Gå til innhold

Har du noen gang betalt TOLL for noe du har bestilt fra utlandet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utenom dere som har bestilt vin og evt. noe med tobakk i (om det i det hele tatt går an), er det noen her som har betalt toll for noe? Diverse klær skal det jo betales 10.7% toll for, men jeg har aldri gjort det, selv om jeg har handlet mye klær fra utlandet.

Jeg snakker altså ikke om MOMS (25% er vel den på), men TOLL.

Her står det litt om forskjellen på toll og moms: http://www.ung.no/forbruker/1635_Slik_beregner_du_toll_og_mva.html

Anonym poster: 0051bbac491fdca9e89e9227be768547

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja. Masse jeg har bestilt har havnet i tolla. Men hva lurer du på egentlig? :klo:

Endret av Chloe-
Skrevet

Sjelden, selv om jeg handler mye på nett.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Og du er sikker på at det er toll og ikke moms det er snakk om?

Nei, det jeg lurer på er om den regelen om at man skal betale toll på klær faktisk blir gjennomført av tollvesenet. Jeg har mottatt ca 3 klesplagg i måneden i snitt det siste året og har aldri betalt toll. Men jeg har betalt moms en hel del ganger da..

Skrevet

Ja. Masse jeg har bestilt har havnet i tolla. Men hva lurer du på egentlig? :klo:

Og du er sikker på det ikke er moms du tenker på?

Skrevet

jeg har betalt veldig mye toll på x antall importerte biler

Skrevet

Sjelden, selv om jeg handler mye på nett.

Jeg tror også den toll-regelen sjeldent blir håndhevet av tollvesenet. Jeg må jo ofte betale moms da, men har aldri betalt toll. Og jeg tar ikke med toll i regningen heller når jeg tenker på hvor mye det koster å få varen inn i landet.

Skrevet

Det spørs også litt på hvor du handler fra. Har fått tollavgift etter å ha handlet fra f.eks. Asos, men aldri fra Shopbop.

Skrevet (endret)

Jeg tror også den toll-regelen sjeldent blir håndhevet av tollvesenet. Jeg må jo ofte betale moms da, men har aldri betalt toll. Og jeg tar ikke med toll i regningen heller når jeg tenker på hvor mye det koster å få varen inn i landet.

Vel, nå er det kanskje aller mest fordi jeg ytterst sjeldent handler for over 200 kr.

Endret av Yvonne
Skrevet

Ja, skjer veldig ofte om jeg handler fra nettbutikker. Fra ebay slipper jeg som regel unna. Er utrolig kjipt at tollgrensen er så lav som 200 kr, er jo ingenting som er så billig nå til dags!? Toll er dyrt. Blir vel som regel toll + mva, kjøpte en kjole for 400 kr på asos, da jeg kom op postkontoret måtte jeg betale 200 kr... Kjipt.

Skrevet

Og du er sikker på at det er toll og ikke moms det er snakk om?

Nei, det jeg lurer på er om den regelen om at man skal betale toll på klær faktisk blir gjennomført av tollvesenet. Jeg har mottatt ca 3 klesplagg i måneden i snitt det siste året og har aldri betalt toll. Men jeg har betalt moms en hel del ganger da..

Vel, handler du for over 200 kr da? For du betaler ikke moms/toll for varer som koster under 200 kr.

Skrevet

Og du er sikker på det ikke er moms du tenker på?

Ja.

Skrevet

Nei, aldri. Tviler på de håndhever den tollsatsen. Men har måtte betale moms en god del ganger :-)

Skrevet

Har alltid måttet betale toll når jeg kjøper klær for over 200, så min erfaring er at ja, de håndhever den. ;)

Skrevet

Jeg har alltid betalt, utenom de (få) gangene jeg har bestilt noe for under 200 kroner eller sko (som det ikke er toll på).

Skrevet

Av ca 15 pakker har jeg måtte betale toll to ganger. Det positive er at begge gangene fikk jeg pengene tilbake fra firmaet jeg hadde bestilt varer fra (sminke).

Anonym poster: 74afb3b5c87feb49e6df016c2a1981d9

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Av ca 15 pakker har jeg måtte betale toll to ganger. Det positive er at begge gangene fikk jeg pengene tilbake fra firmaet jeg hadde bestilt varer fra (sminke).

Anonym poster: 74afb3b5c87feb49e6df016c2a1981d9

sminke er ikke tollpliktig så da er det moms du har betalt.

• Liker 1
Skrevet

Når jeg handler fra privatpersoner i utlandet (via ebay eller utenlandske privatpersoner som annonserer på Finn.no eller Tradera.se i Sverige så jeg har aldri opplevd toll, på tross av at avsender ikke har løyet på pris på tollskjemaet.) Tror dette er fordi Tollvesnet faktisk må prioritere litt, de kan ikke priorotere å "ta" jenter som handler ett par vintage sko fra Sverige eller Frankrike, men at Tollvesnet heller vil legge til toll på det som kommer fra bedrifter.

Når jeg handler fra utenlandske nettbutikker blir det ganske ofte toll, men jeg kommer ikke til å slutte å handle fra utenlanske nettbutikker uansett. ;)

Anonym poster: 63fe97e2fc53bc5647a69e351216a767

Skrevet

Er nok en del her som ikke forstår forskjellen mellom toll og moms :-) Har faktisk betalt toll på noe klær engang. Moms har jeg betalt alt for mye av.

Min erfaring er at man ikke håndhever toll reglene spesielt godt i forhold til privatpersoner.

Må huske på at om varen koster under 200 kr må man ikke betale moms eller toll på den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...