.

Jeg er 40+. Har ikke trent på over 20 år så jeg regna med at jeg ville kjenne det ja. Det er mellom skulderbladene og opp i nakken som er verst. Kan nesten ikke svelge heller, derfor fysio neste uke. Har ikke trent siden mandag nå for jeg ville la ting få roe seg ned og heller gått turer i stedet. Tøyer mye men det hjelper lite. Tenkte og ta en økt i morgen ganske rolig for og se hvordan det går. Treneren har endret litt i programmet så det hjalp litt men får høre med de om det er andre ting jeg kan gjøre i stedet. Synes det er godt å få trent skrotten litt :-)

Skrevet

Jeg er 40+. Har ikke trent på over 20 år så jeg regna med at jeg ville kjenne det ja. Det er mellom skulderbladene og opp i nakken som er verst. Kan nesten ikke svelge heller, derfor fysio neste uke. Har ikke trent siden mandag nå for jeg ville la ting få roe seg ned og heller gått turer i stedet. Tøyer mye men det hjelper lite. Tenkte og ta en økt i morgen ganske rolig for og se hvordan det går. Treneren har endret litt i programmet så det hjalp litt men får høre med de om det er andre ting jeg kan gjøre i stedet. Synes det er godt å få trent skrotten litt :-)

Synes det er merkelig at kiropraktor vil fjerne mange av øvelsene, grunnen til at vi ofte får stiv og støl rygg/skuldre er jo nettopp fordi vi bruker kroppen alt for lite og feil. Har du en jobb som gjør skuldrene anspent og ikke har noe trening ved siden av jobb så er ikke det bra, uansett så mener jeg det er variert trening som skal til da menneskekroppen er skapt for bevegelse og aktivitet. Når du ikke har trent på 20 år så ligger jo svaret der. Du må starte på null og bygge opp kroppen din veldig forsiktig.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Kan være at du rett og slett løfter feil

Skrevet

Det er forresten slynge de bruker mest på Friskvernklinikken, som driver med rehabilitering, bl.a. av nakke- og ryggpasienter.

Anonym poster: 1281b39a65aa0a2d85194a83ea4d2b6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...