Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Er nyutdannet lektor og begynte i et 1 års vikariat på en skole denne høsten. Denne uken fikk alle de ansatte på min arbeidsplass brev om at de hadde fått lokalt tillegg, utenom meg. Da jeg spurte hva grunnen til det var, fikk jeg til svar at det kun gjaldt de som er fast ansatt. Da jeg er den eneste som er på vikariat, har jeg ingen å spørre og jeg synes det er litt ubehagelig å grave videre før jeg vet noe mer.

Ser at ifølge NHO`s arbeidsrett og arbeidsmiljølov at det finnes et vern mot diskriminering og at det er forbud mot forskjellsbehandling.

Slik det er nå skal jeg gjøre akkurat den samme jobben som alle andre på min arbeidsplass, men for mindre lønn. Er dette riktig? Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den lokale potten kan arbeidsgiver fordele akkurat som han ønsker. Som regel er fordeling av denne gjort i samråd med fagforening(er) på arbeidsplassen.

Skrevet

Det er tid for lokale lønnsforhandlinger nå, så dette er vel noe som er forhandlet frem mellom arbeidsgiver og ansattes hovedtillitsvalgt i deres organisasjoner. Er du organisert? Finn isåfall ut hvem som er din hovedtillitsvalgte/plasstillitsvalgte, og ta en prat med vedkommende :)

Skrevet

Siden det er skole er vel dette kommunalt? I så fall er det snakk om de lokale forhandlingene. Dette skjer i samråd med de tillitsvalgte, og baserer seg naturlig nok på i hovedsak siste års prestasjoner. De har jo ikke noen bakgrunn å vurdere deg på når du akkurat begynte.

Skrevet

Ok, ser av svarene at arbeidsmiljøloven ikke betyr noe. Da jeg søkte stillingen hadde de en fast stilling og en vikar stilling, jeg fikk vikariatet og den faste stillingen er fremdeles ledig. Men hadde jeg fått den faste ville jeg fått tillegget akkurat som alle andre, selv om de ikke hadde vurderingsgrunnlag ved tidligere prestasjoner.

Jeg trodde at lokale forhandlinger var på vegne av alle de ansatte i et område og ikke alle faste ansatte. Men det viser igjen den kyniske bruken av vikarer og i tillegg skal vi som ikke har fått fast jobb ennå, tjene mindre ved å gjøre samme eller til og med mer jobb enn andre fast ansatte. Forskjellsbehandling på høyt plan, hvis dette stemmer....

Skrevet (endret)

Hos oss får ikke alle lokale tillegg, selv om vi er fast ansatt. Jeg får f.eks antagelig ikke. De lokale tilleggene er pyton, og det er ikke uten grunn at mange bruker ordet "trynetillegg". En del steder prøver man å unngå trynetillegg ved å fordele likt til f.eks alle fast ansatte, istedet for at Heidi skal få 12000 og Ingrid ingenting, når de har akkurat samme jobb. Sånn er det med de lokale tilleggene. Hos oss blir f.eks kontaktlærer prioritert, og det sier seg selv at det ikke nødvendigvis er slik at de som er kontaktlærere i år også blir det neste år. Dermed blir det urettferdig uansett.

Jeg er forresten fast ansatt, og får ikke med mindre det skjer noe drastisk.

Ps: Er du organisert? Forhandlingene skjer gjennom organisasjonene.

Endret av Porcelain

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...