Gå til innhold

Noen som har greie på tredemøller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg noterte meg noen tall da jeg løp på tredemøllen i dag, men tallene sier meg svært lite så jeg håper det er noen som kan forklare litt nærmere?

Litt info: jeg er 19, veier 49 kilo og er 162 cm. Jeg har trent i mange år, men det siste halvåret har jeg hatt en LANG pause.

Dette stod på tredemøllen da jeg var ferdig:

50 min

499 cal - er det lite i forhold til tiden?

7,40 distance - er det snakk om mil?

Da jeg løp på høyt nivå, altså 11,00(vil det si km/t?) så hadde jeg puls mellom 180-185

Da jeg var ferdig med økten og gikk i vanlig tempo 6,0 i 2 min så hadde jeg puls på 166.

Er jeg dårlig trent? Har jeg for høyt blodtrykk? Var dette er dårlig økt eller en god økt?

Anonym poster: 0c4d3d5b3fad5c3c1a57962293c26280

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lite cal i forhold til tiden, ja, men det kan være fordi du ikke har stilt inn vekta di før du gikk på. Det må du gjøre for at den skal regne rett.

Distance 7,40 er snakk om kilometer, selvsagt. Du kan ikke løpe 7 mil på 50 minutter og i tillegg løpe i 11 km/t på høyeste hastighet. ;)

Du må finne ut hva makspulsen din er og trene ut i fra den for å vite om du har en god økt eller ikke.

Skrevet

Nå kan du ikke stole på at mølla regner korrekt kcal uansett da.

7,4 km på 50 min betyr at du ikke har løpt i 11 km/t hele tida, da hadde du vært på nærmere 10 km. Jo raskere du løper jo lengre kommer du jo.

Husk å stille på +1 i incline/stigning, det er bedre for beina. Det er ganske mye belastning å løpe på mølla, jeg har store problemer med beinhinnebetennelse pga den.

Skrevet

Har du brukt pulsklokke for å måle pulsen, eller har du holdt hendene dine på pulsmålerne på tredemølla?

Skrevet

Det stemmer nok med kalorier ja. Jeg brenner ca. 500 kalorier på 1 mil som tar meg ca. 50 minutter. Det er viktig å huske at dess lavere fettprosent og lavere vekt en har dess mindre brenner en per kilometer. Det er helt naturlig da en har mindre fett å brenne av.

Skrevet

Tredemølla vil nok ikke gi deg helt korrekt kaloriforbruk, hvis ikke du har trykket inn vekt og makspuls og evt andre faktorer. Ei pulsklokke som du har lagt inn disse tallene på, vil gi deg et litt mer nøyaktig bilde av kaloribruket. Det aller mest nøyaktige er vel å måle hvor mye oksygen du har forbrukt i løpet av økta - og da kreves det ganske avansert utstyr.

Det er ikke mulig å si noe om blodtrykket ditt ut fra det du forteller. Hvis du er bekymret for at du har for høyt blodtrykk bør du gå til legen og ta en kjapp blodtrykkstest.

Hvorvidt du er godt eller dårlig trent, og om det var en god eller dårlig økt, er det bare du som kan svare på :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...