AnonymBruker Skrevet 21. september 2012 #1 Skrevet 21. september 2012 Eier hus, og har ca 500.000 i lån på det. Litt mindre nå kanskje. Vurderer å leie ut huset og å kjøpe meg en leilighet i byen. Har ca 600.000 i egenandel. Bør jeg bruke de pengene på å nedbetale huset, eller bør jeg ha de som egenandel til leilighet? Og hvor mye tror dere jeg kan få i lån til leilighet? Jeg har ca 24.000 utbetalt, og ca 38.000 brutto, men vurderer å gå litt ned i stillingsprosent pga familieforhold. Har ikke så lyst til å selge huset siden jeg tror jeg vil flytte tilbake hit senere.<br /><br /> Anonym poster: e22b272ba45f2bbb9031c5c4b850e58b
AnonymBruker Skrevet 21. september 2012 #2 Skrevet 21. september 2012 Skattemessig lønner det seg ihvertfall ikke å eie bolig, samtidig som man er gjeldsfri, så boliglånet ville jeg ikke nedbetalt. Anonym poster: 67da07eef1eaf0292eb242bc02ba69c4
TMB Skrevet 21. september 2012 #3 Skrevet 21. september 2012 (endret) Skattemessig lønner det seg ihvertfall ikke å eie bolig, samtidig som man er gjeldsfri Hvorfor ikke? Endret 21. september 2012 av TMB
Gjest Fairydust Skrevet 21. september 2012 #4 Skrevet 21. september 2012 Hvorfor ikke? Man får jo fradrag på skatten når man har boliglån. Du har jo ikke veldig høy inntekt da, TS, men det kan jo kanskje gå bra likevel: Det kommer an på hvilken leilighet det er du tenker på (prisklasse), og hvor mye du har mulighet å betale i måneden. Jeg ville ikke brukt de 600.000 på å betale ned boliglånet du allerede har, for så og ikke kjøpe leilighet. Som sagt, lønner det seg nesten mer å ha boliglån.
Gjest Sophie Magdalene Skrevet 21. september 2012 #5 Skrevet 21. september 2012 Det kommer helt an på verdien på huset du eier og pris på en event leilighet - i tillegg til at du bør skaffe deg en langtids leiekontrakt på huset. Hvis du får et stødig firma til å leie huset og du har så mye verdi i huset at du får en god rente på lånet så er jeg ikke i tvil - jeg hadde leid ut huset og kjøpt leilighet. Det er den beste investering for pengene dine.
flickan Skrevet 21. september 2012 #6 Skrevet 21. september 2012 Man får jo fradrag på skatten når man har boliglån. Du har jo ikke veldig høy inntekt da, TS, men det kan jo kanskje gå bra likevel: Det kommer an på hvilken leilighet det er du tenker på (prisklasse), og hvor mye du har mulighet å betale i måneden. Jeg ville ikke brukt de 600.000 på å betale ned boliglånet du allerede har, for så og ikke kjøpe leilighet. Som sagt, lønner det seg nesten mer å ha boliglån. På hvilken måte lønner dette seg? La oss si at du betaler 3,5% rente. Dvs ca 17 500 i året. Av dette får hun 4900 i fradrag på skatten. Ergo betaler hun fortsatt 12 600 i renter. Hun får jo aldri mer i rentefradrag enn hun betaler i renter. 2
Gjest "gjest" Skrevet 21. september 2012 #7 Skrevet 21. september 2012 Niks for mye jobb og de leilighetene som settes opp/ til salgs for tiden er av typen man ikke ville kjøpt med mindre man var husløs og måtte inn noe sted.
Gjest Fairydust Skrevet 21. september 2012 #8 Skrevet 21. september 2012 På hvilken måte lønner dette seg? La oss si at du betaler 3,5% rente. Dvs ca 17 500 i året. Av dette får hun 4900 i fradrag på skatten. Ergo betaler hun fortsatt 12 600 i renter. Hun får jo aldri mer i rentefradrag enn hun betaler i renter. Vel, om TS leier ut sitt hus og får leieinntekter som dekker disse rentene + fradraget på skatten kan det jo lønne seg i lengden.
Gjest Sophie Magdalene Skrevet 21. september 2012 #9 Skrevet 21. september 2012 På hvilken måte lønner dette seg? La oss si at du betaler 3,5% rente. Dvs ca 17 500 i året. Av dette får hun 4900 i fradrag på skatten. Ergo betaler hun fortsatt 12 600 i renter. Hun får jo aldri mer i rentefradrag enn hun betaler i renter. Det lønner seg hvis hun investerer i eiendom.
Gjest Wei Wei Skrevet 21. september 2012 #10 Skrevet 21. september 2012 Man får jo fradrag på skatten når man har boliglån. Det er sant, men man betaler fortsatt 72% av rentene på lånet.
flickan Skrevet 22. september 2012 #11 Skrevet 22. september 2012 Det lønner seg hvis hun investerer i eiendom. Ja, men da er det den alternative investeringen som lønner seg, ikke det å ha gjeld på boligen i seg selv. Har nemlig inntrykk av at mange sitter med det inntrykket at det lønner seg å ha gjeld pga skattefradragene, men det kommer selvsagt helt an på hva man investerer gjelden i.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2012 #12 Skrevet 22. september 2012 Jeg ville sett på det som at du har lyst til å kjøpe leilighet, du har 600 000 i egenkapital og vil låne resten. La oss si at du kjøper en leilighet til 2 mill. Da betaler du kanskje 13 000 i mnd på lån, felleutgifter og forsikringer. Videre kan du vurdere om du har råd til å beholde huset. Du betaler kanskje 3000 på det i måneden, + kommunale avgifter o.l. Hvis inntekten du får for å leie det ut - 28% skatt er høyere enn du betaler på huset i måneden så vil det lønne seg. Men du skal (med leieinntektene medregnet) takle en renteoppgang på 5 %. Og så må jo banken selvfølgelig si ja da. Spiller ingen rolle hvor du investerer de 600 000 kr om du har to boliger. Boliglån er boliglån. Er ikke helt sikker på om de regner lånet som et stort boliglån, men om de ikke gjør det så er det lurt å bruke de 600 000 kr til å investere i den nye leiligheten, så du kommer under 75% belåningsgrad på begge boligene. I DNBs lånekalkulator la jeg inn 570 000 i inntekt, null barn og 500 000 i lån. Der regnet jeg 450 000 som normal inntekt og la på 120 000 som leieinntekter på boligen. De mente du kunne låne 1 750 000 kr, så med din egenkapital blir det da 2 350 000. Den faktiske summen kan bli mindre, avhengig av om du har bil, barn, studielån eller andre lån. Dess flere barn du har og dess eldre de er, dess mindre lån får du. Det kan også være at du får mer om du får mer i leieinntekter, og at de legger godviljen til om huset ditt er verdt veldig mye mer enn du har i lån. https://www.dnb.no/privat/laan/kalkulator/laaneevne.html Jeg anbefaler deg å drøfte det med noen, på dnbs sider så skal chatten være åpen nå. Anonym poster: 946e0e1384c147547409f9e6dc5205b6
AnonymBruker Skrevet 22. september 2012 #13 Skrevet 22. september 2012 Takk for alle innspill, alle sammen. Og til siste AB: tusen takk for veldig oppklarende innlegg. Føler meg veldig mye klokere! Jeg kommer uansett til å drøfte det med banken min, samt tenke meg nøye om. Jeg er av typen som egentlig aldri tar sjanser, men jeg er redd for at pengene bare vil bli brukt opp over tid om jeg ikke investerer dem i noe fast. Usikker på hva huset er verdt, men tenker jeg kan leie det ut for 7-8000. Tror ikke noe mer enn det pga beliggenhet. Jeg har billån, men tenker å selge bilen om jeg flytter til byen. Det jeg selger den for vil fint dekke lånet siden jeg har betalt ned mye av gangen. Ingen barn, men jeg har (normalt) studielån. Tenker ingen storflott leilighet, men ønsker god beliggenhet, og da må man jo fort opp i 2 millioner nå. Tusen takk alle sammen. Anonym poster: e22b272ba45f2bbb9031c5c4b850e58b Anonym poster: e22b272ba45f2bbb9031c5c4b850e58b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå