Gå til innhold

skylder x-en penger. Han vil være drittsekk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skylder x-en min en del penger som jeg lånte av han. Det er ikke kjeeempemye, men nok til at jeg må betale litt nå og da hver måned. Jeg er student så har ikke råd til å legge av masse penger hver måned heller.

Da vi var sammen sa han at dette gikk helt greit.

Vi slo opp, og han sa fremdeles at det var greit at jeg betalte ned en gang i måneden. (Dette står skriftlig i samtale mellom meg og han på facebook, men ellers er det en muntlig avtale)

Plutselig idag sender han meg melding og sier han vil ha alle pengene innen sommeren. Det kommer jeg IKKE til å klare!

Jeg tror han bare sier dette for å være jævlig. Han har fått en stor arv, så han har masse penger på konto. Disse pengene har han brukt til tull og morro før, så jeg skjønner ikke hvorfor han absolutt må ha inn det jeg skylder han, at han ikke kan ta fra arvepengene?

Dessuten tviler jeg på at han skal drive å betale for noe veldig dyrt. Han er selv student, har ingen særlig høye utgifter, har et sted å bo osv...

Jeg sendte han en melding og sa at jeg betaler tilbake på den måten jeg kan, og at det ikke er noe vits for oss å krangle om dette...

Hva er mest rett her? Vi hadde jo en avtale, er det helt greit for han å plutselig ombestemme seg?

Han er en SKIKKELIG kranglefant, så jeg vedder på at jeg kommer til å ønske å drepe han ang dette her.. gruer meg til han svarer på meldinga mi igjen. Han er så sta, og så sint siden vi slo opp.

Så jeg trenger litt råd!

Anonym poster: 67099564572bf908d8dc0deb7a4d1b68

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan også nevne at jeg tilba han å skrive en kontrakt om dette, at jeg overfører et visst antall penger hver måned i så så lang tid.. Men dette ville han ikke.

Skrevet

Selv hadde jeg heller lånt av andre, f eks foreldre, eller tatt et lån i banken, for å kvitte meg med gjelda til eksen.

• Liker 12
Skrevet (endret)

Gå i banken, lån pengene der, og betal eksen tilbake alt med èn gang... Han er en eks, og dere blir ikke ferdig med hverandre før du har betalt tilbake alt. Forstår at han ikke har lyst til å dra dette ut når det er slutt mellom dere.

Forstår at det var en avtale, men når omstendighetene har forandret seg så drastisk som at det er slutt mellom dere - ville jeg betalt han alt og avsluttet der og da....

Endret av Myrthel
  • Liker 6
Skrevet

Det er faktisk hans penger, og så lenge dere ikke har noen nedbetalingsplan, så kan han kreve tilbake hele beløpet når det passer han, eller han trenger de.

Dette har da ingenting med drittsekkoppførsel å gjøre. Kan hende han skal kjøpe bolig og trenger egenkapital, skal gjennomføre en livsdrøm eller at han rett og slett vil få deg ut av livet sitt. Uansett så er det hans penger, og du får bla opp. Om du ikke kan låne av familie, så kan du ta opp forbrukslån.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Jeg tror at hvis dette ikke er en formell avtale på noen som helst slags måte, og han i tillegg har gtt med på en nedbetalingsavtale med deg, så har han ingen som helst rett til å kreve hele beløpet nå. Du sier jo selv at du ikke klarer å betale det tilbake så fort. Regner med at du har holdt din del av avtalen og betalt det du har sagt du skal betale hver måned frem til nå, altså at du har alt ditt på det rene? For det har jo en del å si i forhold til hvem som har rettigheter.

Sånn egentlg tror jeg ikke at han kommer noe langt om han velger å "gå til sak" om å få pengene fra deg umiddelbart, for dere har ikke inngått noen formell avtale, det er en privat avtale mellom dere to. I så tilfelle kan jo du benekte at det overhodet skjedde et lån, eller sikte til avtalen deres som dere begge har godkjent. Da har han vel intet å komme med, tenker jeg. Det er også forståelig at du trenger mer tid på deg, og det er ikke alle som "bare" kan ta opp et lån eller spørre sine foreldre om penger når det måtte passe dem.

Endret av Grønnogskjønn
Skrevet

Han sendte meg en melding og sa han trengte pengene til ferietur. Jeg har ikke svart enda, fordi jeg er på skolen... Men nå virker det bare som mer og mer drittsekkoppførsel syns jeg da...

Nei jeg kan ikke låne av foreldra mine... vet ikke om en student kan ta opp lån? Men det må jeg vel betale tilbake med renter og alt med en gang?

Har overført han penger tidligere, så jeg lurer meg ikke unna noenting nei.

Skrevet

Hva er drittsekkoppførsel ved at han ønsker å få tilbake pengene sine? Du har da ingen rett på å sitte på de! Hva han ønsker å bruke sine penger på har du ikke noe med.

Og ja, et forbrukslån i banken vil ha høy rente og rimelig kort tilbakebetalingstid.

• Liker 4
Skrevet

Han sendte meg en melding og sa han trengte pengene til ferietur. Jeg har ikke svart enda, fordi jeg er på skolen... Men nå virker det bare som mer og mer drittsekkoppførsel syns jeg da...

Nei jeg kan ikke låne av foreldra mine... vet ikke om en student kan ta opp lån? Men det må jeg vel betale tilbake med renter og alt med en gang?

Har overført han penger tidligere, så jeg lurer meg ikke unna noenting nei.

Tror ikke du kan ta opp noe lån så lenge du er student og ikke har noen inntekt eller penger på bok fra før av, nei. I såfall måtte du skaffa deg en kredittkortgjeld, og det fins vel ikke noe dummere med mer renter enn det. Ikke lurt for en student med andre ord. Nei, jeg synes han skal innse at det er han som er urimlig og la deg få fortsette nedbetalingene som dere i utgangspunktet var enig om. En avtale er da for søren meg en avtale selv om det ble slutt mellom dere og han er en bitter idiot.

Skrevet

Fortsett å betale slik du har gjort til nå. Så lenge du betaler en viss sum hver måned er det ingenting han kan gjøre.

Skrevet

Fortsett å betale slik du har gjort til nå. Så lenge du betaler en viss sum hver måned er det ingenting han kan gjøre.

Det er det jeg også tenker. Man kan da ikke forventes å betale over evne.

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Jeg syns det kommer litt an på hvor mye det er. Er det typ 5000 så pay up, er det 100.000 så er det drittsekkoppførsel.

Skrevet (endret)

Betaler du han ikke renter? Da skjønner jeg godt at han vil ha tilbake pengene med en gang!

Endret av Iah
  • Liker 7
Skrevet

Etter at vi slo opp var avtalen fremdeles i boks, og vi snakket om det på en ordentlig måte og fikk ordna en deal på det. Men i det siste har han bare hatt lyst til å krangle. Han har "jakta" på meg ang andre ting og, så derfor tror jeg han gjør dette bare for å være dust.

Det er snakk om mer penger enn til en ferietur. Med mindre han har tenkt å ta helt av, men det tviler jeg på. Han har som sagt en god del penger selv på bok som han ikke nøler med å bruke på tull og morro, så han er ikke fattig! Han tar ikke skade av at jeg nedbetaler han hver måned.

Ja det er jo egentlig hans penger, men når vi har inngått en avtale, og jeg faktisk ikke har råd til å betale det ned innen sommeren (med mindre jeg blakker meg HELT og flytter ut i telt for å slippe husleie) så stresser det meg veldig at han plutselig kommer med det her nå. Jeg trodde vi hadde inngått en avtale som funket for begge to :/

Skrevet

Har på følelsen at de fleste av dem som sier at det er TS som er urimlig og må betale ut det hun skylder asap er de som selv nylig har blitt dumpet og som får ut aggresjon gjennom å behandle TS som om hun var deres egen ex som hadde lånt av dem selv. Slapp litt av da, folkens. En avtale er en avtale og en trenger ikke støtte opp under irrasjonell oppførsel kun fordi de har slått opp. En vet da at det alltids fins en sjanse for at en slår opp, og han visste nok også at hun ikke plutselig på magisk vis kunne betale det ut eller så hadde hun vel gjort det med det samme og mens de fremdeles var i lag.

• Liker 1
Skrevet

hehe ja skulle ønske jeg bare kunne betale det tilbake med en gang :P sa til han nå at han får hele lønna mi neste gang jeg får den (det er ikke så veldig mye, men mye penger for en student) så han bør forstå at jeg tar dette seriøst.

Skrevet

Har på følelsen at de fleste av dem som sier at det er TS som er urimlig og må betale ut det hun skylder asap er de som selv nylig har blitt dumpet og som får ut aggresjon gjennom å behandle TS som om hun var deres egen ex som hadde lånt av dem selv. Slapp litt av da, folkens. En avtale er en avtale og en trenger ikke støtte opp under irrasjonell oppførsel kun fordi de har slått opp. En vet da at det alltids fins en sjanse for at en slår opp, og han visste nok også at hun ikke plutselig på magisk vis kunne betale det ut eller så hadde hun vel gjort det med det samme og mens de fremdeles var i lag.

Finnes ikke nylig dumpet, men jeg hadde et lån hos eksen da det ble slutt for type 11 år siden. De pengene måtte jeg låne i banken for å få gjort opp, med dertil herlig forbrukslånsrente. For da var vi ikke avhengige av hverandre, og kunne gå videre med hvert vårt liv.

PS: Å få forbrukslån er ikke noe problem når man er student. Ei heller kredittkort (som går ut på det samme).

• Liker 1
Skrevet

Du får skaffe deg større deltidsjobb, kutte ut alt luksusforbruk, bruk kun penger på et sted å bo (kan du finne deg en billigere hybel?) og billig mat, samt noen kroner på telefon. Internett har du gratis på skolen. Klær har du i skapet. Godteri og brus er luksus. Vin kan du drikke når du er gjeldsfri. Også betaler du hver eneste krone til han som er så snill å la deg låne penger rentefritt.

Anonym poster: 44bdaf794b49167b46bf3513441cc939

• Liker 5
Skrevet

Finnes ikke nylig dumpet, men jeg hadde et lån hos eksen da det ble slutt for type 11 år siden. De pengene måtte jeg låne i banken for å få gjort opp, med dertil herlig forbrukslånsrente. For da var vi ikke avhengige av hverandre, og kunne gå videre med hvert vårt liv.

PS: Å få forbrukslån er ikke noe problem når man er student. Ei heller kredittkort (som går ut på det samme).

Forbrukslån/kredittkort kan man få som student, men med en helt annen kredittramme enn hvis man er i jobb.

En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig etter norsk rett. Det er å bevise at en avtale er inngått og hva denne går ut på som ofte blir problemet. Her kan jo TS bevise dette gjennom Facebook-korrespondansen mellom de to, så da er det greit.

Når det er sagt, så er jeg enig i at TS burde prøve å få lånt penger et annet sted slik at hun slipper å forholde seg til denne eksen.

Anonym poster: b54793f13df074b0f81d49cbf5bea674

• Liker 1
Skrevet

og han sa fremdeles at det var greit at jeg betalte ned en gang i måneden. (Dette står skriftlig i samtale mellom meg og han på facebook, men ellers er det en muntlig avtale)

En avtale er en avtale selv om det er slutt mellom dere. Fint at du også har det skriftlig for den muntlige avtalen blir bare ord mot ord.

Det er dog viktig at du prioriterer nedbetalingen til han. Betal litt mer hvis du sitter igjen med litt ekstra penger en måned og kutt ned så mye som mulig på ting som ikke er strengt nødvendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...