Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen ganger føles det som jeg står overfor onde mennesker. Jeg får meg en oppvekker fordi jeg trodde ikke mennekser kunne være så onde slik det oppleves for meg. Det virker som noen nyter å være grusomme og forferdelige med andre mennesker. De leter bevisst etter noe å finne hos deg slik at de kan manipulere, og "dra deg ned" osv. Er virkelig noen mennesker "ondere" enn folk flest og hva gjør dem til det?

Jente :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja desverre så er det slik at enkelte mennesker har denne evnen til å "lete/finne" svakheter hos andre for så å utnytte det til egen fordel. Slike mennesker er som regel tapere sjøl men klarer å dekke over det ved å bruke andre får å "tilfredstille" egne behov. Har egenerfaring på det området :(

Du lurer på hvorfor enkelte blir slik. Ja svarene er nok mange men jeg tror at så lenge vi mennesker er de eneste som er istand til å være sadistisk mot medmennesker så vil det alltid finnes de som ser denne gleden i å "skade" andre. Håper bare du kan frigjøre deg fra disse menneskene å prøve å tilknytte deg mennesker med gode hennsikter.

Forstår deg

Skrevet

Takk for svaret. Ja du har nok mye rett i det du sier. JEg har nå brutt all kontakt med folk som bare vil meg vondt og bevisst manipulerer. JEg orker ikke tanken på å ha noe med dem å gjøre, de gjør meg i dårlig humør og man kan få selvtilliten ødelagt av slike mennesker. JEg vil holde meg til mennesker med gode hensikter og som i det minste kan oppføre seg.

Jente :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Man kan jo bli skikkelig skremt over hva folk kan tenke..og hvor skrudde de kan være i hodet sitt. At det faktisk finnes folk som har en helt annen virkelighetsoppfatning, og som attpåtil får deg til å tro det samme..DET er skremmende...At man kan bli så forvirret at selv den enkleste vurdering blir helt umulig..

Jeg skjønner nå at det kan være vanskelig for andre å skjønne hvordan det er å være utsatt for dette. Det har tatt meg over to år å bli klar i hodet igjen...

Gjest Ethereal
Skrevet

Jeg er naiv/idealistisk, og nekter å tro at det finnes genuint onde mennesker. Kanskje onde handlinger, men ikke onde mennesker. Alle mennesker har noe godt innerst inne, velger jeg å tro. Hva er det da som får enkelte mennesker til å begå onde handlinger? Er det sykdom, forvirring, ytre press?

Emnet forvirrer meg, derfor spør jeg.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg er naiv/idealistisk, og nekter å tro at det finnes genuint onde mennesker. Kanskje onde handlinger, men ikke onde mennesker. Alle mennesker har noe godt innerst inne, velger jeg å tro. Hva er det da som får enkelte mennesker til å begå onde handlinger? Er det sykdom, forvirring, ytre press?

Emnet forvirrer meg, derfor spør jeg.

Vel, jeg håper ihvertfall jeg slipper å studere dette fenomenet mere på nært hold...DET er det ikke verdt.

Skrevet

Helt enig med etheneral, finnes ikke onde mennesker, men muligens onde handlinger. De "slemme" folka er strort sett folk som sliter selv og som har blitt utsatt for triste ting. Noen kan kureres ved ta man gir dem en klem (eller noe i den duren), går ikke det er det bare å holde avstand..

Skrevet

Jeg har ingen tro på at man blir født ond, hvordan man formes og utvikles som menneske avhenger av oppvekst og miljø.

Klart man blir merket av sine opplevelser og erfaringer gjennom livet, og jeg vil tro mennesker som ser ut til å nyte å plage andre på ulike måter, selv har opplevd noe som trigger slik oppførsel.

At enkelte har det så vondt inne i seg at det tipper over for dem og de begynner å behandle andre slik de selv ble behandlet.

Ikke nødvendigvis fordi de får noen glede av det, men fordi det er det eneste de kjenner og at de ikke skjønner hva de egentlig gjør.

Bare noen tanker..

Gjest Anonymous
Skrevet

Så ondskap er kun et produkt av uvitenhet? Hva menes med "handling" - en aktiv bevegelse, en tanke, et utsagn?

Gjest Moonshadow
Skrevet

Har møtt flere mennesker som fjærnet min til om at mennesker kan være onde. Enkelte er rett og slett onde rett igjenom. Var sammen med en slik en og han tok nesten livet av meg både psykisk og fysisk.

• 2 uker senere...
Gjest Jente
Skrevet
Jeg har ingen tro på at man blir født ond, hvordan man formes og utvikles som menneske avhenger av oppvekst og miljø.

Klart man blir merket av sine opplevelser og erfaringer gjennom livet, og jeg vil tro mennesker som ser ut til å nyte å plage andre på ulike måter, selv har opplevd noe som trigger slik oppførsel.

At enkelte har det så vondt inne i seg at det tipper over for dem og de begynner å behandle andre slik de selv ble behandlet.

Ikke nødvendigvis fordi de får noen glede av det, men fordi det er det eneste de kjenner og at de ikke skjønner hva de egentlig gjør.

Bare noen tanker..

KAn være enig ja. J eg tror menensker som ikek er annet enn jævlig og manipulerende onde mot andre også er blitt skadet i sin oppvekst av menensker som har gjort dem veldig vondt og så har de blitt "syke" og klarer ikek selv se hva de gjør. Som du sier de kjenenr ikek til annet og det er tygt og kjent de vet hva de kan forvente seg og kjærlighet fra andre mennesker gjør dem usikre og redde og er redd for at de kan bli avvist og at folk fører de bak lyset . De har mistet troen på det gode imenensket, slik kan det være for jeg kjenner en som sier det, han sier han stoler ikke påfolk de har alltid skuffet han og han sier han igrunn støter folk i fra seg. :cry: .

• 1 måned senere...
Skrevet

Alle har vi negativ og positiv energi. Opplevd selv mennesker med en uhyggelig negativ utstråling. Mange kaller de for "utsugere". Man blir helt "tom" innvendig etter å ha vært sammen med det mennesket en stund.

• 3 uker senere...
Gjest Hillary..
Skrevet
Noen ganger føles det som jeg står overfor onde mennesker. Jeg får meg en oppvekker fordi jeg trodde ikke mennekser kunne være så onde slik det oppleves for meg. Det virker som noen nyter å være grusomme og forferdelige med andre mennesker. De leter bevisst etter noe å finne hos deg slik at de kan manipulere, og "dra deg ned" osv. Er virkelig noen mennesker "ondere" enn folk flest og hva gjør dem til det?  

Jente   :-(

Hvordan gjenkjenner du ondskapen i andre?

Gjest Anonymous
Skrevet

Synes dere er heldig dere som tror at mennesket virkelig er godt.

Min oppfatning er at mennesket er det ondeste, mest kyniske og hensynsløse vesen som noensinne har eksistert :( , og at tilsynelatende så er det intelligensen som gjør oss slik (altså intelligens i forhold til andre dyr).

Før dere ber om eksempler på dette så kan dere jo bare lese litt historie, fra ca nå og tilbake noen tusen år. Er ganske mange å velge mellom.

Heldigvis har vi blitt mer og mer siviliserte mot hverandre etter som intelligensen har økt, men måten vi behandler naturen på og alle andre skapninger i den viser den primale kynismen og grådigheten som finnes dypt nede, undertrykt av oppdragelsen og tilpasningen til den verden vi lever i idag

Gjenger er ofte et godt eksempel på hva et menneske er dypt nede. Dess flere medlemmer en gjeng/mobb har, jo mer primitive er de som oftest

Gjest Hillary..
Skrevet
Synes dere er heldig dere som tror at mennesket virkelig er godt.

Min oppfatning er at mennesket er det ondeste, mest kyniske og hensynsløse vesen som noensinne har eksistert :( , og at tilsynelatende så er det intelligensen som gjør oss slik (altså intelligens i forhold til andre dyr).

Før dere ber om eksempler på dette så kan dere jo bare lese litt historie, fra ca nå og tilbake noen tusen år. Er ganske mange å velge mellom.

Heldigvis har vi blitt mer og mer siviliserte mot hverandre etter som intelligensen har økt, men måten vi behandler naturen på og alle andre skapninger i den viser den primale kynismen og grådigheten som finnes dypt nede, undertrykt av oppdragelsen og tilpasningen til den verden vi lever i idag

Gjenger er ofte et godt eksempel på hva et menneske er dypt nede. Dess flere medlemmer en gjeng/mobb har, jo mer primitive er de som oftest

Jeg tror nok mennesket er godt - også, men vi er skapt med frie vilje. Vi kan velge feil (kall det onde valg, kall det gudløshet...)

Hvorvidt vi er bedre i dag enn for 2000 år siden er jo jammen et meget stort spørsmål. Og at intelligensen til menneskene har økt tror jeg ikke stemmer!

Holocaust er etter min oppfatning en av menneskehetens virkelige store katastrofer - på alle måter. Det er bare 60 år siden. (Men nå får jeg vel Palestina-komiteen på nakken...)

Ja, også sulter jo store deler av verden.... :veldigsur:

Gjest Anonymous
Skrevet

[quote="Hillary

Jeg tror nok mennesket er godt - også, men vi er skapt med frie vilje. Vi kan velge feil (kall det onde valg, kall det gudløshet...)

Hvorvidt vi er bedre i dag enn for 2000 år siden er jo jammen et meget stort spørsmål. Og at intelligensen til menneskene har økt tror jeg ikke stemmer!

Holocaust er etter min oppfatning en av menneskehetens virkelige store katastrofer - på alle måter. Det er bare 60 år siden. (Men nå får jeg vel Palestina-komiteen på nakken...)

Ja, også sulter jo store deler av verden.... :veldigsur:

Gjest Hillary..
Skrevet

Til Jente: Det er flott og viktig at du prøver å omgi deg med mennesker som ikk bryter deg ned. Det er ikke alle som fokuserer på nestekjærlighet. Mange er altfor opptatt av å hevde seg selv - de er veldig usikre og tror at de blir større og mer betydelige menensker når de tråkker på andre. Mange lar også aggresjon (og depresjon) gå utover andre.

Siste Gjest: Jada, religion misbrukes. Tro er jo velegnet til det. Knutby er jo et ekstremt og suverent eksempel. Jeg kaller det gudløshet. Fravær av åndelighet kan være en annen måte å se det på. Jeg har stor respekt buddhister i den grad jeg forstår hva de står for...(og tror ikke buddhist-"bevegelsen" er fri for fanteri...)

Ondskapens problem er komplisert....

:klø:

Gjest Hillary..
Skrevet

Har du ikke lest Bibelen, siste Gjest? :o

Det er kulturkunnskap. :smoke:

Gjest Anonymous
Skrevet

Buddhismen er heller ikke helt uten sine skjeletter i skapet, nei, det stemmer det. På slutten av 1500-tallet ble flere og flere japanere konvertert til kristendommen, noe datidens hersker ikke syntes noe særlig om. Og endel år etter det begynte den japanske inkvisisjonen som kom til å torturere og drepe flere tusen kristne etterhvert.

Nå er jeg ikke sikker på om dette ble gjort i buddhismens navn, men det var jo religionsforfølgelse så...

Har ikke lest bibelen nei, ei heller koranen. Har planlagt det, men det kommer alltid opp mer interessante ting å lese enn det som for meg er vranglære

Skrevet

Jente :-(

Jeg tror ikke på en så enkel fremstilling som å si at noen er gode eller onde. "Onde" handlinger kan være motivert av så mye, ofte også lite destruktive ting.

Eks; En mann slår sin kone/kjæreste i affekt. Grunnen er ikke "ondskap" men at følelsene tar overhånd.

Andre gjør tilsynelatende "onde" ting mot andre for å føle seg bedre selv, ved å få flere ned på samme nivå som seg selv. Dette er ikke ondskap, men svakhet.

Andre har problemer med å sette seg inn i andre menneskers følelser, og kan derfor ikke føle den smerten de påfører andre.

Man kan også vri om på dette og se på "gode handliner" som egoistiske. En person gjør noe godt for andre f.eks. for selv å føle seg bra, eller for å få venner, respekt og oppmerksomhet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...