Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en pappa som har ganske mye penger og tjener veldig bra. Bodde med han som liten men flytta ut med mamma når jeg var 6 år. Etter det har han alltid betalt kun det han har trengt, barnebidrag også fikk jeg litt feriepenger hver sommer. Han har ikke andre barn, har bare seg selv som utgift. Var hos han annen hver helg og en dag i uka, men fikk ikke annet enn det nødvendige, altså mat. Han er ikke en person som gir mye bort bortsett fra når det er tider man liksom må gjøre det. Som ved bursdag og jul.

Det har egentlig alltid vært greit for meg. Driver og studerer og er snart ferdig nå, har klart å spart opp 300 000 kroner, men hadde hjulpet ekstremt med mer penger. Planen er å kjøpe meg leilighet. Er det veldig frekt og spørre om å få forskudd på arv eller litt hjelp? Føler på meg at han hadde svart nei, men kan jo kanskje være verdt det om jeg kunne være så heldig å fått ja. Føler også at det er veldig frekt og spørre om det og at jeg er veldig bortskjemt når jeg gjør det. Det er jo ikke sånn at jeg MÅ ha pengene. Har jo nok penger til sikkert og finne et billig sted og bo. Men når han sitter med masse penger i banken så er det jo litt fristende og spørre. Han har jo jobba og spart penger, og det er helt klart hans penger, han skylder meg jo ingenting, han har jo alltid betalt som han skal gjøre.

Bare tenker det hadde vært fint. Syns dere jeg skulle la vær å spørre eller?

Dere som har fått hjelp av foreldre til å flytte ut har dere spurt om det eller har dere blitt tilbudt det? Eller dere som har fått forskudd på arv har dere spurt eller bare fått?

Hvordan hadde du reagert om et av dine barn spurte om dette? Er forresten 21 år :)

Anonym poster: fd200e23df66abe059ae6b08dc3de93c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke i akutt nød type "kontoen er tom og tannverken tar livet av meg", så jeg synes det høres frekt ut.

Jeg hadde blitt fornærmet og snurpet igjen pengesekken enda mer om noen av mine barn hadde bedt meg om forskudd på arv, da høres de ut som gribber som bare venter på at jeg skal gå i grava.

Anonym poster: cc4d14058bda40e75d15b0216e46d050

• Liker 4
Skrevet

Du er ikke i akutt nød type "kontoen er tom og tannverken tar livet av meg", så jeg synes det høres frekt ut.

Jeg hadde blitt fornærmet og snurpet igjen pengesekken enda mer om noen av mine barn hadde bedt meg om forskudd på arv, da høres de ut som gribber som bare venter på at jeg skal gå i grava.

okeei, det er litt sånn jeg har tenkt at det kan høres ut også.

Anonym poster: a39f6f28e41e6d5a296ce754544d4116

Skrevet

På den andre siden; kanskje det går ann å spørre om et lån med gunstige betingelser slik at du kommer deg inn på boligmarkededet uten å blakke deg helt.

Gjest sensasjon
Skrevet

kanskje du kan spørre om han kan kausjonere for deg istedefor å spørre rett ut etter penger.

• Liker 1
Skrevet

Ja, lån høres ut som en god ide.

Du er forresten flink som har spart opp 300k!

Du er åpenbart økonomisk og bruker ikke pengene på tull, så det kan godt være han vil hjelpe deg med et lån.

• Liker 1
Skrevet

Hvis han vil gi deg penger til bolig hadde han vel tilbudt. Alle vet at unge sliter med å komme seg inn på boligmarkedet, at boligprisene er høye og at det som student ikke er bare bare å få et høyt nok boliglån, da man har studielån samt lav egenkapital.

Jeg ville dog spurt om et privatlån eller noe slikt, bare for å bringe temaet på banen.

Anonym poster: fc4139ff8d88bf91d9ade3a12e642ba5

Skrevet

Enig med de andre- spør om privatlån eller om han vil stille som kausjonist. Da blir leilighetskjøp et tema han må forholde seg til, samtidig som du slipper å spørre direkte. Det kan jo hende han ikke helt har fått med seg at du har blitt voksen nok til å ville kjøpe leilighet ;)

Skrevet

Jeg syns ikke det er noe galt å spørre, når foreldrene har god økonomi. Selv fikk jeg 100.000 av min mor + at min far var kausjonist da jeg skulle kjøpe leilighet. Faren min gir meg heller aldri noe uten videre. Om du spør får du uansett et svar :) Og du er veldig flink som har spart så mye!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...